https://gateway.trip.ir/api/

خانه مرعشی شوشتر

به روز رسانی: 19 اسفند ، 1402 جاذبه های گردشگری

خانه مرعشی شوشتر

خانه مرعشی شوشتر یکی از زیباترین و تاریخی ترین خانه های سنتی منطقه باستانی شوشتر است. این خانه که در دوران قاجار (1789-1925) ساخته شد و در دوره پهلوی بازسازی شد، از دو معماری بهره می برد. 
خانه سنتی مرعشی در سال 1348 به عنوان یکی از آثار میراث ملی ایران به ثبت رسیده است. خانه ای که برای سید محمد حسن مرعشی به عنوان محل سکونت وی ساخته شده از شاهکارهای معماری دوره ی قاجارپهلوی به شمار می رود. 
مرعشی توسط سازمان میراث فرهنگی ایران خریداری شد و اکنون دفتر میراث جهانی سازه های آبی در شوشتر است. یکی از ویژگی های منحصر به فرد این خانه، قرار گرفتن آن بر روی صخره ای است که منظره ای دیدنی از سیستم هیدرولیک تاریخی شوشتر را به نمایش می گذارد.
در سفر به شوشتر می توانید از دیگر جاذبه های این شهر مانند سیستم هیدرولیک تاریخی شوشتر، پل بند شادروان، پل بند لشکر، پل دارییون، برج کلاه فرنگی و ... دیدن کنید. 

خانه مرعشی شوشتر

خانه مرعشی شوشتر

خاندان مرعشی شوشتر

تاریخچه خانه مرعشی در شوشتر به دوره قاجار می رسد. در آن زمان خانه برای شخصی به نام سید محمد حسن مرعشی بود و با خانواده اش در آن زندگی می کردند. خانه ای که خانواده مرعشی در آن زندگی می کرد در ابتدا ویلایی بوده و اطراف آن حصار و دیواری وجود نداشته خانواده مرعشی مدتی در این خانه سکونت داشتند تا اینکه بعدها در زمان پهلوی تصمیم گرفتند قسمت هایی را اضافه کنند و خانه را بزرگ کنند. 
در نتیجه یک حیاط جنوبی به این خانه اضافه شد و اتاق هایی نیز ساخته شد. این خانه به دو سبک معماری قاجاریه و پهلوی ساخته شده است، بخش قاجار توسط حاج محمدتقی معمار که از معماران برجسته شهر شوشتر در دوره قاجار بوده است و بسیاری از خانه های مهم این شهر را ساخته است. اتاق های حیاط جنوبی و قسمتی از ضلع غربی کوچه در دوره پهلوی به بنا اضافه شد.
خانه مرعشی در جلوی آبشارها و آسیاب های شوشتر قرار دارد. همچنین در 200 متری مقبره مقام حضرت عباس واقع شده است. خانه در محله خیابان امام یکی از محله های قدیمی شهر شوشتر است. 
خانه مرعشی یکی از زیباترین خانه های شوشتر است که خانواده مرعشی در آن زندگی می کردند. سپس توسط شهرداری شوشتر خریداری و در سال 1384 به سازمان میراث فرهنگی فروخته شد.
مساحت خانه 1426 متر مربع و از سه طبقه با دو طبقه زیر زمین و یک طبقه همکف تشکیل شده است. زیرزمینی که در پایین ترین سطح خانه قرار دارد در فصول مختلف سال دمای ثابتی دارد. ویژگی ارزشمند این خانه طاق ورودی و ارزش بیشتر آن اثر انگشت سازنده بر روی آجرهای تشکیل دهنده طاق در زمان ساخت خانه است. تزیینات آجری بنا که خوون چینی نیز نامیده می شود، زیبایی منحصر به فردی را به خانه بخشیده است.
هزینه ورودی برای بازدید از خانه مرعشی شوشتر:  هزینه ورودی برای هر نفر5000 تومان است.
زمان بازدید از خانه مرعشی شوشتر: همه روزه از ساعت 9 صبح تا 18 بعدازظهر می باشد.

شهر شوشتر

شهر شوشتر

شوشتر کجاست؟

شوشتر، شهرستانی در جنوب غربی ایران در فلات کوچکی در زیر محل تلاقی رودخانه کارون با یکی از شاخه های فرعی آن واقع شده است. 
بسیاری از خانه‌ های باشکوه شهر از سنگ و آجرساخته شده اند و دارای زیرزمین هایی هستند تا پناهگاهی خنک در برابر گرمای شدید تابستان باشد.
شوشتر به ‌خاطر کارهای مهندسی بزرگی که در زمان‌ های قدیم برای دفع و استفاده از آب‌ های رودخانه کارون ساخته شده، شهرت دارد. 
شوشتر یکی از شهرهای جنوب غربی ایران است که در دامنه رشته کوه های زاگرس قرار دارد. آخرین دامنه رشته کوه زاگرس مرز شرقی شهرستان و رودخانه (دز) مرز غربی را تشکیل می دهد.
شوشتر در شمال غربی دشت خوزستان و در ارتفاع 65 متری از سطح دریا واقع شده است. مرزهای شرقی و غربی این شهرستان از دامنه های انتهایی زاگرس و رودخانه دز تشکیل شده است.
شوشتر دارای معماری سنتی، خاص و فشرده است. این شهر علاوه بر جاذبه های مختلف، مملو از سازه های پیچیده ای مانند پل ها، شبکه ها، آسیاب ها و آبشارها است. منطقه آسیاب ها و آبشارهای شوشتر از مکان های صنعتی، اقتصادی و تفریحی بوده و در دوره های مختلف از مکان های مهم این شهر بوده اند.

معماری شوشتر

شوشتر دارای معماری و بافت شهری سنتی خاص است. بافت معماری سنتی این شهر متراکم و فشرده است که در آن کوچه ‌های باریک، دیوارهای بلند و گذرگاه‌ های باریک همگی به میدان‌ های اصلی شهر منتهی می ‌شوند که صعباط نام دارند. صعباط ها برای ایجاد فضاهای خنک در معابرمورد استفاده قرار می گیرد، معابر باریک با پیچ و خم های مختلف نه تنها راهی برای فرار از گرما و هدایت باد به کوچه پس کوچه ها و راهروهاست، بلکه محله های مختلف را با دروازه ها و ورودی های شهر پیوند می دهد.

سیستم هیدرولیک تاریخی شوشتر

سیستم هیدرولیک تاریخی شوشتر

سیستم هیدرولیک تاریخی شوشتر

شوشتردارای سیستم هیدرولیک تاریخی، که به عنوان شاهکاری از نبوغ خلاق ثبت شده است می باشد، سیستم هیدرولیک تاریخی شوشتر یکی از قدیمی ترین و منحصر به فردترین نمونه های سیستم های آبیاری است. این سیستم در زمان خود به قدری پیشرفته بود که بسیاری از کتابها به طور مکرر به آن اشاره کرده بودند. 
این مجموعه به این صورت عمل می کند که ابتدا سد گرگر جریان آب رودخانه را مسدود می کند و آب از پشت سد بالا می آید. سه تونل وجود دارد که آب را به داخل مجموعه اصلی می ‌برد و آن‌ها را به کانال‌ های متعددی تقسیم می‌ کند که باعث چرخش آسیاب‌ها می‌شود. پس از این، آب مانند آبشار داخل استخر می ریزد. از این طریق آب کافی برای شهر شوشتر و روستاهای اطراف آن همیشه تامین شده می شود.

سوالات متداول در باره ی خانه مرعشی شوشتر

خانه مرعشی شوشتر کجاست؟

خانه مرعشی شوشتر یکی از زیباترین و تاریخی ترین خانه های سنتی در شهرستان شوشتر در جلوی آبشارها و آسیاب های شوشتر قرار دارد، همچنین در 200 متری مقبره مقام حضرت عباس واقع شده است.

خانه مرعشی شوشتر در چه سالی ساخته شد؟

این خانه که در دوران قاجار بیش از 200 سال قبل ساخته شد و در دوره پهلوی بازسازی شد، از دو معماری بهره می برد. 

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc