https://gateway.trip.ir/api/

آشنایی با دریاچه سوان ارمنستان برای سفرهای نوروزی

به روز رسانی: 03 دی ، 1402 جاذبه های گردشگری

آشنایی با دریاچه سوان ارمنستان برای سفرهای نوروزی

دریاچه سوان، دریاچه ای در ارمنستان است که مساحت  آن 1360 کیلومتر مربع می باشد. ارتفاع این دریاچه از سطح دریا 1905 متر است.
آب دریاچه سوان ارمنستان از سطح دریا در حوضه ای محصور در کوهستان، توسط رودخانه هرازدان به رودخانه ارس و دریای خزر می ریزد، اما بیشتر آب آن در اثر تبخیر از بین می رود. 
این دریاچه از دو بخش به هم پیوسته تشکیل شده است، بخش کوچکتر اما عمیق تر مالی سوان (شمال غربی)، عمق آن 282 فوت است، و بولشوی سوان (جنوب شرقی) که عمق آن به 131 فوت می رسد. 
ساخت شش نیروگاه برق آبی در هرازدان منجر به کاهش سطح دریاچه  سوان شده است، برای تثبیت سطح آب آن، یک تونل 49 کیلومتری برای هدایت آب از رودخانه آرپا در اواخر دهه 1970 ساخته شد. 
دریاچه سوان سرشار از ماهی به خصوص ماهی های قزل آلا است و صید آن از اهمیت بالایی برخوردار است چندین کلیسای ارمنی باستانی نیز در امتداد سواحل آن قرار دارند.

تاریخچه دریاچه سوان ارمنستان

تاریخچه دریاچه سوان ارمنستان

تاریخچه دریاچه سوان ارمنستان

دریاچه سوان بزرگترین دریاچه ارمنستان و یکی از بزرگترین دریاچه های آب شیرین در ارتفاع بالا در جهان است. رنگ آن با تغییر آب و هوا تغییر می‌ کند و رنگ‌ های خیره‌ کننده لاجوردی تا آبی تیره و هزار سایه در بین آن‌ ها شکل می‌ گیرد. این دریاچه زیستگاه ماهی قزل آلای شاهزاده و همچنین خرچنگ و ماهی سفید است.

در دهه 1950، ارمنستان رودخانه هرازدان را آبیاری کردند که باعث شد سطح آب دریاچه سوان 20 متر کاهش یابد، این بعث ریزش شد که در اثر این ریزش قلعه ‌ها، خانه ‌ها و آثار باستانی مربوط به 2 هزار سال کشف شد.
شهر سوان در ضلع شمال غربی دریاچه سوان واقع شده است، و بیش از 23 هزار نفر جمعیت دارد. سوان یک شهر تفریحی و همچنین مرکز اداری در استان گغارکونیک در ارمنستان است.
تاریخ شهر از سال 1842 آغاز می شود، زمانی که شهرک نشینان روسی یک مستعمره کوچک در ابتدای رودخانه هرازدان ایجاد کردند، که تنها رودخانه ای است که از دریاچه سوان می ریزد. 
این مهاجران روسی مولوکان نامیده می شدند و بخشی از فرقه خاصی بودند که جدا از سایر کلیساهای ارتدکس وجود داشتند. در ابتدا این مستعمره به نام همسر امپراتور روسیه، نیکولای اول، یلنوفکا نامگذاری شد. 
در 3 ژانویه 1935، نام روستا به افتخار دریاچه، سوان تغییر یافت. در نیمه دوم قرن بیستم، سوان به شهر تبدیل شد و به دلیل ساخت شریان های اصلی و شرکت های صنعتی به سرعت شروع به توسعه کرد، امروزه سوان یکی از مهمترین مراکز صنعتی ارمنستان به شمار می رود.

چرا باید از دریاچه سوان دیدن کرد؟

دلایل زیادی برای بازدید از دریاچه سوان وجود دارد، دلیل اصلی این است که مناظر آن بسیار شگفت انگیز است. از نظر ارتفاع بسیار مسحورکننده است.
جدای از طبیعت، این منطقه به خاطر غذاهای خوشمزه و ماهی های آن شناخته شده است. می توانید خوشمزه ترین ماهی های آب شیرین را از دریاچه سوان تهیه کنید.
دریاچه سوان یکی از بزرگترین دریاچه های منطقه قفقاز است که حوضه آن یک ششم خاک ارمنستان را تشکیل می دهد. بیست و هشت نهر به این دریاچه می ریزد و تنها یکی از آن به رودخانه هرازدان می ریزد.
زمانی که ارمنستان به اتحاد جماهیر شوروی پیوست، دولت تصمیم گرفت از آب دریاچه برای مصارف برق آبی و آبیاری استفاده کند و قلمرو صومعه سواناوانک را به شبه جزیره تبدیل کند.
این دریاچه نقش مهمی در اقتصاد ارمنستان دارد و به این کشور برق ارزان قیمت، تامین ماهی و منطقه تفریحی برای رونق گردشگری می دهد. برای خرید ارزان ترین بلیط به سایت تریپ مراجعه کنید.

سفر به ارمنستان در نوروز 1401

سفر به ارمنستان در نوروز 1401

سفر به ارمنستان در نوروز 1401

در فصل بهار موقع نوروز بهترین زمان برای سفر به ارمنستان می باشد، زیرا شرایط آب و هوایی بسیار مناسبی دارد. دریاچه سوان دارای موقعیت کوهستانی مرتفعی است، اما در بهار شرای آب و هوای خوبی دارد. 
در نوروز ارمنستان مراسم های خاصی برگزار می شود که می توان از تماشای آن لذت برد، این کشور از لحاظ خورد و خوراک ذائقه ای نزدیک به ذائقه ی ایرانیان دارد. پیشنهاد می کنیم جهت رزرو تور ارمنستان نوروز 1401 به سایت تریپ مراجعه کنید.
لازم به ذکر است که در ایام نوروزی به دلیل درخواست های زیاد شرکت های هوایی پر خواهند شد پس بهتر است به صورت پیش فروش اقدام کنید.
شما می توانید با رزرو تور ارمنستان از قبل با هزینه ای مشخص اقدام به سفر کنید، و از هزینه اضافه جلوگیری کنید.

مکان های دیدنی دریاچه سوان

اگر قصد سفر از ایروان به دریاچه سوان را دارید، به شما پیشنهاد می ‌کنم یک شب در آنجا بمانید و تمام این منطقه را تماشا بگردید. مکان های فوق العاده ای برای غذا خوردن در سوان و اطراف آن وجود دارد و مکان های واقعاً جذابی نیز برای بازدید در آنجا وجود دارد.
در تابستان، ارمنی ها برای گذراندن تعطیلات یا صرفا برای لذت بردن از یک پیک نیک به سواحل ماسه سفید دریاچه سوان سفر می کنند. آب های شفاف و مناظر خیره کننده از چشم انداز کوه تحسین برانگیز است.
سوان نه تنها به دلیل تاریخ و دیدنی هایش جالب است، بلکه به این دلیل که یکی از پیشرفته ترین مراکز گردشگری ارمنستان است معروف می باشد. 
مکانی است که هتل ها و مراکز تفریحی مختلف در آن قرار دارن، این شهر همچنین مرکز رو به رشدی برای ورزش های آبی و ساحلی مانند والیبال و موج سواری است. 
یک پارک آبی نیز در این شهر ساخته شده است و یک باشگاه سوارکاری برای طرفداران ورزش سوارکاری و زمین های تنیس مدرن برای تنیس بازان نیز در آنجا ساخته شد.
یک چیز جالب در سفر به دریاچه سوان این است که مکان های مختلفی در اطراف آن وجود دارد که ارزش دیدن را دارد. مکان های زیر برخی از ایستگاه های مورد علاقه ما در اطراف و نزدیک دریاچه سوان هستند.

1. لچاشن در شهر سوان

در جنوب غربی شهر سوان یکی از قدیمی ترین آثار باستانی دوره اورارتو ارمنستان به نام لچاشن وجود دارد. لچاشن به خاطر مجموعه باستان شناسی متشکل از قلعه، تپه ها و خرابه های شهر باستانی شهرت دارد، ساخت این مجموعه از اواسط قرن بیستم شروع شد، زمانی که سطح دریاچه پایین آمد، زیرا قبلاً زیر آب بوده است.

2.  کلیسای دو خواهر

دو کلیسای خواهر به نام های Surp Arakelots به معنای "حواریون مقدس" و Surp Astvatsatsin به معنای "مادر مقدس" بسیار شبیه هم هستند.
هر دو دارای ساختارهای صلیبی شکل با تنبورهای هشت ضلعی هستند. در مجاورت ویرانه های ورودی غربی این شهر قرار دارند که سقف آن در ابتدا توسط شش ستون چوبی نگه داشته شده است. 

صومعه سواناوانک دریاچه سوان

صومعه سواناوانک دریاچه سوان

3. صومعه سواناوانک 

وقتی صحبت از صومعه های واقع در امتداد دریاچه سوان به میان می آید، صومعه سواناوانک گردشگران را به خود جذب می کند، اما صادقانه بگویم. 
این صومعه در شبه جزیره ای در 3 کیلومتری شهر سوان قرار دارد. مناظره ای فوق ‌العاده دارد و نسبت به جاهای دیگر شلوغ‌ تر است.  
این صومعه در ابتدا در ساحل جنوبی یک جزیره کوچک ساخته شد. پس از زهکشی مصنوعی دریاچه سوان در دوران حکومت شوروی، سطح آب حدود 20 متر کاهش یافت و جزیره به شبه جزیره تبدیل شد. 
در ساحل جنوبی این شبه جزیره تازه ایجاد شده، مهمانسرای اتحادیه نویسندگان ارمنستان ساخته شد. اقامتگاه تابستانی رئیس جمهور ارمنستان ساحل شرقی را اشغال می کند، در حالی که حوزه علمیه صومعه هنوز فعال است و به ساختمان های تازه ای منتقل شده است.
صومعه مجموعه ای از ساختمان های کوچک است که در قرن نهم ساخته شده است. تاریخچه صومعه از زمانی شروع می شود که چندین راهب در جزیره مستقر شدند و چندین حجره و یک عبادتگاه  ساخته اند. 
رفته رفته تعداد راهبان در این صومعه افزایش یافت، به همین دلیل در سال 874 شاهزاده خانم مریم، دختر شاه آشوت اول باگراتونی، دستور ساخت یک صومعه را صادر کرد. 
این صومعه همچنین به عنوان محلی که شاه آشوت قبل از نبرد با اعراب در آن اقامت داشت نیز شناخته می شود، در حالی که خود نبرد در فاصله کمی از دیوارهای صومعه رخ داد. از کل صومعه تا به امروز تنها چند کلیسای کوچک و تکه‌ هایی از آن باقی مانده است.

4. خانه نویسندگان در دریاچه سوان 

خانه نویسندگان سوان که در سال 1969 توسط دو معمار جوان، گئورگ کوچار و میکائیل مازمانیان ساخته شد، احتمالاً یکی از بزرگ ‌ترین پروژه‌های این شهر است. 
همانطور که از نامش پیداست قبلاً خانه نویسندگان بود و اکنون فقط یک پانسیون فرسوده است که مشرف به آب است. اما منظره ای بی ‌نظیر دارد.
دولت صاحب خانه نویسندگان سوان است، این سازه یکی از شناخته شده ترین شاهکارهای معماری شوروی در سراسر جهان است.

5. سکوی تماشای شوروی در دریاچه سوان ارمنستان

این سکوی تماشای شوروی که در سال 1978 توسط معمار Makabe Manuelian ساخته شده است، دقیقاً همانطور که نشان می دهد ... مکانی برای تماشای مناظر خیره کننده ارمنستان و دریاچه سوان است. 
این سکو به شهر سوان نزدیک است و از بزرگراه اصلی به راحتی قابل مشاهده است، در سمت راست اگر از تفلیس می آیید و در سمت چپ اگر از ایروان می آیید می توانید آن را ببینید.

قبرستان نوراتوس شهر سوان

قبرستان نوراتوس شهر سوان

6. قبرستان نوراتوس

یکی از فتوژنیک ترین و زیباترین مکان های دیدنی در ارمنستان، قبرستان نوراتوس است که در 90 کیلومتری شمال ایروان قرار دارد. این گورستان قرون وسطایی بزرگ ‌ترین مجموعه خاچکارها را در خود جای داده است و قدم زدن در اطراف آن شما را به وجد می آورد، زیرا واقعاً دیدنی است.
ورود به این قبرستان رایگان است و در روستای نوراتوس نرسیده به دریاچه قرار دارد. شما می توانید در اطراف قدم بزنید و خاچکارهای مختلف را ببینید، قدمت قدیمی ترین خاچکارهای باقی مانده در گورستان نوراتوس به قرن دهم بازمی گردد.

چایخانه و رستوران های اطراف دریاچه سوان

در اطراف دریاچه رستوران های سنتی با مناظر خیره کننده قرار دارد که شما می توانید ساعت ها در آن بنشینید و از مناظر لذت ببرید.

چایخانه بوهم استودیو

مکان مورد علاقه گردشگران برای وقت گذرانی در سوان، چایخانه استودیو بوهم است. چایخانه بوهم بیش از هر چیز دیگری یک مرکز فرهنگی است. 
این در ارمنستان بسیار مهم است، که برای برای بازدیدکنندگان وجود داشته باشد تا خودشان باشند و فقط اوقات خوشی داشته باشند، در این چایخانه شما می توانید چای ارمنی، غذا محلی، و حال و هوای عالی  را تجربه کنید.

رستوران ماکو هاکاتون 

این رستوران یکی از مکان های قدیمی در شهر سوان است که غذاهای بی نظیری دارد، از هر کسی در آنجا بپرسی رستوران محلی ماکو هاکاتون را توصیه  می کند.

رستوران در دریاچه سوان

رستوران در دریاچه سوان

رستوران Semoyi Mot 

درست در شمال شهر سوان، رستوران Semoyi Mot که اغلب رستوران Collette نامیده می شود، یکی از رستوران های مورد علاقه گردشگران است. این رستوران همه  نوع غذایی دارد و بسیار بزرگ است.
رستوران شامل  یک کافه، غذاهای متنوع، نانوایی تازه داخل رستوران است.  رفتن به این رستوران را به شما پیشنهاد می کنیم.

باربیکیو در کنار دریاچه سوان

شما می توانید علاوه بر رستوران خود در فضای سرسبز آنجا و پارک های اطراف دریاچه باربیکو و پیک نیک کنید، فقط کافیست با دوستان یا خانواده دور هم جمع شوید و یک آتش برپا کنید و یک روز خاطره انگیز را برای خود رقم بزنید.

ماهی گیری در دریاچه سوان

اگر دوستار طبیعت و دریا هستید دریاچه سوان بهترین گزینه برای آفتاب گرفتن و شنا کردن و همچنین تفریح ماهی گیری است.
 یکی از تفریحات جذابی که می توان در دریاچه سوان انجام داد، ماهی گیری است به خصوص ماهی قزل آلای مشهور دریاچه سوان، پس اگر علاقه مند به ماهی گیری هستید این فرصت را از دست ندهید، دریاچه سوان ارمنستان جزو منابع مهم ماهی در این کشور محسوب می شود.
شما همچنین می توانید روی ساحل شنی این دریاچه قدم بزنید و به صدای دلنشین آب گوش دهید و در آب های نیلگون این در یاچه شنا کنید و از تفریحات آبی دریاچه سوان مانند قایق سواری، جت اسکی، ویند سرفینگ و غیره لذت ببرید.

چگونه از ایروان به دریاچه سوان برویم ؟

این دریاچه تنها در 60 کیلومتری ایروان قرار دارد و با تعدادی از گزینه های مختلف می توانید خود را به این دریاچه برسانید، بهترین راه برای سفر به دریاچه از طریق مینی ‌بوس از ایستگاه در شمال ایروان است که هر 20 دقیقه حرکت خود را آغاز می ‌کند. مینی ‌بوس یا مارشوتکا شما را به شهر سوان می ‌برد، اما می‌ توانید از راننده سوال کنید که آیا می ‌تواند شما را به دریاچه سوان نیز برساند. 
هزینه بلیط از ایروان تا شهر سوان حدود 500 درام ارمنستان است. از سوان می توانید با تاکسی به دریاچه هزار درام نیز بروید. 

سوالات متداول در باره ی دریاچه سوان ارمنستان

چرا باید در نوروز به ارمنستان سفر کرد؟

در فصل بهار موقع نوروز بهترین زمان برای سفر به ارمنستان می باشد، زیرا شرایط آب و هوایی بسیار مناسبی دارد.

تفریحات دریاچه سوان ارمنستان چیست؟

شما می توانید روی ساحل شنی این دریاچه قدم بزنید، ماهی گیری کنید، آفتاب بگیرید و ورزش های آبی مانند قایق سواری، جت اسکی، ویند سرفینگ را انجام دهید.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc