https://gateway.trip.ir/api/

موزه ملی قطر

به روز رسانی: 03 دی ، 1402 جاذبه های گردشگری

موزه ملی قطر

موزه ملی قطر به طور رسمی در 27 مارس 2019 در دوحه پایتخت پادشاهی قطر افتتحاح شد. مساحت این موزه در زمینی به مساحت 46596 متر مربع بسازد. 
موزه ملی قطر در اطراف کاخ اصلی شیخ عبدالله بن جاسم آل ثانی ساخته شده است، یکی از شناخته شده ترین بناهای قطر و ساختمانی که به عنوان یادبودی برای شیوه زندگی تاریخی در قطر عمل می کند. 
این کاخ اهمیت تاریخی منحصر به فردی برای کشور قطر دارد و اخیراً به طور کامل بازسازی شده است. این کاخ در زمان افتتاح، یک نمایشگاه مرکزی مناسب در موزه ملی خواهد بود.
موزه ملی به تاریخ قطر اختصاص دارد، که به طور نمادین معماری آن بیابان را تداعی می کند، اما همچنین روح مدرنیته را در آن می توان دید. 
قطر به دلیل قدرت اقتصادی خود به یک رهبر جهانی در زمینه های متنوعی مانند آموزش، ارتباطات و فناوری انرژی تبدیل شده است.
موزه ی ملی قطر یک ساختمان بسیار کارآمد در مصرف انرژی است. دیسک‌ هایی که ساختار آن را تشکیل می ‌دهند، سنگین هستند و نوعی مانع ایجاد می ‌کنند که به عنوان یک ضد آفتاب عمل ‌کنند. 

معماری موزه ملی قطر

معماری موزه ملی قطر

معماری موزه ملی قطر

معماری معاصر قطر سه داستان متفاوت را منعکس کند. اولین مورد که دوره ای طولانی را در بر می گیرد، داستان شبه جزیره و ساکنان آن است. 
دومی کاوش در سبک زندگی ساحلی و بیابانی و همچنین صنعت مروارید سازی است، و سومی شتاب خیره کننده ای را پوشش می دهد که تنها در چند دهه به پادشاهی قدرت و شکوفایی رسیده است. 
هنگامی که خورشید از شرق یا غرب به ساختمان برخورد می کند، دیسک ها سایه های محافظ طولانی ایجاد می کنند. موزه ملی قطر که توسط معمار مشهور فرانسوی ژان نوول طراحی شده است، از گل رز صحرا الهام گرفته شده است و اشیاء تاریخی و تأثیرات معاصر را با هم ترکیب می ‌کند. این موزه همزمان با جشن گرفتن آینده قطر، افتتحاح شده است.
ایده پشت موزه ملی جدید این بود که شکل یک رز صحرا را برانگیزد. شکل گیری کریستال هایی که دانه های شن را در خود جای داده است.
گل رز صحرا، مجموعه ‌ای گل از کریستال‌ های معدنی که فقط در مناطق خشک ساحلی وجود دارد، اولین ساختار معماری است که خود طبیعت از طریق باد، دریا و شن و ماسه با هم در طول هزاره‌ ها عمل می ‌کند. 
این موزه با معماری وسیع با ابعادی تقریباً 400 در 250 متر و ارتفاع آن تا 40 متر است. خود ساختمان از 539 عنصر مختلف به شکل دیسک ساخته شده است که قطر هر کدام تا 87 متر است. 

نمای موزه ملی قطر

نمای چشمگیر موزه ملی قطر دارای دیسک های کنسولی به هم پیوسته است که موزه 430500 فوت مربع را در بر می گیرد. موزه ملی قطر که توسط معمار برنده جایزه پریتزکر ژان نوول طراحی شده است، طراحی آن را از تاریخ و زمین شناسی این کشور الهام گرفته است. 
خود موزه تشکیلات کریستالی معدنی طبیعی معروف به "رز صحرا" را بازسازی می کند. رز صحرایی که تنها در مناطق خشک ساحلی رخ می دهد، یک ساختار معماری طبیعی است.

تحلیل موزه ملی قطر

برای برنامه ریزی و اجرای پروژه ی موزه ملی قطر به برتری فنی نیاز بود تا طراحی پیچیده معمار فرانسوی ژان نوول به یک ساخت و ساز واقعی تبدیل شود. 
معمار این پروژه در مراسم افتتاحیه موزه اعلام کرد : معماری این موزه ی شگفت انگیز متعلق به قرن بیست و یکم است، و به شما این اجازه را می دهد تا نمایشگاه های را در سه بعد تجربه کنید. این موزه به این دلیل ساخته شده است تا بازدید کنندگان با تهیه تور قطر از سراسر دنیا به اینجا آمده و بازتاب روح معاصر کشور قطر را به آنان نمایش دهد.
اینجاست که گروه بین المللی با دفتر مرکزی در اشتوتگارت مهندسان ورنر سوبک وارد شدند، این گروه تجربه قبلی بسیاری از پروژه های پیچیده دیگر در مقیاس بزرگ در آسیا، اروپا و خاورمیانه را داشتند که توجه پیمانکاران مختلفی را به خود جلب کرده بودند. 
این شرکت مهندسی بین ‌المللی به دلیل توانایی در تبدیل طرح ‌های بسیار غیرمتعارف به پروژه‌ های قابل اجرا به لطف برنامه ‌ریزی کارشناسانه شهرت دارد.
این سازه در فاصله 400 متری بین اسکله و مرکز دوحه کشیده شده است، دارای 539 دیسک به هم پیوسته است که شبیه ساختار کریستالی یک گل رز شنی است.
برای تحقق چشم ‌اندازی مانند این ساختمان پیچیده به عوامل بسیاری مور نیاز است. شجاعت، نگرش پیشگام، نوآوری، روحیه تیمی و پشتکار و همچنین توانایی درک ساختارهای شبکه ای پیچیده است.

بخش های مختلف موزه ملی قطر

بخش های مختلف موزه ملی قطر

بخش های مختلف موزه ملی قطر

موزه ملی قطر خانه بسیاری از اشیاء باستان شناسی و میراث، نسخه های خطی، عکس ها، جواهرات و لباس ها است. این اشیا  داستان قطر، را نیز زنده می کنند. لنگر این مجموعه فرش مروارید بارودا است که توسط مهاراجه بارودا، هند در سال 1865 سفارش داده شد. 
این فرش شامل بیش از 1.5 میلیون مروارید و همچنین الماس، یاقوت، زمرد و یاقوت کبود است که در طلا قرار گرفته و بر روی پایه ای از ابریشم و ظریف بافته شده است، نشان می‌ دهد که سنگ‌ های قیمتی در این منطقه چقدر پرکاربرد بوده است.
این موزه 11 گالری را در خود جای داده است که بازدیدکنندگان می توانند از طریق آنها شاهد تغییرات مهم ثروت این کشور شبه جزیره ای باشند. 
هر گالری دیدگاه و تجربه ای چند حسی را ارائه می دهد. که از طریق صدا، مانند موسیقی و تاریخ شفاهی، تصویری، از طریق فیلم و تصاویر آرشیوی، بویایی، با رایحه های تداعی کننده زمان و مکان خاص هستند. 
مجموعه موزه شامل گالری های دائمی و موقت، یک سالن 220 صندلی، دو کافه، یک رستوران، یک فروشگاه هدیه، امکانات جداگانه برای گروه های مدرسه و افراد VIP، مراکز تحقیقاتی میراث، آزمایشگاه های حفاظت و انبار مجموعه موزه است.

نتیجه

موزه ملی قطر ساختمانی هندسی حیرت انگیزکه تقریباً عاری از خطوط مستقیم و زوایای قائمه است و توسط معمار فرانسوی ژان نوول طراحی شده است که الهام بخش او طراحی رز صحرا، بوده است.
رزهای صحرایی به دلیل کمیاب بودنشان به عنوان نماد خوش شانسی معروف هستند. این موزه با معماری وسیع با ابعادی تقریباً 400 در 250 متر و ارتفاع آن تا 40 متر است. خود ساختمان از 539 عنصر مختلف به شکل دیسک ساخته شده است که قطر هر کدام تا 87 متر است. 
موزه ملی قطر خانه بسیاری از اشیاء باستانی، نسخه های خطی، عکس ها، جواهرات و لباس ها است. هر گالری در این موزه دیدگاه و تجربه ای چند حسی را ارائه می دهد. 
که از طریق صدا، مانند موسیقی و تاریخ شفاهی، تصویری، از طریق فیلم و تصاویر آرشیوی، بویایی، با رایحه های تداعی کننده زمان و مکان خاص هستند. 
قطر در سال 2022 میزبان بازی های جام جهانی فوتبال نیز می باشد، شما می توانید از طریق سامانه تریپ تور قطر جام جهانی را بدون واسطه و به صورت آنلاین تهیه کنید.

سوالات متداول درباره ی موزه ملی قطر

آیا موزه ملی قطر رایگان است ؟

ساکنان قطر می توانند به صورت رایگان از موزه بازدید کنند، اما گردشگران و دانشجو می بایست مبلغ  ۲۵ ریال قطر و بزرگسالان ۵۰ ریال بپردازند.

هدف از موزه ملی قطر چیست ؟

حفظ و گسترش مواهب فرهنگی قطر، به اشتراک گذاشتن هنر و فرهنگ آن با جهان و غنی سازی زندگی هر شهروند است.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc