https://gateway.trip.ir/api/

دریاچه الندان ساری

به روز رسانی: 23 شهریور ، 1401 جاذبه های گردشگری

دریاچه الندان ساری

دریاچه الندان کجاست ؟ دریاچه الندان، دریاچه ای وسیع و زیبا در جنگل های مازندران است که در 70 کیلومتری ساری و 20 کیلومتری شهر کوچک کیاسر در جاده ساری به سمنان قرار دارد.
دریاچه الندان با وسعت 17 هکتار که در زمان بارندگی به وسعت 30 هکتار می رسد، آب این دریاچه فقط از طریق نزولات جوی تامین می شود و هیچ رودخانه ای به آن نمی ریزد. 
در واقع محل قرارگیری و نوع خاک این دریاچه باعث می شود که در اثر بارش کم، تمام آب های نزولات جوی (باران یا برف) به سمت این دریاچه سرازیر شود. همچنین نفوذناپذیری خاک های این دریاچه باعث افزایش بقای آب در داخل آن می شود.
دریاچه الندان ساری در ارتفاع 1300 متری از سطح دریا قرار دارد. جنگل‌ های پهن برگ اطراف این دریاچه قرار دارد، که زیستگاه بنفشه و ادویه‌ های سبزیجات معطر و دارویی است.
از امکانات این دریاچه می توان به سرویس بهداشتی در کنار دریاچه و کلبه های اجاره ای اطراف آن اشاره کرد. اطراف دریاچه وحشی و بکر است و شب ها صدای زوزه شغال ها را خواهید شنید.

عکس دریاچه الندان ساری

عکس دریاچه الندان ساری

درباره ی دریاچه الندان ساری

دریاچه الندان ساری بهترین مکان برای یک گردشگر مفرح است. این دریاچه در روستای ازنی قرار دارد و به همین دلیل به آن پله ازنی نیز می گویند. 
اگر می خواهید دریاچه الندان ساری را از نزدیک تماشا کنید، باید به روستا بروید. دریاچه ای که ما از آن صحبت می کنیم 17 هکتار است، هنگام باران دریاچه تا 30 هکتار گسترش می یابد. 
در تابستان، رودخانه ای که در آن سوی دریاچه جاری است، آب شیرینی برای نوشیدن فراهم می کند. زیرا از سرچشمه این رودخانه تا زمانی که به زمین کشاورزی متصل نشود، زیستگاه انسانی وجود ندارد.
در فصل زمستان اینجا محل نگهداری اردک‌ های وحشی است و در سال‌ های اخیر با رها سازی ماهی در این دریاچه، ماهیگیری در دریاچه الندان یکی از تفریحات این منطقه شده است.
درخت هایی همچون درخت راش، ممرز، بلوط، مالچ، لیندن اطراف این دریاچه هستند که ارزش دیدن دارند. آب این آب انبارها منبع اصلی آب شالیزارهای اطراف است.
آب این دریاچه بسیار ذلال است، و آن  را مدیون برف و باران است، در آن سوی دریاچه رودخانه ای وجود دارد که آب گوارا این رودخانه روح تازه ای را در وجود هر انسانی زنده می کند. 
اراضی کشاورزی روستاهای ازنی، مزارستاق، لسفرم، کنتا، دیدو و زلم نیز از آب دریاچه الندان برای تامین آب شالیزار استفاده می کنند که این بدان معناست که آب دریاچه یکی از منابع اصلی تامین آب زمین های کشاورزی است. 

دیدنی‌ های دریاچه الندان ساری

دریاچه الندان ساری دارای طبیعتی بکر و سرسبز است، که گردشگران بسیاری هرساله برای بازدید از آن به این منطقه سفر می کنند. از ویژگی های منحصر به فرد این دریاچه می توان به  جنگل هایی با برگ پهن و خاک نفوذ ناپذیر آن می توان اشاره کرد. 
همچنین آب شیرین و منحصر به فرد دریاچه الندان ، گیاهان متفاوت آن از دیگر ویژگی های این منطقه است. برخی از گیاهان این منطقه برای درمان طب سنتی و تهیه داروهای مختلف گیاهی استفاده می شود.
در اوایل فصل بهار گردشگران می توانند در اطراف دریاچه قدم بزنند و می توانند علاوه بر لذت بردن از محیط سرسبز اطراف دریاچه می توانند از گیاهان دارویی اطراف دریاچه نیز جمع آوری کنند.
در این منطقه سبزیجات معطر، گیاهان دارویی، گل ‌های بنفشه و الزی یک نوع پیازچه وحشی وجود دارد و در فصل بهار سر از خاک بیرون می ‌آورند.
اگر قصد دارید در فصل پاییز به دریاچه الندان بروید، در آنجا می توانید منظره ای شگفت انگیز و جذاب را مشاهده کنید. درختچه های زیبای این منطقه مانند ولیک، ازگیل و تلکا در اطراف این دریاچه تصویری بی نظیر را به نمایش می گذارد.
در فصل زمستان نیز با وجود اینکه برف و سرما است. اما می تواند فرصتی برای تماشای اردک های وحشی مهاجر درون این دریاچه ی زیبا باشد.
از دیگر دیدنی های دریاچه الندان می توان به رودخانه های نزدیک دریاچه اشاره کرد، که دارای آب سالم و گوارایی هستند. این رودخانه ها اغلب برای نوشیدن افراد این منطقه مورد استفاده قرار می گیرد. در اطراف رودخانه الندان ساری هیچگونه سکونت گاهی وجود ندارد، به همین خاطر هیچ آلودگی وارد آب این رودخانه نمی شود.
در سال های اخیر ماهیان متنوعی در این دریاچه وجود داشته و زیبایی جذابی به این منطقه داده است، و همچنین لذت ماهیگیری را دو چندان کرده است.
همچنین هوای دلپذیر و مطبوع و پارک جنگلی الندان و تماشای آب تمیز و نیلگون دریاچه الندان برای افرادی که در شهرهای بزرگ و آلوده زندگی می کنند بسیار جذاب است.
کسانی که به عکاسی علاقمند هستند نیز می توانند تصاویری زیبا و جذابی از دریاچه و اطراف آن بگیرند. و لحظات جذاب و بیاد ماندنی را برای خود و عزیزان خود رقم می زنند.

امکانات و تفریحات رفاهی دریاچه الندان

اطراف دریاچه الندان دارای امکانات رفاهی متعددی است. از امکانات رفاهی این مجموعه می توان به سرویس های بهداشتی، سوپر مارکت اشاره کرد.
این امکان در سطح بالایی نیستند ولی می توانند احتیاجات گردشگران را برطرف کنند. از تفریحات این منطقه قایق های موتوری و پدالی هستند، که می توانند لحظاتی رویایی و زیبا را برای گردشگران فراهم کنند.
چندین آتلیه در نزدیکی دریاچه الندان وجود دارد، که می توانند عکس های منحصر به فرد و بی نظیری را از گردشگران بگیرند.

جاهای دیدنی در اطراف دریاچه الندان

روستای الندان 
مرقله 
آبشار سنگ لوه
روستای ازنی
قلعه تاریخی ازنی
آبشار اوپاش پاش
رودخانه لاکبار 
قله ازنی 
آببندان پله 
افروشونه 
دب چاه های موجود در جنگل های ازنی 

اقامت در دریاچه الندان ساری

برای اقامت در منطقه ی الندان گزینه های مختلفی وجود دارد، یکی از گزینه ها سوئیت دریاچه الندان است و یکی از جذاب ترین گزینه ها کمپینگ در این منطقه است. اگر اهل کمپینگ هستید این منطقه بهترین جا برای شما می باشد.
شما می توانید در این طبیعت بکر و زیبا چادر بزنید و از محیط امن و آرام این منطقه لذت ببرید. برای کمپ زدن در نزدیکی دریاچه الندان باید لوازم کمپینگ مانند چادر ضد آب، کیسه ی خواب، لوازم کمک های اولیه، چراغ قوه و ... را با خود همراه داشته باشید.

چگونه به دریاچه الندان ساری برویم ؟

برای دیدن زیبایی های دریاچه الندان و طبیعت بکر و زیبای این منطقه باید ابتدا خود را به روستای ازنی برسانید، این روستا در قسمت جنوبی ساری و در دامنه ی کوهی به نام ازنی کوه قرار دارد. دریاچه الندان در فاصله ی 20 کیلومتری کیاسر در دهستان چهاردانگه واقع شده است و با شهر ساری تنها 65 کیلومتر فاصله دارد.
پس از گذر 60 کیلومتر از شهر ساری باید به سمت جاده ی کیاسر حرکت کنید، سپس به یک پمپ بنزین خواهید رسید و در سمت راست آن تابلویی وجود دارد که الندان را نشان می دهد.
با توجه به تابلو وارد جاده ای خواهید شد و تا هفت کیلومتر جاده ای آسفالت است و بعد از آن به جاده ای خاکی خواهد رسید و با طی کردن 5/1 کیلومتر به دریاچه ی الندان خواهید رسید.

قایق سواری در دریاچه الندان

قایق سواری در دریاچه الندان

بهترین زمان سفر به دریاچه الندان

دریاچه الندان در هر فصلی از سال دارای زیبایی های خاص خود است. دریاچه الندان در فصل تابستان به دلیل اوج گرما در این منطقه بسیار گرم و شرجی است.
دریاچه الندان در زمستان دارای بارش های مداوم است و نمی توان در این فصل از سال به کمپینگ و تفریح در این منطقه بپردازید. سرما و یخبندانی که در این فصل وجود دارد شما را از لذت بردن از این محیط زیبا منع می کند، اما برخی از افراد این فصل را به دلیل سطح منجمد دریاچه، اردک های وحشی مهاجر دریاچه بسیار دوست دارند.
دریاچه الندان در پاییز بسیار جذاب و دیدنی است، آب و هوا در این فصل معتدل و مطبوع است. و جذابیت و زیبایی بدون وصفی به این منطقه می دهد.
در پاییز دریاچه الندان بسیار رویایی و جذاب است، و زیبایی و شکوه دریاچه دو چندان می شود. و طبیعت این منطقه با ترکیب رنگ های سبز، زرد، قرمز و نارنجی در هم می آمیزد.
بهترین زمان برای سفر به دریاچه الندان، فصل بهار است، این فصل از سال دریاچه ی الندان جذابیت بی نظیری دارد و گردشگران بسیاری را مجذوب خود می کند.
در این فصل از سال آرامش و زیبایی، هوای تازه و مطبوع، بارش های بهاری را خواهید دید. اطراف دریاچه به دلیل بارش های مداوم باران های موسمی دارای درختان سرسبز باشکوهی می باشد. 

سخن آخر

دریاچه الندان یا آبندان در حدود 60 کیلومتری ساری به کیاسر است و فاصله ساری تا دریاچه الندان 70 کیلومتراست. این دریاچه در هنگام بارندگی به 30 هکتار می رسد.
این دریاچه در نتیجه مسدود شدن مسیر آب باران در این منطقه ایجاد شده است. ارتفاع این دریاچه از سطح دریا حدود 1100 متر است.
این اثر طبیعی کواترنر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید، آب این دریاچه فقط از طریق نزولات جوی تامین می شود و هیچ رودخانه ای به آن نمی ریزد. 
در واقع محل قرارگیری و نوع خاک این دریاچه باعث می شود که در اثر بارش کم، تمام آب های نزولات جوی (باران یا برف) به سمت این دریاچه سرازیر شود. 
بهترین راه برای رفتن به دریاچه از طریق روستای ازنی است که راهی هموار به سمت دریاچه دارد می باشد. در سال های اخیر پرورش ماهی در این دریاچه توسعه یافته است.
در کنار دریاچه کلبه هایی بر روی پایه های چوبی و بالای سطح زمین ساخته شده است که به صورت شبانه به گردشگران اجاره داده می شود. 

سوالات متداول درباره ی دریاچه الندان ساری

دریاچه الندان کجاست ؟

دریاچه الندان از توابع بخش چهاردانگه شهرستان ساری در 70 کیلومتری ساری و 20 کیلومتری شهر کوچک کیاسر در جاده ساری به سمنان قرار دارد.

تفریحات دریاچه الندان کدامند ؟

از تفریحات دریاچه الندان ساری می توان به قایق سواری، ماهیگیری و کمپینگ در کنار دریاچه اشاره کرد.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc