https://gateway.trip.ir/api/

روستا جهان نما گلستان

به روز رسانی: 03 دی ، 1402 جاذبه های گردشگری

روستا جهان نما گلستان

روستای جهان نما گلستان دهکده ای ییلاقی است که دور تا دور آن را منطقه حفاظت شده ای به همین نام احاطه کرده است. این روستای زیبا با مناظر دیدنی خود مانند حومه کوه های آلپ در میان جنگل های هیرکانی و کوه های البرز دشت وسیعی را احاطه کرده است.
روستا جهان نما گلستان در ارتفاع 3086 متری از سطح دریا قرار دارد، این منطقه که پس از پارک ملی گلستان دومین ذخیره‌ گاه بزرگ این استان است، حدود 38 هکتار وسعت دارد. 
این منطقه بکرترین جنگل های شمال ایران را دارد و تنها منطقه ای در کشور است که ببرها می توانند به راحتی در آن زندگی کنند. جهان نما منطقه ای زیبا و بکر است که در آن نه خط برق و تلفن و نه لوله گاز وجود دارد و مردم از چشمه های اطراف برای تامین آب آشامیدنی استفاده می کنند.
این روستا دارای معماری بومی و سنتی است. هیچ نشانه ای از زندگی شهری و لوله کشی آب، آنتن موبایل، برق و تلفن در خانه مردم محلی وجود ندارد.
یکی دیگر از نکات جذاب این منطقه این است که به بام استان گلستان شهرت دارد زیرا از مرتفع ترین نقاط آن می توان مناظر زیبای کردکوی، گرگان و بندرترکمان را دید. 
جهان نما بعد از پارک ملی گلستان بزرگترین منطقه حفاظت شده استان است و از سال 1352 تحت نظارت اداره محیط زیست قرار دارد و جنگل های جهان نما از قدیمی ترین جنگل های جهان هستند.

عکس جهان نما

عکس جهان نما

دیدنی ها و تفریحات روستای جهان نما در گلستان

دیدنی های جذاب و تفریحات متنوعی در روستای جهان نمای گلستان وجود دارد، درست کردن غذا در محیط روستایی، چای ذغالی بر روی آتش، کوهنوردی، تماشای ستارگان زیبا در شب، عکاسی و ... از جمله تفریحات این روستا هستند که به شما حس بی نظیری می دهند.

میل تاریخی رادکان 

روستای رادکان در 15 کیلومتری روستای جهان نما در جنوب کردکوی واقع شده است. پس از گذشتن از این روستا سازه ای آجری را خواهید دید، که بر فراز تپه ای بلند قرار دارد.
مردم محلی به این سازه میل رادکان یا گنبد رادکان می گویند، این گنبد ابتدا برای راهنمایی رهگذران و مسافران بوده است، اما به مرور زمان به عنوان یک آرامگاه مورد استفاده قرار گرفته است.

چشمه ها و رودخانه های روستا جهان نما

روستای جهان نمای گلستان به دلیل اینکه یک منطقه ی کوهستانی است، علاوه بر جنگل های سرسبز دارای چشمه ها و رودخانه های خروشان بسیاری است. 
چشمه هایی مانند نخود چشمه، سرخ چشمه، پیرزن چشمه، شربت، چشمه تول بنه، سوته، چشمه مازوکش، والدیگاه، چشمه امام وردی، چهارسرا از خنک ترین چشمه های اطراف این روستا هستند و رودخانه ‌هایی مانند رود چهارباغ، رودخانه مغزی ترکت و سفید رود از با طراوت ترین رودخانه های خروشان این منطقه به شمار می روند.
برای بازدید از این رودخانه ‌ها و چشمه ‌ها می باست از دره ‌های مغزی، جلینک بلینگ، سفید دره و ترکت بروید تا بتوانید این چشمه ها رودخانه و دشت های زیبای این منطقه را ببینید.

جنگل نوردی و کوه نوردی جهان نمای گلستان

جنگل جهان نما کجاست ؟ اگر اهل جنگل نوردی، کوهنوردی، دره نوردی و صخره نوردی هستید، بی شک از روستای حفاظت شده جهان نمای گلستان لذت خواهید برد. این روستا در میان کوه های دوکالی، کوه شاه پسند، کالت، چلستان، کوه زبله، تلمبار و لنده کوه از بهترین کوه های اطراف این روستا هستند.
مسیرهای جنگل نوردی و کو هنوردی در روستای جهان نما شامل دو مسیر جنگل شصت کلا و مسیر روستای درازنو به جنگل روستای جهان‌ نما و تخت میرزا است.
هنگام طلوع خورشید تا ساعت ۱۰ صبح و هنگام غروب خورشید می ‌توانید از بالای جنگل زیبای جهان‌ نما شاهد ابرهایی باشید که با ارتفاع کمی از سطح زمین قرار دارند و منظره ای شگفت انگیز را به نمایش می گذارد.

جنگل نوردی در روستای جهان نمای گلستان

جنگل نوردی در جهان نمای گلستان

مسیر جنگل نوردی جنگل شصت کلا 

برای جنگل نوردی و کوه نوردی در این مسیر ابتدا به جنگل ناهار خوران گرگان و از آنجا راهی روستای و جنگل شصت کلا و سپس به جاده ی باران کوه می روید.
بعد از آن یک مسیر سنگلاخی به سمت منطقه ی کندوداران را پیش خواهید گرفت از این مسیر به بعد جاده برای خودرو ها می باشد.
در این قسمت از منطقه رودخانه ای خروشان قرار دارد، که بدون خودرو گذر از آن امکان پذیر نیست. در ادامه ی راه می توان پاکوب های قدیمی را مشاهده کرد و به راحتی تا جاده ی تخت میرزا پیاده رفت.
در واقع اینجا آخرین نقطه ای در منطقه است، که خودرو می توان از آن بالا برود. جنگل نوردی در همین نقطه به پایان می رسد.

مسیر جنگل نوردی روستای درازنو و تخت میرزا

برای رفتن به این مسیر جنگل نوردی و کوهنوردی ابتدا باید به روستای درازنو بروید و سپس به سمت ارتفاعات شمالی حرکت کرده و مسیر خود را به سمت روستای جهان نمای گلستان ادامه دهید.
پس از یک گشت و گذار در روستای جهان نما به سمت کلبه مش صفر حرکت کنید و از آنجا راهی منطقه ی جنگلی تخت میرزا شوید.

عکاسی در دل روستای جهان نمای گلستان

اگر علاقه مند به عکاسی در دل روستا، طبیعت و دشت هستید، می توانید سری به خانه های روستایی اسن منطقه بزنید و یا به دشت های اطراف این روستا بروید و به جنگل نوردی بروید و از میان این همه زیبایی عکس های بی نظیری تهیه کنید.
طبیعت این منطقه به حدی زیباست، که می تواند ساعت ها شما را محو خود کند و شما با عکاسی در این منطقه می توانید خاطرات خوش خود را به ثبت برسانید.

بهترین زمان سفر به روستا جهان نمای گلستان

منطقه ی حفاظت شده ی روستای جهان نما به دلیل آب و هوای کوهستانی که دارد، در کل سرد و معتدل است. در فصل های تابستان هنگام شب نیز هوا بسیار سرد می شود.
آب و هوای جهان نما گلستان در پاییز و زمستان بسیار سرد و با بارندگی است، بنابراین بهترین زمان برای سفر به این منطقه فصل های بهار و تابستان می باشد.

اقامتگاه جهان نما

اجاره ویلا در جهان نما گلستان و کلبه هایی برای اجاره ی گردشگران وجود دارد، در این روستای آرام و بی سر صدا خبری از ماشین و حتی آب لوله کشی نیست.
روستا جهان نما گلستان در ارتفاعات قرار دارد، بنابراین برای رفت و آمد مسیری سخت دارد. پس بهتر است یک شب اقامت را برای دیدن این منطقه در نظر داشته باشید.
برخی در دل این روستا کمپ می زنند، اما باید این نکته را در نظر داشته باشید که برای دور ماندن از خطر احتمالی حمله ی حیوانات وحشی چادر های خود را در نزدیکی خانه های روستایی برپا کنید.
همچنین با خود لباس گرم، پتوی مسافرتی، لوازم کمک های اولیه، چراغ قوه و هر وسیله ای برای کمپ زدن با خود به همراه داشته باشید.

نکات مهم درباره ی روستا جهان نما گلستان

استفاده ی بهینه از آب روستا، عدم آلودگی صوتی، دوری از آلودگی محیطی و جمع آوری پلاستیک از نکات مهمی است که باید هنگام سفر به این روستا مورد توجه قرار دهید.
برای کمپ زدن و چادر زدن در روستای جهان نما بایستی با خود تجهیزاتی همچون چادر ضد آب، کیسه ی خواب، پتوی مسافرتی، کفش کوهنوردی، جعبه ی کمک های اولیه، چراغ قوه، بطری آب و دیگر وسایل ضروری را با خود به همراه داشته باشید.
برای جنگل نوردی در این منطقه بهتر است با خودروهای شاسی بلند و یا خودرو های دو دیفرانسیل سفر کنید. زیرا سفر کردن در این روستا به خصوص در فصل های بارانی موجب می شود که خودروی شما در میان گل و لای گیر کند. 
در فصل های سرد سال با خود زنجیر چرخ به همراه داشته باشید، و از سلامت چرخ ها، برف پاکن اطمینان حاصل پیدا کنید. این منطقه به دلیل آب و هوایی کوهستانی و ارتفاهی که دارد همواره در هر فصلی از سال امکان بارندگی در آن وجود دارد.
در ورستای جهان نما گلستان مغازه ای وجود ندارد، و تنها روستای درازنو آخرین روستای این منطقه است که دارای مغازه و نانوایی می باشد.
روستا جهان نمای گلستان فاقد امکاناتی همچون برق، آنتن تلفن همراه، تلفن خانگی، آب لوله ‌كشی و حتی سرویس بهداشتی است، بنابراین قبل از رفتن به این روستا مواد غذایی ضروری و مورد نیاز خود را خریداری کنید.
برای گشت و گذار در این منطقه از یک راهنما کمک بگیرید، زیرا امکان گم شدن در این منطقه وجود دارد.
این منطقه به دلیل بارندگی بسیاری که دارد، امکان این وجود دارد که سطح زمین لغزنده شود بنابراین از کفش های کوه نوردی برای بالا رفتن از کوه ها و صخره ها در این منطقه استفاده کنید.

کمپینگ در روستا جهان نما گلستان

کمپینگ در روستا جهان نما گلستان

چگونه به روستای جهان نمای گلستان برویم ؟

برای رفتن به روستای جهان نما می توانید هم از سمت کردکوی و هم از سمت استان گلستان و یا دامغان حرکت کنید.

از سمت کردکوی

اگر از تهران به سمت روستای جهان نما حرکت می کنید، هم می توانید از جاده ی هراز و هم از طریق فیروزکوه به مقصد برسید. مسیر جاده ی هراز برای رسیدن به مقصد کوتاه تر می باشد.
پس از حرکت از شهرهای آمل، بابل، قائم شهر، نكا و بهشهر به كردكوی می‌ رسید و از آنجا به سمت روستای جهان نما حرکت می کنید تا به مقصد برسید.
پس از ورود به کردکوی اولین میدان به سمت جنوب حرکت کرده و به سمت روستای درازنو بروید. این مسیر حدود 35 کیلوکتر است.
در مسیر شما ازجنگل جهان نما، پارک جنگلی کردکوی و روستای درازنو و حاجی آباد گذر می کنید و به روستای جهان نمی می رسید، از این مسیر 70 کیلومتری 30 کیلومتر آخر جاده خاکی می باشد.

از سمت دامغان

اگر قصد دارید از سمت دامغان به روستای جهان نما بروید، ابتدا به دامغان رفته و راه چشمه علی را ادامه دهید. سپس از آنجا به دیباج و چمن ساور و در نهایت خود را به روستای جهان نمی برسانید.

خلاصه مطلب

روستای جهان نما، روستایی با امکانات بسیار است که زیبایی آن را چندین برابر کرده است. چرا که اقامت در این دهستان ارتباط و تعامل انسان با طبیعت را به حداکثر می رساند. 
روستای جهان نما گلستان به دلیل موقعیت طبیعی و آب و هوای خاص خود و همچنین به دلیل قرار گرفتن در منطقه حفاظت شده جهان نما دارای مناظر دیدنی و منحصر به فردی است. 
چشم انداز ارتفاعات، چشمه ها، رودخانه ها و جنگل ها بویژه در سه فصل اول سال طراوت و زیبایی باورنکردنی دارد و گردشگران زیادی جذب این مکان می شوند.
ارتفاع قله جهان نما بلند است، و پوشش گیاهی و جانوری متغیر از جاذبه های منحصر به فرد آن محسوب می شود. روستای جهان نما درست در دامنه کوه جهان نما قرار دارد که از سطح دریا 3086 متر ارتفاع دارد و این یعنی قدم زدن در جهان نما مانند قدم زدن در بام گلستان است.
شما می توانید برای اقامت در این روستا کلبه های این این منطقه را اجاره کرده و یا چادر بزنید، فقط باید این نکته را در نظر داشته باشید که لوازم مورد نیاز همچون چادر ضد آب، کیسه خواب، مواد غذایی، آب و ... را با خود همراه داشته باشید.
همچنین در این منطقه می توانید به جنگل نوردی، کوه نوردی، صخره نوردی و به دیدن چشمه های و رودخانه های جوشان بپردازید و لحظات به یاد ماندنی برای خود بسازید.

سوالات متداول درباره ی روستا جهان نما گلستان

روستای جهان نمای گلستان دارای چه امکاناتی است ؟

روستا جهان نمای گلستان فاقد امکاناتی همچون برق، آنتن تلفن همراه، تلفن خانگی، آب لوله ‌كشی و حتی سرویس بهداشتی است.

دیدنی های روستای جهان چه هستند ؟

از دیدنی های روستای جهان نما می توان به میل تاریخی رادکان، چشمه ها و رودخانه های روستای جهان نما گلستان اشاره کرد.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc