https://gateway.trip.ir/api/

روملی حصار استانبول

به روز رسانی: 19 اسفند ، 1400 جاذبه های گردشگری

روملی حصار استانبول

استانبول شهری شگفت انگیز بین دو قاره آسیا و اروپا است که از لحاظ تاریخی مقر حکومت امپراتوری روم شرقی و امپراتوری باشکوه عثمانی بوده است. 
شهر استانبول امروزی که در گذشته با نام قسطنطنیه یا شهر کنستانتین شناخته می شد، به دلیل موقعیت استراتژیک فوق العاده و دسترسی به دریای سیاه و بسفر، همواره از اهمیت بالایی برخوردار بوده است.
این موقعیت استراتژیک باعث افزایش خرید توراستانبول، رونق اقتصادی، تجاری، سیاسی منطقه شد، قرن هاست که امپراطوران بسیاری از غرب تا شرق آرزوی تصرف این شهر را در سر می پرورانند و هر از گاهی این شهر شاهد تهاجمات و یورش های بسیاری بوده است.
این تاریخ پر فراز و نشیب را امروزه می توان در بناها و جاذبه های تاریخی شگفت انگیز این شهر مشاهده کرد، یکی از جاذبه های گردشگری و تاریخی استانبول روملی حصار است که به دستور سلطان محمد فاتح ساخته شده است. 
اما زمانی که سلطان محمد فاتح بر تخت نشست، بسیار جوان بود و هیچکس فکر نمی کرد روزی همان مرد بتواند شهر بزرگ و افسانه ای قسطنطنیه را تصرف کند و از چنگال امپراتوری بیزانس رهایی بخشد.
در این مقاله قصد داریم نگاهی به استانبول بیندازیم و در مورد تاریخچه و جزئیات این مجموعه از استحکامات تاریخی بیشتر با شما صحبت کنیم. 

تاریخچه روملی حصار استانبول

تاریخچه روملی حصار استانبول

تاریخچه روملی حصار استانبول

روملی حصار که با نام ‌های قلعه روملی و قلعه حصار روملی نیز شناخته می ‌شود، یک استحکام و دژ نظامی است که در شهر استانبول در ساحل اروپا، بر روی تپه ‌ای مشرف به بسفر واقع شده است. 
این قلعه یکی از نماد های استانبول است و امروزه بازدیدکنندگان زیادی را از سراسر جهان به خود جذب می کند. نام روملی حصار به معنای قلعه ای در قلمرو روم است و توسط سلطان محمد فاتح دوم بین سال های 1451 تا 1452 و تنها در مدت 4 ماه ساخته شده است.
این قلعه و استحکامات نظامی بخشی از طرح محاصره شهر قسطنطنیه یا استانبول امروزی بود، این قلعه در سواحل بسفر قرار داشت و هدف آن قطع روابط نظامی و جلوگیری از ارسال کمک های تجاری و دریایی از طریق بسفر به قسطنطنیه بود. 
این بنا در سال 1452 در مقابل قلعه دیگری از آنادولو هیساری ساخته شد که در ساحل آسیایی تنگه قرار داشت و یک مکان مهم استراتژیک برای امپراتوری عثمانی در تنگه بسفر بود که از دروازه‌ های خلیج شاخ طلایی محافظت می کرد.
این مکان به دلیل اهمیت تاریخی، محیط بسیارزیبا منظره مشرف بر پل فاتح سلطان که اروپا و آسیا را به هم متصل می کند، و آثار تاریخی بی نظیرش متمایز است.
شامل بقایای دیوارهای استحکامی با برج ها و دروازه ها و همچنین آب انبارها، فواره ها و مسجد است. در حال حاضر به عنوان یک مرکز فرهنگی با یک تئاتر در فضای باز و یک موزه، در قسمت پایین پردیس دانشگاه بسفر که اخیراً ساخته شده است کار می کند. 

دیوارهای قلعه روملی حصار قسطنطنیه 

قسطنطنیه در سال 330 پایتخت امپراتوری روم شد. اولین دیوارهایی که شهر را احاطه کرده بودند در آن زمان ساخته شد. اما دیوارهای مستحکم معروف به دیوارهای قسطنطنیه به امپراتور تئودوسیوس دوم  برمی گردد.
هنگامی که تئودوسیوس دوم کودک بود، آنتمیوس، عالی ‌ترین افسر آن زمان، این دیوارها را ساخت که به عنوان دیوارهای تسخیرناپذیر تاریخ شناخته می‌شوند. 
در واقع، امپراتوری بیزانس به دلیل این دیوارها توانست قرن ها در قدرت بماند. علیرغم اینکه چندین بار مورد حمله هون ها، آوارها، بلغارها، اعراب و پارس ها قرار گرفت، همچنان باقی ماند.
به همین ترتیب، عثمانی ها چند بار سعی کردند قسطنطنیه را فتح کنند تا اینکه در سال 1453 به نتیجه نهایی رسید. این بایزید اول بود که برای اولین بار تلاش کرد شهر را تصرف کند و به همین منظور، قلعه آناتولی را در کم عمق ترین نقطه سمت آسیایی یعنی بسفر ساخت، اما نتوانست آن را فتح کند.
این مراد دوم بود که تلاش دوم را انجام داد، اما او نیز ناکام ماند. هنگامی که او در سال 1451 به سلطنت رسید، محمد فاتح (محمد دوم) مصمم شد که شهر را تصرف کند. 
بنابراین، او قلعه روملی حصار را درست در مقابل قلعه آناتولی (آسیایی) که توسط پدربزرگش ساخته شده بود، ساخت.

معماری قلعه روملی حصار

روملی حصاری مساحتی بالغ بر 30 هزار متر مربع را اشغال می کند و واقعاً بیشتر شبیه یک شهر کوچک محصور شده بر دریا است. 
دیوارها ناحیه ای نامنظم و تقریباً مستطیلی را در بر می گیرند، این قلعه شامل سه برج بزرگ  و سیزده برج مراقبت کوچک با اشکال مختلف هستند که در امتداد دیوارهای بین برج‌ های اصلی قرار گرفته‌ اند. 
برج اصلی در شمال به شکل یک استوانه 9 طبقه با ارتفاع 28 متر با قطر 23 است، برج بزرگ دومی به همین شکل و تقریباً به همان اندازه در ضلع جنوبی قرار دارد. 
یکی از این برج های دیده بانی چهار گوش است که شش تای آن منشوری با گوشه های روشمند و شش برج دیگر استوانه ای هستند. برج اصلی به نام برج ساروجا پاشا در شمال قرار دارد و به شکل استوانه است.
سقف ‌های چوبی مخروطی که با سرب پوشانده شده بودند، در اصل تاج این برج‌ ها را تشکیل می دهند. سه دروازه اصلی که در کنار برج‌ های اصلی قرار گرفته ‌اند، امکان دسترسی را فراهم می‌ کنند.
هر یک از برج های اصلی که به قلعه منتهی می شدند دارای سه دروازه بودند. زمان بازسازی قلعه پانصدمین سالگرد فتح شهر قسطنطنیه در سال 1953 بود.

برج های قلعه روملی حصار

برج های قلعه روملی حصار

برج های قلعه روملی حصار

برج اصلی به نام ساروجا پاشا می باشد که امروزه  به دلیل گرامیداشت محمد فاتح، فاتح نامیده می شود. این برج در شمال قلعه قرار دارد.
برج دوم برج خلیل پاشا می باشد که در مرکز قلعه قراردارد و ارتفاع آن 22 متر است و به شکل منشوری 12 گوشه می باشد. برج سوم قلعه نیز زانوس پاشا است و در جنوب قلعه قرار دارد، ارتفاع آن نیز 21 متر است. به جز برج های اصلی چهارده برج فرعی دیگر نیز وجود دارد، که وظیفه محافظت از برج را بر عهده داشته اند. برای خرید بلیط هواپیما ارزان قیمت به سایت تریپ مراجعه کنید.

برج چند ضلعی خلیل پاشا 

برج خلیل پاشا بخشی از قلعه روملی حصار که برای تصرف قسطنطنیه استفاده می ‌شده است و مشرف به پل فاتح سلطان است که به نام مردی است که دستور مرگ خلیل پاشا را صادر کرده است.
این محاصره در 29 مه در فتح روم دوم موفقیت آمیز بود و شاید مخالفت دیرینه خلیل پاشا با این پروژه باشکوه برای عثمانیان در حال ظهور بود که به قیمت جان او تمام شد.
این برج بزرگ در اسکله و در وسط قلعه روملی حصار قرار دارد. و به شکل یک منشور دوازده ضلعی می باشد و از 9 طبقه تشکیل شده است. ارتفاع این برج 22 متر است و قطر آن 23 متر می باشد و ضخامت دیواره برج چیز حدود 6 متر است.

سرنوشت قلعه روملی

پس از تصرف شهر استانبول، قلعه روملی دیگر مورد استفاده قرار نگرفت. به همین دلیل امپراتوری عثمانی از آن به عنوان محلی برای نظارت بر عبور تنگه بسفر و گاه به عنوان زندان استفاده می کرد. 
متأسفانه در اثر زمین لرزه مهیبی که در سال 1509 در استانبول رخ داد، قلعه حصار روملی به شدت آسیب دید و قسمت های زیادی از آن ویران شد. 
پس از آن، قلعه تا حدودی بازسازی شد و تا اواخر قرن نوزدهم با نام‌ های مختلف مورد استفاده قرار گرفت. امروزه این قلعه باشکوه و تاریخی به موزه تبدیل شده و بازدید از آن برای عموم آزاد است. از فضای باز محوطه قلعه برای کنسرت های فصلی، جشنواره های هنری و رویدادهای خاص نیز استفاده می شود.
نکته برجسته بازدید از قلعه روملی شامل برج گرد اصلی، فاتح است که ارتفاع آن به بیش از 28 متر می رسد و می توانید از آن بالا بروید و به دریا از بالا نگاه کنید.

حقایق شگفت انگیز در مورد قلعه روملی 

از بالا، قلعه روملی می توان شکل نام حضرت محمد (ص) را دید که املای آن به زبان عربی است. ساخت این قلعه عظیم که بیش از پنج قرن پابرجاست، تنها چهار ماه طول کشید. 
این قلعه خانه بسیاری از فیلم های داخلی و بین المللی بوده است، در داخل قلعه یک مناره ویران شده از مسجد کوچکی وجود دارد که در خدمت پادگان بود، و یک تئاتر روباز مدرن ترکی در آن است.

روش رفتن به قلعه روملی

اتوبوس‌ های  22RE، 25E، 29D، 40T و 42T همگی در روملی حصاری توقف می‌ کنند، و برای کسانی که رانندگی می‌ کنند چندین پارکینگ در امتداد اسکله وجود دارد که با چند دقیقه پیاده ‌روی می توانید به آنجا برسید.
برای دیدن مناظر عالی در کنار رودخانه از قلعه، با کشتی از اسکله Eminonu به سمت اسکله Emirgan بروید که حدود 50 دقیقه طول می کشد، سپس 20 دقیقه به سمت جنوب تا روملی پیاده روی کنید.
برای رفتن به روملی حصاری از تکسیم می توانید با فونیکولار F1 فقط در عرض 5 دقیقه به کاباتاش برسید و از آنجا با اتوبوس به سمت روملی حصاری بروید. 
سواری با اتوبوس می تواند زمان زیادی ببرد، زیرا جاده های کنار بسفر کمی شلوغ هستند. با این حال، همانطور که از مناطقی مانند Ortakoy، Arnavutkoy و Bebek عبور خواهید کرد، زیبایی مناظر تضمین می کند که اوقات خوبی را سپری کنید.
کسانی که از سمت آسیایی (کادیکوی یا اوسکودار) می آیند می توانند با کشتی به بشیکتاش بیایند و با اتوبوس به سمت شمال ادامه دهند. در واقع می توان با پای پیاده از بشیکتاش به قلعه روملی رسید. 
شما باید حداقل نیم ساعت پیاده روی کنید. این پیاده روی که در آن زیباترین مناظر تنگه بسفر را خواهید دید، می تواند یک فعالیت مفرح برای شما باشد.

هزینه ورودی قلعه روملی حصار

هزینه ورودی قلعه روملی در تور استانبول نوروز 1401 به 30 لیر ترکیه تغییر پیدا کرده است. همچنین می توانید از گذرنامه موزه استانبول برای ورود به روملی حصاری استفاده کنید. برخی از بخش ‌های موزه به دلیل بازسازی به روی بازدیدکنندگان بسته است.

ساعات کار قلعه روملی حصار

ساعات کاری قلعه روملی بین 09:00 صبح تا 17:00 بعد از ظهر است. همچنین توجه داشته باشید که موزه روزهای دوشنبه تعطیل است.
زمان بازدید از موزه های استانبول ممکن است به دلیل رویدادها و بازسازی ها تغییر کند. قبل از رفتن به موزه به شما توصیه می کنیم از وب سایت رسمی قلعه روملی بروید و آخرین وضعیت را مشاهده کنید.
آدرس روملی حصار : یحیی کمال کادسی شماره 42

مکان های نزدیک روملی حصار

مکان های نزدیک روملی حصار

مکان های نزدیک روملی حصار

این قلعه در ساحل اروپایی بسفر واقع شده است و تعدادی بنای تاریخی و محله‌ ها از جمله موزه آشیان، ببک و محله ‌های آرناووتکوی نزدیک است. 
کافه های متعددی در این قلعه وجود دارد که بهترین بسته صبحانه شامل تخم مرغ، نان، عسل، ماست، پنیر، میوه های تازه و سبزیجات را سرو می کنند. 
علاوه بر این، در برخی از این کافه ها غذاهای گیاهی و برخی سوسیس نیز ارائه می شود کافه کاله یکی از معروف ترین کافه های آنجاست کافه صبح زود باز است و بهترین غذاها را سرو می کند.

سوالات متداول در باره ی روملی حصار استانبول

قلعه روملی چگونه ساخته شد؟

قلعه روملی، که مهمت فاتح برای فتح استانبول ساخته بود، ساخته شده بود تا از دور به عنوان «محمد» خوانده شود. نقشه را هم خودش کشید. از آنجایی که فاتح سلطان مهمت می خواست دیوارهای قلعه به شکل کلمه محمد باشد، نقشه خود را بر همین اساس طراحی کرد.

چگونه به قلعه روملی حصار برسیم؟

راحت ترین راه برای رسیدن به این قلعه تاریخی سوار شدن به اتوبوس هایی است که از ایستگاه اتوبوس روملی حصار عبور می کنند. وقتی در این ایستگاه از اتوبوس پیاده می شوید، قلعه درست روبروی شماست.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc