https://gateway.trip.ir/api/

برنامه کامل سفر 4 روزه به شیراز

به روز رسانی: 24 بهمن ، 1402 راهنمای سفر

برنامه سفر 4 روزه به شیراز

آیا برای یک سفر 4 روزه به شیراز آماده هستید؟ همین حالا چمدانتان را حاضر کنید؛ چون برنامه سفر شیراز به بهترین شکل چیده شده است. شیراز یکی از توریستی‌ترین شهرهای ایران به شمار می‌رود که آثار تاریخی بسیاری را در خود جای داده است. دیدنی‌های این شهر زیبا و دوست‌داشتنی به اندازه‌ای است که اغلب گردشگران برای برنامه‌ریزی دچار مشکل می‌شوند. شاید فکر کنید که 4 روز، زمان کمی برای بازدید از شیراز است؛ اما با یک برنامه‌ریزی مناسب و دقیق، حتی وقت اضافه نیز برای شما باقی خواهد ماند.

در ادامه، برنامه سفر 4 روزه به شیراز را در اختیارتان قرار می‌دهیم. اگر مشتاق بازدید از شهر زیبای شیراز هستید و زمان کافی برای این کار ندارید، مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

راهنمای شیراز گردی در روز اول؛ از مجموعه زندیه تا باغ عفیف آباد

پس از این که با استفاده از خودروی شخصی، هوایپما، قطار یا اتوبوس به شیراز رسیدید، حتما خسته هستید و نیاز به استراحت دارید. در قدم اول بهتر است به هتل یا اقامتگاهی که از پیش رزرو کرده‌اید مراجعه کنید و پس از استراحتی کوتاه، به شیرازگردی مشغول شوید. برنامه روز اول را کمی سبک‌تر در نظر گرفته‌ایم تا در ابتدای کار خسته نشوید. کلیه مکان‌هایی که برای بازدید در هر روز در نظر گرفته شده‌اند، در فاصله کمی از یکدیگر قرار دارند. با این کار در زمان شما صرفه‌جویی می‌شود و می‌توانید از جاذبه‌های بیشتری بازدید کنید.

  • مجموعه زندیه: اولین روز از شیرازگردی را با مجموعه زندیه آغاز می‌کنیم که شامل حمام، مسجد و بازار وکیل است. این مجموعه در دوره زندیه ساخته شد و از زیباترین جاذبه‌های تاریخی شیراز به شمار می‌رود. معماری حمام وکیل به گونه‌ای است که از اتلاف انرژی جلوگیری می‌کند و بسیار سریع گرم می‌شود. هر سه بنا در فاصله کمتر از پنج دقیقه‌ای از یکدیگر قرار گرفته‌اند.
  • مدرسه خان: پس از مجموعه زندیه نوبت به مدرسه خان می‌رسد که فقط 15 دقیقه با مجموعه قبلی فاصله دارد. این مدرسه که شامل 12 راهرو، یک مسجد و 5 کلاس درس است، به دستور شاه عباس ساخته شد. قدم زدن در این بنا حس و حال بسیار خوبی دارد.
  • باغ نظر: باغ نظر شیراز متعلق به دوره زندیه است و موزه پارس نیز که در سال 1315 شمسی احداث شد در همین مجموعه قرار دارد. در موزه آن اشیایی مربوط به قبل و بعد از اسلام نگه‌داری می‌شود.
  • باغ عفیف آباد: آخرین دیدنی روز اول، باغ عفیف آباد یا باغ گلشن است که یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های سلاح خاورمیانه در آن قرار دارد. این باغ توسط میرزا علی محمد خان قوام الملک در سال 1284 هجری قمری ساخته شد و اکنون از دیدنی‌ترین آثار تاریخی شیراز است.

کلیه این اماکن گردشگری در فاصله کمی از یکدیگر قرار دارند و برای بازدید در یک روز مناسب هستند. شما می‌توانید در اغلب مواقع با پای پیاده یا در فواصل طولانی تر با استفاده از تاکسی‌های اینترنتی خود را به مقصد بعدی برسانید. یکی ار الزامات سفر به هر شهری کسب اطلاعات کامل درباره آداب و رسوم، سوغات، غذاها، جاهای دیدنی و... آن شهر است. در مقاله راهنمای سفر به شیراز ما تمامی این اطلاعات را برای شما جمع‌آوری کرده‌ایم.

مجموعه پرسپولیس شیراز

تصویری از مجموعه پرسپولیس شیراز

روز دوم شیرازگردی؛ تور یک روزه بازدید از پاسارگاد و تخت جمشید

به روز دوم از برنامه سفر به شیراز خوش آمدید. بهتر است این روز را که کمی با شهر شیراز آشنا شده‌اید و خستگی سفر از تنتان بیرون آمده است، به بازدید از مجموعه پاسارگاد یا پرسپولیس اختصاص دهید. این مجموعه یکی از شاهکارهای عصر هخامنشی است که هنوز بعد از گذشت قرن‌ها، عظمت و شکوهی باورنکردنی دارد. اگر بخواهیم درباره پاسارگاد صحبت کنیم، باید چندین مقاله را به آن اختصاص دهیم؛ پس بهتر است عازم سفر شوید و این منطقه را از نزدیک ببینید.

پاسارگاد در شهرستان مرودشت و در فاصله 130 کیلومتری شیراز قرار گرفته است. شیراز گردی با ماشین در اینجای مسیر بسیار به نفع شما است؛ اما نگران نباشید؛ با استفاده از ماشین‌های کرایه‌ای نیز می‌توانید این مسیر را طی کنید. پیشنهاد می‌کنیم بازدید از پاسارگاد و تخت جمشید را در یک روز انجام دهید؛ زیرا هر دو مجموعه در فاصله کمی از یکدیگر قرار دارند و اوج هنر معماری و عظمت دوره هخامنشی را به رخ می‌کشند. اغلب آژانس‌های گردشگری، تور شیراز گردی یک روزه را برای بازدید از پاسارگاد و تخت جمشید برگزار می‌کنند.

برای بازدید از مجموعه پاسارگاد، تخت جمشید، ‌نقش رستم و نقش رجب باید حدود یک روز زمان صرف کنید. زیرا مجموعه پاسارگاد به تنهایی بیش از 125 هکتار وسعت دارد و چندین ساعت از زمان شما را می‌گیرد.
در بازگشت از مرودشت و پس از یک استراحت کوتاه، به سراغ آرامگاه خواجوی کرمانی، باغ جهان نما و حافظیه بروید. در کنار آرامگاه حافظ بنشینید و خود را به یک فالوده شیرازی مهمان کنید و تفالی به فال حافط بزنید.

روز سوم؛ بازدید از مسجد نصیرالملک تا گشت وگذار در باغ ارم 

روز سوم از شیرازگردی را در ابتدا به مسجد نصیرالملک اختصاص می‌دهیم و سپس به سراغ نارنجستان قوام، خانه زینت الملک، بازار خلیج فارس، باغ ارم و باغ‌های قصر دشت می‌رویم.

  • مسجد نصیرالملک: این مسجد با پنجره‌های رنگارنگ خود از معروف‌ترین و زیباترین مساجد ایران است. ساخت این مسجد 12 سال طول کشید و در سال 1358 به ثبت ملی رسید.
  • نارنجستان قوام: این باغ و عمارت در دوره قاجار ساخته شده است و محیط بسیار دل‌نشین و باصفایی دارد. برای استراحت می‌توانید در کافه و رستوران واقع در مجموعه نارنجستان قوام بنشینید و یک دم‌نوش عالی نوش جان کنید.
  • خانه زینت الملوک: یکی از زیباترین خانه‌های شیراز است. حیاط مرکزی و اتاق‌هایی که دور تا دور آن قرار گرفته‌اند،‌ حس و حال عجیبی دارند و شما را مجذوب خود می‌کنند.
  • بازار خلیج فارس: این بازار یک مرکز خرید عادی نیست؛ بلکه با 500هزار مترمربع زیربنا، یکی از بزرگ‌ترین بازارهای ایران و دوازدهمین مرکز خرید بزرگ دنیا است. هرآنچه بخواهید را در این مجموعه پیدا می‌کنید.
  • باغ ارم: یکی دیگر از دیدنی‌های روز سوم، باغ ارم است. این باغ ایرانی با معماری فوق‌العاده‌اش به ثبت جهانی رسیده و یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های شیراز به شمار می‌رود.
  • باغ‌های قصر دشت: این باغ‌ها در نزدیکی محله مهدی آباد قرار دارند و از خوش آب و هواترین مناطق شیراز برای تفریح هستند.

برنامه روز سوم را می‌توانید به دلخواه خود جابه‌جا کنید؛ برای مثال اول به سراغ باغ‌های ارم و قصر دشت بروید و پس از صرف نهار به سایر اماکن دیدنی بپردازید. برای گشت‌وگذار در سطح شهر می‌توانید از وسایل حمل و نقل عمومی، ماشین شخصی یا تاکسی‌های اینترنتی استفاده کنید.

مسجد نصیرالملک شیراز

عکسی از مسجد نصیرالملک شیراز

روز آخر برنامه سفر 4 روزه به شیراز؛‌ آخرین پرسه‌ها در سطح شهر

روز چهارم و آخر را با بازدید از خانه فروغ الملک، عمارت شاپوری، ارگ کریمخانی، شاه چراغ، باغ دلگشا، آرامگاه سعدی و دروازه قرآن به اتمام می‌رسانیم. مگر می شود به شیراز سفر کرد و به سراغ آرامگاه سعدی شیرازی نرفت؟ یا ارگ کریمخانی را از نزدیک ندید؟ اگر به زیارت علاقه‌مند باشید نیز حتما باید سری به شاه چراغ بزنید.

برنامه شیرازگردی روز چهارم تقریبا سبک‌تر از سایر روزها است تا اگر جاذبه‌ای را از قلم انداخته‌اید، در این روز به سراغ آن بروید. شیراز گردی در پاییز، زمستان و تابستان بسیار خوب و دل‌نشین است؛ اما در بهار حال و هوای دیگری دارد. بوی بهارنارنجی که در فصل اردیبهشت در تمام کوچه و خیابان‌های شیراز می‌پیچد،‌ انسان را سرمست می‌کند.

این برنامه سفر 4 روزه به شیراز یک برنامه پیشنهادی است تا به شما کمک کند از کلیه جاذبه‌های این شهر زیبا بازدید کنید. شما می‌توانید با ایجاد تغییرات در این برنامه آن را کاملا شخصی‌سازی کنید و برخی از اماکن را به برنامه اضافه یا از آن کم کنید.

کلام آخر

در این مقاله یک برنامه سفر 4 روزه به شیراز را در اختیار شما قرار دادیم. با استفاده از این راهنمای شیراز گردی می‌توانید در مدت زمانی بسیار کوتاه از زیبایی‌های شهر شیراز بازدید کنید و لذت ببرید. یکی از بهترین راه‌ها برای سفر به شیراز، استفاده از تورهای گردشگری است. با این تورها می‌توانید اقامتی کوتاه مدت در شیراز داشته باشید و از جاذبه‌های این شهر دیدن کنید. همچنین می توانید بدون تور و با خرید بلیط هواپیما شیراز نیز به این شهر دیدنی سفر کنید. در این صورت می توانید از برنامه بالا برای گشت و گذار در شیراز استفاده کنید. شیرازگردی خوش بگذره!

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc