https://gateway.trip.ir/api/

جلفا اصفهان کجاست؟ محله اروپایی در قلب ایران!

به روز رسانی: 04 دی ، 1402 راهنمای سفر

جلفا اصفهان کجاست

آیا تا به حال نام محله جلفا در اصفهان را شنیده‌اید؟ چه اطلاعاتی درباره این محله دارید؟ جلفا یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین محله‌های اصفهان است. مسیحیان اصفهان با گرایش‌های مختلف در جلفا زندگی می‌کنند و در زمان شاه عباس صفوی از کنار رود ارس کوچ کرده تا در زاینده رود ساکن شوند. از دلایل اصلی شهرت جلفا می‌توان به معماری جذاب، بافت قدیمی، کافه‌های دنج، سبک اروپایی و کلیساهای متعدد این محله اشاره کرد. اگر می‌خواهید یکی از زیباترین شهرها و محله‌های ایران را از نزدیک ببینید، حتما به اصفهان و محله ارمنی‌نشین جلفا مراجعه کنید. بسیاری از المان‌های این محله یادآور شهرهای اروپایی هستند و فاصله بسیاری با سایر محله‌های اصفهان و ایران دارند. جذابیت‌های محله جلفا اصفهان خارج از وصف است؛ اما در این مقاله تلاش می‌کنیم تا شما را بیشتر با این محله دوست‌داشتنی و متفاوت آشنا کنیم. لطفا مطالعه مطلب پیش‌رو را از دست ندهید تا با محله اروپایی در قلب ایران آشنا شوید.

آشنایی با تاریخچه جلفا؛ یکی از قدیمی‌ترین محله‌های اصفهان

شاه عباس صفوی حدود 400 سال قبل به مردم یکی از شهرهای ایران که اکنون بخشی از خاک آذربایجان است، دستور داد تا خانه‌های خود را ترک کنند و در جلفا ساکن شوند. این پادشاه صفوی، زمین‌های حاشیه زاینده رود را به این خانواده‌های ارمنی تبار بخشید تا رضایت آن‌ها را جلب کند. این افراد که بیش از سه هزار خانوار بودند، در ابتدای ورود به محله جلفا،‌ اقدام به ساخت خانه کردند و به مرور زمان محله زیبای جلفا به شکل امروزی‌اش درآمد.

پس از ساخت خانه‌ها نوبت به ساخت کلیساها رسید. کلیساهای متعددی که در این محله وجود دارند،‌ حال و هوایی کاملا غربی و اروپایی به محله بخشیده‌اند و حاکی از ریشه و مذهب ساکنان محله جلفا هستند.

سبک معماری محله جلفا

وقتی ارامنه در سال 1605 به اصفهان مهاجرت کردند،‌ در ابتدا خانه‌هایشان را ساختند و سپس شروع به ساختن کلیساها کردند. اغلب خانه‌های قدیمی این محله با سبک و سیاق معماری ایرانی ساخته شده‌اند؛ اما وجود کلیساهای متعدد، محله جلفا را شبیه به محله‌های اروپایی کرده است. برای ساخت خانه‌های جدید جلفا نیز مصالح خانه‌های قدیمی به کار گرفته شده است. به دلیل موقعیت جغرافیایی اصفهان و کوهستانی بودن آن، در ساخت اغلب خانه‌های قدیم و جدید محله جلفا از سنگ‌های تراش خورده در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف استفاده شده است.

جاهای دیدنی جلفا اصفهان

در محله جلفا در اصفهان دیدنی‌های زیادی انتظار شما را می‌کشد؛ از خیابان های سنگ فرش شده گرفته تا کلیساهای زیبا و چشم نواز. کافه ها و رستوران های جلفا اصفهان نیز هر کدام جذابیت های خاص خود را دارند. پیاده روی در محله جلفه و بازدید از کلیساها و خانه های تاریخی این محله حسابی شما را سرگرم خواهد کرد. حس و حال این محله در نوع خود بی نظیر است. همچنین می‌توانید عکس‌های زیبایی در اینجا بگیرید. خب حاضرید تا با هم جاذبه های گردشگری جلفا را مرور کنیم؟

کلیسای وانک اصفهان

نمایی از کلیسای وانک در محله جلفا اصفهان

کلیساهای جلفا؛ 24 کلیسا در یک محله!

یکی از دلایل به شهرت رسیدن محله جلفا، کلیساهای آن است. 24 کلیسا در این محله ارمنی‌نشین ساخته شد که اکنون 10 کلیسا پابرجا باقی مانده است. در طراحی و ساخت کلیساهای محله جلفا از ترکیب معماری ایرانی و ارمنی استفاده شده و تزئینات آن‌ها بسیار جذاب و منحصربه‌فرد است. در ادامه تعدادی از کلیساهای معروف جلفا را به شما معرفی می‌کنیم.

  • کلیسای وانک: معروف‌ترین و زیباترین کلیسای اصفهان است. این کلیسا از شاهکارهای هنری و معماری به شمار می‌رود و داخل آن نقاشی‌های بسیار جذابی به تصویر کشیده شده است. از موزه کلیسای وانک نیز می‌توانید بازدید کنید.
  • کلیسای مریم و هاکوپ: ارمنی‌ها در ابتدای ورود به جلفا، کلیسای هاکوپ را ساختند؛ اما به دلیل کوچکی آن اقدام به ساختن کلیسای مریم در مجاورتش کردند. از شاخصه‌های اصلی این کلیسا می‌توان به کاشی‌کاری‌ها و نقاشی‌های آن اشاره کرد.
  • کلیسای بیت لحم: این کلیسا در سال 2016 توسط نشریه دیلی تلگراف به عنوان یکی از زیباترین کلیساهای جهان انتخاب شد. خواجه پطروس ولیجانیان کلیسای بیت لحم را ساخت و در نهایت نیز به همراه خانوده در همین مکان به خاک سپرده شد.
  • کلیسای سرکیس: قدمت این کلیسا به زمان صفوی برمی‌گردد. کلیسای سرکیس معماری فوق‌العاده‌ای دارد و نقاشی‌های سقف آن بسیار مشهور هستند.

 اغلب گردشگران در سفر به اصفهان فقط از کلیسای وانک بازدید می‌کنند و سپس از محله خارج می‌شوند؛ اما همانطور که متوجه شدید، محله جلفا فقط در کلیسای وانک خلاصه نمی‌شود و کلیساها،‌ خانه‌ها و حتی خیابان‌ها و کافه‌های بسیار زیبایی دارد.

خانه‌های قدیمی جلفا، با قدمت بیش از 200 سال

قدمت محله جلفا بیش از 400 سال است؛ ازاین‌رو خانه‌های قدیمی بسیاری در این محله پیدا می‌شود. این خانه‌های زیبا و باصفا، از جاذبه‌های اصلی محله جلفا به شمار می‌روند. در ادامه با تعدادی از خانه‌های قدیمی جلفا آشنا می‌شویم.

  • خانه و مدرسه فرانسوی‌ها: این بنای قاجاری در سال 1376 توسط دانشگاه هنر اصفهان خریداری و مرمت شد و در حال حاضر به عنوان فضایی برای آموزش گروه مرمت این دانشگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • خانه تاریخی هوانس و خانه تاریخی موسیو آراکل: هر دو خانه محوطه بسیاری جذابی دارند و در حال حاضر به عنوان رستوران و کافه مورد استفاده قرار می‌گیرند
  • خانه‌های تاریخی داوید و سوکیاس: هر دو خانه در نزدیکی مدرسه فرانسوی‌ها قرار دارند و از زیباترین خانه‌های قدیمی محله جلفا به شمار می‌روند.

برخی افراد با تغییر کاربری خانه‌های تاریخی و تبدیل آن‌ها به کافه و رستوران مخالف هستند و برخی دیگر از این کار استقبال می‌کنند. در هر صورت وظیفه ما شهروندان این است که در حفظ این بناها کوشا باشیم و هنگام بازدید به آن‌ها آسیبی وارد نکنیم.

خانه تاریخی هوانس جلفا اصفهان

تصویری از خانه تاریخی هوانس در جلفا اصفهان که به کافه رستوران تبدیل شده است

خیابان‌ها و کوچه‌های دیدنی در محله جلفا

شاید اغلب افراد محله جلفا را با کلیساهایش به یاد آورند؛ اما هر گوشه و کنار این محله جذاب است؛ حتی خیابان‌ها و کوچه‌پس‌کوچه‌های جلفا نیز به قدری تماشایی هستند که تصمیم گرفتیم در این بخش، تعدادی از دیدنی‌ترین کوچه‌ها و خیابان‌های این محله را به شما معرفی کنیم.

  • کوچه سنگ‌تراش‌ها: یکی از زیباترین گذرهای اصفهان که در محله جلفا قرار دارد، کوچه سنگ‌تراش‌ها است. این کوچه سنگ‌فرش شده، پر از آرامش و حال خوب است و از پاتوق‌های اصلی محله جلفا به شمار می‌رود.
  • کوچه لت استرا: خانه‌های این کوچه پر پیچ و خم اغلب قدیمی هستند. در زمان‌های قدیم، مردم کوچه لت استرا از طریق پشت‌بام‌ها با یکدیگر در ارتباط بوده‌اند.
  • خیابان خاقانی: یکی از معروف‌ترین خیابان‌های محله جلفا که چندین کافه، رستوران، مرکز خرید و گالری هنری و بازار جلفا را در خود جای داده است. گشت‌وگذار در این خیابان یکی از واجبات سفر به اصفهان است.

محله جلفا سرشار از حس خوب و آرامش است؛ حتی کوچه‌پس‌کوچه‌های محله نیز حس خوب به شما القا می‌کنند. در سفر به اصفهان، به راحتی از محله جلفا و کوچه و خیابان‌هایش عبور نکنید.

بهترین کافه‌های محله جلفا اصفهان

شاید فکر کنید که کافه و رستوران در هر شهر به وفور پیدا می‌شود و کافه‌های جلفا نیز تفاوتی با سایر کافه‌ها ندارد؛ اما حقیقت این است که کافه‌گردی در جلفا صفای دیگری دارد. رستوران‌ها و کافه‌های این محله بسیار دنج و صمیمی هستند و نوشیدنی‌ها و غذاهای ایرانی و فرنگی متنوع و خوشمزه‌ای دارند. در این بخش تعدادی از بهترین کافه‌ها و رستوران‌های محله جلفا را معرفی می‌کنیم.

  • کافه آنی در خیابان نظر میانی
  • کافه مارسی در کوچه کلیسای وانک
  • کافه ستاره در میدان جلفا
  • کافه دالون، روبه‌روی کلیسای وانک
  • کافه آشوب در میدان جلفا
  • شربت‌خانه فیروز نرسیده به میدان جلفا
  • شربت‌خانه بهارنارنج در خیابان حکیم نظامی
  • کافه رستوران هرمس در کوچه میدان جلفا
  • کافه رستوران و خانه تاریخی موسیو آراکل
  • رستوران ترنج در خانه تاریخی هوانس

این کافه رستوران‌ها در بخش‌های مختلف محله جلفا قرار گرفته و هر کدام حال و هوای مخصوص به خود را دارند. برخی از آن‌ها قدمت چندانی ندارند، اما برخی دیگر در گذشته محل زندگی بوده‌اند و حالا تغییر کاربری داده و به کافه تبدیل شده‌اند.

محله جلفا اصفهان را از نزدیک ببینید!

در مقاله «جلفا اصفهان کجاست؟» سعی کردیم به معرفی این محله زیبا و دوست‌داشتنی بپردازیم. محله جلفا یادآور محله‌های اروپایی است و حال و هوای خاص خود را دارد. اگر قصد بازدید از اصفهان را دارید، حتما به این محله نیز سر بزنید؛ زیرا با سبک و معماری متفاوتی روبه‌رو خواهید شد. اگر تا به حال فرصت سفر به اصفهان را نداشته‌اید، همین حالا دست به کار شوید و بلیط هواپیما اصفهان را از سایت تریپ خریداری کنید. همچنین پیشنهاد می کنیم مقاله راهنمای سفر به اصفهان را بخوانید. پس از گشت‌وگذار در اصفهان، ‌متوجه خواهید شد که لقب «نصف جهان» واقعا برازنده این شهر است.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc