https://gateway.trip.ir/api/

مسجد جامع الفار سریلانکا

به روز رسانی: 07 تیر ، 1402 جاذبه های گردشگری

مسجد جامع الفار سریلانکا

مسجد جامع الفار که با نام مسجد سرخ نیز شناخته می شود، یکی از قدیمی ترین مساجد منطقه ی کلمبو در سریلانکا است. مسلمانان مالایی برای اولین بار برای تجارت در قرن هفتم پس از میلاد وارد سریلانکا و این مسجد را بنا کردند.
اکثر جوامع اسلامی در کلمبو یا گال که بنادر اصلی سریلانکا هستند مستقر شدند. و تا به امروز فرزندان آنها در این مناطق به زندگی خود ادامه می دهند
مسجد جامع الفار سریلانکا در فاصله 1 کیلومتری از ایستگاه راه آهن فورت کلمبو قراردارد، الفار مسجدی تاریخی است که در منطقه پتاه کلمبو، سریلانکا واقع شده است. 
این مسجد یکی از قدیمی ‌ترین مساجد کلمبو و یکی از مکان‌ های مهم برای بازدید در کلمبو به عنوان بخشی از جاذبه های سریلانکا است.
جامعه مسلمانان در کلمبو را می توان به سه گروه اصلی تقسیم کرد: مسلمانان سریلانکا، مسلمانان هندی و مالاییایی که از جاوه و شبه جزیره مالزی سرچشمه می گیرند. مسلمانان مالایی زمانی وارد سریلانکا شدند که هلندی ها جزیره را اشغال کردند. هر کدام تاریخ و سنت های خاص خود را دارند.
مسلمانان حدود 8 درصد از جمعیت کلمبو را تشکیل می دهند، اکثریت در منطقه پتا شهر زندگی می کنند. نوار سبز روی پرچم سریلانکا نشان دهنده اقلیت مسلمان است. 

تاریخچه ی مسجد جامع الفار سریلانکا

تاریخچه ی مسجد جامع الفار سریلانکا

تاریخچه ی مسجد جامع الفار سریلانکا

مسجد جامع الفار که به نام های راتو پالیا، سامان کوتو پالی و مسجد سرخ نیز شناخته می شود، به خودی خود یک منظره ی کاملاً زیبا و همچنین یک جاذبه گردشگری بزرگ است. 
این بنا توسط جامعه محلی مسلمانان هند مستقر در پتا، در سال 1908 ساخته شد تا نماز جمعه و پنج نوبت روز جمعه را در آن به جا آورد. 
ساخت و ساز مسجد الفار در سال 1909 تکمیل شد و در ابتدا ظرفیت 1500 نمازگزار را داشت، اگرچه در آن زمان فقط حدود 500 نفر در نماز شرکت می کردند. 
با این حال، تعداد به سرعت افزایش یافت و در سال 1975، فردی به نام امانت حاجی املاک اطراف آن را خریداری کرد و کار توسعه مسجد را آغاز کرد. سرانجام یک مسجد چهار طبقه جدید در سال 2007 ساخته شد و ظرفیت خود را آن به 10 هزار نفر افزایش یافت.

معماری مسجد الفار در سریلانکا

این مسجد نمایانگر سبک معماری زیبای هندو ساراسنیک با گنبدهای اناری شکل است. طراحی و ساخت توسط حبیبو لبه معمار ناشناس آن زمان انجام شده است. 
این یک ساختمان دو طبقه با راه راه قرمز و سفید است، که  یادآور مسجد جامک در کوالالامپور، مالزی است، که می توانید با خرید تور ترکیبی سریلانکا از این مساجد نیز بازدید کنید.
مسجد الفار سریلانکا یکی از 10 مسجد زیبای جهان است. گفته می شود که بسیاری از ملوانان در اوایل قرن بیستم از آن به عنوان نقطه عطفی برای نزدیک شدن به بندر استفاده می کردند.
مسجد الفار معنای واقعی کلمه یک شگفتی معماری برای جهان است که شما را با الگوهای رنگی غیرعادی و طراحی غیر متعارف و در عین حال شگفت انگیز خود شگفت زده می کند. 
این مسجد با انحراف از گنبد های معمولی پیازی شکل، گنبد هایی شبیه به انار با ساختار ترکیبی ارائه می دهد. این عمارت مذهبی که با معماری هندی ساراسنی ساخته شده است، در بسیاری از جاها مانند مناره‌ ها، با زبان فارسی روی آن حک شده است.
از آجرهای متضاد قرمز و سفید برای ایجاد انواع نقوش بر روی دیوارهای صاف بیرونی یا روی ستون ها استفاده شده است. این مکان بسیار نزدیک به موزه هلند و معابد هندو خیابان کراس اول و خیابان دریا است. پتا منطقه ‌ای شلوغ است که مملو از دوچرخه، اتومبیل و توک ‌توک است. ما قبلا در مقاله جاهای دیدنی سریلانکا به بهترین جاذبه های گردشگری این کشور پرداختیم. 

قوانین ورود به مسجد الفار

ساخت مسجد جامع الفار مسلمان تنها یک سال طول کشید و در سال 1908 آغاز شد. در داخل حیاط مرکزی، مخزن آب وضو پوشیده شده با کاشی های آبی روشن قرار دارد که به شدت با فضای داخلی تزیینی راه راه قرمز و سفید تضاد دارد. 
اگر می خواهید به مسجد دعوت شوید، باید محافظه کارانه لباس بپوشید. در اینجا هم به مردان و هم زنان اجازه دسترسی داده می شود، اما شما باید لباس مناسب بپوشید و سر خود را بپوشانید و به آداب و رسوم احترام بگذارید. ساعت بازدید از مسجد الفارسریلانکا از 9 صبح تا 5 بعد از ظهر است، و جمعه برای بازدیدکنندگان بسته است.

روش رفتن به مسجد جامع الفار سریلانکا

روش رفتن به مسجد جامع الفار سریلانکا

چگونه به مسجد جامع الفار سریلانکا برویم ؟

مسجد جامع الفار در شهر شلوغی به نام پتاه واقع شده است که کمتر از 4 کیلومتر با مرکز شهر کلمبو فاصله دارد. مسجد جامع الفار راه راه سفید و قرمز رنگارنگ را می ‌توانید در پتا، شمال ایستگاه راه ‌آهن فورت کلمبو در انتهای خیابان کراس دوم در نزدیکی تقاطع خیابان بنکشال پیدا کنید. 
به راحتی می توان با اتوبوس به مسجد رسید، اگر سوار اتوبوس می شوید، باید در ایستگاه اتوبوس مرکزی پتا پیاده شوید و پس از پیاده شدن 800 متر در خیابان کراس دوم پیاده روی کنید. 
اگر سوار توک توک می شوید، شما را مستقیماً جلوی مسجد پیاده می کنند. به یاد داشته باشید که اوقات نماز و نماز جمعه ممکن است آنقدر شلوغ باشد که نتوانید از آن بازدید کنید.
گردشگران می توانند با تهیه تور سریلانکا هر زمان از مسجد الفار سریلانکا بازدید کنند، ارتفاع آن باعث می شود از بسیاری از مناطق شهر از جمله قلعه قابل مشاهده باشد. خود مسجد بسیار زیباست به خصوص از بیرون بسیار باشکوه به نظر می رسد. 
همچنین زمانی که در این منطقه هستید، کمی گشت و گذار در بازار محلی را فراموش نکنید. در اینجا می توانید مغازه های خوبی پیدا کنید که آب نبات، سوغاتی و غیره می فروشند.
بیش از هزار سال است که یک جامعه مسلمان در کلمبو وجود دارد. اولین مسلمانان عرب به عنوان تاجری که به دنبال ادویه جات ترشی جات و سایر ثروت ها بودند، با قایق وارد شدند. 
با رونق تجارت آنها انبارهایی در نزدیکی بندر و مسکن ساختند، جامعه مسلمانان پتا این مسجد را در سال 1909 ساخته اند. در اوقات نماز و تمام روزهای جمعه، مسجد به روی غیر مسلمانان بسته است.

سخن آخر

مسجد جامع الفار که به مسجد سرخ نیز معروف است، در سال 1909 ساخته شد. این مسجد یکی از قدیمی ترین مساجد سریلانکا محسوب می شود.
مسجد برای پذیرایی از 10 هزار نمازگزار توسعه یافت، این مسجد یک شاهکار معماری محسوب می شود و به سبک ساراسنیک ساخته شده است که ترکیبی از معماری اسلامی و هندی است.
مسجد جامع الفار یک مسجد تاریخی در کلمبو، سریلانکا است. این در مرکز منطقه بندر کلمبو قدیم است و یک ساختمان بسیار منحصر به فرد با معماری چشمگیر است.
این مسجد در واقع یک ساختمان دو طبقه با راه راه قرمز و سفید متمایز، با یک برج ساعت است، که یادآور مسجد جامک در کوالالامپور، مالزی است.
در سال 1975، مسجد، با کمک حاجی عمر، تعدادی از املاک مجاور را خریداری کرد و شروع به توسعه مسجد کرد تا ظرفیت آن را به 10 هزار برساند.

سوالات متداول درباره ی مسجد جامع الفار سریلانکا

مسجد جامع الفار سریلانکا توسط چه کسانی ساخته شد ؟

این مسجد توسط جامعه محلی مسلمان هندی مستقر در پتا با هدف اصلی ادای نمازهای پنج نوبتی و نماز جمعه راه اندازی شد. 

ساعت بازدید مسجد جامع الفار سریلانکا کی می باشد ؟

ساعت بازدید از مسجد الفارسریلانکا از 9 صبح تا 5 بعد از ظهر است، و جمعه برای بازدیدکنندگان بسته است.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc