https://gateway.trip.ir/api/

بهترین کویرهای اصفهان

به روز رسانی: 04 دی ، 1402 جاذبه های گردشگری

بهترین کویرهای اصفهان

کویرگردی یکی از پرطرفدارترین تفریح‌ها در ایران است. آسمان شب کویر و منظره زیبای آن در طول روز، افراد بسیاری را شیفته خود می‌کند. سکوت و آرامش کویر را هیچ جای دیگری پیدا نخواهید کرد. شهر اصفهان به دلیل موقعیت جغرافیایی‌اش، مناطق کویری متعددی را در خود جای داده است. هر ساله افراد بسیاری برای بازدید از کویرهای اصفهان به این شهر تاریخی زیبا سفر می‌کنند. شاید این سوال برایتان ایجاد شود که بهترین کویرهای اصفهان کدامند و کدام کویر نزدیک اصفهان است؟ برای دانستن پاسخ این سوال، تا انتهای مقاله پیش‌رو با ما همراه باشید.

کویر ورزنه؛ نزدیک ترین کویر به اصفهان

نزدیک ترین کویر اصفهان، کویر ورزنه است که در فاصله 117 کیلومتری شرق این شهر قرار دارد. کویر ورزنه با مساحت 17 هزار هکتار و تپه‌های طلایی و شن‌زارهای زیبا و خارق العاده، به یکی از پرطرفدارترین کویرهای اصفهان تبدیل شده است. همچنین نزدیکی کویر ورزنه به تالاب گاوخونی موجب رویش گونه‌های گیاهی متنوع در این منطقه شده و زیبایی آن را دوچندان کرده است. سالانه گردشگران بسیاری به این کویر شرق اصفهان سفر می‌کنند.

بسیاری از افراد معتقدند که زیباترین و مسحورکننده‌ترین شب‌ها متعلق به کویر است؛ پس شب‌های پرستاره و رویایی کویر ورزنه را از دست ندهید. در این کویر تفریحات دیگری همچون شترسواری، آفرودسواری، موتورسواری، سند برد و پالاگلایدر نیز در دسترس است.

نحوه دسترسی به کویر ورزنه: ایران، اصفهان، جاده اصفهان-ورزنه، تپه‌های شنی ورزنه

کویر ورزنه اصفهان

عکسی از کویر ورزنه اصفهان

کویر مرنجاب؛ قلب تپنده کویرهای ایران

کویر مرنجاب واقع در فاصله 720 کیلومتری اصفهان و در شمال شهر آران و بیدگل، قلب تپنده کویرهای ایران است. چشم‌انداز زیبا و منحصربه‌فرد این کویر، سالانه گردشگران بسیاری را راهی اصفهان می‌کند. در کویر مرنجاب در کنار کویرگردی و بیابان‌گردی می‌توانید از سایر امکانات رفاهی همچون شترسواری، آفرودسواری، موتورسواری و رصد ستارگان نیز استفاده کنید و لذت ببرید.

به دلیل دسترسی به آب کافی در کویر مرنجاب، پوشش‌های گیاهی و گونه‌های جانوری متعددی مانند گز، اسکنیبل، عقرب، مار، گرگ، شغال، روباه شنی و مارمولک به چشم می‌خورند. تماشای این موجودات را نیز می‌توانید به تفریحات کویر مرنجاب اضافه کنید.

نحوه دسترسی به کویر مرنجاب: شمال شهرستان آران و بیدگل، جاده مرنجاب، دوراهی دریاچه نمک، کمپ مرنجاب 

کویر مصر؛ مشهورترین کویر اصفهان

یکی از مشهورترین کویرهای اصفهان، در فاصله 55 کیلومتری شهرستان خوی، دهستان جندق، روستای مصر قرار دارد. درست حدس زدید؛ نام این کویر، مصر است. کویر مصر توسط رشته‌کوه‌های فلات مرکزی ایران محاصره شده و طبیعت بسیار جذابی دارد. تپه‌های طلایی، شن‌های روان و خانه‌های قدیمی اطراف کویر، این مکان را به یکی از منحصربه‌فردترین کویرهای ایران تبدیل کرده است.

امکانات تفریحی و رفاهی مانند سافاری، شترسواری، موتورسواری و اقامتگاه‌های بوم‌گردی، باعث محبوبیت بیش از پیش کویر مصر شده است؛ همچنین جاذبه‌های گردشگری همچون دریاچه نمک، تخت عروس و ارگ بیاضه نیز در مسیر کویر مصر قرار دارند که پیشنهاد می‌کنیم از آن‌ها هم بازدید کنید.

نحوه دسترسی به کویر مصر: اصفهان، نائین، شمال شرق نائین، جاده روستای مصر

کویر مصر

عکسی از کویر مصر 

کویر متین آباد؛ محبوب‌ترین مقصد برای کویرنوردی و رصد ستارگان

کویر متین آباد در 60 کیلومتری کاشان قرار گرفته و یکی از محبوب‌ترین مقاصد برای کویرنوردان و علاقه‌مندان به نجوم است. اکوکمپ متین آباد، تپه‌های شنی، آفرودسواری، شترسواری و گونه‌های خاص گیاهی و جانوری از جاذبه‌های این کویر به شمار می‌روند.

منابع انرژی به کار رفته در اکوکمپ متین آباد، همگی از انرژی‌های تجدیدپذیر و ارزان قیمت و به منظور حفظ محیط زیست هستند. مناسبت‌های باستانی و جشن‌های محلی که در این مکان برگزار می‌شوند نیز باعث محبوبیت بیش از پیش کویر متین آباد در بین گردشگران شده است.

نحوه دسترسی به کویر متین آباد: کیلومتر 60 جاده اصفهان-کاشان، خروجی کاشان، شهر بادرود، خالد آباد، روستای ده آباد، روستای متین آباد

پارک ملی کویر؛ زیستگاه بیش از 200 گونه نادر گیاهی و جانوری

قدیمی‌ترین منطقه اکولوژی حفاظت‌شده در ایران، پارک ملی کویر است. بخش اصلی این پارک در شهرستان گرمسار واقع شده و بخش‌های دیگر آن در استان‌های اصفهان، تهران و قم قرار گرفته است. این پارک در گذشته به دلیل وجود گونه‌های نادر گیاهی و جانوری، به آفریقای کوچک مشهور بوده است. امروزه گونه‌های جانوری این منطقه تا حد قابل توجهی کاهش پیدا کرده؛ اما همچنان بیش از 200 گونه پستاندار، پرنده و خزنده در پارک ملی کویر وجود دارند.

نحوه دسترسی به پارک ملی کویر: جاده ورامین به پیشوا، جاده شنی قلعه بلند، عسگرآباد، حصار گلی، پاسگاه محیط بانی مبارکیه

خور و بیابانک؛ دو کویر در دل منقطه‌ای تاریخی

کویر خور و بیابانک در شهرستانی به همین نام و در شرق اصفهان قرار گرفته‌اند. وجود کاروانسراها و مهمانسراها و درختان نخل متعدد در کنار خانه‌های خشتی و گلی، باعث منحصربه‌فردی این دو کویر شده است. البته نباید جاذبه‌های تاریخی این منطقه را از یاد ببریم. قلعه بیاضه، نارین قلعه، مسجد جامع جندق، قلعه جندق و دریاچه نمک در نزدیکی کویر خور و بیابانک قرار گرفته و جذابیت منطقه را چندین برابر کرده‌اند.

نحوه دسترسی به کویر خور و بیابانک: استان اصفهان، شهرستان خور و بیابانک

چاه عروس؛ کویری دنج با حکایتی شنیدنی

اگر به دنبال یک کویر دنج و بکر هستید، کویر چاه عروس در شهرستان آران و بیدگل، شهر ابوزیدآباد را به شما پیشنهاد می‌کنیم. در سال‌های گذشته، دو مرد عاشق یک دختر بختیاری می‌شوند. خانواده دختر از این دو می‌خواهند که در کویر چاه حفر کنند. هرکس به آب شیرین دست پیدا کند، دختر به عقد او درمی‌آید. در آخر نیز مراسم عروسی در همین کویر برگزار می‌شود و این مکان، کویر چاه عروس نام می‌گیرد.

طبیعت کویر چاه عروس را مجموعه‌ای از تپه‌های ماسه‌ای، چاه‌ها و درختان نخل تشکیل می‌دهد. چشم‌انداز تماشایی کویر چاه عروس، این منطقه را به یکی از دیدنی‌ترین کویرهای ایران تبدیل کرده است.

کویر دق سرخ؛ بکرترین کویر اصفهان

کویر دق سرخ، واقع در شرق شهرستان اردستان، یکی از بکرترین کویرهای اصفهان است. این کویر با وسعت 640 کیلومتر مربع، توسط رشته‌کوه‌های سیاه‌کوه محاصره شده و سطح آن همچون دشتی باتلاقی است. عمق این باتلاق در بخش های مختلف کویر تغییر می‌کند؛ ازاین‌رو حرکت در کویر دق سرخ برای هرکسی امکان‌پذیر نیست و تعداد کمی از گردشگران به این کویر سفر می‌کنند. تپه‌های ماسه‌ای و رسوبات نمک، از جاذبه‌های کویر دق سرخ هستند و این مکان را به جایی شگفت‌انگیز تبدیل کرده‌اند. اگر به دنبال تجربه‌ای تازه اما چالش برانگیز هستید، حتما از کویر دق سرخ بازدید کنید.

کدام کویر اصفهان را دیده‌اید؟

در این مقاله از مجله گردشگری تریپ به معرفی تعدادی از مشهورترین کویرهای استان اصفهان پرداختیم و آن‌ها را از جنبه‌های مختلف بررسی کردیم. کویرگردی یکی از جذاب‌ترین و پرطرفدارترین تفریح‌ها در ایران است و علاقه‌مندان زیادی دارد. اگر تا‌به‌حال تجربه کویرگردی نداشته‌اید، حتما یک بار آن را امتحان کنید و یک شب را زیر آسمان پرستاره کویر به صبح برسانید. مطمئن باشید در سفر به کویرهای اصفهان، لحظاتی ناب و تکرارنشدنی را تجربه خواهید کرد. اگر تجربه سفر به هر یک از کویرهای بالا را دارید، با ما و خوانندگان تریپ در میان بگذارید. همین حالا با خرید بلیط هواپیما اصفهان برنامه کویرگردی خود را بچینید و خاطرات شیرینی را برای خود رقم بزنید.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc