https://gateway.trip.ir/api/

بزرگترین جزیره ایران در خلیج فارس

به روز رسانی: 14 مهر ، 1401 دانستنی های سفر

بزرگترین جزیره ایران در خلیج فارس

بزرگترین جزیره ایران بین دهها جزیره جنوب کدام است؟ با عجایب جزایر خلیج فارس و سرزمین های شناور در آن آشنا شوید.

بزرگترین جزیره خلیج فارس

خلیج فارس دنیایی از شگفتی و زیبایی است. در دریای جنوب ایران نزدیک به 40 جزیره وجود دارد. هر کدام از این جزایر ویژگی های منحصربفردی دارند. از لحاظ ابعاد و اندازه، جزیره قشم، بزرگترین جزیره ایران در خلیج فارس در خلیج فارس محسوب می شود. این جزیره پهناور دارای 69 شهر و روستاست. بندر لافت یکی از قدیمی ترین بنادر دنیا در قشم قرار دارد. جمعیت این جزیره حدود 149 هزار نفر است. از کهن ترین صنایع قشم، ساخت لنج است. به خاطر ویژگی های زمین شناسی و طبیعی قشم، از سال 85 به شبکه ژئو پارک های دنیا پیوسته است. 25 ژئو سایت که از لحاظ گردشگری در دنیا کم نظیرند. بهترین راه برای رسیدن به پهناورترین جزیره ایران، خرید بلیط هواپیما تهران قشم است. 

بزرگترین جزیره ایرانجزیره قشم بزرگترین جزیره ایران در خلیج فارس

کوچکترین جزیره ایران

در مقابل جزیره وسیع قشم، شیدور (Shidvar) به عنوان کوچکترین جزیره خلیج فارس قرار دارد. به خاطر شرایط آب و هوایی و نبود آب شیرین، کسی در این جزیره زندگی نمی کند اما بهترین زیستگاه حیات وحش به خصوص لاک پشت دریایی است. مساحت شیدور که با نام شتور و مارو هم شناخته نمی شود فقط 1 کیلومتر مربع است. این جزیره در فاصله نزدیک جزیره لاوان، بندر جزه و نخیلو قرار گرفته است. در شیدور تنها نمونه آبسنگ مرجانی ایران قرار دارد که به ثبت جهانی رسیده است. به دلیل وجود نوعی مار سیاهرنگ سمی که در سواحل شنی شیدور پنهان است، به جزیره مارهای ایران هم شهرت دارد.

دورترین جزیره ایران

جزیره فارسی دورترین جزیره خلیج فارس است. این جزیره 100 کیلومتر با خاک ایران فاصله دارد. مساحت فارسی نزدیک 8 کیلومتر مربع است. جزیره فارسی یکی از منابع سرشار نفت و گاز ایران را داراست که هنوز به بهره برداری نرسیده است. 

دوردترین جزیره خلیج فارسجزیره فارسی دوردست ترین جزیره ایران

جزیره شیطان ایران

جزیره شیطان در محدوده چابهار و نزدیک پسابندر قرار دارد. جزیره ای که به خاطر اتفاقات مرگبار و فرم صخره ها به جزیره شیطان معروف شده است. جزیره شیطان که با نام جزیره مرجان هم شناخته می شود ابعاد بسیار کوچکی دارد. از اسکله پسابندر با قایق 10 دقیقه می توان به آن رسید. زیبایی مرگبار جزیره شیطان، محو شدن آن هنگام مد دریاست که باعث درهم شکستن قایقها می شود. جزیره مرجان در دریای آزاد عمان قرار گرفته است. راحت ترین راه دسترسی به جزیره شیطان با خرید بلیط هواپیما چابهار و سفر زمینی به پسابندر ممکن می شود.

زیباترین جزیره ایران

انتخاب زیباترین جزیره خلیج فارس کار راحتی نیست چرا که جزایر جنوب هر کدام شکوه و جلوه متفاوتی دارند. با این حال جزیره هرمز را می توان یکی از زیباترین جزایر ایران دانست. خاک سرخ جزیره شهرت جهانی دارد. مردم بومی از این خاک نه تنها برای رنگ آمیزی ساختمان، بلک در غذاهای محلی هم استفاده می کنند. هرمز به خاطر موقعیت استراتژیک آن در کتابهای دریانوردی قدیم دنیا معروف است. سفرنامه نویسان بسیاری از این جزیره دیدن کرده و نقشه آن را ترسیم کرده اند. قلعه پرتغالیها نشانی از تاریخ پر فراز و نشیب هرمز است.

زیباترین جزیره خلیج فارسجزیره هرمز از زیباترین جزایر ایران

مساحت کیش

جزیره کیش 91.5 کیلومتر وسعت دارد. جاذبه های گردشگری ساحلی و آبی کیش، این جزیره را به قطب توریست ها در جنوب ایران تبدیل کرده است. تاریخ کیش ریشه در دوره هخامنشی دارد. هنوز بقایای شهر تاریخی حریره و قنات کاریز از روزگار درخشان کیش می گوید.

مساحت جزیره قشم

مساحت جزیره ۱۴۹۱ کیلومترمربع است. به خاطر وسعت خاک قشم، به عنوان بزرگترین جزیره خاورمیانه هم شناخته می شود.

درباره جزایر گردشگری دنیا بیشتر بدانید:

بزرگترین جزیره دنیا کجاست و چه نام دارد؟

معرفی جزیره آئوشیما ژاپن

جزیره همیشه بهار زادگاه کریستین رونالدو

فاصله كيش تا قشم

فاصله جزیره کیش از جزیره قشم حدود 225 کیلومتر است. قشم در محدوده استان سیستان و بلوچستان و کیش در محدوده استان هرمزگان قرار گرفته است. هر دو جزیره جزو مناطق ازاد تجاری ایران محسوب می شوند. گردشگران می توانند با کشتی توریستی سانی از جزیره کیش به قشم سفر کنند. این مسیر دریایی حدود 11 ساعت طول می کشد و از منحصربفردترین سفرهای دریایی ایران به شمار می رود.

جزایر متروکه ایران

تعداد جزایر مسکونی و غیر قابل سکونت خلیج فارس تقریبا برابر است. جزایر غیر مسکونی خلیج فارس شامل شیدور، جزیره شیخ اندرآبی، فرورگان، عباسک، ام‌الکرم، نخیلو، جبرین (تهمادو)، ام سیله (خان)، گرم، بونه، دارا، قبر ناخدا، خرو، مولیات، سه‌دندون، مُطاف، مَرغی، جزیره میر مهنا، چراغی، جزایر ناز است.

عجیب ترین جزیره خلیج فارس

جزیره لاوان یکی از جزایر عجیب ایران است. این جزیره که بو شعیب هم خوانده می شود، در فاصله نزدیک بندر مقام قرار دارد. روستایی کوچک به نام ده ریز در لاوان جای گرفته است. بومیان لاوان این جزیره را رد پای شعیب می دانند. این جای پا با سنگهای بزرگ محصور شده و برای مردم محلی، مکانی برای نذر و نیاز است. در گذشته آبادیهای لاوان بیشتر بوده اما به کشورهای عربی مهاجرت کرده اند. مساحت این جزیره 81 کیلومتر مربع است و بزرگترین ذخایر نفتی ایران دارد. به همین دلیل بخشی از لاوان به تاسیسات نفت و پالایشگاه اختصاص داده شده است. زمانی صید مروارید شغل مردم لاوان بود که به مرور از میان رفته است.

ترسناک ترین جزیره ایران

در خلیج فارس جزیره ای ترسناک پیدا نخواهید کرد اما در جزیره قشم، دره ستارگان به واسطه صداهای عجیب و فرم وهم انگیز صخره هایش به عنوان یکی از مکانهای وحشت در ایران شناخته می شود. آواهایی که در دالان دره ها شنیده می شود، از دید مردم محلی صدای جن است.

جزیره ایران در دبی

دو جزیره در خلیج فارس به نام زرکوه و آریانا طبق اسناد متعلق به ایران است. در حال حاضر این جزایر تحت مالکیت کشور امارات قرار دارد. هر دو جزیره دارای تاسیسات نفتی هستند و قبلا غیر مسکونی بوده اند.

بزرگترین جزیره دنیا

گرینلند وسیع ترین جزیره جهان است و به کشور دانمارک تعلق دارد. این جزیره به خاطر نزدیکی به قطب شمال بسیار سرد است و قسمت زیادی از آن با یخ های عظیم پوشیده شده است.

بخش نظرات

Yousof888 27 بهمن 1400

جالب بود

Yousof888 27 بهمن 1400

جالب بود

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc