https://gateway.trip.ir/api/

جاهای دیدنی ارمنستان

به روز رسانی: 14 شهریور ، 1402 جاذبه های گردشگری

جاهای دیدنی ارمنستان

از جاهای دیدنی ارمنستان و شهر ایروان چه می‌دانید؟ آیا می‌دانستید این کشور کوچک در همسایگی ایران، یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری دنیا به شمار می‌رود؟ ارمنستان به دلیل داشتن طبیعت بکر و آثار باستانی متعدد، سالانه پذیرای توریست‌های بسیاری است. اگر اهل سفر هستید، از زیبایی‌های آرمن غافل نشوید. فقط پیش از سفر به این کشور، حتما مقاله پیش‌رو را مطالعه کنید؛ زیرا در ادامه شما را با تعدادی از بهترین جاهای دیدنی ارمنستان آشنا خواهیم کرد.

میدان جمهوری؛ نمادی برای استقلال ارمنستان

ایروان، پایتخت ارمنستان و از شهرهای دیدنی این کشور به شمار می‌رود. اغلب جاهای دیدنی ارمنستان، همچون میدان جمهوری در این شهر واقع شده است. میدان جمهوری، مهم‌ترین میدان ایروان و سمبل استقلال ارمنستان است. جشن استقلال هر ساله در تاریخ 21 دسامبر در این میدان برگزار می‌شود.

وسط میدان فواره‌های بسیار زیبایی قرار دارد و اطراف آن نیز توسط ساختمان‌هایی با معماری خاص احاطه شده است. نام میدان جمهوری در گذشته «لنین» بوده؛ اما با استقلال ارمنستان، مجسمه لنین از وسط میدان برداشته شد و نام آن تغییر کرد. در سفر به ایروان حتما از میدان جمهوری بازدید کنید.

میدان جمهوری در شهر ایروان ارمنستان

تصویری از میدان جمهوری در شهر ایروان ارمنستان 

موزه تاریخ ارمنستان؛ مجموعه ای ارزشمند از آثار باستانی

یکی از جاهای دیدنی ایروان ارمنستان موزه تاریخ است. این موزه در سال 1920 تاسیس شد و مواردی در حوزه باستان‌شناسی، قوم‌نگاری، تاریخ مدرن، سکه‌شناسی و مرمت در آن به نمایش گذاشته شده‌اند. مجموعه‌ای عظیم از اشیا برنزی مربوط به دو تا سه هزار سال قبل از میلاد مسیح، مجموعه‌ای از سکه‌های سلوکی، مقدونی، رومی، بیزانسی و ساسانی و بسیاری از مجموعه‌های باستانی و ارزشمند دیگر در این موزه نگه‌داری می‌شوند. موزه تاریخ ارمنستان در میدان جمهوری واقع شده است.

موزه تاریخ ارمنستان

عکسی از موزه تاریخ ارمنستان 

دژ اربونی؛ از قدیمی‌ترین قلعه‌های دنیا

یکی دیگر از جاهای دیدنی کشور ارمنستان دژ اربونی است. این دژ، یکی از قدیمی‌ترین قلعه‌های دنیا به شمار می‌رود که قدمت آن به 782 سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد. این قلعه به دستور آرگیشتی اول، پادشاه اورارتورها، ساخته شده و کتیبه آن در موزه تاریخ ارمنستان نگه‌داری می‌شود. در این کتیبه، از دژ اربونی با نام «قلعه خون» یاد شده است. این قلعه در ارتفاع 1017 متری شهر ایروان قرار گرفته و در گذشته از مراکز مهم سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ارمنستان بوده است.

دژ اربونی ارمنستان

تصویری از مجسمه‌های دژ اربونی 

یادمان نسل کشی ارمنی ها؛ بنایی سمبلیک با معماری خاص

بنای یادمان نسل کشی ارمنی‌ها به احترام شهدای ارامنه که توسط عثمانی‌ها به قتل رسیدند، در دره هزاردان بنا شده و یکی از جاهای دیدنی ارمنستان شهر ایروان است. این بنا 12 ستون دارد که انتهای این ستون‌ها به یکدیگر متصل می‌شوند. در مرکز ستون‌ها نیز آتش جاویدان برافروخته شده که نمادی از روح ابدی کشته شدگان است.

یادمان نسل کشی ارمنی‌ها کمی از مرکز شهر فاصله دارد؛ اما مکانی عرفانی و بسیار دیدنی است. در سفر به ارمنستان بازدید از این بنا را فراموش نکنید.

بنای یادمان نسل کشی ارمنی‌ها

عکسی از بنای یادمان نسل کشی ارمنی‌ها 

خانه اپرا ایروان؛ از زیباترین جاهای دیدنی ارمنستان

یکی دیگر از جاهای دیدنی که در سفر به ارمنستان نباید آن را فراموش کنید، خانه اپرا ایروان است که برای برگزاری نمایش‌ها و کنسرت‌های مهم این کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنای این مجموعه در سال 1933 توسط الکساندر تامانیان طراحی و ساخته شد. سالن اپرای ایروان، درست روبه‌روی میدان آزادی واقع شده است و دو سالن کنسرت با ظرفیت‌های 1400 و 1200 صندلی دارد. نمایش‌های باله، تئاترهای موزیکال و کنسرت‌های موسیقی بی‌نظیری در این مکان برگزار می‌شوند. اگر اهل موسیقی و هنر هستید، حتما از خانه اپرا ایروان در خیابان تومانیان بازدید کنید.

خانه اپرا ایروان از جاهای دیدنی ارمنستان

عکسی از خانه اپرا ایروان 

مجسمه مام ارمنستان؛ نماد محافظت از کشور

مسجمه مام ارمنستان، با 22 متر ارتفاع، در سال 1967 در پارک پیروزی ایروان ساخته شد. شمشیری که در دست این مجسمه قرار دارد، نماد محافظت از کشور و پیروزی در جنگ است. این مجسمه که از اکثر نقاط شهر قابل مشاهده است، از مهم‌ترین جاهای دیدنی پایتخت ارمنستان به شمار می‌رود و از نمادهای این کشور است.

در زیر پای مجسمه، موزه‌ای قرار دارد که به نام موزه نظامی شناخته می‌شود و از مهم‌ترین موزه‌های شهر است. با مراجعه به خیابان آزاتوتیان در ایروان می‌توانید از مجسمه مام ارمنستان، پارک پیروزی، موزه نظامی و همچنین مقبره سرباز گمنام ارمنستان و شهربازی کوچکی که در نزدیکی آن قرار دارد، بازدید کنید.

مجسمه مام ارمنستان

تصویری از مجسمه مام ارمنستان 

کاسکاد یا هزارپله؛ یکی از بهترین جاهای دیدنی ارمنستان در بهار

کاسکاد یا هزارپله، بنایی پلکانی است که شما را به ارتفاع 118 متری از سطح زمین می‌رساند. این بنا 672 پله دارد و پس از فروپاشی شوروی در ارمنستان ساخته شده است. وقتی به بالای کاسکاد برسید، منظره‌ای تماشایی پیش رویتان قرار می‌گیرد. اگر توانایی بالا رفتن از پله‌ها را ندارید، از پله برقی که در کنار بنا تعبیه شده استفاده کنید. کاسکاد یا هزارپله یکی از بهترین جاهای دیدنی ارمنستان در فصل بهار و تابستان است و مکانی فوق‌العاده برای عکاسی به شمار می‌رود.

کاسکاد یا هزارپله ارمنستان

عکسی از کاسکاد یا هزارپله ارمنستان

کلیسای جامع زوارتنوتس؛ یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای ارمنستان

از آنجا که دین رسمی مردم ارمنستان، مسیحیت است، در سفر به این کشور با کلیساهای متعددی روبه‌رو خواهید شد. کلیسای جامع زوارتنوتس، یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای ارمنستان در نزدیکی شهر واغارشاپات و در 15 کیلومتری ایروان است. قدمت این کلیسا به قرن هفتم میلادی برمی‌گردد و یک نمونه عالی از معماری اروپایی است؛ البته در حال حاضر بقایای آن باقی مانده‌اند و بخش قابل‌توجهی از بنای کلیسا آسیب دیده است.

کلیسای زوارتنوتس در ابتدا برای پرستش اورارتین بود و پس از پذیرش دین مسیحیت توسط مردم، به کلیسای جامع تبدیل شد. بنای این کلیسا تا اوایل قرن بیستم زیر خاک مدفون بود تا اینکه در حفاری‌های سال 1900 به همراه چند بنای دیگر از دل خاک بیرون آمد.

کلیسای جامع زوارتنوتس از جاهای دیدنی ارمنستان

عکسی از کلیسای جامع زوارتنوتس ارمنستان

کلیسای جامع سنت گریگور روشنگر؛‌ از مهم‌ترین جاهای دیدنی در ارمنستان

سنت گریگور مبلغی مذهبی بود که در سال 301 میلادی، دین مسیحیت را به عنوان دین رسمی ارمنستان معرفی کرد. ارامنه نیز به احترام او در سال 1997 میلادی شروع به ساخت بنای کلیسای جامع سنت گریگور روشنگر کردند. این بنا در سال 2001 به پایان رسید و در حال حاضر یکی از مهم‌ترین کلیساهای ایروان به شمار می‌رود. برای بازدید از کلیسای سنت گریگور ایروان باید به خیابان ایرواند کوچار مراجعه کنید.

کلیسای جامع سنت گریگور ارمنستان

تصویری از کلیسای جامع سنت گریگور ارمنستان

کلیسای کاتولیک مریم مقدس ایروان؛ کوچک‌ترین کلیسای ارمنستان

کلیساهای ایروان تمامی ندارند و هر یک از دیگری زیباتر هستند. کلیسای کاتولیک یکی از کوچک‌ترین جاهای دیدنی ارمنستان است که در قرن 13 میلادی در ناحیه کنترون ساخته شد. طول این کلیسا 7.5 متر و عرض آن 5.4 متر است. کلیسای کاتولیک مریم مقدس در حال حاضر به عنوان کوچک‌ترین و قدیمی‌ترین محل عبادت در ارمنستان شناخته می‌شود. البته به دلیل ابعاد بسیار کوچک این کلیسا، در سال 2014 کلیسای دیگری به نام سنت آنا در کنار بنای کلیسای مریم مقدس در خیابان آبوویان ساخته شد.

کلیسای کاتولیک مریم مقدس ایروان

عکسی از کلیسای کاتولیک مریم مقدس ایروان 

معبد گارنی؛ از قدیمی‌ترین اماکن تاریخی ارمنستان

معبد گارنی قدیمی‌ترین جای تاریخی ارمنستان است که در فاصله 36 کیلومتری پایتخت ارمنستان، در روستایی به نام گارنی گرفته و تنها بنای باقی‎ماندۀ کشور ارمنستان از دوره پیش از میلاد است. این نیایشگاه در زمان‌های گذشته برای پرستش میترا، ایزد ایران باستان، استفاده می‌شد.

معبد گارنی جایگاه ویژه‌ای برای مردم و دولت ارمنستان دارد و تصویر آن روی اسکناس‌های این کشور چاپ شده است. اگر به آثار تاریخی علاقه دارید، در سفر به ایروان از معبد گارنی ارمنستان نیز دیدن کنید.

معبد گارنی ارمنستان

عکسی از معبد گارنی ارمنستان

صومعه گغارد؛ تماشایی‌ترین جاذبه گردشگری ارمنستان در دل کوه

صومعه گغارد یکی دیگر از جاهای دیدنی ارمنستان است. این صومعه از قرن هفتم میلادی، در دل کوه به جای مانده و جاذبه خاصی دارد. گغارد در سازمان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده و از تماشایی‌ترین جاذبه های گردشگری ارمنستان به شمار می‌رود. صومعه سنگی گغارد شاما دو کلیسای داخلی و خارجی است که در دو دوره توسط خاندان‌های زاکاریان و پروشیان ساخته شده است. اگر می‌خواهید سفری به دل تاریخ داشته باشید، بازدید از صومعه گغارد را از یاد نبرید.

صومعه گغارد ارمنستان

عکسی از صومعه گغارد ارمنستان

دریاچه سِوان؛ از زیباترین جاهای دیدنی ارمنستان با تور

دریاچه سوان واقع در استان گغارکونیک، از بزرگ‌ترین دریاچه‌های آب شیرین ارمنستان به شمار می‌رود. این دریاچه حاصل اتصال 36 جویبار مختلف است و قدمت آن به حدود 35 هزار سال پیش می‌رسد. دریاچه سوان، که گاهی اشتباها با نام دریاچه قو نیز خوانده می‌شود، یکی از بهترین مکان های تفریحی ارمنستان است. اگر ابتدای فصل تابستان به ایروان سفر کنید، می‌توانید برای حضور در جشن آب ارمنستان به این دریاچه بروید و روزی لذت‌بخش و هیجان‌انگیز را تجربه کنید. در روزهای دیگر سال هم می‌توانید از تفریحاتی همچون ماهی‌گیری، شنا، پاراگلایدر و موج‌سواری لذت ببرید.

جاذبه‌های تاریخی متعددی همچون صومعه هایراواک و قلعه آدزبرد نیز در نزدیکی این دریاچه واقع شده‌اند. اگر می‌خواهید در تعطیلات عید از ایروان بازدید کنید، می‌توانید مقاله آشنایی با دریاچه سوان در سفرهای نوروزی را مطالعه کنید.

دریاچه سوان ایروان ارمنستان

تصویری از دریاچه سِوان ایروان

بال های تاتو ارمنستان؛ طولانی ترین تله کابین جهان

تله کابین بال‌های تاتو ارمنستان یکی از جاذبه های گردشگری شهر ایروان در منطقه تاتو است. این تله کابین در سال ۲۰۱۰ میلادی ساخته شده و به عنوان طولانی‌ترین و یکی از بلندترین تله کابین‌های جهان شناخته می‌شود. تله کابین بال‌های تاتو با ارتفاع 320 متر از سطح دریا، مسافران را به قله‌های زیبای تاتو منتقل می‌کند. سفر با این تله کابین حدود 40 دقیقه طول می‌کشد و از بالای آن، مناظری فوق‌العاده از کوهستان‌های اطراف شهر ایروان قابل مشاهده است. این تجربه برای علاقه‌مندان به طبیعت و ماجراجویی، تجربه فوق‌العاده و نابی محسوب می‌شود.

تله کابین بال های تاتو ارمنستان

عکسی از تله کابین بال های تاتو ارمنستان 

پل شیطان؛ اسرارآمیزترین جای دیدنی ارمنستان

پل شیطان یا ساتانا، پلی تاریخی و مشهور در شمال شرقی ارمنستان است. این پل که در نزدیکی شهر دیلیجان قرار گرفته و از زیباترین جاهای دیدنی دیلیجان ارمنستان به شمار می‌رود، برای عبور از رودخانه وروتان ساخته شد. امروزه نیز به دلیل طراحی زیبا و عجیبی که دارد، به جاذبه‌ای برای گردشگران و علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ این منطقه تبدیل شده است.

طول پل ساتانا حدود ۷۵ متر و عرض آن ۳ متر است و 150 متر از زمین ارتفاع دارد. پل شیطان ارمنستان با استفاده از سنگ‌های محلی ساخته شده و طراحی نوارهای قوسی آن، این پل را به یکی از شاهکارهای معماری تاریخی در منطقه قفقاز تبدیل کرده است.

افسانه‌های متعددی درباره پل شیطان وجود دارد. برخی افراد معتقدند که این پل توسط انسان ساخته نشده و برخی دیگر می‌گویند که ارواح شیطانی روی پل در تردد هستند.

پل شیطان از جاهای دیدنی ارمنستان

تصویری از پل شیطان در ارمنستان

باغ وحش ایروان؛ از محبوب‌ترین جاهای دیدنی ارمنستان در پاییز

باغ وحش ایروان یکی از محبوب‌ترین مکان های دیدنی ارمنستان است. این باغ وحش در سال ۱۹۴۰ تاسیس شده و حدود 300 گونه جانوری مختلف در آن زندگی می‌کنند.

در باغ وحش ایروان، حیواناتی از سراسر جهان نگهداری می‌شوند که با توجه به شرایط طبیعی هر منطقه، زندگی می‌کنند. این باغ زیبا با گذشت زمان، به مقصدی جذاب برای گردشگران تبدیل شده است.

شیر، ببر، فیل، زرافه، شتر، کانگورو، گوریل، خرس قطبی، پلنگ و پنگوئن فقط برخی از حیواناتی هستند که در این باغ وحش زندگی می‌کنند. همچنین بخشی خاص برای پرندگان دارد که بیش از 50 نوع پرنده را در خود نگه می‌دارد.

باغ وحش ایروان یک مکان عالی برای سفر با خانواده و دوستان است؛ به‌ویژه کسانی که به حیوانات علاقه‌مند هستند، روزی جذاب و هیجان‌انگیز را در این باغ تجربه می‌کنند.

باغ وحش ایروان ارمنستان

تصویری از باغ وحش ایروان

پارک عشاق؛ یکی از بزرگ‌ترین پارک های ایروان

پارک عشاق ایروان یکی از بزرگترین پارک‌های شهری در جنوب قفقاز است که در تور ارمنستان می‌توانید از آن بازدید کنید. این پارک در سال ۱۹۴۰ تاسیس شده و به دلیل طبیعت زیبا و فضای سبز وسیع، محبوبیت بسیاری در بین مردم ایروان دارد. این پارک، باغ‌های زیبا، فضاهای باز، استخرها و رستوران‌های بسیاری را در بر گرفته و چندین مجموعه برای بازی و ورزش کودکان و بزرگسالان نیز دارد.

پارک عشاق ارمنستان یک مکان عالی برای گردش و تفریح است. بازدید از این پارک به شما فرصت می‌دهد تا از طبیعت زیبای ایروان لذت ببرید و با مردم محلی آشنا شوید. ضمن اینکه فستیوال‌های متعددی در آن برگزار می‌شود که این پارک را به یکی از بهترین جاهای دیدنی ارمنستان در زمستان تبدیل کرده است.

پارک عشاق ارمنستان

تصویری از پارک عشاق ارمنستان 

باغ گیاه شناسی ایروان؛ محبوب‌ترین جای دیدنی ارمنستان در بهار

باغ گیاه شناسی ایروان یکی از جاذبه های گردشگری مهم پایتخت ارمنستان برای عاشقان گل‌وگیاه است. این باغ در سال ۱۹۳۵ میلادی تأسیس شده و به عنوان یکی از باغ‌های گیاه‌شناسی معروف در منطقه قفقاز شناخته می‌شود.

باغ گیاه شناسی ارمنستان که در حومه شهر قرار گرفته و 75 هکتار وسعت دارد، شامل بخش‌های مختلفی از جمله باغ گل، باغ درختان میوه، باغ گردو و باغ گیاهان دارویی است. در این باغ بیش از ۳۴۰۰ نوع گیاه و درخت وجود دارد که از سراسر جهان به اینجا آورده شده‌اند. امروزه از باغ گیاه شناسی ایروان علاوه‌براینکه مکانی جذاب برای گردشگران است، به عنوان مرکز تحقیقاتی و آموزشی ارمنستان در حوزه گیاه‌شناسی و بوم‌شناسی نیز کاربرد دارد.

باغ گیاه شناسی ایروان ارمنستان

عکسی از باغ گیاه شناسی ایروان 

پیاده‌روی در خیابان‌های مشهور ارمنستان

ایروان بهترین شهر ارمنستان برای تفریح است و حتی خیابان‌های آن نیز تماشایی هستند. قدم زدن در کوچه‌پس‌کوچه‌های ایروان و مشاهده مردم شهر، می‌تواند شما را به لمس فرهنگ ارمنیان نزدیک کند.

برخی از مشهورترین خیابان‌ها و میادین ارمنستان عبارتند از:

  • خیابان شمالی ایروان: مملو از فروشگاه‌، رستوران، کافه و کلوپ‌های شبانه
  • خیابان ماشتوتس: یکی از خیابان‌های قدیمی و زیبای ایروان که شمال و جنوب این شهر را به هم متصل می‌کند
  • خیابان آبوویان: اولین خیابان برنامه‌ریزی شده در قلب پایتخت و بهترین مکان برای پیاده‌روی
  • میدان آزادی: محل اجتماعات عمومی مردم و مکانی عالی برای خرید و پیاده‌روی

اگر اهل پیاده‌روی و گشت‌وگذار در سطح شهر هستید، در سفر به ارمنستان حتما از خیابان‌های قدیمی و جذاب شهر دوست‌داشتنی ایروان بازدید کنید.

بهترین بازارها و مراکز خرید ارمنستان

خرید کردن یکی از جذاب‌ترین قسمت‌های هر سفری است. سفر به ایروان نیز از این قاعده مستثنی نیست و بخشی از هزینه های سفر به ارمنستان، شامل خرید سوغاتی از بهترین بازارهای آن می‌شود.

در این بخش قصد داریم تعدادی از بهترین بازارهای ارمنستان را به شما عزیزان معرفی کنیم تا در سفر به این کشور مشکلی برای پیدا کردن مراکز خرید نداشته باشید.

  • پاساژ بزرگ ایروان مال: یکی از بزرگ‌ترین مراکز خرید ارمنستان با معماری خاص و تفریحات متعدد
  • مرکز خرید مترونوم ایروان: بهترین مکان برای خرید از برندهای مطرح دنیا
  • مرکز خرید باغ دالما: اولین مرکز خرید ارمنستان و بهترین مکان برای خرید انواع لوازم خانگی و لوازم آرایشی
  • بازار ورنیساج: این بازار در روزهای شنبه و یکشنبه فعالیت می‌کند و بهترین مکان برای خرید سوغاتی‌های محلی است

هر کدام از بازارهای معرفی‌شده، اجناس خاصی دارند و برای خرید گروه مشخصی از کالاها مناسب هستند. بااین‌حال، پیشنهاد ما خرید از بازار ورنیساج ارمنستان است. در بازارها و مراکز خرید ارمنستان می‌توانید انواع اجناس باکیفیت از برندهای مطرح دنیا را خریداری کنید. این کشور مراکز خرید لوکس و مجهزی دارد و جای مناسبی برای خرید انواع پوشاک، جواهرات، لوازم منزل و لوازم آرایشی است.

آیا تا به حال به ارمنستان سفر کرده‌اید؟

اگرچه جاهای دیدنی ارمنستان بی‌شمار هستند و در یک مقاله خلاصه نمی‌شوند؛ اما در این مقاله تلاش کردیم بهترین اماکن گردشگری این کشور را به شما عزیزان معرفی کنیم. در تور ایروان از بیشتر این جاهای دیدنی بازدید خواهید کرد؛ اما اگر قصد سفر شخصی به سرزمین ارامنه را دارید، برنامه‌ریزی سفر جذاب خود به ارمنستان را با خرید بلیط هواپیما ایروان شروع کنید.

آیا تابه‌حال به این کشور سفر کرده‌اید؟ جاهای دیدنی دیگری را می‌شناسید که برای گردشگران جذاب و دوست‌داشتنی باشد؟ لطفا تجربیاتتان را بنویسید و با دیگر خوانندگان مجله گردشگری تریپ به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول:

1. در سفر با تور ایروان از کدام جاهای دیدنی ارمنستان دیدن کنیم؟

به‌جز مکان های دیدنی این مقاله، شهربازی پلی‌سیتی، خانه‌موزه مارتیروس، سنگ‌نگاره اوقتاسار و آسمان‌نمای بیوراکان، دیگر جاهای دیدنی ارمنستان هستند که در سفر با تور می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید.

2. بهترین جاهای دیدنی طبیعت ارمنستان کجاست؟

دریاچه سوان، پل شیطان، باغ گیاه‌شناسی ایروان، پارک عشاق و باغ وحش ایروان از بهترین اماکن طبیعی ارمنستان هستند.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc