https://gateway.trip.ir/api/

سوغات تبریز چیست

به روز رسانی: 19 اردیبهشت ، 1402 راهنمای سفر

سوغات تبریز چیست

تبریز در دوره‌های مختلفی همچون خوارزمشاهیان، ایلخانان و صفویان، پایتخت ایران بوده است؛ به همین دلیل تنوع فرهنگی، غذایی و صنایع دستی آن بسیار قابل‌توجه است. آیا می دانید سوغات تبریز چیست؟ انواع غذاها و شیرینی‌های خوشمزه و لذیذ و همچنین صنایع دستی بی‌نظیر در شهر تبریز به چشم می‌خورند. به‌طورکلی ایرانیان مردمان بسیار هنرمند و خوش‌ذوقی هستند و این ویژگی در دنیا نیز زبانزد است. در این مقاله به معرفی بهترین سوغات تبریز می‌پردازیم تا بیش از پیش با شیرینی‌ها، خوراکی‌ها و همچنین صنایع دستی و هنری این شهر زیبا آشنا شوید. اگر در حین سفر به تبریز و بازدید از شگفتی‌های این شهر، قصد خرید سوغات تبریز برای عزیزانتان را دارید، پس از مطالعه مطلب پیش‌رو، گزینه‌های متعددی مقابل شما خواهد بود. لطفا تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

باقلوا تبریزی

عکسی از باقلوا تبریزی از سوغات شهر تبریز

سوغات تبریز؛ شیرینی‌ و باقلوا و چوروتمه!

شیرینی‌های تبریزی نه فقط در ایران بلکه در بسیاری از شهرهای جهان مشهور هستند. هر ذائقه و سلیقه‌ای که داشته باشید، این شیرینی‌ها دل شما را به دست خواهند آورد. البته سوغات خوراکی تبریز فقط به تعدادی شیرینی ختم نمی‌شود. در ادامه با سوغاتی‌های شهر تبریز بیشتر آشنا خواهید شد.

  • قرابیه: از خوشمزه‌ترین و گران‌ترین شیرینی‌های تبریزی است که با استفاده از آرد، وانیل، تخم مرغ و مغز پسته و بادام درست می‌شود. تبریزی‌ها این شیرینی را معمولا در مهمانی‌های رسمی سرو می‌کنند.
  • باقلوا: معروف ترین سوغاتی تبریز است که در بسیاری از شهرهای ایران نیز پیدا می‌شود؛ اما باقلواهای تبریز عطر و طعم دیگری دارند و ظاهر آن‌ها با باقلواهای ترکیه‌ای نیز متفاوت است.
  • شیرینی لطیفه: خوشمزه‌ترین شیرینی خامه‌ای تبریز، شیرینی لطیفه است. این شیرینی شباهت بسیاری به ماکارون دارند؛ اما طعم آن‌ها متفاوت است.
  • نوقا یا لوکا: شیرینی نوقا یا لوکا جایگاه ویژه‌ای در بین مردم تبریز دارد و در مراسم‌های خاص از آن استفاده می‌شود. این شیرینی شباهت بسیاری به گز اصفهان دارد و طعم‌های آن‌ها نیز تقریبا مشابه یکدیگر است.
  • حلوا بزرک: این حلوا ظاهری متفاوت از حلواهای دیگر دارد و رنگ آن بسیار تیره است. اصلی‌ترین ماده تشکیل‌دهنده حلوا بزرک، دانه‌ای روغنی به نام بزرک است که برای کاهش دردهای مفصلی و استخوانی کاربرد فراوان دارد.
  • چوروتمه: یکی از متفاوت ترین و خوشمزه ترین سوغاتی تبریز است که در شهرهای دیگر به سختی پیدا می‌شود. حتی برای خرید شیرینی چورتمه در تبریز نیز باید به سراغ مغازه‌های خاص بروید.
  • ایشلی کوکه: نوعی نان روغنی است که در تبریز طرفداران بسیاری دارد. این نان محلی را می‌توانید در اغلب نان‌ و شیرینی‌پزی‌های تبریز پیدا کنید.
  • مربای گل سرخ: به دلیل فراوانی گل سرخ در تبریز، مربای گل سرخ یکی از سوغاتی های خوشمزه تبریز به شمار می‌رود. این مربا عطر و طعم فوق‌العاده‌ای دارد.
  • پنیر تبریزی: یکی از پرطرفدارترین اقلامی که در وعده صبحانه در خانه‌های ایرانی سرو می‌شود، پنیر تبریزی یا پنیر لیقوان است. این پنیر از شیر تازه گوسفندی تهیه می‌شود و ترکیب آن با نان و چای شیرین، دل‌ها را تسخیر می‌کند.

اگر به فهرست این سوغاتی های خوشمزه، عسل، خشکبار، رشته ختایی، شیرینی پفکی، باسلوق و شکلات تسبیحی را نیز اضافه کنید، سوغاتی‌های تبریز تکمیل می‌شوند. قطعا خوشمزه‌ترین شیرینی‌ها را در سفر به تبریز نوش جان خواهید کرد.

سوغات تبریز از جنس صنایع دستی؛ از چرم تا سفال و فرش!

صنایع دستی هر شهر نمایانگر فرهنگ و هنر آن شهر هستند. در این بخش تعدادی از اصلی‌ترین و مشهورترین صنایع دستی تبریز را به شما معرفی می‌کنیم. این صنایع نه فقط در ایران، بلکه در کل دنیا به شهرت رسیده‌اند و نماینده‌های ایران در جهان هستند. اگر قصد خرید سوغاتی و یادگاری برای عزیزانتان را دارید، صنایع دستی تبریز بهترین انتخاب هستند.

  • چرم تبریز
  • نقره کاری
  • قالی تبریز
  • چاپ کلاقه ای یا باتیک
  • سفال و سرامیک
  • ورنی بافی
  • حجاری سنتی

در این بین، صنعت چرم و قالی‌بافی تبریز طرفداران بسیاری دارند و از قدیمی‌ترین صنایع این شهر به شمار می‌روند. اگر می‌خواهید یک اثر هنری و ماندگار به عزیزانتان هدیه دهید، بهترین گزینه‌ها را در تبریز پیدا خواهید کرد.

فرش تبریز

فرش تبریز از سوغات نفیس شهر تبریز

سوغات تبریز را از کجا بخریم؟

مغازه‌ها، فروشگاه‌ها و بازارهای متعددی در تبریز وجود دارند که شما می‌توانید انواع خوراکی‌ها و صنایع دستی تبریز را از آن‌ها خریداری کنید؛ اما پیشنهاد ما، بازار بزرگ تبریز است؛ زیرا این بازار به عنوان بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده سنتی جهان در یونسکو ثبت شده است. بازار تبریز با بیش از 5000 حجره و طولی بالغ بر یک کیلومتر، یکی از زیباترین و شگفت‌انگیزترین بازارهای ایران و دنیا به شمار می‌رود. تاریخ دقیق ساخت این بازار مشخص نیست؛ اما طبق اسناد به دست آمده، قدمت بازار بزرگ تبریز به بیش از 1000 سال پیش برمی‌گردد.

بخش‌هایی از این بازار بر اثر بلایای طبیعی همچون زلزله، تخریب شده و در نتیجه به شکل امروزی درآمده است؛ البته سازه اصلی و امروزی این بازار در دوره قاجاریه بنا شده و معروف‌ترین بخش بازار معروف به بازار مظفریه است که در زمان مظفرالدین شاه ساخته شد و همچنان محبوبیت بسیاری دارد.

بازار بزرگ هر شهر، قلب تپنده و شاه‌راه اصلی آن شهر به شمار می‌رود. شما می‌توانید هرچه می‌خواهید اعم از صنایع دستی و خوراکی را در بازار بزرگ تبریز پیدا کنید؛ در میان حجره‌ها قدم بزنید و از کاروانسرا و مسجد این بازار نیز دیدن کنید. این بازار فقط برای گردشگران جذابیت ندارد، بلکه کلیه اهالی تبریز نیز برای خرید مایحتاج خود به آن مراجعه می‌کنند. اگر به دنبال سوغاتی‌های اصیل و باکیفیت تبریزی هستید، در سفر به تبریز، بازار بزرگ این شهر را از یاد نبرید. حتی اگر قصد خرید ندارید، بازدید از بازار تبریز خالی از لطف نیست.

سفر به تبریز را از تریپ شروع کنید!

در این مقاله به معرفی بهترین سوغات تبریز پرداختیم و تعدادی از جذاب‌ترین سوغاتی‌های خوراکی و صنایع دستی این شهر را به شما عزیزان معرفی کردیم. کلیه شهرهای ایران مملو از خوراکی‌های خوشمزه و صنایع دستی منحصربه‌فرد هستند و تبریز نیز از این قاعده مستثنی نیست. شما می‌توانید انواع شیرینی‌ها و هنرهای دستی را در شهر تبریز پیدا کنید. اگرچه این سوغاتی‌ها در تهران یا شهرهای دیگر نیز پیدا می‌شود؛ اما محصولات شهر تبریز اصالت خاص خود را دارند. برای امتحان کردن انواع شیرینی‌ها و خوراکی‌های لذیذ تبریزی و همچنین بازدید از اماکن تاریخی و گردشگری این شهر زیبا، همین حالا بلیط هواپیما تبریز را از طریق سایت تریپ خریداری کرده و به این شهر تاریخی سفر کنید.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc