https://gateway.trip.ir/api/

پارک گلخانه استانبول

به روز رسانی: 03 دی ، 1402 جاذبه های گردشگری

پارک گلخانه استانبول

استانبول شهری است که میزبان ده‌ها پارک و نخلستان با باغ ‌های زیبا، استخرها، برک ه‌ها، درختان چند صد ساله، کافه ‌ها و رستوران ‌هایی است که در مکان‌ ها و عمارت ‌های زیبایی قرار دارد.
پارک‌ هایی که می ‌توانید با خانواده و دوستان خود پیک نیک داشته باشید، آخر هفته‌ ها در آن ها پیاده ‌روی کنید و از طبیعت لذت ببرید، گل‌ های زیبایی در فصل بهار باز می ‌شوند و منظره ‌ای بی ‌نظیر را در اختیار بازدیدکنندگان خود قرار می ‌دهند.
اگر تا به حال در فصل بهار به استانبول رفته ‌اید، احتمالاً متوجه گل‌ های رنگارنگ کنار جاده‌ ای شده‌ اید، به‌ ویژه گل ‌های بومی ترکیه  مانند لاله ها شما را مجذوب خود می کند.
پارک گلخانه استانبول بدون شک یکی از معروف ترین و پربازدید ترین و محبوب ترین پارک های استانبول است. پارک گلخانه که با باغ ها و گل های زیبایش معروف است، در دوره عثمانی برای کاخ توپکاپی برای پرورش گل رز استفاده می شده است.
پارک گلخانه دارای باغ های زیبا، درختان، استخرها و کافه های روباز با منظره چشمگیر بسفر است. همچنین یکی از موزه های خارق العاده و منحصر به فرد جهان به نام موزه تاریخ علم و فناوری اسلامی در این پارک وجود دارد.
کاخ ‌های امپراتوری مانند کاخ توپکاپی و کاخ دولما باغچه باغ‌ های خود را به‌ طور بی ‌نقصی طراحی کرده ‌اند. برخی از پارک ها مانند پارک گلخانه زمانی بخشی از محوطه کاخ بودند. 

معرفی پارک گلخانه استانبول

معرفی پارک گلخانه استانبول

معرفی پارک گلخانه

طبیعت گردی در استانبول یکی از کارهای مورد علاقه استانبولی ها است، پارک کوچک اما آرام گلخانه درست در کنار کاخ توپکاپی قرار دارد. 
این پارک در فصل بهار، مخصوصا برای جشنواره سالانه لاله استانبول، به زیبایی با گیاهان رنگارنگ تزئین شده است. زمانی بخشی از کاخ توپکاپی بود و فقط برای خانواده سلطنتی قابل دسترسی بود، بعداً به روی عموم باز شد. امروزه پارک زیبای گلخانه  مورد علاقه گردشگران بسیاری است. 
می توانید بازدیدکنندگانی را پیدا کنید که زیر درختان بلند بلوط و گردو روی نیمکت ها استراحت می کنند یا در مسیرهای متعدد موجود قدم می زنند.
در جنوب پارک، یک ورودی زیبا به مجموعه کاخ توپکاپی وجود دارد. این شهر در گذشته به عنوان درگاه عالی وزیران عثمانی شناخته می شد. موزه باستان شناسی، موزه پاویلیون کاشی و حمام Cağaloğlu نیز در همین نزدیکی هستند. 
پارک گلخانه که در منطقه ای بین Sarayburnu، عمارت آلای و کاخ توپکاپی قرار دارد، یکی از اولین پارک های استانبول است. این پارک به دلیل اینکه به عنوان باغ بیرونی کاخ از آن استفاده می شده و باغی پر از گل رز در دوره عثمانی بوده است به آن گلخانه گفته می شود، تاریخچه این پارک به زمان های بسیار قبل برمی گردد و در عین حال دارای شاهد وقایع مهم بسیاری در تاریخ است.
ساعت بازدید از پارک گلخانه به صورت 24 ساعت و در همه روزهای هفته باز است. مبلغ ورودی به پارک گلخانه رایگان است.

تاریخچه پارک گلخانه استانبول

پارک گلخانه که در حومه کاخ توپکاپی، بین دو منطقه سیرکجی و سلطان احمد در منطقه فاتح قرار دارد، یکی از زیباترین پارک های استانبول است که با باغ ها، گل ها، استخرهای زیبا توجه بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی را به خود جلب می کند. 
پارک گلخانه استانبول در سال 1912 به روی عموم باز شد و در سال 1955 یک باغ وحش در پارک ساخته شد. با این حال، به دلیل مشکلات نگهداری، باغ وحش از اینجا نقل مکان کرد.
این منطقه که در دوره بیزانس نیز ارزشمند بود، با فتح استانبول توسط دیوارها احاطه شد و رویدادها و جشنواره های بسیاری در اینجا برگزار می شود، مساحت این پارک نسبتاً بزرگ 163 کیلومتر می باشد. که عمارت آلای و کاخ توپکاپی را در بر می گیرد. 
پارک گلخانه استانبول در دوره بیزانس میزبان برخی از انبارها و پادگان های نظامی بود. در دوره عثمانی از این پارک برای پرورش گل رز برای کاخ توپکاپی استفاده می شده است.
از پارک گلخانه به عنوان باغ بیرونی کاخ استفاده می شده است، مصطفی کمال، الفبای لاتین را در این پارک معرفی می کند وعنوان معلم برتر را دریافت می کند، ناظم حکمت در اینجا شعری روی درخت گردو می نویسد، و مواردی دیگر در پارک گلخانه اتفاق افتاده است.
امروزه با نوآوری های انجام شده در سال 2003، این پارک به مکانی تبدیل شده است که می توان هم در آن گردش کرد و از گل های زیبای درون پارک لذت برد و هم تاریخ را از نزدیک دید. 
این می تواند یکی از بهترین پارک های استانبول برای گوش دادن به صدای پرندگان، نشستن بر روی چمن ها و خواندن کتاب در روزهای آفتابی و فرار از جمعیت و هیاهو باشد.
علاوه بر این، در این پارک زیبا چای به صورت قوری به فروش می رسد. می توانید این قوری ها را تهیه کنید. سپس می توانید بنشینید و چای خود را در مقابل منظره  فوق العاده پارک میل کنید. 

موزه ی اسلامی پارک گلخانه

موزه ی اسلامی پارک گلخانه

موزه ی اسلامی پارک گلخانه

در ورودی پارک گلخانه یا باغ گل استانبول، در سمت چپ، عمارت هنگ موزه توپکاپی قرار دارد که دارای سبک زیبایی است که در آن سلاطین رژه ها را تماشا می کردند. 
پارک گلخانه استانبول در 25 می  سال 2008 در ساختمان اصطبل ها موزه تاریخ علم و فناوری اسلامی استانبول به بهره برداری رسید. که یکی از موزه های خارق العاده و منحصر به فرد جهان به شمار می رود.
این یک موزه بسیار جالب و منحصر به فرد در سراسر جهان است که در آن می توانید تحولات شاخه های مختلف علمی را در دوره خلاقیت تمدن اسلامی، به ویژه بین قرن های 9 و 16 مشاهده کنید. 
در حین قدم زدن در پارک خواهید دید که دو طرف جاده پوشیده از درختان، چمن و گل است. در این جاده، سمت چپ باغ گلها استانبول زیر نظر وزارت فرهنگ و گردشگری است.
پس از بازدید از موزه و کتابخانه، می توانید به پارک برگردید و در کافه پارک غذای خود را صرف کنید. اگر نمی‌خواهید در کافه غذا بخورید، می ‌توانید غذای بیرونی خود را روی چمن‌ ها در مناطقی که کارکنان پارک اجازه می ‌دهند بخورید.این موزه همه روزه از ساعت 9 صبح  تا 5 بعد از ظهر پذیرای بازدیدکنندگان است، هزینه ورودی این موزه 18 لیر است. 

جشنواره لاله پارک گلخانه

همه ی فصول پارک گلخانه استانبول بسیار زیباست، اما این مکان هر لحظه زیبایی دیگری به خود می گیرد. در فصول بهار هر گوشه ای پارک با لاله های رنگارنگ آراسته شده است. 
لاله ‌هایی که در این پارک قرار دارد یکی از زیبا ترین و خاص ترین گل های این پارک در جشنواره گل لاله در استانبول هستند. بنابراین اگرعلاقه مند به دیدن این گل های زیادی دارید، حتما در جشنواره گل لاله پارک گلخانه دیدن کنید.

داستان عاشقانه پارک گلخانه

بگذارید به اختصار ماجرای جالب آن شعر را که در ابتدای مطلب به آن اشاره کردم، نقل کنیم. ناظم حکمت، یکی از شاعران مشهور آن دوره، به دلیل صدور حکم بازداشت، به عنوان یک فراری زندگی می کرده است.
ناظم حکمت در حالی که منتظر معشوق خود در این پارک بود، با دیدن پلیس که به پارک گلخانه می آید، از درخت گردو در آنجا بالا می رود. 
معشوق او نیز به محل ملاقات رسیده است، اما ناظم نمی تواند برای جلوگیری از گرفتار شدن از درخت پایین بیاید، نمی تواند صدای معشوق خود را به گوش برساند و شعر معروف خود را بر بالای درخت می نویسد.

مسیرهای رفتن به پارک گلخانه

مسیرهای رفتن به پارک گلخانه

مسیرهای رفتن به پارک گلخانه 

برای رفتن به پارک گلخانه با تراموا می توانید برای جشنواره گل لاله استانبول در ایستگاه گلخانه خط تراموا Kabataş-Bağcılar پیاده شوید و با یک پیاده روی بسیار کوتاه به پارک برسید. یا می توانید از طریق دریا یا اتوبوس دریایی به Eminönü یا Karaköy بیایید و از آنجا به خط تراموا به این پارک زیبا بروید. 

می ‌توانید با اتوبوس، مترو، قطار، تراموا یا تله‌ کابین به پارک گلخانه بروید. خطوطی که در نزدیکی توقف می کنند  اتوبوس ها شماره 28T، 46Ç، 47E، 54E، 66، 74A، BN1 است.
شما می توانید برای خرید بلیط تهران استانبول ارزان قیمت به سایت تریپ مراجعه کنید و خرید خود را به صورت آنلاین و بدون واسطه انجام دهید.

سخن آخر

این پارک که در منطقه فاتح استانبول واقع شده است، پارکی است که زیبایی های تاریخی و طبیعی آن افسانه ای است. 
این پارک بزرگترین و مهم ترین پارک شهر استانبول است، تاریخچه این پارک به دوران باستان باز می گردد. این پارک در دوره بیزانس به عنوان پادگان و در دوره عثمانی استفاده می شد. 
در دوره رهبر بزرگ مصطفی کمال حروف لاتین را در این پارک معرفی کرد، او اولین عنوان تدریس خود را در اینجا دریافت کرد. جدای از اینها، شعر درخت گردو ناظم حکمت نیز از این پارک الهام گرفته شده است.
پس از بازسازی و تعمیرات انجام شده در سال 2003، این پارک به مکانی تبدیل شده است که می توان به راحتی در قدم زد و لذت برد. 
اگر می خواهید در یک روز آفتابی روی چمن ها دراز بکشید و کتاب بخوانید، از اینجا به صدای پرندگان گوش دهید، بی سر و صدا شاهد صدای برگ های درخت باشید، می توانید به اینجا بیایید.
این پارک که به باغ قصر معروف است در سال 1912 به روی عموم باز شد. این پارک که سال ها مورد استفاده عموم بوده است نیز در سال 1955 در آن باغ وحشی افتتاح شد. 
پارک گلخانه هنوز هم به عنوان یکی از زیباترین و چشمگیرترین پارک های استانبول عمل می کند. هم در بین گردشگرانی که تور استانبول را تهیه کرده اند و هم در بین مردم محلی بسیار محبوب است.
پارک گلخانه که منطقه بسیار وسیعی را پوشش می ‌دهد، دارای باغ‌ های زیبا، درختان، استخرها و کافه‌ های روباز با مناظر چشمگیر بسفر است.

سوالات متداول درباره ی پارک گلخانه استانبول

چرا پارک گلخانه معروف است ؟

پارک گلخانه که قدمت آن به دوره بیزانس باز می ‌گردد، پارکی که به گل های رز کاشته شده در آن معروف است.

هزینه ورودی پارک گلخانه چقدر است ؟

پارک گلخانه استانبول هر روزه میزبان بازدید کنندگان است، ورودی به پارک گلخانه رایگان است.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc