https://gateway.trip.ir/api/

دریاچه ناترون

به روز رسانی: 06 دی ، 1400 جاذبه های گردشگری

دریاچه ناترون

دریاچه ناترون، دریاچه ای در شمال تانزانیا در مرز با کنیا می باشد، مساحت این دریاچه 56 کیلومتر طول آن 24 کیلومترعرض دارد و حاوی نمک، سودا و منیزیت است. 
آب گرم دریاچه محل مناسبی برای پرورش فلامینگوها می باشد. آتشفشان گلای در لبه جنوب شرقی دریاچه قرار دارد، درست در غرب دریاچه ناترون در پنینج، باستان شناسان فک پایین را کشف کردند.
فک پایین یک فسیل کاملاً حفظ شده از انسان که حاوی مجموعه کاملی از دندان های بالغ است می باشد. دریاچه ناترون در تانزانیا یکی از آرام‌ ترین دریاچه ‌های آفریقا است. شما می توانید با خرید بلیط هواپیما از سایت تریپ ارزان ترین و به صرفه ترین بلیط ها را تهیه کنید.

دریاچه تانزانیا در جدول

دریاچه تانزانیا در جدول

علت قلیایی دریاچه

دریاچه ناترون یا دریاچه مرگ یک دریاچه نمک است، به این معنی که آب به داخل جریان می ‌یابد، اما از آن خارج نمی‌ شود، بنابراین تنها با تبخیر می ‌تواند از آن خارج شود. با گذشت زمان، همانطور که آب تبخیر می شود، غلظت بالایی از نمک و سایر مواد معدنی مانند دریای مرده و دریاچه نمک بزرگ یوتا را پشت سر می گذارد.
آب قلیایی دریاچه ناترون دارای PH 10.5 است و آنقدر سوزاننده است که می تواند پوست و چشم حیواناتی را که با آن سازگار نیستند بسوزاند. 
قلیایی بودن آب از کربنات سدیم و سایر مواد معدنی است که از تپه های اطراف به دریاچه می ریزد، و رسوبات کربنات سدیم که زمانی در مومیایی کردن اجسام در مصر استفاده می شد در این دریاچه موجود است.
دریاچه ناترون از اکوسیستم پر رونقی از باتلاق‌ های نمک، تالاب‌ های آب شیرین، فلامینگوها و دیگر پرندگان تالاب، تیلاپیا و جلبک ‌هایی پشتیبانی می ‌کنند که از آنها تغذیه می ‌کنند.
دریاچه ناترون یکی از دو دریاچه قلیایی در آفریقا است، دیگری دریاچه بهی است. هر دو دریاچه به هیچ رودخانه یا دریای تخلیه نمی شوند. 
آنها از چشمه های آب گرم و رودخانه های کوچک تغذیه می شوند،این دریاچه ها به عنوان دریاچه های کم عمق در آب و هوای گرم، دمای آب آنها می تواند به 41 درجه سانتیگراد برسد.
در سال 2011، زمانی که عکاس نیک برانت برای گرفتن عکس برای کتاب جدیدی در مورد حیات وحش در حال ناپدید شدن شرق آفریقا سفر می کرد، با یک مکان واقعا حیرت انگیز برخورد کرد: یک دریاچه طبیعی که ظاهراً انواع حیوانات را به سنگ تبدیل می کند.
برانت می گوید: وقتی برای اولین بار آن موجودات را در کنار دریاچه دیدم، کاملاً متعجب شدم و ایده من این بود که از آنها پرتره بگیرم انگار که زنده هستند.
برانت این نظریه را مطرح می‌ کند که آب دریاچه مانند انعکاسی شیمیایی یک در شیشه ‌ای عمل می ‌کنند و پرندگان را فریب می‌ دهد آنها فکر کنند در فضای خالی پرواز می ‌کنند، در یک حادثه ای یک خلبان هلیکوپتر به طرز غم‌ انگیزی قربانی همان توهم شد، و هواپیمای آن سقوط کرده است. 

ناترون در طب سنتی

ناترون در طب سنتی

7 حقیقت جالب در باره ی دریاچه ناترون

مادر طبیعت شگفتی های زیادی برای ما در نظر گرفته است. همه چیزهایی که طبیعت ارائه می دهد به یک معنای دراماتیک است.
داستان دریاچه ناترون در این دسته قرار می گیرد. این دریاچه عجیب و غریب توسط عکاس نیک برانت تصویری وحشتناک را به ثبت رسانده است. برای رزرو هتل خارجی می توانید به سایت تریپ مراجعه کنید.

1.باران فانتوم

دریاچه ناترون تنها 400 میلی متر باران در سال دریافت می کند و بیشتر آن باران فانتوم است، یعنی بارانی که قبل از برخورد با سطح تبخیر می شود. این به این دلیل است که دریاچه در یک بیابان است. دریاچه ناترون واقع در تانزانیا، یک دریاچه سودا یا یک دریاچه نمک است که در منطقه آروشا یافت می شود.
در ماه های تابستان، آب دریاچه به میزان قابل توجهی تبخیر می شود و در نتیجه شوری کلی دریاچه افزایش می یابد. این زمانی است که موجودات هالوفیل رشد می کنند. هالوفیل ها میکروارگانیسم هایی هستند که در شرایط شور رشد می کنند و از فتوسنتز برای تولید غذا استفاده می کنند.

آتشفشان دریاچه ناترون

آتشفشان دریاچه ناترون

2.دریاچه از آتشفشان تغذیه می شود

این دریاچه خروجی ندارد و بیشتر آب خود را از چشمه ها و نهرهای اپیزودیک دریافت می کند. از آنجایی که آبی که به دریاچه می‌ آید از طریق مواد آتشفشانی کوه Ol Doinyo Lengai در نزدیکی آن شسته می ‌شود، آب دریاچه بسیار قلیایی است. دریاچه ناترون دریاچه ای بن بست است به این معنی که دریاچه به هیچ رودخانه یا دریایی نمی ریزد.

3.عمق و دمای دریاچه

این دریاچه کم عمق نیز از چشمه های آب گرمی که سرشار از مواد معدنی هستند تغذیه می شود، وقتی می گوییم کم عمق منظورمان عمق بسیار کم است، حداکثر عمق دریاچه 9.8 فوت یا فقط 3 متر می باشد.
علیرغم عمق کم دریاچه، طول و عرض دریاچه بسیار زیاد است، طول آن 56 کیلومتر و عرض آن 24 کیلومتر است، اما عرض آن بسته به سطح آب گاهی اوقات می تواند متفاوت باشد.
این دریاچه به دلیل دمای بالای ثابت شناخته شده است. میانگین دمای دریاچه 40 درجه سانتیگراد یا 104 درجه فارنهایت است اما گاهی اوقات دمای آن به 60 درجه سانتیگراد نیز می رسد.
 دریاچه فوق العاده شور است، قلیایی بودن دریاچه در سطح متوسط 10.5 باقی می ماند، اما مواقعی وجود دارد که سطح pH می تواند به 12 برسد.

4. آب دریاچه سمی است

دریاچه ناترون حاوی ذخایر بزرگ نمک، سودا و منیزیت است. این محیط مناسبی برای رشد نوعی باکتری است که به اندام موجوداتی که در آن هستند آسیب می رساند.
 سنگ بستر اطراف دریاچه مربوط به دوره پلیستوسن است و از گدازه تراکیت تشکیل شده است که محتوای سدیم بر آن غالب است.
 گدازه دارای سطوح کم منیزیم و کلسیم و سطوح بالای کربنات است که آب دریاچه را به یک آب نمک قلیایی سوزاننده غلیظ تبدیل می کند.

رنگ قرمز دریاچه ناترون

رنگ قرمز دریاچه ناترون

5.دریاچه قرمز رنگ

آب دریاچه ناترون گاهی اوقات قرمزمی شود به دلیل جلبک هایی است که در محیط فوق شور آن رشد می کنند. این رنگ قرمز به آب حتی از فضا هم دیده می شود
فراوان ترین میکروب هالوفیل در دریاچه ناترون سیانو باکتری است. این باکتری دارای رنگدانه قرمز رنگی است که از آن برای فتوسنتز استفاده می کند.
این رنگدانه قرمز سیانو نوعی باکتری است که رنگ قرمز مشخصه را به آبهای آزاد دریاچه و رنگ نارنجی را به آب کم عمق دریاچه می دهد.

6.جانوران دریاچه ناترون

این دریاچه در واقع بزرگترین محل پرورش فلامینگوهای کوچک در جهان است، این دریاچه همچنین از چند گونه متفاوت جانوران دیگر پشتیبانی می کند که شامل برخی از پرندگان بومی، بی مهرگان و جلبک ها می شود.
حدود 2.5 میلیون فلامینگوی کوچک از این دریاچه به عنوان محل پرورش منظم خود استفاده می کنند. آنها بر روی سیانو باکتری ها رشد می کنند که با افزایش شوری دریاچه تعدادشان افزایش می یابد. افزایش تعداد سیانو باکتری ها به معنای لانه های بیشتر فلامینگوهای کوچکتر است.
 دلیل اینکه این پرندگان دریاچه ناترون را به عنوان محل زاد و ولد خود انتخاب می کنند این است که شرایط بسیار سخت و نامناسب، شکارچیان را از خود دور می کند. شرایط تبخیری آب دریاچه  که به صورت فصلی ایجاد می شوند،مکان مناسبی برای لانه سازی این پرندگان می باشد.
 دو گونه ماهی بومی که در دریاچه ناترون زندگی می کنند A.ndalalani و Alcolapia latilabris هستند. هر دوی این ها ماهی تیلاپیا قلیایی هستند، گونه ماهی دیگری به نام A. alcalica نیز در دریاچه زندگی می کند اما بومی دریاچه نیست.
کربنات سدیم و سایر مواد معدنی قلیایی که در دریاچه رسوب می کنند، در واقع از تپه های اطراف شسته می شوند. این دریاچه همچنین دارای ذخایر زیادی از کربنات سدیم است که زمانی برای مومیایی سازی مصری ها استفاده می شد.
به دلیل شوری شدید دریاچه، گزارش های بسیاری از رسانه ها منتشر شد که نشان می داد هر حیوانی که با آب در تماس باشد بلافاصله به سنگ تبدیل می شود. این قطعا درست نیست زیرا این دریاچه دارای اکوسیستم پر رونقی است.

 حیوانات دریاچه ناترون

 حیوانات دریاچه ناترون

7.علت مرگ حیوانات دریاچه

 عکس جالب نیک برانت به این توهم که این دریاچه هر حیوانی را به سمت خود می کشاند و آنها را خشک می کند، این واقعیت را روشن کرد که برانت به طور خاص اشاره کرد که او نمی دانست چگونه حیوانات می میرند. 
نیک یک سری حیوانات مرده را پیدا کرد که در امتداد سواحل دریاچه خشک شده بودند. این حیوانات مرده شامل پرندگان و خفاش ها بودند. 
برانت متوجه شد که روی بدن حیوانات مرده رسوبات گچی کربنات سدیم وجود داشت که خشکی شدیدی ایجاد می کرد. تنها کاری که او کرد این بود که آن حیوانات مرده را گرفت و آنها را در موقعیتی واقعی قرار داد تا از آنها عکس بگیرد.
عکس‌هایی که او گرفت قطعاً این تصور را ایجاد می‌ کند که این حیوانات فقط در اثر تماس با آب یا به دلیل شرایط بسیار سخت جوی مرده‌ اند.
 صرف نظر از دلیل مرگ این موجودات، عکس ها تبدیل به نماد شده اند و به عنوان خیالی ترین عکس های جهان به حساب می آیند.
 دریاچه امروز با خطرات عظیمی روبرواست و قرار است یک نیروگاه برق آبی در رودخانه کنیا Ewaso Ng'iro راه اندازی شود. هنگامی که نیروگاه مستقر می شود، به هجوم عظیمی از گل و لای منجر می شود که تعادل شوری دریاچه ناترون را مختل می کند.
تهدید دیگری از کارخانه پیشنهادی که قرار است در سواحل این دریاچه راه اندازی شود این است که، این کارخانه قرار است کربنات سدیم را از دریاچه استخراج کند تا به پودر لباسشویی تبدیل و صادر شود.
بدترین بخش این است که هیچ طرح حفاظتی وجود ندارد، به بیان ساده این یک معضل در تنوع زیستی دریاچه ناترون، به ویژه فلامینگوهای کوچک در شرق آفریقا خواهد بود، زیرا این دریاچه تنها محل لانه سازی آنها است. بنابراین، این پرندگان می توانند در شرق آفریقا منقرض شوند.

فلامینگوهای دریاچه ناترون

همه دریاچه ناترون را با فلامینگوهای کوچک مرتبط می دانند، اما این تنها بخشی از داستان است. آنچه ما می دانیم این است که 65 درصد از کل فلامینگوهای کوچک روی زمین در دریاچه ناترون متولد می شوند، بنابراین واضح است که این منطقه مهمی برای پرورش این گونه است. 
نکته کلیدی این است که فلامینگوهای کوچک با تغییرات به شرایط محیطی پاسخ می دهند این بدان معناست که جمعیت فلامینگوهای کوچکی که در بسیاری از دریاچه‌ های دره شکافی آفریقای شرقی مانند ناترون مشاهده می ‌کنید به طور مداوم در طول سال در حال حرکت هستند. در حالی که ما می دانیم که تغییرات هیدرولوژیکی و کیفیت آب باعث ایجاد این واکنش می شود، تعریف مشخصات آن دشوار است، در دسترس بودن غذا نقش مهمی را ایفا می کند.

سوالات متداول در باره ی دریاچه ناترون

چرا به دریاچه ناترون دریاچه مرگ می گویند ؟

دریاچه مرگ به این معنی است که آب قلیایی دریاچه ناترون دارای PH 10.5 است و آنقدر سوزاننده است که می تواند پوست و چشم حیواناتی را که با آن سازگار نیستند بسوزاند. 

علت رنگ قرمز دریاچه ناترون چیست ؟

آب دریاچه ناترون گاهی اوقات قرمزمی شود به دلیل جلبک هایی است که در محیط فوق شور آن رشد می کنند. 

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc