https://gateway.trip.ir/api/

گنبد کاووس کجاست

به روز رسانی: 04 دی ، 1402 جاذبه های گردشگری

گنبد کاووس کجاست

آيا می‌دانید گنبد کاووس در کدام استان است؟ گنبد کاووس یا گنبد قابوس با پیشینه تاریخی بیش از پنج هزار سال، یکی از قدیمی‌ترین شهرهای این مرز و بوم محسوب می‌شود و جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بسیاری را در خود جای داده است. شهر گنبد کاووس با طبیعت رنگارنگ و آثار باستانی زیبایی که دارد، سالانه گردشگران متعددی را از سراسر ایران و سایر کشورهای دنیا به خود جذب می‌کند. اگر از مذهب مردم گنبد کاووس بپرسید، باید بگوییم نیمی از آنها شیعه و نیمی سنی مذهب هستند. برای آشنایی بیشتر با جاهای دیدنی گنبد کاووس، مطالعه ادامه مطلب را به‌هیچ‌وجه از دست ندهید.

گنبد کاووس کجاست؟

خیلی از ایرانی‌ها نمی‌دانند شهر گنبد کاووس در کدام استان قرار دارد. این شهر زیبا یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین شهرهای استان گلستان به شمار می‌رود که در مرکز ترکمن صحرا واقع شده است. گنبد کاووس بعد از گرگان بزرگترین شهر استان گلستان است. برای سفر به گنبد کاووس از تهران باید از جاده فیروزکوه به سمت گرگان و علی آباد کتول بروید. بهترین زمان سفر به گنبد کاووس در فصل بهار است.

فاصله گنبد کاووس تا گرگان چقدر است؟

از گنبد کاووس تا گرگان حدود 92 کیلومتر راه است که اگر این مسافت را با سرعت متوسط 100 کیلومتر طی کنید، حدودا 55 دقیقه در راه خواهید بود. اگر می پرسید از تهران تا گنبدکاووس چقدر راه است؟ باید بگوییم از جاده فیروزکوه حدود 7 ساعت راه در پیش دارید. با خرید بلیط تهران گرگان می توانید این مسافت را به صورت هوایی طی کنید.

خب حالا بیایید ببینیم شهر گنبد کاووس چه جاهای دیدنی دارد؟ ادامه مطلب پیش رو را بخوانید تا با جاهای دیدنی گنبد کاووس آشنا شوید.

برج گنبد کاووس

عکسی از برج گنبد کاووس

برج گنبد کاووس؛ بلندترین برج آجری جهان

اولین جاذبه گردشگری شهرستان گنبد کاووس، برج گنبد کاووس یا میل گنبد است. این برج با ارتفاع تقریبی 55متر، به عنوان بلندترین برج آجری جهان شناخته می‌شود. برج گنبد کاووس روی تپه‌ای به ارتفاع 15 متر قرار گرفته است و همین موضوع باعث بلندی بیش از پیش آن می‌شود. با توجه به اسناد باقی‌مانده از دوره‌های گذشته، قدمت میل گنبد به دوره آل زیار (375 همجری شمسی) برمی‌گردد.

گنبد 18 متری و مخروطی‌شکل برج گنبد کاووس نمایانگر معماری سبک رازی است و مهم‌ترین و جالب‌توجه‌ترین بخش بنا به شمار می‌رود. در زمان‌های گذشته از این بخش برج برای روشن کردن آتش و راهنمایی مسافران استفاده می‌کرده‌اند.

تالاب های گنبد کاووس؛ زیستگاه پرندگان و آبزیان کمیاب

سه تالاب آلاگل،‌ آجی گل و آلماگل در نزدیکی تپه‌های شنی ترکمن صحرا و با فاصله کمی از مرز ترکمنستان واقع شده‌اند. این سه تالاب که محل زندگی پرنده‌های مهاجر آبزی و کنار آبزی هستند، به عنوان تالاب‌های بین‌المللی ثبت شده‌اند. در ادامه بیشتر با سه تالاب بین‌المللی ایران در گنبد آشنا خواهید شد.

  • تالاب آلاگل: انواع پرندگان همچون قو و فلامینگو و ماهیانی مانند کپور و سفید در این تالاب آب شور پیدا می‌شوند. تالاب آلاگل در 75 کیلومتری گنبد کاووس قرار گرفته و از لحاظ وسعت، بزرگ‌تر از دو تالاب دیگر است.
  • تالاب آجی گل: این تالاب در شمال گنبد کاووس و حد فاصل دو تالاب آلاگل و آلماگل قرار گرفته است. عمق تالاب آجی گل با توجه به بارش‌های سالانه، از یک تا پنج متر، متغیر است.
  • تالاب آلماگل: این تالاب آب شور در بخش شمالی روستای تنگلی قرار گرفته است و وسعت آن به 200 هکتار می‌رسد. از آنجا که شوری آب تالاب آلماگل از تالاب آلاگل کمتر است، ماهیانی از جمله اردک ماهی، سیاه ماهی، کپور، کپورچه، گاوماهی و اردک‌ماهی در این تالاب پیدا می‌شوند.

این سه تالاب بین‌المللی طبیعت بسیار زیبا و چشمگیری دارند و از جاذبه های گردشگری گنبدکاووس به شمار می‌روند. فصل بهار را برای بازدید از این سه تالاب به شما پیشنهاد می‌دهیم.

مجتمع سوارکاری گنبد کاووس؛ محل نگهداری اسب‌های اصیل ترکمن

شهرت و آوازه اسب‌های ترکمن در دنیا پیچیده است. برای تماشای این اسب‌های اصیل و تنومند می‌توانید به مجتمع سوارکاری گنبد کاووس مراجعه کنید. این مجموعه فقط یک مجتمع سوارکاری معمولی نیست و انواع امکانات از قبیل ویلا، استخر، پیست اسب‌دوانی و اصطبل را در اختیار مهمانان قرار می‌دهد.

مجتمع سوارکاری گنبد کاووس به دلیل برگزاری مسابقه اسب‌دوانی در فصل‌های بهار و پاییز، در این دوره پذیرای گردشگران بسیاری از سراسر ایران است.

سد گلستان

عکسی از سد گلستان و طبیعت اطراف آن

سد گلستان؛ از زیباترین جاهای دیدنی گنبد کاووس

سد گلستان یکی دیگر از بهترین جاهای دیدنی گنبد کاووس، واقع در 12 کیلومتری این شهر است. این سد از چشمه‌های کوه‌های شرقی استان گلستان پرآب می‌شود و از سیلاب‌های احتمالی جلوگیری می‌کند. چشم‌انداز سد گلستان بسیار رویایی و جذاب است و حس و حال تازه‌ای را در بیننده زنده می‌کند. از این سد به منظور رونق کشاورزی و پرورش ماهی در استان نیز استفاده می‌شود. در سفر به گنبد کاووس، بازدید از سد گلستان را از یاد نبرید.

روستای آق بند؛ منطقه‌ای با طبیعت بکر و بی‌نظیر

روستای آق بند در فاصله بیش از 50 کیلومتری شهر گنبد کاووس واقع شده اسنت و جاذبه‌های متعددی در آن جای گرفته‌اند. رودخانه آق بند که از کوه گلچه داغ سرچشمه می‌گیرد، از جمله جاهای دیدنی آق بند است. این رودخانه دریاچه نمک روستای دانشمند در 70 کیلومتری شمال غربی گنبد کاووس را نیز سیراب می‌کند. صنایع دستی ترکمن نیز به وفور در روستای آق بند پیدا می‌شود که اغلب هنر دست بانوان این خطه است. اگر قصد بازدید از روستای آق بند را دارید، ماه اردیبهشت را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

سوغات گنبد کاووس؛ از قالیچه تا شیرینی‌های خوشمزه

حال که از جاذبه‌های گردشگری گنبد قابوس صحبت کردیم، خالی از لطف نیست که به سوغاتی‌های این شهر نیز اشاره‌ای کنیم. صنایع دستی گنبد کاووس در دنیا زبانزد است. قالیچه و پشتی ترکمنی که با نام «قارچین» نیز شناخته می‌شود، از ارزشمندترین سوغاتی‌های گنبد کاووس به شمار می‌رود. این صنایع دستی، زیبایی و اصالت بافت ترکمنی را به نمایش می‌گذارند. از خوراکی‌های خوشمزه این شهر نیز می‌توان به شیرینی پیشمه، حلوای اوماج، نان پادرازی و نان خرمایی اشاره کرد.

جمع بندی اطلاعات سفر به گنبد کاووس

در این مقاله هم به پرسش «گنبد کاووس کجاست؟» پاسخ دادیم و هم تعدادی از زیباترین و تماشایی‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر گنبد کاووس در استان گلستان را با هم مرور کردیم. گنبد کاووس یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران به شمار می‌رود و تاریخچه‌ای بسیار غنی و پرفرازونشیب دارد. برای آشنایی بیشتر با این شهر فوق‌العاده حتما باید از نزدیک از آن بازدید کنید. برای سفر به گنبد کاووس همین حالا دست به کار شوید. اگر تجربه ای از سفر به این شهر زیبای شمالی دارید، با ما و خوانندگان تریپ در میان بگذارید. اگر قصد سفر هوایی به گنبد کاووس را دارید، ارزانترین بلیط گرگان را از تریپ می توانید تهیه کنید.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc