https://gateway.trip.ir/api/

تاج محل هندوستان

به روز رسانی: 09 اسفند ، 1402 جاذبه های گردشگری

تاج محل هندوستان

تاج محل در کدام کشور است؟ تاج محل مقبره عظیمی از سنگ مرمر سفید است، که بین سال‌ های 1631 تا 1648 در آگرا به دستور شاه جهان، امپراتور مغول در هند ساخته شد.
تاج محل جواهر هنر مسلمانان در هند و یکی از شاهکارهای میراث جهانی است. شاه جهان برای جاودانه ساختن یاد و خاطره همسر مورد علاقه خود ممتاز محل که در سال 1631 درگذشت، این مسجد زیبا را ساخت. 
این مجموعه مشهور یکی از برجسته ترین نمونه های معماری مغول است که تأثیرات هندی، ایرانی و اسلامی را با هم ترکیب کرده است.
در مرکز آن خود تاج محل قرار دارد که از سنگ مرمر سفید درخشان ساخته شده است که به نظر می رسد بسته به نور روز تغییر رنگ می دهد. 
این بنا که در سال 1983 در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد، یکی از مشهورترین سازه های جهان و نمادی خیره کننده از تاریخ غنی هند است. این بنا بیش از 350 سال پس از ساخته شدن، ماندگار است و اعتقاد بر این است که شناخته ‌شده‌ ترین منظره در جهان امروز است.

تاج محل در شب

تاج محل در شب

داستان عاشقانه تاج محل

در سال 1607 بود که شاه جهان نوه اکبر کبیر، برای اولین بار با معشوق خود آشنا شد. در آن زمان، او هنوز پنجمین امپراتور ا مغول نبود. 
ممتاز محل زنی زیبا و همچنین باهوش و مهربان بود. عموم مردم شیفته او بودند. او با پشتکار بود و فهرستی از بیوه ها و یتیمان تهیه می کرد تا مطمئن شود که به آنها غذا و پول داده می شود. 

این زوج با هم 14 فرزند داشتند اما تنها هفت فرزند از دوران کودکی با آنها  زندگی کردند. در سال 1631 ممتاز محل پس از به دنیا آوردن چهاردهمین فرزند درگذشت. 
شاه جهان غمگین، که به ساختن تعدادی بناهای چشمگیر در طول سلطنت خود معروف بود، دستور ساخت مقبره ای باشکوه را در آن سوی رودخانه یامونا از کاخ سلطنتی خود در آگرا صادر کرد.
هنگامی که ممتاز محل در سن 38 سالگی در سال 1631 درگذشت، گزارش شده است که امپراتور از شرکت در جشن های دربار خودداری کرده، عروسی دو پسرش را به تعویق انداخته و گفته می شود که در طول این مدت مکرراً به محل استراحت موقت همسرش رفته است. 
داستان هایی از این دست باعث شده است که تاج محل در ادبیات عامه پسند به عنوان یک «نماد عشق» معماری شناخته شود. اما نظریات دیگری نیز وجود دارد.
سومین پسر شاه جهان در سال 1658 پدر بیمار خود را خلع کرد و خودش قدرت را به دست گرفت. شاه جهان آخرین سالهای زندگی خود را در حبس خانگی در برجی از قلعه سرخ در آگرا با منظره آرامگاه باشکوهی که برای همسرش ساخته بود گذراند. هنگامی که در سال 1666 درگذشت، در کنار او به خاک سپرده شد.

خاکسپاری ممتاز محل

در سال 1631، با پیروزی علیه خان جهان لودی، شاه جهان خواست که جسد ممتاز محل را کنده و 700 کیلومتر به آگرا بیاورند. بازگشت او یک راهپیمایی باشکوه با هزاران سربازی بود که جسد او را همراهی می کردند و عزادارانی که در مسیر بودند.
هنگامی که بقایای ممتاز محل در 8 ژانویه 1632 به آگرا رسید، آنها به طور موقت در زمینی که توسط نجیب زاده راجا جای سینگ اهدا شده بود دفن شد. اینجا نزدیک جایی بود که تاج محل ساخته می شد.

تاریخچه ساخت تاج محل

تاریخچه ساخت تاج محل

تاریخچه ساخت تاج محل

تاج محل یکی از جاذبه های گردشگری بزرگ جهان است که سالانه میزبان میلیون ها بازدید کننده است. شاه جهان یکی از اعضای سلسله مغول بود که از اوایل قرن شانزدهم تا اواسط قرن هجدهم بر بیشتر شمال هند حکومت می کرد. 
شاه جهان با ارجمند بانو بیگم، معروف به ممتاز محل در سال 1612 ازدواج کرد و او را به عنوان محبوب سه ملکه خود گرامی داشت.
پس از مرگ پدرش، شاه جهانگیر، در سال 1627، شاه جهان پیروز جنگ سخت قدرت با برادرانش شد و در سال 1628 در آگرا تاجگذاری کرد.
ساخت و ساز تاج محل در حدود سال 1632 آغاز شد و تا دو دهه ادامه داشت، معمار اصلی آن استاد احمد لاهوری، یک هندی ایرانی تبار بود که بعدها به طراحی قلعه سرخ در دهلی نو پرداخت.
در مجموع، بیش از 20 هزار کارگر از هند، ایران، اروپا و امپراتوری عثمانی به همراه حدود 1000 فیل برای ساخت مجموعه مقبره آورده شدند. 
در حالی که آجر برای چارچوب داخلی به صورت محلی ساخته می شد. سنگ مرمر سفید برای سطوح خارجی از مکرانا، راجستان آورده شد. کتیبه نمای شمالی این بنا تاریخ 1057 ه.ق را ثبت کرده است. 

طراحی و ساخت تاج محل

این مقبره که به افتخار ممتاز محل تاج محل نامگذاری شد، از سنگ مرمر سفید منبت کاری شده با سنگ های نیمه قیمتی (شامل یشم، کریستال، لاجورد، آمتیست و فیروزه) ساخته شد که طرح های پیچیده ای را با تکنیکی به نام پیترا دورا تشکیل می داد.
پلان تاج محل دارای تقارن دو طرفه شدید است. نقطه مرکزی آرامگاه و چهار مناره آن است که در کنار آن یک مسجد و سالن اجتماعات قرار دارد. 
رنگ سنگ مرمر شفاف از سپیده دم تا نیمه ‌شب مدام تغییر می ‌کند و هاله ‌ای جادویی به آن می‌ دهد که مطابق با دیدگاه شاه جهان است مقبره و باغ باید نمایانگر بهشت روی زمین باشد. 
ارتفاع گنبد مرکزی آن به 73 متر می رسد و توسط چهار گنبد کوچکتر احاطه شده است. چهار برج باریک یا مناره در گوشه و کنار آن قرار داشتند. بر طبق روایات اسلام، بر سردرهای طاقدار مقبره، علاوه بر بخشهای متعدد دیگر مجموعه، آیاتی از قرآن به خط خطی شده است.
در داخل مقبره، یک اتاقک هشت ضلعی مرمری که با کنده کاری و سنگ های نیمه قیمتی مزین شده است. بقیه مجموعه تاج محل شامل یک دروازه اصلی از ماسه سنگ قرمز و یک باغ مربع شکل بود که توسط حوضچه های طولانی آب به چهار قسمت تقسیم می شد. همچنین یک مسجد ماسه سنگ قرمز و یک ساختمان به نام آینه درست روبروی آن مسجد ساخته شد. 

ورودی تاج محل

ورود به مجموعه تاج محل از طریق حیاط است، در امتداد حیاط یک کانال آب طولانی تراز شده است. مقبره مرمر سفید از دو طرف با ساختمانهای یکسانی از ماسه سنگ قرمز احاطه شده است. 
بالای این بنای مرمرین گنبدی پیازی شکل است و چهار مناره با ارتفاع مساوی احاطه شده است. پلان داخلی تاج محل مرکب از هشت تالار و اتاق ‌های جانبی است. برای اطلاع از پرواز تهران دهلی به سایت تریپ مراجعه کنید.
آیات قرآنی که بر روی دیوارهای ساختمان حک شده و نقوشی با سنگ های نیمه قیمتی  مرجان، عقیق، کارنلین، آمیتیست و سنگ لاجورد منبت کاری شده است، به شکوه نمای بیرونی سفید تاج می افزاید. 

باغ های تاج محل

باغ های تاج محل

باغ های تاج محل

باغ های تاج محل که در جنوب مقبره قرار دارد دارای چهار ربع است. اینها توسط چهار رودخانه در یک استخر مرکزی جمع می شوند، تقسیم می شوند. باغ ها و رودخانه ها توسط رودخانه یامونا از طریق یک سیستم آب زیرزمینی پیچیده پر می شد. 
وقتی از باغ مهتاب، آن سوی رودخانه نگاه می کنیم، به نظر می رسد این بنا در مرکز مجموعه ای بزرگتر از آنچه در ابتدا تصور می شد قرار دارد. 
این بنای بی نظیر باغ آبراه ها و فواره ها را در خود جای داده است. این نوع جدیدی از باغبانی بود که توسط بابر، جد بزرگ شاه جهان در قرن شانزدهم به هند معرفی شد. 
با توجه به گذشت زمان و دخالت بسیاری از افراد در باغ از زمان ساخت آن، تعیین طرح اولیه کاشت و چیدمان تخت‌ های باغ تاج دشوار است.

مرگ شاه جهان

شاه جهان به مدت دو سال در ماتم عمیق ماند و پس از مرگ همسر مورد علاقه ‌اش هرگز شفای کامل پیدا نکرد. این به اورنگ زیب پسر چهارم ممتاز محل و شاه جهان فرصت داد تا سه برادر بزرگتر خود را با موفقیت بکشند و پدرش را زندانی کنند.
شاه جهان پس از 30 سال به عنوان امپراتور، غصب شد. شاه جهان با ممنوعیت خروج اما با بیشتر تجملات زندانی شد، هشت سال آخر عمر خود را با نگاه کردن از پنجره به تاج محل گذراند.
هنگامی که شاه جهان در 22 ژانویه 1666 درگذشت، اورنگ زیب پدرش را به همراه ممتاز محل در سرداب زیر تاج محل دفن کرد. 
در طبقه اصلی تاج محل بالای دخمه اکنون دو قبر عمومی قرار دارد. یکی که در مرکز اتاق است متعلق به ممتاز محل است و یکی در غرب متعلق به شاه جهان است.

چکیده مطلب

تاج محل یک مقبره مرمری سفید عاج در ساحل جنوبی رودخانه یامونا در شهر آگرا هند است. این بنا در سال 1632 توسط امپراتور مغول، شاه جهان، برای نگهداری مقبره همسر مورد علاقه خود، ممتاز محل، سفارش داده شد. 
این مقبره مرکز مجموعه ای به وسعت 17 هکتار است که شامل یک مسجد و یک مهمانخانه است در باغ های رسمی قرار دارد که از سه طرف با یک دیوار خرطومی محصور شده است.
ساخت مقبره اساساً در سال 1643 به پایان رسید اما کار بر روی سایر مراحل پروژه برای 10 سال دیگر ادامه یافت. اعتقاد بر این است که مجموعه تاج محل به طور کامل در سال 1653 با هزینه ای که در آن زمان حدود 32 میلیون روپیه تخمین زده می شود تکمیل شده است .
تاج محل در سال 1983 به عنوان جواهر هنر مسلمانان در هند و یکی از شاهکارهای جهانی تحسین شده میراث جهانی به عنوان میراث جهانی یونسکو معرفی شد. 
شما می توانید برای تهیه ارزان ترین تور هند به سامانه تریپ مراجعه کنید و خرید خود را بدون واسطه و به صورت آنلاین انجام دهید.

سوالات متداول درباره ی تاج محل هندوستان

چرا تاج محل ساخته شد ؟

شاه جهان برای جاودانه ساختن یاد و خاطره همسر مورد علاقه خود ممتاز محل که در سال 1631 درگذشت، این مسجد زیبا را ساخت.

چرا تاج محل از عجایب هفتگانه است ؟

این مقبره از سنگ مرمر سفید منبت کاری شده با سنگ های نیمه قیمتی ساخته شده است، که طرح های پیچیده ای را تشکیل می دهد.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc