https://gateway.trip.ir/api/

جاهای دیدنی کرمانشاه کجاست

به روز رسانی: 04 دی ، 1402 جاذبه های گردشگری

جاهای دیدنی کرمانشاه

کرمانشاه از قدیمی‌ترین و همچنین زیباترین شهرهای ایران است و تعداد جاذبه‌های گردشگری تاریخی و طبیعی آن به بیش از 4000 مورد می‌رسد. تصمیم گرفتیم در این مقاله، گوشه‌هایی از زیبایی و شکوه استان کرمانشاه، این سرزمین کهن و تماشایی را به شما عزیزان نشان دهیم. برای آشنایی با جاهای دیدنی کرمانشاه لطفا تا انتهای مطلب پیش رو، همراه ما باشید.

مناطق دیدنی طبیعت کرمانشاه

کرمانشاه شهری باستانی است که اغلب مردم آن را با جاذبه‌های تاریخی‌اش می‌شناسند؛ اما نباید از طبیعت زیبای کرمانشاه غافل شویم. طبیعت بکر و تماشایی این منطقه، حس آرامش و نشاط را در شما زنده می‌کند. در ادامه، تعدادی از مناطق دیدنی طبیعت کرمانشاه را به شما عزیزان معرفی می‌کنیم. بازدید از این جاذبه‌ها را به‌هیچ‌وجه از دست ندهید.

غار قوری قلعه؛ طولانی ترین غار آبی آسیا

غار قوری قلعه از مشهورترین مکان های دیدنی کرمانشاه است. این غار، طولانی‌ترین غار آبی آسیا محسوب می‌شود و قدمت آن به 65 میلیون سال پیش برمی‌گردد. قوری‌قلعه در دل دامنه‌های رشته‌کوه شاهو، در شمال شهر جوانرود قرار گرفته و مکان مناسبی برای بازدید و خوش‌گذرانی است. همه‌روزه از ساعت 08:00 تا 18:00 می‌توانید از این غار زیبا و شگفت‌انگیز دیدن کنید.

غار قوری قلعه

عکسی از غار قوری قلعه کرمانشاه

غار پراو؛ اورست غارهای دنیا

غار پراو، یکی از مکان‌های شگفت‌انگیز کرمانشاه است. دهانه این غار که در بالاترین نقطه کوه پراو قرار گرفته، حدود سه هزار متر از سطح زمین ارتفاع دارد؛ به همین دلیل به اورست غارهای دنیا شهرت پیدا کرده و بزرگ‌ترین غار عمودی جهان شناخته شده است. غار پراو 26 حلقه چاه دارد که عمیق‌ترین ‌آن‌ها 49 متر است. این غار شگفتی‌های بسیاری را در خود جای داده و از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری کرمانشاه محسوب می‌شود. در سفر به استان کرمانشاه حتما بازدید از غار پراو را در برنامه‌های خود قرار دهید.

غار پراوا کرمانشاه

عکسی از غار پراوا کرمانشاه 

پارک جنگلی طاق بستان؛ طبیعتی زیبا در دامنه کوه

پارک جنگلی طاق بستان در کنار مجموعه تاریخی طاق بستان و در دامنه کوه پراو واقع شده است. چشم‌انداز طاق بستان، وجود دریاچه مصنوعی، چشمه و فضای سبز پارک، این جاذبه گردشگری را به یکی از زیباترین مناطق دیدنی کرمانشاه تبدیل کرده است. برای پیک‌نیک و قایق‌سواری می‌توانید به این پارک مراجعه کنید.

پارک جنگلی طاق بستان کرمانشاه

تصویری از پارک جنگلی طاق بستان 

تالاب هشیلان؛ یکی از زیباترین جاهای دیدنی کرمانشاه در پاییز و زمستان

تالاب هشیلان از زیباترین مناطق دیدنی کرمانشاه در زمستان و پاییز است. این جاذبه طبیعی، کم‌تر از یک ساعت با کرمانشاه فاصله دارد و گونه‌های گیاهی و جانوری متعددی را در خود جای داده است. قدمت تالاب هشیلان به دوره ژوراسیک برمی‌گردد و جزایر بزرگ و کوچکی در آن واقع شده است. تماشای منظره رویایی و تماشایی این تالاب، بسیار مسرت‌بخش است. برای رسیدن به هشیلان باید 26 کیلومتر به سمت غرب کرمانشاه رفته و وارد دهستان الهیارخانی شوید.

تالاب هشیلان کرمانشاه

تصویری از تالاب هشیلان کرمانشاه 

سراب نیلوفر؛‌ دریاچه ملی کرمانشاه

سراب نیلوفر بخشی از طبیعت تماشایی کرمانشاه به شمار می‌رود که در 20 کیلومتری شرق این شهر واقع شده است. این دریاچه زیبا با گل‌های نیلوفر آبی پوشیده شده و به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. سراب نیلوفر چشم‌انداز فوق‌العاده‌ای دارد و یکی از بهترین جاهای دیدنی کرمانشاه در تابستان محسوب می‌شود. این دریاچه به‌صورت 24 ساعته باز است و هزینه‌ای برای بازدید آن از گردشگران دریافت نمی‌شود. در سفر به کرمانشاه در فصول گرم سال، بازدید از این طبیعت بکر و رویایی را به‌هیچ‌وجه از دست ندهید.

سراب نیلوفر کرمانشاه

عکسی از سراب نیلوفر کرمانشاه

روستاهای دیدنی کرمانشاه

استان کرمانشاه، 14 شهرستان و بیش از 1000 روستا دارد. طبیعتا نمی‌توان در این مقاله به همه روستاهای دیدنی کرمانشاه اشاره کرد؛ اما ما تعدادی از بکرترین و زیباترین روستاهای این استان را در ادامه به شما معرفی خواهیم کرد. در سفر به کرمانشاه و برای دوری از شلوغی شهر و بازیابی انرژی خود، حتما از این مناطق سرسبز و آرامش‌بخش بازدید کنید.

روستای سیاه کمر؛ روستای چهارفصل کرمانشاه

روستای سیاه کمر در بخش بالادربند استان کرمانشاه واقع شده و بیش از 250 سال قدمت دارد. آب‌وهوای چهارفصل، کوه‌های درهم‌تنیده و چشمه‌های آب طبیعی، زیبایی این روستا را دوچندان کرده است. درختان میوه سیاه‌کمر نیز بسیار فراوان و متنوع هستند و میوه‌هایی همچون زالزالک و انجیر را به ساکنین این منطقه هدیه می‌دهند. اگر می‌خواهید برای چند روزی از هیاهوی شهر دور باشید و در طبیعتی بکر و آرامش‌بخش غرق شوید، بازدید از روستای سیاه کمر کرمانشاه را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

روستای سیاه کمر کرمانشاه

تصویری از روستای سیاه کمر کرمانشاه

روستای دشه؛ روستایی در دل کوه

روستای دشه، بخشی از شهرستان پاوه محسوب می‌شود و در شمال غربی کرمانشاه واقع شده است. از شگفتی‌های این روستا، قرارگیری در دل کوه و در مجاورت جنگل تپه‌ول است. طبیعت سرسبز، چشمه‌های زلال و قلعه‌های قدیمی متعدد، زیبایی خاصی به روستای دشه بخشیده‌اند. اگر به این روستا سفر کنید، قطعا عاشق طبیعت بکر و چشم‌انداز خارق‌العادۀ آن خواهید شد.

روستای دشه از جاهای دیدنی کرمانشاه

عکسی از روستای دشه کرمانشاه

روستای گره بان؛ از قدیمی‌ترین روستاهای کرمانشاه

یکی دیگر از جاهای دیدنی کرمانشاه روستای گره‌بان است که از قدیمی‌ترین روستاهای این استان به شمار می‌رود و تمدنی چندهزارساله دارد. معماری اغلب خانه‌های گره‌بان برگرفته از معماری روسی با سبکی بسیار جذاب است. باغ‌های میوه، زمین‌های کشاورزی و دام‌داری‌های روستای گره‌بان واقعا زیبا و تماشایی هستند. اگر به این روستا سفر کردید، حتما گلاب و عرقیجات آن را امتحان کنید؛ زیرا محصولات گره‌بان کیفیت فوق‌العاده‌ای دارند و به سایر کشورها از جمله فرانسه صادر می‌شوند.

یکی از جاذبه‌های گردشگری و از اماکن مقدس روستای گره‌بان، اجاق حضرت آقا است. افراد محلی به این امام‌زاده اعتقاد بسیاری دارند و در اغلب روزهای سال نذری پخش می‌کنند.

روستای گره بان کرمانشاه

عکسی از روستای گره بان کرمانشاه 

روستای شالان؛ بهترین مقصد تابستانی در کرمانشاه

روستای شالان با آن رودخانه‌های پرآب و باغ‌های سرسبز، بهترین مقصد تابستانی در کرمانشاه محسوب می‌شود. برای فرار از گرمای تابستان و دوری از هیاهوی شهر، چند روزی به شالان پناه ببرید و انرژی را به زندگی خود برگردانید. طبیعت تماشایی و آب‌وهوای فوق‌العادۀ این روستا، هر انسانی را شیفته می‌کند.

عکسی از روستای شالان کرمانشاه

عکسی از روستای شالان کرمانشاه

آثار تاریخی کرمانشاه

تاریخچۀ پیداش کرمانشاه به 3500 سال پیش از میلاد مسیح برمی‌گردد. این شهر در زمان اشکانیان اهمیت بالایی داشته و تا پیش از حملۀ اعراب، به عنوان پایتخت دوم ساسانیان شناخته می‌شده است؛ در نتیجه، رویدادهای بسیاری را ازسرگذرانده و آثار تاریخی متعددی از دوره‌های مختلف در خاک آن به جا مانده است. در ادامه با تعدادی از دیدنی‌ترین آثار تاریخی کرمانشاه آشنا خواهید شد.

بیستون؛ مجموعه‌ای از آثار باستانی به جا مانده از دوره هخامنشی و ساسانی

وقتی صحبت از مناطق دیدنی استان کرمانشاه می‌شود، محال است نام مجموعه بیستون به ذهن‌ها خطور نکند. اغلب شما داستان عاشقانۀ فرهاد و شیرین و ماجرای کوه‌کندن فرهاد را شنیده‌اید؛ اما بیستون فقط یک کوه ساده نیست، بلکه مجموعه‌ای از آثار باستانی مربوط به دوره‌های هخامنشی و ساسانی را دربرگرفته است. 28 اثر تاریخی از این مجموعه به ثبت ملی رسیده‌اند و نام سنگ‌نبشته آن در فهرست میراث جهانی یونسکو موجود است. در ادامه به تعدادی از آثار باستانی موجود در بیستون اشاره می‌کنیم.

  • کاخ بیستون: محل اقامت شیرین و خسروپرویز بوده و حالا در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.
  • کتیبه بیستون: بزرگ‌ترین سنگ‌نبشته جهان که قدمت آن به دورۀ هخامنشی می‌رسد. این سنگ‌نبشته به 3 زبان نوشته شده و محتوای آن به پیروزی داریوش بر گئومات مغ اشاره دارد.
  • فرهاد تراش: اثر ناتمام دوره ساسانی با دیواره‌ای به عرض 200 و ارتفاع 45 متر که آن را به فرهاد نسبت می‌دهند.
  • پل بیستون: سازه‌ای ناتمام مربوط به دوره ساسانی که بعدها در دوره‌های مختلف بازسازی شد.
  • مجسمه هرکول: این مجسمه نمایی از مردی است که پیاله به دست دارد و قدمت آن به دوره اشکانیان یا سلوکیان برمی‌گردد.
  • کاروانسرای شاه عباسی: این کاروانسرای زیبا و باابهت، مشابه سایر کاروانسراهای عباسی شاخته‌شده است و قدمت آن به دوره شاه عباس اول برمی‌گردد.
  • دژ مادی: این دژ که اکنون بقایای کمی از آن باقی مانده، در شمال غرب بیستون قرار گرفته و مربوط به دوره مادها است.

بقایای پارتی، سنگ بلاش، نقش مهرداد اشکانی، کاروانسرای ایلخانی و کتیبه شیخ علی خان زنگنه نیز، سایر آثار باستانی موجود در مجموعه بیستون را تشکیل می‌دهند. در سفر به کرمانشاه و بازدید از بیستون حتما از این آثار شکوهمند و زیبا هم دیدن کنید.

بیستون کرمانشاه

عکسی از بیستون کرمانشاه

طاق بستان؛ مشهورترین اثر باستانی و گردشگری کرمانشاه

طاق بستان در شمال غربی کرمانشاه قرار دارد و از مشهورترین آثار باستانی و گردشگری این شهر به شمار می‌رود. این مجموعه شامل دو طاق، چندین سنگ‌نبشته و سنگ‌نگاره است. صحنه‌هایی همچون تاج‌گذاری سه پادشاه ساسانی از جمله خسروپرویز، روی سنگ‌های طاق، حکاکی شده‌اند. نورپردازیِ انجام شده در محوطه طاق‌ها نیز این مکان را به یکی از جاهای دیدنی کرمانشاه در شب تبدیل کرده است.

طاق بستان کرمانشاه در سال 1310 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد و انتظار می‌رود که در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز قرار گیرد. در سفر به کرمانشاه حتما از این مجموعه تاریخی ارزشمند و زیبا بازدید کنید. عظمت و شکوه طاق بستان قطعا شما را تحت‌تاثیر قرار خواهید داد.

طاق بستان کرمانشاه

عکسی از طاق بستان کرمانشاه 

گوردخمه های کرمانشاه؛ عجایب باقی مانده از دوره مادها

کرمانشاه 9 گوردخمه دارد که گوردخمه سکاوند (یا اسحاق‌وند) از عجیب‌ترین آن‌ها است. این گوردخمه در شهرستان هرسین از توابع استان کرمانشاه واقع شده و از آثار به جا مانده از دوره مادها به شمار می‌رود. این گوردخمه‌های دوطبقه و عجیب را که در دل کوه کنده شده‌اند، با نام «مقبره صخره‌ای کیکاووس» نیز می‌شناسند.

این بنا نشان می‌دهد که ایرانیان باستان از گذشته تا کنون برای پیکر مردگان ارزش و احترام قائل بوده‌اند. در سال‌های اخیر، امکانات تفریحی متعددی در اطراف گوردخمه های کرمانشاه ایجاد شده است و به همین دلیل بیش‌ازپیش مورد توجه قرار گرفته‌اند. اگر به دنبال تجربه‌ای متفاوت و جذاب هستید، حتما از گوردخمه‌های اسحاق‌وند کرمانشاه بازدید کنید.

گوردخمه های کرمانشاه

تصویری از گوردخمه های کرمانشاه 

بازار سنتی کرمانشاه؛ از طولانی ترین بازارهای سرپوشیده خاورمیانه

بازار سنتی کرمانشاه شامل 18 راستۀ متصل‌به‌هم است و در گذشته یکی از طولانی‌ترین بازارهای سرپوشیده خاورمیانه به شمار می‌رفت. اگرچه قدمت این بازار به دوره حکومت سلسله زندیه می‌رسد، اما همچنان حجره‌های آن مشغول کار هستند.

با مراجعه به محلۀ قدیمی فیض‌آباد، خیابان مدرس، به بازار سنتی کرمانشاه خواهید رسید. این بازار همه روزه از ساعت 08:00 تا 21:30 باز است. بازارها از زیباترین و جذاب‌ترین مکان‌های گردشگری هر شهر محسوب می‌شوند که باید از آن‌ها بازدید کرد.

بازار سنتی کرمانشاه

عکسی از بازار سنتی کرمانشاه 

تکیه بیگلربیگی؛ مشهورترین تکیه کرمانشاه از زمان قاجار

شهر کرمانشاه تکیه‌های بسیاری دارد؛ اما تکیه بیگلربیگی به دلیل آینه‌کاری‌های منحصربه‌فردش، مشهورتر از سایر تکیه‌ها است. بیگلربیگی در زمان قاجار ساخته شد و اکنون از ساختمان آن به عنوان موزه خط و کتابت کرمانشاه استفاده می‌شود.

تکیه بیگلربیگی کرمانشاه تالار‌ی وسیع به نام حسینیه دارد که با کتیبه‌های زیبا تزیین شده است. در دو طرف این تالار نیز مهمان‌خانه‌های بیگلربیگی قرار گرفته‌اند که از زیباترین جاهای دیدنی کرمانشاه در محله قدیمی فیض آباد محسوب می‌شوند.

تکیه بیگلربیگی کرمانشاه

عکسی از تکیه بیگلربیگی کرمانشاه

مسجد جامع شافعی کرمانشاه؛ از شاهکارهای سبک معماری اسلامی

مسجد جامع شافعی کرمانشاه از شاهکارهای سبک معماری اسلامی است. گچبری‌ها و نقاشی‌های زیبای داخل بنا در کنار نمای سفیدرنگ بیرونی مسجد و مناره‌های فلزی و گنبد و گلدسته بلند آن، مسجد شافعی‌ها را به یک بنای مذهبی-تاریخی تماشایی بدل کرده است.

اگرچه این مسجد برای اهل سنت ساخته شده؛ اما بازدید از آن برای عموم آزاد است. برای دسترسی به مسجد شافعی‌ها از طریق تاریکه بازار به سمت میدان جوانشیر بروید. مسجد در ضلع جنوب شرقی میدان واقع شده است.

مسجد جامع شافعی کرمانشاه

تصویری از مسجد جامع شافعی کرمانشاه 

تماشای جاهای دیدنی کرمانشاه و ورود به دل تاریخ و طبیعت

سپاس‌گزاریم که تا انتهای این مطلب همراه ما بودید و با ما، به مشهورترین اماکن تاریخی و طبیعی این استان زیبا سفر کردید. تعداد جاذبه های گردشگری کرمانشاه به بیش از 4000 مورد می‌رسد و قطعا در مقاله‌ای مختصر نمی‌گنجد. در اصل، هرچه از جلال و شکوه کرمانشاه بگوییم، کم گفته‌ایم. فقط باید این شهر تاریخی سفر کنید و جاذبه‌های آن را از نزدیک ببینید.

اگر شما هم مثل ما عاشق این استان باستانی شده‌اید، زمان را از دست ندهید و همین حالا بلیط هواپیما کرمانشاه را خریداری کنید. اگر هم تجربه بازدید از این شهر و اماکن گردشگری آن را داشته‌اید، لطفا تجربه‌های خود را با ما و خوانندگان مجله تریپ به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول:

1. برای بازدید از جاهای دیدنی کرمانشاه در عید نوروز، چه اماکنی را انتخاب کنیم؟

نوروز، جشنی باستانی است و از تاریخ باستان ایران ریشه گرفته است. به‌همین‌دلیل پیشنهاد می‌کنیم در سفر به کرمانشاه در بهار، از گوردخمه‌ها، طاق بستان، کوه بیستون و دیگر جاذبه های تاریخی کرمانشاه دیدن کنید.

2. زیباترین جاهای دیدنی کرمانشاه در بهار کدام‌ها هستند؟

طبیعت سرسبز بهار و به‌ویژه ماه اردیبهشت، بهترین فرصت برای بازدید از تالاب هشیلان، پارک جنگلی طاق بستان، سراب نیلوفر و روستاهای دیدنی کرمانشاه است.

3. بهترین زمان سفر به کرمانشاه چه فصلی است؟

بهترین فصل سفر به استان کرمانشاه، بهار و تابستان است. زمستان این استان بسیار سرد و آزاردهنده است و فرصت خوبی برای لذت‌بردن از طبیعت کرمانشاه نیست.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc