https://gateway.trip.ir/api/

موزه و خانه آتاتورک در آلانیا

به روز رسانی: 08 خرداد ، 1401 جاذبه های گردشگری

موزه و خانه آتاتورک در آلانیا

موزه و خانه آتاتورک در آلانیا، توسط توفیک آزاکوغلو ساخته شده است و این خانه در منطقه شکرخانه ی آلانیا، در خیابان آزاکلی واقع شده است. 
در آلانیا که یکی از بزرگترین شهرهای گردشگری در ترکیه است، موزه خانه آتاتورک قرار دارد. به لطف پتانسیل گردشگری تور آلانیا ، گردشگران محلی به ویژه در ماه های تابستان به این موزه می آیند. 
آتاتورک رهبر بزرگی بود که هیچ گاه ساکت نمی ماند و دائماً در سرزمینش در حال گردش بود و سعی می کرد مشکلات را با دیدن آنها در مرکز حل کند. 
یکی ازعمارت هایی که او در این سفرها در آن اقامت داشت به لطف عشق مردم به موزه آتاتورک تبدیل شده است. به این ترتیب می توان از نزدیک شاهد زندگی این مرد بزرگ بود و وسایل او را دید و با خدماتی که در آن روزها ارائه می کرد بیشتر آشنا شد. 
طبقه بالای موزه با جزئیات به شما می آموزد که خانه سنتی آلانیا چگونه است. در ادامه می خواهیم شما را با نمایی از موزه و خانه آتاتورک آشنا کنیم.

داستان گذشته ی خانه و موزه آتاتورک

داستان گذشته ی خانه و موزه آتاتورک

داستان گذشته ی خانه و موزه آتاتورک

رهبر کبیر آتاتورک، بنیانگذار جمهوری ترکیه در 18 فوریه 1935 به  شهر آلانیا آمده بود، در سفر خود به آلانیا مدتی در مکانی اقامت و استراحت کرد.
خانه آتاتورک آلانیا قبل و بعد از مرگ مالک اصلی آن توفیک آزاکوغلو تعمیر شد و به پسر برادرش رفات آزاکوغلو، به ارث رسید. سند مالکیت این خانه به شرط استفاده به عنوان خانه و موزه آتاتورک در 8 ژوئن 1981 توسط رفات آزاکوغلو به خزانه داری داده شد و به وزارت فرهنگ و گردشگری اختصاص یافت. این خانه یک ساختمان ثبت شده به عنوان ملک فرهنگی غیرمنقول تحت حفاظت است.آثار شخصی آتاتورک، عکس ها، تلگرافی که توسط آتاتورک نوشته شده و برای مردم آلانیا ارسال شده و سایر اسناد تاریخی در اولین نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است. 
این خانه ای است که مصطفی کمال آتاتورک در سفر خود به آلانیا در آن اقامت داشت. این خانه از نوع عمارت سه طبقه، خانه های سنتی آلانیا و یک عمارت بنایی چوبی با پلان ناودان و اتاق هایی از نوع باز به اتاق نشیمن است.
اتاق های طبقه موزه در اتاق های طبقه دوم، خانه معمولی آلانیا با تمام ویژگی های آن حفظ شده و نمونه هایی از اقلام قوم نگاری خاص منطقه به نمایش گذاشته شده است.

معماری موزه آتاتورک آلانیا

این بنا که 235 متر مربع مساحت دارد، از نوع عمارت سه طبقه در مساحت 826 متر مربع است و به صورت بنایی با پلان شیروانی ساخته شده است. طبقه اول و همکف بنا از سنگ قلوه سنگ و تیرهای چوبی و طبقه دوم به سبک بغدادی قاب چوبی ساخته شده است. این خانه که از داخل و خارج آن گچ بری شده، با لبه های پهن، سقف هرمی شکل و کاشی های مارسی پوشیده شده است.
طرح کارنیاریک نوعی پلان مورد استفاده در خانه های سنتی ترکی آناتولی است که یک سالن در وسط خانه و اتاق هایی در اطراف سالن است. 
حداقل دو اتاق در اطراف سالن وجود دارد. در بسیاری از سکونتگاه هایی که معماری ترکی در آناتولی، به ویژه استانبول، غالب است، این نوع خانه ها که به آن ها پلان کارنیاریک می گوییم، فراوان است.
در عین حال این بنا از سازه کارگیر است، کارگیر سازه هایی هستند که دیوارهای آن از سنگ، بتن و آجر ساخته شده است. ورودی بنای تاریخی که با سفید کاری های چشمگیر است، از دروازه باغ می گذرد و با پله ها به طبقه اول می رود.
رختشوی خانه در شمال ساختمان، آشپزخانه و حمام و سرویس بهداشتی در نمای غربی بعدها اضافه شد. ورود به خانه از در آهنی دو بال از ورودی باغ در ضلع جنوبی با کف کاشی مربع شکل و پله های سنگی است که به طبقه اول از طریق پلکان می رسید.
کف طبقه همکف خاکی است و به عنوان انباری استفاده می شده است. طبقه همکف و رختشوی خانه با یک راه پله سنگی از شمال به طبقه اول متصل می شود.
پلان طبقه اول و دوم تقریباً یکسان است، هر طبقه دارای پنج اتاق و یک انبار است. سه اتاق در شرق و دو اتاق در غرب است. هر دو طبقه دارای سقف مسطح و ارتفاع آنها پنج متر است. 
این خانه با توجه به ویژگی های آب و هوایی آلانیا و با توجه به فرصت های زندگی راحت ساخته شده است. نمای جلویی آن مشرف به قلعه تاریخی آلانیا است.

داخل موزه خانه آتاتورک آلانیا

داخل موزه خانه آتاتورک آلانیا

داخل موزه خانه آتاتورک آلانیا

این موزه دارای سه طبقه است و به طور کلی شامل وسایل شخصی آتاتورک، عکس ها، برخی اسناد و نامه هایی است که مردم آلانیا برای او ارسال کرده اند. 
در این موزه، بسیاری از وسایل شخصی از ظروف غذاخوری آتاتورک تا لباس های او به نمایش گذاشته شده است. در میان اسناد، دیده شده اسنادی که به خط آتاتورک نوشته شده اند بسیار جالب است. 
اگرچه تنها خانه ای است که وی در آن اقامت می کند، اما با تلاش وزارتخانه، این مکان به موزه ای باشکوه تبدیل شده است که می توان بازدیدها و لحظات احساسی بسیاری را در آن تجربه کرد.
این ساختمان سه طبقه که در یک باغ قرار دارد، و معماری قرن نوزدهم ترکیه را منعکس می کند. در طبقه همکف، وسایل شخصی آتاتورک، عکس ها، تلگرافی که آتاتورک برای مردم آلانیا فرستاده و برخی اسناد تاریخی دیگر به نمایش گذاشته شده است. اتاق های طبقه بالا با برخی از مبلمان سنتی تزئین شده اند.
از ورودی باغ در ضلع جنوبی از در آهنی دو بال وارد خانه می شود و به طبقه اول می رسد. طبقه همکف که دارای کف خاکی بود به عنوان انبار و انبار استفاده می شد. 
در طبقه همکف خانه، وسایل شخصی مانند جلیقه، پیراهن کاکل دار و کفش های رهبر کبیر آتاتورک، عکس ها و تلگرافی که آتاتورک برای مردم آلانیا فرستاده به نمایش گذاشته شده است. 
اتاق های طبقه بالا و طبقه پایین به عنوان یک خانه سنتی آلانیا با نمایشگاه هایی که در چارچوب موضوعاتی مانند عروسی در آلانیا، غذاهای سنتی آلانیا و بازی های کودکان در آلانیا تبدیل شده است. 
علاوه بر این، مستندهای آتاتورک را می توان در اتاق فیلمبرداری طبقه پایین تماشا کرد. در ویترین های واقع در اتاق های طبقه دوم، آثار قوم نگاری مانند نمونه های گلدوزی، لباس، جواهرات و سلاح های متعلق به آلانیا و اطراف آن به نمایش گذاشته شده است. 

سفر به موزه خانه آتاتورک

سفر به موزه خانه آتاتورک

وقتی از پله‌ها بالا می ‌روید و وارد طبقه اول عمارت می ‌شوید، مهماندار از شما می ‌خواهد که کیف ‌هایتان را در یکی از صندوق‌ های سمت راست بگذارید و قفل کنید.
یک اتاق نشیمن بزرگ در ورودی و پله های منتهی به بالا قرار دارد، که وسایل شخصی آتاتورک در اتاق سمت چپ شما نمایش داده می شود. لباس، کفش، برخی از لوازم و وسایل شخصی آتاتورک در این اتاق وجود دارد.
تلگراف ها و نامه هایی که آتاتورک پس از سفرش به آلانیا برای مردم آلانیا فرستاد، نمونه ای از محبت اوست. در اتاق مقابل، می توانید تصاویر خانواده آزاکوغلو، صاحبان خانه را ببیند و اطلاعاتی در مورد آنها و وسایل شخصی آنها را مشاهده کنید.
درست در زیر پله ها می توانید انیمیشن خانه های کلاسیک آلانیا را ببینید. حتی اگر ماکت باشند، خانه های کلاسیک و نمونه هایی از زندگی مردم ترکیه لذت دیگری به موزه می بخشد.
یکی دیگر از قسمت های مهم در طبقه پایین، بخش آشپزخانه است. ظروف، اجاق گاز و موارد دیگر به خوبی فرهنگ آشپزی در خانه های ترکیه را منعکس می کند. بشقاب های مسی، کارد و چنگال و بسیاری موارد دیگر، فرهنگ و فنجان های قهوه ترک و ... همه آنها در واقع درباره آلانیا و آناتولی می گویند.
وقتی به طبقه بالا یعنی طبقه دوم می روید، یک اتاق نشیمن بزرگ و اتاق های اطراف آن را مشاهده خواهید کرد. آثار قوم نگاری در طبقه بالا به نمایش گذاشته شده است، نمونه ای از یک خانه کلاسیک آلانیا است. 
در اتاق نشیمن، یک میز ناهار خوری و یک فضای مهمان وجود دارد.یکی از اتاق های سمت چپ اتاق کودک است و به شیوه ای بدیع تزئین شده است.
اتاق دیگر اتاق روزانه است، در این خانه‌ها که خانواده‌ های بزرگ در آن زندگی می ‌کنند، اتاقی است که اعضای خانواده دور هم جمع می‌ شوند و با یکدیگر گپ می‌ زنند.
در اتاق دیگر، ویترین ها اقلام سنتی منطقه آلانیا به نمایش گذاشته شده است. لباس های محلی، جواهرات، وسایلی که در روزهای مهم پوشیده می شوند، تیرها و سلاح های مورد استفاده مردان در زمان قدیم است. در حین قدم زدن در اطراف خانه تاریخی، فرهنگ آلانیا را لمس خواهید کرد.

ساعت و هزینه های بازدید از موزه

ساعات بازدید از موزه آتاتورک  در نیمه ی اول سال از ساعت 8 صبح تا 19 بعد از ظهر می باشد، و در نیمه ی دوم سال از ساعت 8:30 صبح تا 17:30 بعد از ظهر می باشد. 
در روز های دوشنبه موزه تعطیل می باشد، هزینه ورودی به این موزه رایگان است، شما هیچ هزینه ای پرداخت نمی کنید.
آدرس موزه و خانه آتاتورک : آدرس موزه در خیابان ایشیکلار، از محله مراد پاشا آلانیا است.

جاهای دیدنی اطراف موزه آتاتورک

جاهای دیدنی اطراف موزه آتاتورک

جاهای دیدنی اطراف موزه آتاتورک

موزه حسین آزاک اوغلو، هتل ویلامون فلاور در نزدیکی موزه و خانه آتاتورک می باشند.

سخن آخر

آلانیا همواره یکی از مقاصد گردشگری در ترکیه است. یکی از جذاب ترین جاهای دیدنی آلانیا موزه و خانه ی آتاتورک کبیر است.
آتاتورک رهبر بزرگی بود که همیشه در بین شهرهای ترکیه برای رفع نیازها و مشکلات مردم در رفت و آمد بوده است. 
خانه ای که مصطفی کمال آتاتورک، بنیانگذار جمهوری ترکیه در 18 فوریه 1935 در سفر خود به آلانیا مدتی در آن اقامت داشت، توسط پسر برادر توفیک آزاکوغلو، به وزارت فرهنگ اهدا شد و در سال 1987 به موزه تبدیل شد.
وسایل شخصی آتاتورک، عکس ها، تلگرافی که آتاتورک برای مردم آلانیا فرستاد و سایر اسناد تاریخی در طبقه همکف ساختمان سه طبقه باغ به نمایش گذاشته شده است که نشان دهنده ویژگی های معماری قرن 19 ترکیه است. اتاق های طبقه فوقانی با اقلام قوم نگاری یک خانه سنتی آلانیا مجهز شده است. برای اطلاع از تور آنتالیا در ترکیه می توانید از طریق سامانه رزرواسیون تریپ تورهای خود را بدون واسطه و با قیمتی ارزان به صورت آنلاین تهیه کنید و از پشتیبانی 24 ساعته این سایت بهرهمند شوید. اگر به مکان های تاریخی ترکیه علاقه دارید، آمفی تئاتر آسپندوس آنتالیا را از دست ندهید!

سوالات متداول در باره ی موزه و خانه آتاتورک در آلانیا

 ساعت بازدید از موزه آتاتورک کی می باشد ؟

ساعات بازدید از موزه آتاتورک  در نیمه ی اول سال از 8 تا و در نیمه ی دوم سال از 8:30 تا 17:30 بعد از ظهر می باشد. 

جاهای دیدنی اطراف موزه آتاتورک کدامند ؟

جاهای دیدنی اطراف موزه آتاتورک عبارتند از موزه حسین آزاک اوغلو، هتل ویلامون فلاور می باشد.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc