https://gateway.trip.ir/api/

ایل گلی تبریز

به روز رسانی: 03 دی ، 1402 جاذبه های گردشگری

ایل گلی تبریز

ایل گلی تبریز یا ائل گلی محبوب ترین و معروف ترین جاذبه گردشگری تبریز است. پارک ایل گلی علیرغم شهرت این شهر در پس زمینه های تاریخی و فرهنگی، به دلیل زیبایی های طبیعی به قطب اصلی گردشگری شهر تبدیل شده است. 
این مکان دارای جاهای های دیدنی مختلف مانند دریاچه، قصر ال گلی، فضای سبز، تالار شهر، اسکیت بورد، زمین مینی گلف و موارد دیگر است.

عکس ائل گلی تبریز

عکس ائل گلی تبریز

تاریخچه ایل گلی یا ائل گلی تبریز

پارک ایل گلی که به آن پارک ائل گلی یا پارک شاه گلی نیز می گویند در قسمت جنوب شرقی تبریز قرار دارد. محل دقیق بلوارائل گلی تبریز، استان آذربایجان شرقی است. 
تبریز شهری مدرن و صنعتی ایرانی با نشانه هایی از تمدن 2500 ساله است. تبریز از سوی سازمان کنفرانس اسلامی به عنوان شهر گردشگری جهان اسلام برای سال 2018 نامگذاری شد. 
این شهر عموما سرد است اما به دلیل محیطی که دارد آب و هوای فوق العاده مطبوعی دارد، در زمان صفویه تبریز پایتخت ایران بود. 
ایل گلی یا شاه گلی نام باغی زیبا در تبریز است که به دلیل زیبایی و تاریخ بزرگش یکی از نمادهای اصلی شهر نیز به شمار می رود و در کنار دیگر نمادهای شهر تبریز مانند مقبره ومساجد... خودنمایی می کند. 
شاه گلی در زبان ترکی آذربایجانی به معنی دریاچه پادشاه است. بعدها این دریاچه به ایل گلی تغییر یافت، معنی ائل گلی دریاچه مردم است. دلیل شکل گیری پارک، استخر واقع در داخل باغ است که در ابتدا منبع آب کشاورزی محیط اطراف بوده است. آب نیز از یکی از رودخانه های لیقوان که در نزدیکی روستای چاوان می گذرد تامین می شود. 
این پارک شگفت انگیز در تاریخ 6 بهمن 1387 با شماره 24774 در فهرست آثار ملی ایران به دلیل کاخ تاریخی ایل گلی به ثبت رسیده است.
پارک ایل گلی علاوه بر مناظر دیدنی، جاذبه های دیگری نیز دارد که از آن جمله می توان به لونا پارک، مرکز مینی گلف، اسکیت برد، کافه، رستوران و تالار اندیشه اشاره کرد.
طبق نام پارک ال گلی، ال به معنی مردم و گل در زبان ترکی به معنی دریاچه است، بنابراین ایل گلی به معنای حوضی است که متعلق به مردم است. برای اطلاع از قیمت بلیط هواپیما تبریز به سایت تریپ مراجعه کنید.

بخش های پارک ایل گلی

بخش های پارک ایل گلی

بخش های پارک ایل گلی

معماری پارک ایل گلی از همان قوانین و اساس باغ های ایرانی پیروی می کند. پارک ادل گلی شامل بخش های همچون دریاچه وعمارتی در مرکز باغ با درختان انبوه در اطراف آن است.
جدا از زیبایی‌، پارک ایل گلی دارای امکانات جذاب دیگری است که با هدف سرگرمی بازدید کنندگان از جمله پارک موضوعی، مرکز گلف، مجموعه اسکیت، آکادمی بیلیارد، باشگاه بازی، کافه ‌ها، رستوران‌ ها، فروشگاه‌ های ورزشی، فروشگاه‌ های کوچک خیابانی و بسیاری دیگر می ‌باشد. 
برخی از فعالیت ‌ها مانند قایق‌ سواری در فصول گرم انجام می شود، پارک ایل گلی یک ساعت آفتابی جالب نیز دارد که ساعت رسمی ایران را نشان می دهد. همچنین یک سالن مدرن و تسهیل شده به نام تالار اندیشه برای برگزاری رویدادها، نشست ها و همایش های مختلف وجود دارد.
پارک ایل گلی دارای بزرگ ‌ترین آب انبار برای آبیاری باغ‌ های شرق تبریز قبل از دوران صفویه بوده است، اما در این دوران دیواری از سنگ دور قسمت داخلی دریاچه کشیده شد. 
در زمان قاجار، خیابان‌ ها، گل ‌کاری ‌ها و پیاده ‌روی ‌هایی در اطراف پارک ایل گلی برای تزئین این تفرجگاه ایجاد شده بود. 
حس شگفت انگیز قدم زدن در خنکای دلپذیر و با طراوت پارک را نمی توان با هیچ مکان دیدنی تبریز مقایسه کرد. 

کاخ ایل گلی

در مرکز پارک ایل گلی عمارت کلاه فرنگی هشت ضلعی قرار دارد که امروزه به عنوان تالار پذیرایی مورد استفاده قرار می گیرد و به کاخ ایل گلی معروف است.
این بنا قبلا یک بنای آجری قدیمی بوده که در سال 1366 تخریب شد اما با تلاش شهرداری تبریز و استانداری ائل گلی تبریز هم اکنون به عمارتی زیبا و برجسته تبدیل شده است. ساختمان جدید دو طبقه است که طبقه اول آن رستوران و طبقه دوم کافی شاپ می باشد.
در زمستان آب دریاچه یخ می زند و جلوه جادویی متفاوتی به آن می بخشد و منظره زیبای یخ و آب، هر بیننده ای را مجذوب خود می کند.
این  کاخ که در دوران قاجار به عنوان ییلاقی سلطنتی مورد استفاده قرار می‌ گرفت، نمایانگر سبک معماری سنتی ایرانی است که در آذربایجان اجرا می ‌شد.
کاخ ایل گلی یک ساختمان هشت ضلعی و دو طبقه است. این کاخ یکی از نمادهای شهر تبریز است، بنای زیبا و الماسی شکل با گنبد کوچکی که بر فراز آن است که در دوره قاجار حیاط شاهزادگان بوده و امروزه به رستوران و پذیرایی مسافران و مردم تبدیل شده است.

دریاچه ایل گلی

دریاچه ایل گلی

دریاچه ایل گلی

در زمان سلطنت سلسله آق قویونلوها بود که برای اولین بار ساخت دریاچه در پارک ایل گلی تأسیس شد. آب دریاچه منبعی برای آبیاری باغ های اطراف منطقه شرقی تبریز بوده است.
این دریاچه به دلیل وسعت، دریاچه ای از شاهگلی نیز گفته می شود که 5.5 هکتار وسعت دارد و تا 720 هزار متر مکعب آب را در خود جای می دهد. 
ابعاد دریاچه ائل گلی تبریزحدود 200 در 200 متر است که عمق آن در قسمت های مختلف از 3 تا 9 متر متغیر است، و مانند ستاره در پارک می درخشد، عمق دریاچه ائل گلی تبریزدرعمیق ترین حالت آن 12 متر است، اما در گوشه شرقی، عمق بین 3 تا 9 متر است.
در گذشته وسعت دریاچه بزرگتر و کف آن نیز عمیق تر بود، اما اکنون به دلیل باغی که در اطراف آن وجود دارد وسعت آن کاهش یافته است. آب دریاچه از یکی از سرشاخه های رودخانه لیقوان که در نزدیکی روستای چاوان است جاری می شود و از جنوب شرقی دریاچه به نهر کوچکی می ریزد.
این دریاچه جذاب ترین و دیدنی ترین قسمت پارک است و بسیاری برای لذت بردن از چشم انداز و زیبایی آن به این پارک می آیند. انعکاس درختان و نورپردازی فوق العاده آن در آب دریاچه در فصل بهار و تابستان، لذت قدم زدن در اطراف آن را چند برابر می کند. جلوه باشکوه باغ و هزار رنگ پاییز در آبهای زلال دریاچه و منظره سفید و یخ زده آن نیز در زمستان سرد و پرنشاط تبریز دیدنی و چشم نواز است.

تفریحات ایل گلی تبریز

یکی از گزینه هایی که در تبریز ایل گلی برای گردشگران در نظر گرفته می شود، مسیر دوچرخه سواری است که می توانید به قسمت های مختلف پارک دسترسی داشته باشید و از این ورزش مفرح لذت ببرید. یکی دیگر از تفریحات هم کالسکه سواری است، می توانید مانند قدیم از اسب سواری، تماشای مناظر اطراف و صدای چرخ های کالسکه روی سنگفرش ها لذت ببرید.
در گوشه جنوب شرقی پارک و نزدیک هتل پارس، یکی از متنوع‌ ترین و سرگرم‌ کننده‌ ترین جاذبه‌ های تفریحی تبریز ایل گلی قرار دارد. اگر از علاقه مندان به گلف هستید و زمان کافی دارید، بازدید از باشگاه مینی گلف را فراموش نکنید. این مجموعه یکی از استاندارد ترین زمین های مینی گلف ایران است و در گذشته چندین بازی ملی و استانی در آن برگزار شده است.
در نزدیکی هتل پارس و جنوب ایل گلی، مجموعه ورزشی مدرنی وجود دارد که یکی از بزرگ ‌ترین و مدرن ‌ترین پیست‌ های اسکیت خاورمیانه است که طرفداران زیادی را به خود جذب می ‌کند. این مجموعه شامل پیست های اسکیت، بیلیارد، و باشگاه های بازی های ویدئویی است. شما می توانید برای سفر به تبریز از طریق لینک trip.ir بلیط سفر خود را تهیه کنید.

جاذبه های نزدیک ایل گلی

جاذبه های نزدیک ایل گلی

جاذبه های نزدیک ایل گلی

از جاذبه های نزدیک به پارک ایل گلی می توان به عینالی، برج ساعت، خانه حیدرزاده، موزه قاجار، ارگ تبریز و مسجد کبود اشاره کرد.
غذا خوری نزدیک پارک ایل گلی تبریز
شما می توان رستوران های بسیاری در نزدیکی این پارک زیبا ببینید رستوران های مانند، رستوران شاهگلی، کباب‌خانه دامله، تایسیز یمک، شرکت پیتزا، فست فود پاندا و رستوران حاجی بای از مکان‌ هایی هستند که می ‌توانید در آن ‌ها غذاهای خوش ‌طعم بخورید.
در بین تمامی این مجموعه ها، کافه رستوران و بوفه کاخ ایل گلی شهرت زیادی دارد و در دو طبقه با انواع غذاهای محلی و ایرانی است و در تمامی وعده های غذایی صبحانه، ناهار و شام میزبان تبریزی ها و گردشگران است. 
در ضمن در کنار این ها کیوسک های موجود در پارک نیز تجربه غذاخوری خوشمزه و فوق العاده ای را با غذاهای خیابانی برای بازدید کنندگان فراهم می کند، جالب است بدانید ساندویچ های ساده و مختصر، سیب زمینی و تخم مرغ آب پز در تبریز طرفداران زیادی دارد.

هتل ها و اقامتگاه های ایل گلی تبریز

اگر به دنبال هتل های مجلل در نزدیکی پارک ایل گلی هستید، می توانید در هتل بین المللی تبریز، هتل بین المللی شهریار تبریز، هتل گسترش و یا هتل پتروشیمی تبریز اقامت کنید. همچنین هتل دریا تبریز، هتل سینا و پارک تبریز از گزینه های خوب برای داشتن اقامتی مقرون به صرفه در نزدیکی پارک ایل گلی هستند.

بهترین زمان برای سفر بازدید از ایل گلی تبریز

بهترین زمان سفر به تبریز و بازدید از ایل گلی در ماه های فروردین، اردیبهشت، خرداد، تیر، مرداد، شهریور و مهر است. تبریز دارای آب و هوای خشک است، بنابراین گرم ترین ما ه ها در تبریز تیر و مرداد است و در فصل زمستان هوای سردی را تجربه خواهید کرد.

سوالات متداول در مورد ایل گلی تبریز

ائل گلی یا ایل گلی کجاست ؟

پارک ائل گلی در جنوب شرقی استان تبریز، در 7 کیلومتری مرکز شهر، بلوارائل گلی تبریز می باشد.

امکانات تفریحی ائل گلی چیست؟

ازامکانات تفریحی ائل گلی می توان به قایق ‌سواری، بازی ‌گلف، دوچرخه ‌سواری، کالسکه سواری، پیست اسکی، بیلیار و ... نام برد.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc