https://gateway.trip.ir/api/

کاخ دلما باغچه استانبول

به روز رسانی: 03 دی ، 1402 جاذبه های گردشگری

کاخ دلما باغچه استانبول

کاخ دولما باغچه استانبول توسط سلطان عبدالمقید به سبک التقاطی و به سبک اروپایی ساخته شده است. طرح کلی باغ که در چیدمان گلزارها و محل درختان منعکس شده است، کار سرپرست باغبان و نگهبان باغ، کریستین سستر و دستیارانش ونسل، کوخ و مونیکا  است. باغ را با درختان کمیاب از کشورهای دیگر و همچنین استخرها، مجسمه ها و قفس پرندگان آراسته اند.
از آنجایی که باغ های کارابالی، دلمه باغچه و بشیکتاش بسیار نزدیک به یکدیگر بودند، گاهی گردشگران آنها اشتباه می کنند، گاهی اوقات آنها را به عنوان یک کاخ در نظر می گیرند.
این  کاخ به سبک اروپایی و قصری مجلل، بسیار بزرگ و پر از طلا و کریستال بوده است. منطقه ای که اکنون کاخ دولما باغچه در آن قرار دارد، قبلا خلیج کوچکی از تنگه بسفر بوده است. 
از قرن 18 به بعد، خلیج به تدریج پر شد و توسط تنگه بسفر به باغ امپراتوری تبدیل شد، مردم از آن به عنوان دولما باغچه یاد می کردند که درمعنی دولما باغچه باغ پر شده است. برای اطلاع از تور استانبول به سایت تریپ مراجعه کنید.

عکس کاخ دولما باغچه استانبول

عکس کاخ دولما باغچه استانبول

تاریخچه باغ دلما باغچه

کاخ و باغ دولما باغچه در سال 1843 برای سلطان عبدالمجید در خلیجی در تنگه بسفر طراحی شد سلاطین عثمانی برای زندگی از توپکاپی به اینجا نقل مکان کردند.
دلیل واقعی ساخت کاخ دولما باغچه این بود که امپراتوری عثمانی رو به زوال بود. بنابراین، کاخ جدید باید به شکلی مجلل تزئین می شد تا جهان را تحت تأثیر قرار دهد. 
همچنین عثمانی باید  برای ساختن مجموعه ای عظیم و مجلل  سنت را زیر پا می گذاشت، بنابراین او به معمار برجسته عثمانی گارابت بایلان و پسرش نیگوگایوس دستور داد تا یک کاخ تک بی نظیرعثمانی و اروپایی بسازند. ساخت و ساز در سال 1843 آغاز شد و در سال 1856 به پایان رسید.

قبل از اینکه بایزید سلطان شود، این محل اقامتگاه ساحلی یک پاشا بود که بعداً به تصرف سلاطین درآمد. احمد اول در اینجا یک مسجد با هفت گنبد ساخته بود. 
او خانه هایی با چندین طبقه و کاخ هایی در کنار ساحل ساخت و عثمان دوم در سال (1618-1622) دستور داد 20 هزار کشتی سنگی در مقابل دولما باغچه بیاورند و به دریا بیندازند و به این ترتیب منطقه ای به وسعت 400 یارد ایجاد کردند که نام آن را "دولما باغچه" گذاشتند. 
هزینه  ساخت این کاخ مبلغی بالغ بر پنچ میلیون لیره طلای عثمانی یعنی  چیزی معادل 5/1 میلیارد دلار هزینه شده که این امر باعث شد تا شرایط مالی عثمانی دچار وضعیت بحرانی و بدی کرد .
کاخ دولما باغچه که با انتقال مرکز اداری امپراتوری عثمانی از کاخ توپکاپی شروع شد، تا زمان لغو خلافت در سال 1924، خانه شش سلطان بود. 
مصطفی کمال آتاتورک، بنیانگذار جمهوری ترکیه، در تابستان از کاخ به عنوان خانه ریاست جمهوری استفاده می کرد و برخی از مهم ترین آثار خود را در اینجا اجرا کرد. 
به عنوان مثال، معرفی الفبای جدید وی از مشکلات سلامتی رنج می برد، آخرین سال های زندگی خود را دراین کاخ گذراند تا اینکه در ساعت نه  شب در 10 نوامبر 1938 درگذشت و به احترام او، تمام ساعت های کاخ دقیقاً در آن زمان متوقف شده اند. 

معماری کاخ دلما باغچه

معماری کاخ دلما باغچه

معماری کاخ دلما باغچه

این کاخ زیبا در شهر استانبول با طراحی خارجی به سبک نئوکلاسیک و طراحی داخلی منحصر به فرد هر ساله گردشگران زیادی را جذب خود می کند.
این کاخ شامل اتاق های تشریفاتی یا Selâmlık ، حرمسراها و محل اقامت ولیعهد یا Veliaht Dairesi است. از این کاخ بعدها به عنوان موزه ای ملی  برای نمایش نقاشی در ترکیه استفاده شد. یک تراس رو به باغ و باغ های پشتی محصور به حرمسرا بودند. 
این کاخ دارای  دو طبقه به مساحت 45 هزار متر مربع که شامل 285 اتاق و 44 سالن بزرگ و 68 سرویس بهداشتی و 6 حمام سنتی است، این طرح ترکیبی از هنر و فرهنگ باروک روکوکو، نئوکلاسیک و سنتی عثمانی است. 
گفته می شود طراح معروف خانه اپرای پاریس را برای طراحی داخلی این کاخ به عثمانی فراخوانده اند و این شکوه و تزئینات داخلی نشان از یک طراح حرفه ای دارد.
اگر چه این قصر از نظر معماری و تزئینات دارای شکوه و ارزش فراوانی است اما باید به این نکته اشاره کرد که اقدامات و سیاست های سلطان عبدالمجید اول موجب ضعف و سستی امپراطوری عثمانی شده و زمینه ساز سقوط این امپراطوری را فراهم کرد.
برای طراحی داخلی سقف های این کاخ از چهارده تن طلا استفاده شده است. سقف اتاق های آن از ورقه های ظلا که بیش از 14 تن وزن دارند ساخته شده است. مناره، گنبد، و محراب مسجد هکده فرهنگی کاتارا دوحه قطر با دکوراسیونی الهام گرفته از کاخ دولما باغچه در استانبول، می باشد.

فرش های استفاده شده در این کاخ همه از جنس ابریشم دستبافت است مجموعا 131 فرش دستبافت در این کاخ وجود دارد.و همچنین کاخ دلما باغچه دارای بزرگترین کلکسیون لوسترهای کریستال بوهمی و باکارا در جهان است که توسط ملکه ویکتوریای انگلیس به عنوان کادو اهدا شده است. هر کدام دارای 750 حباب کریستالی و چهار تن وزن است، که قیمت آنها به پنج میلیون سکه طلای عثمانی، معادل با 35 تن طلا امروزی می باشد.
لازم به ذکر است علاوه بر ملکه انگلیس پادشاه تزار روسیه نیز فرش هایی از پوست خرس را نیز هدیه داده است و همچنین رهبران کشورهای دیگر نیز هدایای شگفت انگیزی را به این کاخ زیبا هدیه داده اند. برای تهیه ارزان ترین تور استانبول نوروز 1401 به سایت تریپ سر بزنید.

راه دسترسی به کاخ دولما باغچه 

چگونه به کاخ دلمه باغچه برویم ؟ باغ دلما باغچه استانبول در محله ای به نام بشیکتاش قرار دارد که در قسمت اروپایی و در شرق تنگه بسفر استانبول می باشد، اگر بخواهید از میدان تکسیم به آنجا بروید کافی است به سمت جنوب شرقی حرکت کنید، و از آنجا سوار قطار های زیرزمینی شده و به ایستگاه کاباتاش بروید و با 400 متر پباده روی به کاخ دلما باغچه برسید.
آدرس کاخ دلمه باغچه استانبول : Visnezade Mh , 34357 Besiktas / İstanbul , Turkey 
تلفن کاخ دلما باغچه : 090،2122360090

ساعت بازدید از کاخ دلما باغچه

ساعت بازدید از کاخ دلما باغچه

ساعت بازدید از کاخ دلما باغچه

برای بازدید از این کاخ سلطنتی و باشکوه شما حداقل نیاز به دو ساعت وقت دارید، این کاخ همه روزه به جز روزهای دوشنبه و سه شنبه از ساعت 9 صبح تا 4 بعد از ظهر برای عموم باز است. در داخل خود کاخ افرادی برای راهنمایی وجود دارند که می توانند به شما تمام فضای داخلی و خارجی باغ دلما باغچه و تاریخچه آن را نشان دهند و برای شما توضیح دهند. تور داخل کاخ هر ۱۰ دقیقه یکبار و در حالت شلوغی هر ۲۵ دقیقه یک بار فعالیت و گردش را در این کاخ آغاز می کنند. 

ظرفیت ورودی برای بازدید از این کاخ 1500 نفر می باشد، بنابراین توصیه ما به شما این است که در روزها و ساعت های خلوت تری به بازدید از این کاخ بروید.
لازم به ذکر است اگر در فصل تابستان  پیش از ساعت سه بعد از ظهر و در فصل زمستان نیز پیش از ساعت دو بعد از ظهر به این کاخ بروید. به طور اجبار بایستی بلیط های سوئیت های تشریفاتی و حرمسرا را با هم تهیه بفرمایید.
هزینه ورودی کاخ دولما باغچه استانبول: بلیط  ورودی برای هر نفر 60 لیر ترکیه  و برای  بازدید از بخش حرمسرای کاخ ورودی برای هر نفر ۴۰ لیر ترکیه می باشد.

سوالات متداول در باره ی کاخ دلما باغچه استانبول

کاخ یا باغ دلما باغچه کجاست ؟

باغ دلما باغچه استانبول در محله ای به نام بشیکتاش قرار دارد که در قسمت اروپایی و در شرق تنگه بسفر استانبول قرار دارد.

بلیط ورودی کاخ دلما باغچه چقدر است ؟

بلیط  ورودی برای هر نفر 60 لیر ترکیه  و برای  بازدید از بخش حرمسرای کاخ ورودی برای هر نفر ۴۰ لیر ترکیه می باشد.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc