https://gateway.trip.ir/api/

آمفی تئاتر آسپندوس آنتالیا

به روز رسانی: 12 شهریور ، 1402 جاذبه های گردشگری

آمفی تئاتر آسپندوس آنتالیا

آسپندوس یکی از مناطق باستانی آنتالیا است که به دلیل آمفی تئاتر روبازش معروف است. آسپندوس در 40 کیلومتری شهر ساحلی آنتالیا و 8 کیلومتری شهر سریک قرار دارد.
مورخان بر این باورند که قدمت این منطقه به سال 1000 قبل از میلاد می رسد و توسط یونانیان ساخته شده است و همچنین آمفی تئاتر آسپندوس در سال 200 پس از تولد امپراتور روم مارکوس اورلیوس ساخته شده است.
این منطقه در سواحل رودخانه Eurymedon واقع شده است و توسط دو تپه که مملو از بناها و سازه های رومی خارق العاده هستند احاطه شده است. 
این شهر زمانی قابل کشتیرانی بود، با تجارت منابع ارزشمند به ثروت و شهرت رسید و توسط یونانی ها، ایرانی ها و رومی ها اداره می شد. 
تعدادی از سازه‌ های باستانی باقی مانده از این تئاتر شامل  نیمفئوم، بازیلیکا و آگورا است، که آن را بهترین تئاتر باستانی حفظ ‌شده در جهان می ‌دانند.
چیزی که تئاتر رومی آسپندوس در آنتالیا را بسیار باشکوه می کند ارتفاع جادویی 315 فوتی آن است. این تئاتر به قدری عظیم است که گردشگرانی که از آن بازدید می کنند احساس می کنند شکوه آن را فرا گرفته است. همچنین بقایای کلیسای باستانی، قنات های رومی و دیگر معماری های باشکوه را در آنجا خواهید دید.

تاریخچه آمفی تئاتر آسپندوس

تاریخچه آمفی تئاتر آسپندوس

تاریخچه آمفی تئاتر آسپندوس

سال ها پیش، پادشاه آسپندوس یک دختر زیبا داشت. اما دختر نمی توانست تصمیم بگیرد با چه کسی ازدواج کند. آنگاه پادشاه اعلام کرد، هر کسی که و زیباترین کار را برای مردم سرزمینم انجام دهد، دخترم را به او زن خواهم داد. رقابت شدیدی برگزار شد و در پایان دو برادر دوقلو به فینال راه یافتند. 
یکی از آن ها سیستم آبی طراحی کرد که آب را چند کیلومتر دورتر می برد. و دیگری سازنده بهترین تئاتر آکوستیک جهان است که وقتی در ارکستر او سکه ها را روی زمین می اندازند، صدا حتی از بالا به گوش می رسد.
شاه با دیدن قنات خواست دخترش را به معمار سازنده این سازه بدهد. اما وقتی وارد آمفی تئاتر شد و صدایی را که داخل سالن می آمد شنید، نظرش عوض شد. 
برادر دوم آهنگی در تئاتری که ساخته بود خواند و پادشاه را تحت تأثیر آکوستیک این سازه قرار داد. پادشاه او را تحسین کرد و دخترش را به معمار زنون داد، عروسی آنها نیز در آمفی تئاتر آسپندوس برگزار شد.
شهر باستانی آسپندوس، تقریباً در 50 کیلومتری شرق آنتالیا، یکی از جاذبه های تاریخی بزرگ برای گردشگرانی است که از منطقه ساحلی فیروزه ای ترکیه بازدید می کنند.
آمفی تئاتر آسپندوس ترکیه در اوایل قرن چهارم قبل از میلاد ساخته شده است و با دسترسی به آب و ضرب سکه به سرعت به یک مرکز تجاری مهم تبدیل شد. 
این شهر در سال 333 قبل از میلاد توسط اسکندر مقدونی اشغال شد زیرا از پرداخت خراج به پادشاه مقدونی خودداری کرد. در طول نبرد سیپیلوم در سال 190 قبل از میلاد، آسپندوس متحد امپراتوری روم شد و در سال 133 قبل از میلاد رسما وارد امپراتوری شد. 
این تئاتر به افتخار امپراتور معروف مارکوس اورلیوس، که از سال 161 تا 180 پس از میلاد حکومت می کرد، ساخته شد. تئاتر آسپندوس تا حد زیادی دست نخورده باقی مانده است و تکمیل ‌ترین سازه در تمام کشور ترکیه است. 

معماری تئاتر آسپندوس آنتالیا

سالن تئاتر آسپندوس از سنگ آهکی ساخته شد و بعدها آجرهایی به آن افزوده شد. در این میان تریبون تماشاگران توسط یک راهروی افقی به نام دیازوما به دو قسمت تقسیم شده است. قسمت پایینی شامل 20 ردیف صندلی است، در حالی که قسمت بالایی دارای 21 ردیف است. 
ظرفیت تئاتر حداقل بین 7300 تا 7600 نفر تخمین زده شده است و اگر از پله ها به عنوان صندلی استفاده شود، فضایی برای 8500 تماشاگر وجود دارد، همچنین جالب است بدانید قطر آمفی تئاتر آسپندوس 96 متر و ارتفاع آن 22 متر است،  و تماما از آهک ساخته شده است. 
علاوه بر صندلی هایی که ردیف اول آن برای تاجران و قضات بود،  ردیف دوم برای مشاهیر شهر بود، زنان در صندلی های بلندی که با سنگ مرمر تزئین شده بود، و مردان در صندلی های پایینی می نشستند و پادشاه و خاندان سلطنتی جایگاه ویژه و ممتازی داشتند. 
دیوار صحنه دو طبقه توسط ستون‌ های دوتایی باریک با سرستون‌ های یونی در ردیف پایین و سرستون‌ های کورنتی در قسمت فوقانی مفصل بندی شده است. 
ستون دوتایی که در کنار ورودی مرکزی صحنه قرار داشت دارای یک پدینت شکسته مشترک بود، خود صحنه سقفی چوبی داشت که با طناب آویزان شده بود، که هحتمالا آن زمان سالن نیز با سایه بان پوشیده می شده است.
تئاتر در آسپندوس ترکیه همچنین دارای یک گالری زیبا است، آکوستیک این تئاتر یکی از بهترین ‌ها در جهان است و نمایش ‌ها و اجراهای زنده هنوز در طول سال برای بازدیدکنندگان در این مکان اجرا می‌ شوند. 
جشنواره سالانه اپرا و باله آسپندوس نیز از اواسط ژوئن تا اوت در آنتالیا برگزار می شود. همچنین شایان ذکر است که این آمفی تئاتر در سال 2015 در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است.

قنات نزدیک تئاتر آنتالیا

درست در شمال تپه آکروپلیس آسپندوس، بقایای یک قنات باستانی باشکوه و دو برج آبی به هم پیوسته وجود دارد که در ابتدا آب شهر را تامین می کردند.
این قنات در ابتدا آب را به طول 19 کیلومتر منتقل می کرد و در قرن سوم پس از میلاد ساخته شد. تصور می ‌شود که این قنات تنها برای حدود 150 سال در حال استفاده بوده است و آسیب زلزله نظریه احتمالی در مورد علت توقف کار قنات است.

حقایقی در مورد آمفی تئاتر آسپندوس

حقایقی در مورد آمفی تئاتر آسپندوس

حقایقی در مورد آمفی تئاتر آسپندوس

این بنا توسط معمار زنون بین سال های 161 تا 180 ساخته شد.
این تئاتر ظرفیت 15 هزار نفری دارد.
یکی از بهترین تئاترهای رومی حفظ شده در جهان است
سالانه حدود 400 هزار بازدیدکننده برای دیدن این شگفتی باستانی جمع می شوند.
به دلیل آکوستیک عالی خود، همچنان میزبان کنسرت است.
جشنواره اپرا و باله آسپندوس هر تابستان در اینجا برگزار می شود.

چگونه به آمفی تئاتر آسپندوس در آنتالیا برویم ؟

گردشگرانی که تور آنتالیا را تهیه کرده اند می توانند برای رسیدن به این اثر تاریخی زیبا از وسایل حمل و نقل عمومی در شهر و یا با خودرو شخصی خود را به آنجا برسانند، اما بهترین راه برای رسیدن به این مکان اتوبوس است. 
شما می توانید از ایستگاه های اتوبوس شهر استفاده کنید و در ایستگاه اتوبوسی که 550 متر با این آمفی تئاتر معروف فاصله دارد، پیاده شوید.

زمان بازدید از آمفی تئاتر 

این شهر باستانی در ماه های تابستان از ساعت 8 صبح تا 7 شب و در زمستان از ساعت 8 صبح تا 5 بعد از ظهر پذیرای گردشگران است.
اگر می توانید در ماه های تابستان تور آنتالیا تابستان را تهیه کنید و به بازدید از این سازه ی بی نظیر به آنتالیا سفر کنید، زمانی که این مکان شگفت انگیز میزبان جشنواره سالانه اپرا و باله آسپندوس است، این یک فرصت فوق العاده برای تجربه تئاتر و شنیدن آکوستیک خیره کننده آن است. 

نتیجه گیری

ترکیه به خاطر بناهای باستانی که دارد بسیار معروف است. یکی از این بناها آمفی تئاتر آسپندوس آنتالیا است که در شهر آسپندوس قرار دارد. آسپندوس یکی از شهرهای آنتالیا بود، که سکه های نقره را به نام خود ضرب می کرد.
آمفی تئاتر آسپندوس یکی از پربازدید ترین بناهای تاریخی مورد علاقه گردشگران داخلی و خارجی است. که در قرن دوم میلادی، در زمان سلطنت مارکوس اورلیوس، توسط معمار به نام زنون ساخته شد.
این تئاتر یکی از بزرگترین تئاترهایی است که رومیان در آسیای صغیر ساخته اند و امروزه یکی از بهترین نمونه های حفظ شده معماری تئاتر رومی است.
این تئاتر15000 نفر گنجایش دارد و امروزه نیز برای اجراها و جشنواره ها مورد استفاده قرار می گیرد. گالری ها، تزیینات صحنه و آکوستیک آن همگی گواه موفقیت آن است. 
آسپندوس بین قرن های 6 و 5 قبل از میلاد تحت فرمانروایی پارسیان باقی ماند، سپس پس از آزادسازی آن توسط آتنیان، به عضویت کنفدراسیون دریایی درآمد. 
اما بعداً در قرن پنجم قبل از میلاد نیز ایرانیان دوباره شهر را تصرف کردند و تا زمان ورود اسکندر مقدونی در سال 333 قبل از میلاد در آنجا ماندند. 
پس از مرگ اسکندر، شهر توسط سلوکیان و سپس پادشاهی پرگاموم تا سال 133 قبل از میلاد، زمانی که رومیان بر پرگامون را تصرف کردند، کنترل شد.

برای کسب اطلاعات کامل درباره جاهای دیدنی آنتالیا پیشنهاد می کنیم، مقاله‌ای با همین عنوان را در سایت ما بخوانید.

سوالات متداول در باره ی آمفی تئاتر آسپندوس آنتالیا

چه کسی آمفی تئاتر آسپندوس را ساخت ؟

این بنا در سال 155 توسط معمار یونانی زنون، بومی شهر ساخته شد.

آمفی تئاتر آسپندوس کجاست ؟

تئاتر آسپندوس در شهر باستانی آسپندوس، در 25 مایلی شرق شهر مدرن آنتالیا، ترکیه واقع شده است. 

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc