https://gateway.trip.ir/api/

باغ ارم بهشت کوچک شیراز

به روز رسانی: 21 فروردین ، 1403 جاذبه های گردشگری

باغ ارم بهشت کوچک شیراز

جاذبه های شیراز در دنیا معروف هستند. هر کجای این شهر زیبا قدم بگذارید، شاهکاری از هنر و معماری ایران خواهید دید. باغ ارم یکی از معروفترین جاهای شیراز است که با فضای بهشت گونه شما را جذب ظرافت های بی مانندش می کند. با همه دانستی ها در مورد این باغ ایرانی آشنا شوید.

باغ ارم کجاست؟

اگر به شیراز قدیم برگردیم، باغ ارم بیرون از دیوارهای شهر و در حومه قرار داشت. با گسترش شهر از دوره پهلوی، این باغ  در محدوده شهر قرار گرفت. در حال حاضر باغ ارم در شمال غرب شهر و در نزدیکی باغ تخت واقع شده است. این باغ  سال 1390 در لیست میراث جهانی یونسکو ثبت شد. متروی آوینی و نمازی ایستگاه های نزدیک به باغ ارم است.

باغ ارم قدیمی ترین باغ شیرازباغ ارم در گذشته بیرون شهر شیراز قرار داشت.

تاریخچه باغ ارم

ساخت باغ  حدود 900 سال پیش و در دوره سلجوقی انجام شده است. در گذشته باغ های ایرانی توسط حاکمان یا بزرگان شهر ساخته می شد و استفاده شخصی داشت. مورخین حاکم آن وقت شیراز را بانی و سازنده این باغ می دانند. در سفرنامه های دوره صفوی از باغ ارم به عنوان باغی با رونق و زیبا یاد شده است. در دوره زندیه باغ ارم تحت مالکیت سران قشقایی قرار داشت و محل اداره شهر شیراز شد. در زمان ناصرالدین شاه، نصیرالملك شیرازی باغ ارم را خریداری کرد و عمارت فعلی را به سبک معماری زندیه ساخت. در دروه پهلوی باغ به عنوان اثری ملی ثبت شد.  

مالک اصلی باغ ارم شیراز

با توجه به قدمت باغ ارم، تعیین دقیق مالکان گذشته آن مشخص نیست. در دوره ای که باغ در تصرف قشقایی ها بود، جانی خان و پسرش اولین مالکان شناخته شده باغ بودند. مالک رسمی باغ از دوره قاجار نصیرالملک بوده که بعد در دوره پهلوی به فرح دیبا واگذار می شود. مدتی هم باغ ارم در اختیار دانشگاه شیراز قرار داشت.  

درباره شهر شیراز بیشتر بدانید:

راهنمای سفر به شیراز؛ شهر عشق و ادب

هزینه سفر به شیراز را کامل بدانید.

نقشه باغ ارم، الگوی متقارن

نقشه باغ ارم مانند باغ های تاریخی ایران فرم مستطیلی دارد. مسیرهای دسترسی به صورت متقارن و در ارتباط با عمارت کوشک طراحی شده است. کوشک اصلی به دلیل شیب زمین در بالاترین قسمت غربی قرار گرفته است. در تمام باغ نهر آب تعیبه شده که هم به زیبایی منظر کمک می کند و هم برای آبیاری درختان کاربرد دارد. 

پلان باغ ارمنقشه باغ ارم و الگوی باغ ایرانی

معماری باغ ارم به سبک زندیه

معمار ساختمان باغ حاج محمد حسن از معماران مشهور شیراز بوده است. عمارت اصلی کوشک سه طبقه است و انواع تزیینات پرکار در آن خواهید دید. در مقابل این عمارت حوض بزرگی  با بیش از 300 متر مربع مساحت جای گرفته است. در نمای ساختمان اصلی باغ تصاویری از شاهنامه فردوسی و نبرد شاهان قاجار دیده می شود.

معماری باغ ارمکاشیکاری نمای کوشک باغ ارم

درختان باغ ارم، انواع گونه ها گل و گیاه

باغ ایرانی در مینیاتورهای قدیمی و طرح قالیها با درخت سرو معرفی شده است. شما با قدم زدن در باغ متوجه سروهای بلند قامت و قدیمی باغ می شوید. عده ای می گویند بلندترین سرو شیراز در باغ ارم قرار دارد. به خاطر تنوع گونه های گیاهی باغ ارم، امروزه به عنوان باغ گیاهشناسی شیراز شناخته می شود. شما در مسیر پیاده روی در باغ انواع درختان، درختچه های تزیینی، گلها و بوته ها را می بینید که فضای بهشتی ارم را  ساخته اند. درختان باغ شامل کاج، افرا، ارغوان، بید مجنون، سیاه بید، زبان گنجشک، بید مشک، سپیدار، و اکالیپتوس.انار، ازگیل، نارنج، خرمالو، گردو، زردآلو، بادام، سیب، به، گلابی، انار و مرکبات است.

 باغ گیاهشناسی شیرازنمای هوایی از باغ ارم و درختان سرسبزش

مساحت باغ ارم

مساحت باغ ارم  بیش از 11 هکتار است.

هتل های نزدیک باغ ارم شیراز

هتل پارس شیراز، هتل ستارگان شیراز، هتل هما شیراز، هتل آپارتمان تچر و هتل کوثر شیراز، نزدیک باغ ارم قرار دارند. دو هفته قبل از تاریخ سفرتان رزرو هتل و خرید بلیط هواپیما شیراز را انجام دهید. 

رستوران نزدیک باغ ارم شیراز

داخل باغ ارم یک کافه سنتی قرار دارد. رستوران گلها، رستوران بل پاسی، رستوران صوفی، پیتزا ناپل و لیوا برگر نزدیکترین رستورانها به باغ ارم هستند. همچنین بابا بستنی از معروفترین بستنی فروشهای شیراز فاصله کمی با باغ ارم دارد.

جاذبه های گردشگری نزدیک باغ ارم

باغ ناری، باباکوهی، باغ تخت، آرامگاه سعدی از جاذبه های گردشگری نزدیک به باغ هستند. بهترین زمان سفر به شیراز فصل بهار است. 

ساعات کاری باغ ارم شیراز

باغ ارم همه روزه از ساعت 8 صبح تا 8 و نیم شب باز است.

قیمت ورودی باغ ارم: 5 هزار تومان

شماره تلفن باغ ارم:7132272538

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc