https://gateway.trip.ir/api/

مسجد نصیر الملک شیراز

به روز رسانی: 03 دی ، 1402 جاذبه های گردشگری

مسجد نصیر الملک شیراز

مسجد نصیرالملک یکی از قدیمی ترین مساجد شیراز و بی شک یکی از زیباترین اماکن ایران است. مسجد نصیرالملک شیراز که به مسجد صورتی یا مسجد رنگین کمان نیز معروف است، در نگاه اول شبیه یک مسجد معمولی اسلامی به نظر می رسد، اما با طلوع خورشید، هنر معماری مسجد را به یک کالیدوسکوپ بزرگ تبدیل می کند. 
نور خورشید با عبور از پنجره های موزاییک، دیوارها و فرش های کف را با صدها رنگ رنگارنگ تزیین می کند، این رنگ جادویی در عرض چند ساعت ناپدید می شود. در مقاله مسجد نصیر الملک شیراز ما قصد داریم شما را با این معماری شگفت انگیز بیشتر آشنا کنیم، پس با ما همراه شوید.

عکس مسجد صورتی در شیراز

عکس مسجد صورتی در شیراز

تاریخچه مسجد نصیرالملک

شیراز یکی از قدیمی ‌ترین شهرهای ایران با فرهنگ هنر و صنعت پر جنب و جوش و تاریخی غنی است که در مسجد نصیرالملک یکی از زیبا ترین مساجد ایران به نمایش گذاشته شده‌اند.
این عبادتگاه با شیشه های رنگارنگ خیره کننده، هزاران کاشی نقاشی شده روی سقف و قالیچه های ایرانی که کف را پوشانده است، رنگین کمانی زیبا از هر جهت است، مانند قدم گذاشتن در یک کالیدوسکوپ به نظر می رسد.
این مسجد در سال 1294مصادف با 1876(میلادی)، توسط میرزا حسنعلی خان که به نصیرالملک که حاکم استان فارس معروف بود ساخته شد، او تصمیم گرفت مسجدی را به عنوان یادگاری از خود برای نسل ‌های بعدی بگذارد، وی فرزند قوام الملک و از اعیان قاجار و فرمانروایی عادل بود. 
وی به همین دلیل این مسجد را ساخت و پس از 11 سال در سال 1305 مصادف با 1925(میلادی) ساخت آن به پایان رسید. اما هیچ شیشه ای با رنگ های مشخص یا در و پنجره های خاص وجود نداشت تا اینکه در سال 1969 این زیبایی ها توسط حاج میرزا آیت به بنای مسجد اضافه شد.
این مسجد در گذشته دارای مسجد، خانه، حمام و انبار بوده است. اما بخش عظیمی از آن شامل فضای سرپوشیده، ورودی خانه، حمام، آب انبار بود و فضای بین مسجد و خانه در زمان احداث خیابان لطفعلی خان زند به کلی ویران شد.
محمدحسن معمار و محمدرضا کاشی ساز طراحان حرفه ای چنین مسجد نفیسی بودند، مسجد نصیرالملک شیرازتلفیقی از هنر و معماری و یکی از جاذبه های بسیار زیبایی است که هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. 
از آنجایی که رنگ صورتی و شیشه های ویترای به طور زیبایی در ساختار و طراحی مسجد به کار رفته است، به نام های مختلفی شناخته می شود. مسجد صورتی، مسجد رنگین کمان، مسجد رنگ‌ها و مسجد کلیدوسکوپ، همگی تفاسیر مختلفی از بازدید کنندگان از این مکان خارق‌ العاده را توصیف می‌ کنند. برای دیدن این بنای زیبا می توانید از طریق سایت تریپ بلیط پرواز شیراز تهران را تهیه کنید.

کاشی کاری مسجد نصیرالملک شیراز

کاشی کاری مسجد نصیرالملک شیراز

معماری مسجد نصیرالملک

مسجد نصیرالملک 2216 متر مربع مساحت دارد و در زیر بنای 2890 متر مربع بنا شده است. یکی از بارزترین ویژگی های مسجد کاشی کاری و مقرنس کاری آن است و گرانبها ترین مسجد از این نظر است.
نکته جالب در مورد مسجد نصیرالملک این است که بر خلاف تمام مساجد ایرانی فاقد گنبد بوده و بیانگر این است که بنای شخصی بوده و اکثریت مردم به این مسجد نرفته اند.
کاشی کاری این مسجد فوق العاده دیدنی و بی نظیر است، در هیچ کجای دنیا نمی توانید کاشی کاری از این دست پیدا کنید. یکی دیگر از نکاتی که باعث این شکوه می شود، استفاده از رنگ صورتی به عنوان رنگ غالب است که در هیچ مسجد دیگری از ایران استفاده نمی شود.
استفاده از شیشه های رنگارنگ که در تک تک قسمت های مسجد چشم را به خود خیره می کند، کاملا بی رقیب است و معماری ظریف آن که نور خورشید را به رشته های رنگارنگ نور تبدیل می کند، شکوه و عظمت مسجد را به ارمغان آورده است.
صدها مسجد تاریخی در سراسر ایران همگی در نوع خود خاص هستند. با این حال، برخی از ویژگی‌ها مانند آجرکاری، کاشی‌ های فیروزه ‌ای، جفت مناره و غیره مشترک هستند. آنچه مسجد نصیرالملک را در صدر فهرست قرار می‌ دهد سبک منحصر به فرد و جزئیات معماری آن است. 
همانطور که قبلاً نیز اشاره شد، این بنای باشکوه در دوره قاجاریه ساخته شده است، زمانی که ایران اولین گام های نوسازی را تحت تأثیر اروپاییانی که در این کشور رفت و آمد می کردند برمی داشت و تأثیر بسزایی در هنر، معماری و فرهنگ کشور داشت این بنا ساخته شد.
این مسجد به دلیل استفاده از گل های صورتی و زرد در کاشی، نام های مختلفی مانند مسجد صورتی دارد. یکی دیگر از قسمت های این مسجد که اکثر عکاسان را به سمت عکس گرفتن جذب می کند، هماهنگی استفاده از ستون های داخل آن و این عنصر الهام گرفته از مسجد جام شیراز است.
کاشی کاری مسجد بسیار دیدنی است چرا که این کاشی ها به کاشی های هفت رنگ معروف هستند و در هیچ جای دنیا مشابه آن را نمی توانید پیدا کنید، دقیقا به دلیل استفاده از رنگ صورتی به عنوان رنگ غالب این کاشی ها که این مسجد به آن معروف است. مقرنس، هنری است که در حدود 150 سال پیش در معماری ایران بسیار مورد توجه بوده است. اما جدای از ساختار اصلی شبستان، کاشی‌ های هفت رنگ و مقرنس‌ ها، مسحورکننده‌ ترین عنصر مسجد نصیرالملک، شیشه‌ های رنگارنگی است که می ‌توانید در ساعات مناسب به تماشای آن بنشینید. 

مساجد شیراز

مساجد شیراز

بازدید مسجد نصیرالملک شیراز

مسجد نصیرالملک به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و سالانه مسافران زیادی را به ایران می کشاند. بهترین زمان برای بازدید از مسجد صبح زود است. این بهترین زمان برای دیدن نوری است که از پنجره های شیشه ای رنگی عبور می کند و فضایی زیبا ایجاد می کند که مسافران، عکاسان و نمازگزاران را سرگرم می کند. نکته جالب این است که مسجد نصیرالملک هنوز هم برای عبادت مورد استفاده قرار می گیرد. امروز این مسجد باشکوه تحت حفاظت بنیاد اوقاف نصیرالملک قرار دارد.
بهترین زمان برای بازدید از مسجد نصیرالملک اواسط پاییز تا اواسط زمستان است. این به دلیل زاویه مایل نور خورشید است که بهترین شرایط نوری را برای گرفتن عکس ایجاد می کند. برای گرفتن عکس ایده آل خود، همچنین باید در یک ساعت خاصی در آن مکان باشید از ساعت 7:00 تا 9:00 صبح زیرا حداکثر نور در این بازه زمانی در دسترس است. علاوه بر این، اگر می خواهید یک عکس نفس گیر از طاق مروارید بگیرید، باید بعدازظهر از مسجد دیدن کنید زیرا نور مستقیماً به آن می تابد و منظره ای عالی را به نمایش می گذارد. ساعت بازدید مسجد نصیرالملک شیرازهمه روزه از ساعت 7 صبح تا 5 بعد ازظهر برای عموم باز است. لیکن این مجموعه در روزهای اربعین، تاسوعا و عاشورا، شهادت امام علی (ع)، رحلت پیامبر (ص)، رحلت امام خمینی (ره) و شهادت امام جعفر صادق (ع) تعطیل است.

نور در مسجد نصیرالملک شیراز

نور در مسجد نصیرالملک شیراز

تاثیر نور در مسجد نصیرالملک شیراز

مسجد نصیرالملک که با نام مسجد صورتی نیز شناخته می ‌شود، یک اثر هنری و معماری زیبا است که متعلق به اواخر قرن نوزدهم است، این مسجد که در شیراز قرار دارد، مسجدی رنگارنگ است که در دوره قاجار ساخته شده است. 
شکوه رنگ هایی که از شیشه های رنگی مسجد نصیرالملک می درخشد در سحرگاه خورشید از شیشه های رنگی مسجد می تابد و از سمت راست به سمت چپ می چرخد تا درون را با شکوه ترکیب رنگ های مختلف پر کند. 
رنگ‌ های زنده روی زمینی که فرش ‌های ایرانی قرار دارد، سقف، دیوارها، کاشی ‌ها و طاق‌ ها پخش می ‌شوند تا به ساختار سنتی مسجد روح ببخشند.
رنگ ها چهره‌ های شگفت‌ زده بازدید کنندگان و عبادت‌ کنندگان را نوازش می ‌کنند و همچنین ایده‌های عالی را برای گرفتن عکس‌ های فوق العاده به عکاسان القا می ‌کنند. شاید هدف طراحان ساختن چنین فضای حیرت انگیزی بوده است تا همگان را متحیر کند و فضایی مقدس برای نماز ایجاد کند. برای اطلاع از خرید بلیط هواپیما شیراز می توانید به سایت تریپ مراجعه کنید.

پلان مسجد نصیرالملک شیراز

مسجد نصیرالملک دارای دو شبستان شرقی و غربی است. شبستان شرقی دارای محراب کاشی کاری شده باشکوه و دوازده ستون همراه با شیشه های رنگی است. هنرهای کاشی کاری و نقاشی در شبستان ها و تزئینات محراب زیبایی فوق العاده ای دارد. هماهنگی میان ستون‌ ها، نقش ‌های هندسی خارق‌ العاده، بازی نور و رنگ‌ها و مقرنس‌ های باشکوه، همه چشم بازدید کنندگان و عکاسان را خیره می‌ کند. مسجد دارای عناصر بزرگ معماری سنتی مانند آبنمای مرکزی، ایوان، پنج کاسه ای (پنج مقعر)، فیانس و گچ بری است.
مجموعه ساختمان های این مکان شامل مساجد، خانه ها، حمام ها و آب انبارها است. ابتدا با درب ورودی مسجد مواجه می شوید. وارد مسجد که می شوید حوض بزرگی در وسط حیاط می بینید، در طرف دیگر دو درب بزرگ چوبی را می بینید که شعری روی آن نوشته شده است.

مسجد نصیرالملک شیراز دارای دو اتاق خواب است، یکی از آنها اتاق خواب تابستانی و دیگری برای زمستان است. شبستان تابستانی در ضلع غربی مسجد قرار دارد و شبستان شرقی مسجد سراج زمستانی است.

با نگاهی به سقف سراب غربی می توانید نقاشی های گل را در میان آیات متعدد قرآن تماشا کنید. آیات قرآن و نقوش اسلامی آن بر روی سقف، زیبایی مسجد را چند برابر کرده است. با دیدن کاشی های فیروزه ای و کف مرمر روی محراب احساس آرامش خواهید کرد.
سقف کاشی کاری اتاقک های شرقی نیز جالب توجه است. هفت ستون ساده در وسط این شبستان و هشت طاق نما در جلوی ایوان قرار دارد که مسجد را از حیاط جدا می کند، طاق ها پر از گل رزهای رنگی است. آیات قرآن در این نقش های رنگارنگ دخیل است.

 پلان مسجد نصیرالملک شیراز 

پلان مسجد نصیرالملک شیراز 

داخل مسجد نصیر المک شیراز

هنوز وارد تالار اصلی مسجد نشده ایم، همه چیز از اینجا شروع می شود. وقتی به تالار مسجد نصیرالملک می روید، تازه متوجه زیبایی بی نظیر آن می شوید. جایی که نورها و رنگ ها پخش می شود. مهد مسجد نصیرالملک کمی شبیه مسجد وکیل است.
نصیرالملک دارای آرایه هایی از آینه کاری های ظریف و گچ بری هایی است که با نقوش عربی و کاشی کاری در هم تنیده شده است.
نمازخانه پر از ستون‌های کنده ‌کاری ‌شده و فینس چند رنگی با شکوه ساخته شده است، وقتی از میان پنجره‌ های شیشه‌ ای رنگارنگ وسیع روشن می ‌شود، زیبا به نظر می ‌رسد، در این مسجد مجموعه ‌ای از قالی‌ های دستباف ایرانی نیز وجود دارد.
همه مساجد در سرتاسر جهان اسلام با هم شباهت زیادی دارند، اما این مسجد تفاوت هایی با دیگر مساجد دارد، این تفاوت در ظاهرآن آشکار است. به عنوان مثال در ایران، اکثر مساجد در هر دوره دارای 4 ایوان، برخی دیگر دارای 2 ایوان و در موارد نادری حتی 1 ایوان را می بینیم.
مسجد نصیرالملک دارای 2 ایوان در شمال و جنوب است و در یکی از آنها 2 مناره و 2 تالار در غرب و شرق وجود دارد. برخی از هنرها در این مسجد بسیار حائز اهمیت است مانند کاشی کاری، نقاشی روی سقف ایوان، شیشه های رنگارنگ، گچ بری ها، ستون گردانی و تزئینات زیبای محراب این مسجد بسیار جذاب است.
مسجد نصیرالملک نمونه ای شایسته از ترکیب معماری ایرانی و کاشی کاری اروپایی است. یکی دیگر از عواملی که این بنا را منحصر به فرد می کند، استفاده ماهرانه از پنجره های رنگارنگ با قاب چوبی که در فارسی به پنجره های اورسی معروف است در نمازخانه زمستانی است که با شیشه های رنگی که در کلیسا یا کنیسه می بینید متفاوت است.  
پنجره‌های اورسی در معماری سنتی ایران استاندارد هستند، قرارگیری هوشمندانه پنجره‌ ها در جایی که نور خورشید هر روز صبح می‌درخشد ظرافت معمار آن را نشان می‌ دهد.

محل غذا خوردی در نزدیکی مسجد نصیرالملک

رستوران هفت خوان، رستوران سنتی داش آکل، رستوران نارنجستان، رستوران سنتی وکیل، رستوران کواترو، رستوران سنتی هزار دستان و غذای درباری، رستوران‌ های اطراف هستند که می‌توانید بعد از بازدید در آن‌ها از خوردن غذاهای لذیذ لذت ببرید.

محل اقامت در نزدیکی مسجد نصیرالملک

خانه سنتی پرهامی، خوابگاه سنتی گلشن و خانه سنتی راز مکان های اطراف مسجد نصیرالملک هستند که می توانید شب هایی را در آنها سپری کنید. 

سوالات متداول در باره ی مسجد نصیر الملک شیراز

مسجد نصیرالملک چه زمانی باز می شود؟

مسجد نصیرالملک همه روزه ازساعت 7:00 صبح  تا 17:00 بعد از ظهرمی توانید بازدید کنید، البته در نیمه اول سال می ‌توانید بین ساعات 7 تا ۱۷ از مسجد بازدید کنید و در نیمه دوم سال از ساعت ۷ تا ۱۶:۳۰برای عموم باز است.

چه هتل هایی نزدیک مسجد نصیرالملک هستند؟

هتل آنا - خانه سنتی پرهامی - خانه سنتی راز - مهمانپذیر حافظ - خوابگاه سنتی گلشن

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc