https://gateway.trip.ir/api/

قلعه قجری والی در ایلام

به روز رسانی: 14 آبان ، 1402 جاذبه های گردشگری

قلعه قجری والی در ایلام

قلعه والی ایلام که سال هاست به عنوان موزه مردم شناسی فعالیت می کند، نمایشی از فرهنگ و تمدن استان است که همه ساله در ایام نوروز بازدید کنندگان زیادی را به خود جذب می کند، ایلام از نظر تاریخی یکی از استان های مهم ایران است و بیشتر آثار تاریخی آن به دوران ساسانیان برمی گردد.
قلعه والی به دستور غلامرضا خان والی در سال 1326 هجری قمری ساخته شد. از این قلعه به عنوان اقامتگاه تابستانی نیز استفاده می شده است. قلعه والی در سال ۱۳۷۶ به عنوان یکی از ارزشمند ترین آثار استان ایلام در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
این قلعه در محلی به نام حسین آباد فیلی یا روستای تاپ قرار دارد. قلعه والی در زمینی به مساحت 2500 متر مربع ساخته شده است. این قلعه دارای یک حیاط مرکزی به مساحت 700 متر مربع است. 
حیاط از سه طرف توسط عمارت احاطه شده است، ضلع جنوبی قلعه شبیه ذوزنقه است. در ضلع شمالی قلعه والی، اتاقی شاه نشین وجود دارد که از بقیه اتاق های قلعه بسیار بزرگتر است. 
شاه نشین اتاقی است با سقف بلند و نیم گنبدی در بالای بام قرار دارد. به دلیل بلند بودن سقف این اتاق سردتر از اتاق های دیگر است. در وسط شاه نشین نیز حوض کوچکی وجود دارد که با سنگ مرمر تزئین شده است. 
آب حوض در گذشته از چشمه بی بی تامین می شد، آب این چشمه توسط لوله آب به حیاط مرکزی قلعه منتقل می شد، قلعه والی نیز مانند سایر قلعه ها دارای برج نگهبانی است. در این قلعه دارای دو برج نگهبانی به شکل نیم دایره ساخته شده اند.

معماری قلعه والی در ایلام

معماری قلعه والی در ایلام

معماری قلعه والی ایلام

قلعه والی دارای سه ورودی است که در غرب، شرق و جنوب قلعه قرار دارد. ورودی اصلی این قلعه در ضلع جنوبی مستقر شده است. 
ورودی اصلی قلعه به سبک یونانی ساخته شده است، دو ورودی دیگر توسط راهرو به حیاط ها متصل می شد. این ورودی ها برای مهمانان ساخته شده است، این قلعه امروزه به موزه مردم شناسی ایلام تبدیل شده است.
در ضلع شمالی تالار اصلی اتاق شاه نشین قرار دارد که ابعاد داخلی آن بزرگتر از اتاق های دیگر است. وجود آجرهای فیروزه‌ ای، تراس ‌های سرپوشیده در ضلع جنوبی، پنجره‌ های مشبک با شیشه ‌های رنگی، ستون‌ هایی با مقطع دایره‌ ای، حکاکی‌ های ایوان، طاق ‌های بلند که روی آن با کاشی های رنگی تزئین شده، درختان کاج بلند و کهنسال و فواره مستطیل شکل در فضای جلویی، همه این عناصر جلوه ای زیبا به قلعه بخشیده است. 
تمام اتاق های داخل قلعه با یکدیگر در ارتباط هستند و در داخل یکدیگر ساخته شده اند، این قلعه دارای بیست اتاق بزرگ، پنج اتاق کوچک، چهار ایوان بزرگ و دو ایوان کوچک در ضلع جنوبی است. 
ضلع شرقی و غربی کاملاً شبیه به هم هستند و نسبت به کف حیاط حدود 80 سانتی متر اختلاف ارتفاع دارند و با چهار پله سنگی به کف اتاق ها و ایوان متصل می شوند.
قلعه با سه راه پله با چرخش نود درجه به پشت بام متصل می شود و دارای دو برج دیدبانی نیم دایره در ضلع شمال شرقی و شمال غربی است و در اطراف آنها قله هایی وجود دارد که نگهبانان برای رؤیت در آن مستقر بودند. 
در داخل راهروها محوطه هایی مانند طاق نما ساخته شده بود که محل استقرار نگهبانان بود. در راهروی ورودی در ضلع شرقی و همچنین در داخل اتاق اصلی و در قسمت ورودی، سقف ها با کاشی های رنگی و طرح دار همچنین تزئینات گچ بری زیبا تزیین شده بود.
50 درصد این قلعه در زمان جنگ ایران و عراق ویران شد و بازسازی شد، به دلیل آب و هوای معتدل این شهر در دوره قاجاریه مورد توجه والی آن زمان قرار گرفت. ایلام در زمان قاجار به پشت کوه معروف بود، قلعه والی یکی از شاخص ترین آثار تاریخی این شهر است که از دوره قاجاریه باقی مانده است. برای کسب اطلاع از قیمت بلیط هواپیما تهران می توانید به سایت تریپ مراجعه کنید.

ایلام در نقشه

ایلام در نقشه

ایلام کجاست  ؟

ایلام در ۷۱۰ کیلومتری تهران واقع شده است، در ارتفاعات پوشیده از جنگل ‌ها و دارای آب و هوای معتدل کوهستانی با چشمه‌ های بسیار مطبوع است. استان ایلام با دارا بودن 750 اثر ملی در رتبه پنجم آثار ثبت شده کشور قرار دارد. 25 بنا در سال  1390و 21 بنا در سال 1391، 22 بنا در سال 1392 و 50 بنا در سال 1393 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
در قدیم ایلام به اربوجان معروف بوده است، پس از آن ایلام تا سال 1929 با نام حسین آباد شناخته می شد که بازسازی شد. طایفه والی حسین قلی خان یکی از خان های قدرتمند والی پشتکوه است، وی بناهای متعددی را در این شهر برای خودش و خانواده اش ساخت. با توجه به پیشینه تاریخی این شهر، در سال 1345 با تصویب فرهنگستان ایران، ایلام نامگذاری شد. 
در حال حاضر ایلام مرکز استان است و در سال های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته است. ایلام به دلیل داشتن آثار طبیعی، تاریخی و فرهنگی متعدد از نظر گردشگری شهری بسیار مهم است. 
معماری ایلام مانند بسیاری از مناطق دیگر ایران شامل دوره های سنتی و معاصر است. اگرچه دسترسی آسان به برق ممکن است به پیشرفت این شهر کمک کرده باشد، اما در ایلام افزایش جمعیت نیز نقش بسزایی داشته است. 
قلعه والی، عمارت فلاحتی و قلعه میرغلام نمونه هایی از بناهای سنتی باقی مانده در ایلام هستند. این نوع بنا ها به دلایل اقلیمی و فرهنگی به عنوان آثار تاریخی در ایران پذیرفته شده است. 
ایلام در میان رشته کوه های زاگرس و کبیر کوه قرار دارد. اگرچه این شهر بیش از 4 هزار فوت از سطح دریا ارتفاع دارد، اما آب و هوای آن تحت تأثیر بیابان های غرب است. داده های آماری میانگین دمای ایلام را در تابستان حدود 85 درجه فارنهایت و در زمستان حدود 40 درجه فارنهایت نشان می دهد.
کردها تقریباً 86 درصد از جمعیت استان را تشکیل می دهند و بقیه ساکنان آن لر، لک و عرب هستند. کردهای ایلام عمدتاً کردهای فیلی هستند. 
اکثریت مطلق ساکنان بخش جنوبی استان کرد های (آبدانان، بدره، دهلران و مهران) هستند و به زبان کردی صحبت می کنند. با این وجود در دره شهر اکثریت ساکنان به زبان فارسی لکی و لری صحبت می کنند و همچنین طوایفی از لرها در جنوب و شرق استان زندگی می کنند. 
در مجموع در بخشهای جنوبی و شرقی استان قومیتهای اصلی به ترتیب کرد، لک و لر هستند. در شمال اکثر اقوام کرد ساکن هستند که به دو گویش کلهری و فیلی صحبت می کنند. اکثریت فیلی هستند، مانند خزل، ارکوازی، بیری (علی شروان)، ملک شاهی و شوهان همچنین تمامی ساکنان استان ایلام مسلمان شیعه هستند.

بهترین زمان برای بازدید از ایلام

ایلام شهری زیبا است که در غرب ایران و در میان کوه ها قرار گرفته است. این شهر در ارتفاعات قرار دارد و آب و هوای معتدل و کوهستانی دارد. اگر قصد سفر به این شهر زیبا را دارید پیشنهاد می کنیم در فصل بهار یا تابستان به آنجا بروید. ارزانترین ترین بلیط هواپیما چارتری را می توانید از سایت تریپ تهیه کنید.

معماری شهر ایلام

معماری شهر ایلام

معماری شهر ایلام

مانند بسیاری از شهرهای ایران، معماری در ایلام دارای دو سبک سنتی و مدرن است. این شهر علیرغم قرارگیری در کوهستان‌ های ایران، رونق جمعیتی را تجربه کرده است که به جنبه‌ هایی از طراحی معماری مدرن آن کمک کرده است.
معماری سنتی ایلام را می توان در سه نقطه اصلی مشاهده کرد: قلعه والی، عمارت فلاحتی و قلعه میرغلام هر سه نمونه ‌ای از خانه های حیاط دار ایرانی هستند. حیاط های این خانه ها دارای باغ هایی هستند که درختان آنها در تابستان گرم سایه می شوند و در عین حال تهویه ای را برای ساختمان های اطراف فراهم می کنند.

ایل های ایلام

ایل های ایلام شامل 11 ایل و 80 طایفه مستقل به تعداد حدود ۸۱۲۴ خانوار می باشد که جمعیت آن ۶۴هزارنفر است وهمچنین آنها به زبان های لری لکی، کردی و عربی صحبت می کنند، بیشترین جمعیت را کرد ها در استان ایلام دارند. در سال 1377 مجموع عشایر این استان 13 درصد برآورد شده است.
ایل های ایلام عبارتند از: ایل زرگوش - ایل ملکشاهی - ایل شوهان - ایل ریزه وند - ایل پنجستون - ایل علیشروان - ایل بدره - ایل ایوان - ایل ارکوازی - ایل کلهر- ایل چعب - ایل دهبالایی

سوالات متداول در باره ی قلعه قجری والی در ایلام

چگونه به قلعه والی برویم ؟

قلعه والی در شهر ایلام قرار دارد، برای رسیدن به این قلعه ابتدا به خیابان انقلاب و بعد از آن به خیابان تختی بروید. این قلعه در خیابانی به نام  پاسداران واقع شده است.

قلعه والی توسط چه کسی ساخته شد ؟

قلعه والی به دستور غلامرضا خان والی در سال 1326 هجری قمری ساخته شد.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc