https://gateway.trip.ir/api/

طاق بستان کرمانشاه

به روز رسانی: 13 شهریور ، 1402 جاذبه های گردشگری

طاق بستان کرمانشاه

طاق بستان کرمانشاه در دامنه کوهی به همین نام و در کنار چشمه ای در حاشیه شمال شرقی شهر کرمانشاه قرار دارد، این مجموعه در قرن سوم میلادی ساخته شده و از ارزش هنری و تاریخی بالایی برخوردار است.
طاق بستان در گذشته نام روستایی در 9 کیلومتری شهر کرمانشاه بوده است. پس از آن با گذشت زمان و توسعه شهری این روستا در محدوده شهری قرار گرفت و به یکی از محله های شهر تبدیل شد که در حال حاضر در شمال شرقی کرمانشاه قرار دارد.
علاوه بر این، این مجموعه از نقوش در دامنه تپه و در کنار دریاچه ای معروف به دریاچه طاق بستان واقع شده است. این مکان در گذشته با آب و هوا و طبیعت دلپذیر خود محل تفریح و شکار پادشاهان ساسانی بوده است و نقش های کنده کاری نیز گویای این امر است.
ابتدا پادشاهان ساسانی منطقه ای را در اطراف تخت جمشید برای ساخت مجسمه های خود انتخاب کردند. اردشیر دوم و پادشاهان پس از او طاق بستان واقع در جاده ابریشم را انتخاب کردند.
معماری تاریخی هر ملتی آینه تاریخ، هنر و فرهنگ آن ملت است. کتیبه های ساسانی در نقاط مختلف ایران، شکوه و عظمت سلسله ساسانی را نشان می دهد. 
آنها سعی کردند قدرت و شکوه خود را با کتیبه ها و آثار بر روی کوه های واقع در راه های اصلی مانند جاده ابریشم که می تواند توجه همه رهگذران را به خود جلب کند، به رخ بکشند. 
طاق بستان در استان کرمانشاه یکی از باشکوه ترین نقش برجسته های صخره ای دوره ساسانی است که قدرت شاهان ساسانی را برای آیندگان به نمایش می گذارد. 

عکس از طاق بستان کرمانشاه

عکس از طاق بستان کرمانشاه

معنی طاق بستان 

مردم محلی کرمانشاه به طاق بستان «طاق وسان» می گویند. طاق به معنای همان طاق، و بستان به معنای «سنگ» است. پس معنی طاق بستان در زبان کردی به معنی طاق سنگی است. البته بنابر برخی تفاسیر در کتب تاریخی، این اثر به نام های شبدیز، قصرشیرین، طاق وسطام، طاق بیستون، تخت بستان و طاق بهشتون نیز شناخته می شد. اما نامی که بیشترین ارتباط را با این مفهوم دارد "طاق وسان" است. 
تاریخچه طاق بستان کرمنشاه
طاق بستان کرمانشاه که در زبان محلی به آن طاق وسان می گویند در شمال شرقی این شهر قرار دارد. این بنای تاریخی با وجود تلاش بسیاری از مسئولان هنوز موفق به ثبت جهانی نشده است، اما این چیزی از ارزش و زیبایی آن نمی کاهد.
قدمت طاق بستان به قرن سوم میلادی می رسد، در آن زمان پادشاهان ساسانی تمایل بیشتری به ساختن مجسمه های خود در اطراف تخت جمشید داشتند. اما طاق بستان برای ساخت مجسمه در زمان اردشیر دوم انتخاب شد.
موقعیت جغرافیایی طاق بستان در آن زمان در مسیر جاده ابریشم بوده و طبیعت و آب و هوای آن سرسبز و تمیز است. به همین دلیل این مکان برای ساخت طاق بستان انتخاب شد. 
در قطعات طاق بستان چندین وقایع تاریخی از دوره ساسانی و همچنین تاجگذاری پادشاهان این دوره دیده می شود. تاج گذاری اردشیر دوم، تاج گذاری شاپور دوم، تاج گذاری شاپور سوم، تاج گذاری خسروپرویز و سنگ نوشته های سنگی به خط پهلوی از جمله این رویدادهاست که پس از گذشت قرن ها هنوز خود را به گردشگران معرفی می کند.
این مجموعه بارها تعمیر و بازسازی شده است. سال ها پیش امکان ورود به طاق ها وجود داشت. اما برای جلوگیری از تخریب این بنا دیگر چنین امکانی وجود ندارد. 
آدرس طاق بستان : کرمانشاه در امتداد بلوار طاق بستان به سمت شمال به میدانی می رسید، سپس با ادامه مسیر به ورودی طاق بستان می رسید.
فضای سبز، دریاچه و چشمه آب زیرزمینی زیبایی خاصی به این اثر بخشیده است که می توان ساعت ها به تماشای اردک ها و غازها در این برکه نشست.
طاق بستان به عنوان یک اثر تاریخی و هنری برای مورخان و باستان شناسان از اهمیت بالایی برخوردار است، این بنای باشکوه نشان از هنر و توانایی مردم آن دوران دارد. برای دیدن این بنای زیبا فرصت را از دست ندهید و بلیط هواپیما کرمانشاه را از سایت تریپ تهیه کنید.

نقاشی طاق بستان کرمانشاه

نقاشی طاق بستان کرمانشاه

نقاشی طاق بستان کرمانشاه

چندین نقش برجسته و کتیبه در این مکان وجود دارد. مانند خسرو پرویز، اردشیر دوم، شاهپور دوم و شاهپور سوم، خسرو پرویز و اسبش و همچنین  چندین متن کتیبه طاق بستان به خط پهلوی و نقش برجسته مراسم شکار سوارکاران و نواختن موسیقی با چنگ و آلات موسیقی، نقش برجسته مربوط به دوره قاجاریه و درخت چنار ۷۰۰ ساله با حوض آب است.
طاق بستان محوطه ای با مجموعه ای از نقش های برجسته ی صخره ای حکاکی شده بر روی کوهی نزدیک چشمه ای است که در پای کوه کرمانشاه می ریزد.
این یادگار از عقاید، گرایش های مذهبی، لباس ها و جواهرات دوران ساسانی اطلاعات زیادی را منعکس می کند. تاجگذاری پادشاه ساسانی را نشان می دهد. 
نقش ها شامل یک نقش برجسته صخره ای و دو طاق سنگ تراش خورده است، طاق بزرگتر 9 متر ارتفاع دارد و طاق کوچک 5 متر ارتفاع دارد. به گفته اکثر باستان شناسان قدمت آن به خسرو دوم (حدود قرن چهارم میلادی) می رسد. 

طاق بزرگ بستان

داستان طاق بستان به یاد پیروزی های خسرو است، نقش برجسته خسرو پرویز مردی سوار بر اسب است. به گفته باستان شناسان این شخص خسرو پرویز است که بر اسب خود به نام شبدیز نشسته و قدرت شاه را نشان می دهد.
داخل طاق، در قسمت جانبی سمت راست و چپ، صحنه شکار گراز دیده می شود که در جزئیات زیبا و شاهکار است. این تصاویر فیل ها، گرازها، سربازان، همراهان پادشاه و حتی گروهی از نوازندگان زن را در حال نواختن چنگ و سایر آلات موسیقی نشان می دهد.
در قسمت فوقانی دیوار سمت چپ، نقش برجسته‌ای از دوره قاجار وجود دارد که کتیبه ‌ای به خط نستعلیق حجاری شده است. تصویر قدرت پادشاه را نشان می دهد. 
در این نقش برجسته محمدعلی میرزا دولتشاه با چهره ای چاق و ریشی بلند بر تخت نشسته است، او یک پیراهن چین دار قرمز پوشیده است. کمربند به کمر بسته است و شمشیر و خنجر بر پشت او آویزان است.
در سمت چپ او امام قلی میرزا معروف به عمادالدوله از امرای کرمانشاه در دوره قاجار ایستاده است که خرس سیاه کوتاهی دارد که متأسفانه رنگ خود را از دست داده است. او یک خنجر به کمر بسته و یک شمشیر به پهلوی چپش آویزان است. در سمت راست، پسر دیگرش محمدحسین میرزا حکاکی شده است که متاسفانه جزییات صورتش از بین رفته است. ت
نفر اول سمت چپ یکی دیگر از خادمان محمدعلی میرزا، آقا غنی است.  تاج او مخروطی شکل است، لباس او بلند و قرمز است. در سمت چپ این نقش برجسته کتیبه ای به خط نستعلیق قرار دارد. 
نقش های برجسته ی حکاکی شده روی صخره نشان دهنده این است که شاه بر سکویی ایستاده، دست چپش بر شمشیر و دست راستش به سمت اهورامزدا دراز شده است و اهورامزدا انگشتری با روبان به شاه می دهد. 
در سمت چپ او، خدای میترا، آناهیتا روی گل نیلوفر ایستاده و برسام (گیاهی که در مراسم مذهبی استفاده می شود) را در دست دارد.
در حالی که کوزه آب را در دست چپ و حلقه ای دیگر را در دست راست خود نگه داشته است.
دو فرشته ماده بالدار در دو طرف مقابل طاق وجود دارد که هر کدام یک حلقه در یک دست و یک کاسه در دست دیگر دارند. در قسمت جلوی طاق، درخت مقدس یا درخت زندگی به خوبی حک شده است.
در پایین، نقش مردی سوار بر اسبی قوی وجود دارد، برخی از مورخان معتقدند که این نقش خسرو پرویز را بر روی اسبش به نام شبدیز نشان می دهد، این نقش برجسته حدود 4 متر ارتفاع دارد.

طاق کوچک بوستان

طاق کوچک بوستان

طاق کوچک بوستان 

طاق‌ کوچک بستان فضایی مستطیل شکل به ارتفاع حدود 3.5 متر، عرض 5.9 متر و عمق 3.8 متر است. همچنین در دو طرف قسمت ورودی، دو کوزه به صورت چهارگوش به ارتفاع حدود 3.7 متر و عرض حدود 9 سانتی متر دیده می شود.
طاق کوچکتر نقش های شاپور دوم و پسرش شاپور سوم را نشان می دهد. در حالی که روبه روی هم ایستاده اند و دست بر شمشیرهایشان است. همچنین دو کتیبه به زبان های پهلوی و فارسی میانه در قسمت بالای دیوار پشتی وجود دارد که هر دو پادشاه را نشان می دهد.
همانطور که قبلا ذکر شد، تمام این آثار می تواند جزئیات زیادی را در مورد لباس ها و جواهرات مورد استفاده پادشاهان و مردم در دوره ساسانی نشان دهد. 
به عنوان مثال، پادشاه سوار بر اسب لباس های رنگارنگی پوشیده است که با نخ های بافته شده طلایی و اشکال هندسی تزئین شده است. 
در صحنه شکار گراز، لباس پادشاه با نقش سیمرغ تزیین شده است، تمام شاهانی که بر روی نقش برجسته ها به تصویر کشیده شده اند، گردنبند و گوشواره بر سر دارند. 
لباس‌ های آن‌ ها شامل یک کت تا زانو، یک شلوار بلند تا شده و یک کمربند به دور کمرشان است. موهای پرپشت، ابرو و ریش دارند. جزئیات زیادی نیز بر تخت آنها حک شده است. لباس های همراهان با مجسمه های گیاهان و پرندگان تزئین شده است.

صحنه شکار 

به گفته کارشناسان معماری و باستان شناسان، به نظر می رسد سازندگان این بنا صحنه شکار را در قاب 4.13 متر و طول 5.7 متر حک کرده اند. همچنین در قسمت سمت چپ 12 فیل در پنج ردیف عمودی قرار گرفته اند که در تصویر با دو پایه روی هر کدام قرار گرفته اند.

زره اسب سوار

پیش از این به تصویر زرهی در طاق بستان کرمانشاه اشاره شده بود. البته هویت سواری که در پایین تصویر تاجگذاری خسرو پرویز دیده می شود نامشخص است. علاوه بر این، برخی از باستان شناسان او را جنگجو، برخی دیگر آن را متعلق به خسرو پرویز و برخی او را فاتح دوره ساسانی می دانند.

درخت رحمت بستان

عکس قدیمی طاق بستان

درخت رحمت بستان

درخت رحمت درخت چنار ۷۰۰ ساله ای است که در کنار منطقه طاق بستان قرار دارد، علاوه بر ارزش طبیعی، برای مردم کرمانشاه ارزش فرهنگی و تاریخی نیز دارد.
ارتفاع درخت 37 متر است و به آن در پهلوان نیز می ‌گویند، این درخت یکی از نمادهای شهر است و در میان ساکنان کرمانشاه به عنوان استعاره ای از قدمت، پیری و شکوه شناخته می شود.

طاق بستان تنها یکی از دیدنی‌های مشهور کرمانشاه است. برای آشنایی با سایر جاهای دیدنی کرمنشاه مقاله‌ای که بر روی سایت ما منتشر شده‌است را بخوانید.

غذا خوردی نزدیک طاق بستان

در نزدیکی طاق بستان بسیاری از رستوران ها، سفره خانه ها، چایخانه ها، باربیکیوها و بستنی فروشی ها وجود دارد. بنابراین شما انتخاب های زیادی دارید اما بهترین کباب ها کباب رضایی و کباب حیدری برای غذاهای محلی، دنده کباب و خورشت خلال هستند.

بهترین زمان برای بازدید از طاق بستان

بهترین زمان سفر به طاق بستان بهار است. به دلیل داشتن باغ های زیبا در فصل بهار به خصوص اردیبهشت و خرداد بهترین زمان برای بازدید از طاق بستان است. در روز به دلیل هوای مطبوع، نور خورشید مناسب برای عکاسی با لباس محلی است.

محل اقامت در نزدیکی طاق بستان

طاق بستان به قدری به هتل 4 ستاره جمشید نزدیک است که می توانید طاق بستان را در اتاق هتل ببینید و هتل پارسیان و هتل آزادگان نیز نزدیک طاق بستان هستند، و تنها خوابگاه کرمانشاه، خوابگاه بلوط، در بافت تاریخی کرمانشاه واقع شده است.

جاهای دیدنی اطراف طاق بستان 

از دیگر جاذبه های گردشگری جذاب نزدیک طاقبستان می توان به بلوار طاقبستان که خیابان معروفی بسیار دلپذیر است که می توانید در آن قدم بزنید، شکارگاه خسرو پرویز، تکیه مؤون الملک، تکیه بیگلر بیگی که در بافت سنتی کرمانشاه واقع شده اند، می باشد. وهمچنین دو پارک جنگلی به نام های پارک شرق و پارک کوهستانی که در نزدیکی طاق بستان قرار دارند.
مسجد عمادالدوله، مسجد شافعی، حمام حاج شهباز خان که همگی در بازار سنتی کرمانشاه قرار دارند که شامل کاروانسراهای متعدد و مغازه ها و فروشگاه های زیبا می باشد. برای خرید پرواز ارزان از طریق لینک با ما در ارتباط باشید.

سوالات متداول در مورد طاق بستان کرمانشاه

نقش های مهم طاق بستان چه هستند؟

تاج گذاری خسرو پرویز، تاج گذاری شاهپور دوم و سوم، تاج گذاری اردشیر دوم، شکار آهو، شکار گراز، سوار زرهی از جمله سنگ نگاره های طاق بستان هستند.

طاق بستان در کجاست؟

استان کرمانشاه در امتداد بلوار طاق بستان به سمت شمال به میدانی می رسید، سپس با ادامه مسیر به ورودی طاق بستان می رسید.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc