https://gateway.trip.ir/api/

باغ صدری تفت

به روز رسانی: 21 آذر ، 1400 جاذبه های گردشگری

باغ صدری تفت

در فاصله حدود 30 دقیقه ای از مرکز شهر یزد، شهر کوچکی به نام  تفت قرار دارد، که یکی از جذابیت های آن باغ صدری تفت است که مساحت آن به 13 هزار هکتار می رسد و یک رستوران شگفت انگیز که متعلق به قرن نوزدهم در قاجاریه می باشد را در خود جای داده است. 
روستای تفت یزد یکی از این مناظر زیبای یزد می باشد که توسط کوه های راکی احاطه شده است. شهری که می تواند ما را با طبیعتش در دل کویر شوکه کند. از یک سو دامنه کوه ها پر از برف و از سوی دیگر روستاهای کویری می باشد به همین دلیل است که در سفر به تفت باید منتظر هر آب و هوایی بود. 

باغ قدیمی یزد

باغ قدیمی یزد

تاریخچه باغ صدری تفت

یزد به شهری که آب و هوای خشک دارد معروف است، اما حتی در این محیط خشک هم می توان باغ های زیبایی پیدا کرد باغ تفریحی صدری یکی از جاذبه های گردشگری تفت است که شهری در نزدیکی فهرست میراث جهانی یونسکو یعنی یزد می باشد. 
مردم محلی این باغ را باغ نمیر تفتی می نامند زیرا زمانی ارباب نمیر تفتی در اینجا زندگی می کرد. او از زرتشتی های معروف یزد بود. 
خانواده ارباب نمیر ثروتمند نبودند و پدرش باغ صدری را که متعلق به صدرالعلماء، حاکم تفت بود، باغبانی می کرد. ارباب نمیر در بمبئی کار کرده بود و مقداری پول پس انداز کرده بود، بنابراین به تفت بازگشت و این باغ را در آن زمان 50 هزار ریال خرید کرد. سپس با دختری اهل تفت ازدواج کرد و صاحب 11 فرزند شد، شش تن از فرزندانشان در سنین کوچکی فوت کردند. 
خانواده در خانه ای در محله گلابدان زندگی می کردند و با فوت تنها دختر ارباب نمیر، خورشید بانو، برای تعمیر و بازسازی باغ به باغ صدری نقل مکان کردند، از دیگر سازه های باغ می توان به اقامتگاه های تابستانی و زمستانی اشاره کرد. 
بنا به گفته اهالی این باغ همزمان با مسجد شاه نعمت الله ولی تفت ساخته شده است، باغ صدری بیش از 400 سال قدمت دارد و قدمت ساخت آن به دوران زندیه می رسد. حدود 40 سال پیش این باغ بازسازی شد. 
بادگیر بودن باغ از ویژگی های بارز آن محسوب می شود و در منظر شهر تفت به راحتی قابل تشخیص است. قرار گرفتن باغ صدری تفت در کنار جاده اصلی و همجواری با سایر باغ های تفت، جایگاه برجسته ای به آن بخشیده است. برای بازدید از باغ زیبای صدری می توانید بلیط هواپیما یزد را از طریق سایت تریپ تهیه کنید.

معماری باغ صدری تفت

معماری باغ صدری تفت

معماری باغ صدری تفت

عمده مصالح به کار رفته در ساخت باغ صدری خشت، آجر، سنگ فرش، سنگ تراشیده، کاهگل، چوب، گچ و آجر است. معماری و طراحی این بنا و همچنین پوشش گیاهی این باغ نمونه کاملی از باغ ایرانی است. به طوری که چنین ساختمانی با درختان زیبا در شرایط گرم و سوزان کویر ساخته می شود.
ساختمانی در وسط باغ صدری تفت قرار دارد که محل استراحت خان ها یا فرماندهان قدیم بوده است. فراموش نکنید وقتی در عمارت هستید به بالا نگاه کنید، خواهید دید که به جای استفاده از فلز، سقف از چوب و الیاف نخل ساخته شده است.
از لاین ورودی باغ صدری می گذریم و وارد باغ می شویم. اولین ساختمانی که می بینیم ییلاقی باغ است. این بنا شامل تالار بزرگی به ابعاد 10×12 متر است که با طاق‌های محرابی تزئین شده است.

جالب اینجاست که بلن دترین بادگیر تفت بادگیر باغ صدری است. این بادگیر دو طبقه به عنوان تهویه مطبوع عمل می کرد، ارتفاع بنای اصلی با در نظر گرفتن بادگیر 22.5 متر است و با تالاری با ورودی 12.5 متر مشخص می شود.
درست در جلوی ساختمان، استخر سنگی بزرگی به مساحت 500 متر مربع با 99 فواره را می بینیم. جالب است بدانید که این فواره ها با آبی که از کوه ها می آیند بدون استفاده از نیروی برق یا پمپ کار می کردند.
در حال حاضر سالن و اتاق های اطراف به عنوان رستوران استفاده می شود، در خانه ی زمستانی آسیابی وجود دارد که زمانی برای تامین آرد مورد نیاز خانواده استفاده می شد.
فضاهای معماری باغ به چند قسمت تقسیم می شود که عبارتند از: کوشک (خانه ی زمستانی)، کاروانسرا (شامل آسیاب، آب انبار)، خانه های اطراف باغ و عمارت (خانه ی تابستانی) می باشد، تزئینات آجری که در ترکیب با گچ از خشت و کاه و سنگ ساخته شده، تزئینات چوبی دیوار و کف و همچنین تزیینات گچ بری ظریف در آثار ارتدکس سقف دهلیز ورودی و در تزئینات بادگیر به چشم می خورد. 
همانطور که در بالا ذکر شد، اقامتگاه تابستانی دارای یک سالن بزرگ است. طاق های محراب زیبا این تالار را تزئین می کند. زیرزمین آن از سیمان سیاه و آجر ساخته شده و کف این بنای عظیم با آجر پوشیده شده است. در طبقه دوم این بنا ستون های استوانه ای خیره کننده ای وجود دارد. قسمت هایی از ستون ها که به سقف متصل می شوند با آجرهای مربع و هلالی تزئین شده اند. در قسمتی از سقف از روکش چوب و الیاف خرما به جای آهن استفاده شده است. 

باغ نمیر تفت

باغ درخت نمیر دارای چندین ردیف از درختان مختلف است که از بید، انار، توت، کاج و سرو تشکیل شده است و فضایی سرسبز را به وجود آورده است. از درختان مثمر می توان به انگور و انار کاشته شده در داخل باغ اشاره کرد. 
از ویژگی های بارز باغ نمیر می توان به فناوری مدرن آن در استفاده از سیستم های هیدرولیک اشاره کرد که در 99 آبنمای باغ قابل مشاهده است. این حوض کمیاب که در وسط باغ نصب شده و در تحقیقات باستان شناسی اخیر کشف شده، یکی از معدود نمونه های باغبانی ایرانی است که در آن سیستم آبیاری باغ با جریان آب قنات آمیخته شده است.
این سیستم با استفاده از قطعات ساده سرامیکی ساخته شده است که یکی دیگر از فناوری های بی نظیر مورد استفاده در باغ های ایرانی را به نمایش می گذارد، این باغ اکنون به رستوران و هتل تبدیل شده است. برای اطلاع از بلیط هواپیما اهواز تهران می توانید از طریق لینک با ما در ارتباط باشید.

باغ رستوران تفت

باغ رستوران تفت

رستوران باغ نمیر تفت

در داخل باغ صدری رستورانی وجود دارد که می توانید برخی از غذاهای خوشمزه ایرانی را در آن امتحان کنید. همچنین اگر از طرفداران فست فود هستید، کاکتوس پیتزا و فست فود وجود دارد، رستوران گنجینه، رستوران هندی چیلگری از دیگر گزینه ها می باشند  که می توانید آن ها را نیز امتحان کنید.

اقامت در باغ صدری تقت

اگر می خواهید یک شب یا بیشتر در تفت بمانید، می توانید در هتل سنتی و مقرون به صرفه باغ دو سرو اتاق رزرو کنید. 

جاذبه های  باغ صدری تفت

عمارت تابستانی باغ صدری تفت اکنون به یک رستوران زیبا تبدیل شده است. می توانید ناهار و شام را در داخل عمارت تابستانی یا در باغ میل کنید. 
می توانید دور استخر زیبا بنشینید و از هوای مطبوع باغ لذت ببرید. در زمستان ها، محفظه هایی در اطراف استخر نصب می کنند که به شما امکان می دهد در باغ، جلوی استخر بنشینید، که یک فضای شگفت انگیز ایجاد می کند.
در شب زیبایی نورچه در عمارت ها و چه نورهای داخل باغ حال و هوای خاصی ایجاد می کند. استخر و فواره های آن به طور طبیعی از آب کوه تامین می شود. تامین آب به دلیل طراحی هوشمندانه شیب مسیر آب به باغ است. ورودی باغ به راهرویی زیبا منتهی می شود. راهرو با درختان انار و چراغ های نفتی قدیمی که به دیوار راهرو آویزان شده تزئین شده است.
دو طرف فواره ها، گذرگاه های باریک باغ برای ایجاد سایه کمک می کنند. بنابراین سایه درختان مانند چتر راهروی باغ را می پوشاند. 

چگونه به باغ صدری یزد برویم؟

اتوبوس های عمومی که در ساعت های مختلف از یزد به تفت تردد دارند می توانند شما را به این باغ زیبا ببرند.

سوالات متداول در باره ی باغ صدری تفت

باغ صدری در کدام شهر است؟

باغ نمیر صدری در استان یزد شهرستان تفت قرار دارد، این باغ مربوط به اواخر دوره زند است.

چه رستوران های نزدیک باغ صدری تفت هستند؟

در داخل باغ صدری تفت رستوران های متنوعی همچون کاکتوس پیتزا، رستوران گنجینه، رستوران هندی چیلگری و... می باشد.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc