https://gateway.trip.ir/api/

مسقط و ایروان، شهرهای مورد علاقه گردشگران ایرانی

به روز رسانی: 14 آبان ، 1402 جاذبه های گردشگری

مسقط و ایروان، شهرهای مورد علاقه گردشگران ایرانی

کدام شهرها در کشورهای خارجی مورد استقبال ایرانیان است ؟ در بین شهرهای خارجی مورد علاقه گردشگران ایرانی که برای گردش و تفریح به آنجا سفر می کنند مسقط و ایروان در لیست شهرهای پر طرفدار قرار دارند. 
مسقط در میان آرامش طبیعت، قلعه ‌های باستانی و برخی مکان ‌های فرهنگی قرار دارد، شهری با زیبایی و شگفتی‌ های منحصر به فرد است.
شهر مسقط پایتخت عمان است، که شامل قلعه‌ های الجلالی و المیرانی ساخته پرتغالی‌ های قرن شانزدهمی است که مناظر فوق ‌العاده‌ ای را ایجاد می ‌کنند.
ایروان نیز پایتخت جمهوری ارمنستان یکی از قدیمی ترین شهرهای جهان است که به طور مداوم میزبان گردشگران از سراسر جهان است. 
قدمت آن به قرن هشتم بازمی ‌گردد، زمانی که قلعه اربونی توسط پادشاه آرگیشتی اول ساخته شد. ایروان اغلب به عنوان «شهر صورتی» نامیده می ‌شود، زیرا رنگ سنگ‌ هایی که برای ساختن بیشتر مرکز شهر استفاده می ‌شود، به رنگ صورتی است. 
ایروان ارمنستان تاریخی و غنی از نظر فرهنگی، چیزهای زیادی برای ارائه به بازدیدکنندگان خود دارد. این شهر به خاطر میادین، پارک ها، بنا های تاریخی و دلمه های خوشمزه اش شناخته شده است.

شهرهای توریستی جهانی

شهرهای توریستی جهانی

جاذبه های دیدنی مسقط

برخی از بهترین مکان ها برای بازدید در مسقط وجود دارد که متنوع ترین تجربه را ارائه می دهد. سواحل شنی و زیبایی سرسبز اطراف واحه مسافران را به کاوش و کشف زیبایی عمان ترغیب می کند.
مسجد اعظم، ساختمانی مدرن و شیک از ماسه سنگ، برگرفته از سبک ‌های کلاسیک عربی است و دارای فرش بزرگ و یک لوستر کریستالی سواروسکی است. 
مسقط مقصدی است که باید از آن دیدن کنید، جایی که در آن ماجراجویی و شگفتی های طبیعی فراوانی دارید. از سواحل، تپه ‌ها و مکان‌ های میراثی وجود دارد، در اینجا می خواهیم به برخی از مهم ‌ترین جاذبه‌ های دیدنی که باید در مسقط از آنها دیدن کنید می پردازیم. برای رزرو هتل مسقط ارزان قیمت به سایت تریپ مراجعه کنید.

خانه اپرای سلطنتی

خانه اپرای سلطنتی مسقط که در سال 2011 افتتاح شد، برترین موسسه فرهنگی عمان و یکی از جاهای دیدنی آن است. این مجموعه به اندازه کافی بزرگ است که می تواند حدود 1100 نفر را همزمان در خود جای دهد. 
معماری این مکان تلفیقی از سبک ایتالیایی و اسلامی با گل رز سنگ صحرای عمانی است. بازدید کنندگان برای شرکت در اپراها، کنسرت ها و نمایش ها می توانند به این مکان بروند. وهمچنین از مرکز خرید و غذاخوری مجلل آن لذت ببرید. 
یکی از بهترین مکان های گردشگری مسقط این جاذبه نمادین، خانه اپرای سلطنتی است که بهشتی برای دوستداران فرهنگ، هنر و موسیقی است. 
این مکان فرهنگ ها و میراث متنوع را از طریق رویداد های مختلف و برنامه های غنی فرهنگی تقویت می کند. این بنا به زیبایی با باغ های سرسبز و یک تئاتر، یک سالن، رستوران های مجلل و بازارهای فرهنگی طراحی شده است.
زیبایی‌ شناسی و فضای داخلی غنی تالار اپرای سلطنتی به شما این حس را می‌ دهد که وارد مکانی مجلل شده‌ اید، زیرا سقف ‌ها و دیوارها با چوب، طلا و شیشه تزئین شده ‌اند که سلطنتی به نظر می ‌رسند. 

ماسه های وهیبا 

شن‌ های وهیبا که از کوه‌ های حجر شرقی تا دریای عرب به طول بیش از200 کیلومتر امتداد دارد، زمین بازی عمان است. این منطقه بیابانی که از نام قبایل بادیه نشین وهیبه نامگذاری شده است، به خاطر ماسه های کهربایی رنگ و تپه های شنی سر به فلک کشیده اش که ارتفاع برخی از آنها تا 100 متر می رسد، معروف است.

بازار سوق متره 

سوق متره که تصور می ‌شود یکی از قدیمی ‌ترین بازارهای عمان باشد، پیچ و خم از خیابان‌ ها و میدان ‌های پر از مغازه است که در کنار آب ‌نمای Muttrah مسقط پنهان شده ‌است. 
این بازار که روز و شب باز است، مسافران را با فضای شب‌ های عربی و مراکز فروش مملو از صنایع دستی، کالاهای خانگی، لباس و ادویه جات عمانی جذب می‌کند.
از هنر و صنایع دستی عربی، تا قطعات جواهرات، سفال، منسوجات و موارد دیگر و همچنین مد باکیفیتی مانند سوروال، لیهاف و غیره را برای خرید ارائه می دهد. 
در بازار قدم بزنید تا بهترین سوغاتی را از میان هزاران عنصر به نمایش گذاشته شده بخرید. این بازار زمانی توسط عمانی ها برای تجارت و تامین منظم کالاهای مورد نیاز در دهه 60 مورد استفاده قرار می گرفت.

وادی بنی خالد مسقط

وادی بنی خالد مسقط

وادی بنی خالد

پربازدید ترین وادی یا بستر رودخانه عمان، وادی بنی خالد است. سبزی استخر بزرگ وادی بنی خالد، آن را به مکانی عالی برای گشت و گذار در مسقط برای مسافران تبدیل کرده است. 
این وادی محصور در حاشیه های بلند نخل، یکی از دیدنی ترین مناظر برای در آغوش گرفتن طبیعت است. اگر از علاقه مندان به ماجراجویی هستید، وادی بنی خالد مطمئنا مکانی عالی است که نباید از دست بدهید. هیچ چیز نمی ‌تواند زیبایی این جاذبه پانوراما را از بین ببرد.
کفش های کوهنوردی خود را به پا کنید و برای کشف هر گوشه با پای پیاده آماده شوید. نیمکت ‌ها و پل‌ ها و رستوران ‌هایی برای استفاده عموم وجود دارد. 

کاخ العالم یا کاخ سلطان

کاخ العالم که یک نقطه ساحلی در بندر مسقط قدیم را اشغال کرده است، کاخ رسمی تشریفاتی سلطان عمان است. ستون های قارچی شکل و نمای طلایی و آبی رنگ آن را به یکی از جذاب ترین مناظر مسقط تبدیل کرده است.

مسجد جامع سلطان قابوس

مسجد جامع سلطان قابوس که در غرب مسقط واقع شده است، یکی از گنجینه های این شهر است. این مسجد که در سال 2001 به دستور سلطان قابوس فقید ساخته شد و تنها مسجد عمانی ها است که به روی غیر مسلمانان باز است، به خاطر حیاط‌ های مرمری کرم رنگ، مناره‌ ها، و نمازخانه ‌ای که بالای آن گنبدی طلایی قرار دارد، چشمگیر است.
بزرگترین مسجد عمان، مسجد جامع مسقط در مساحتی عظیم به مساحت حدود 416 هزار متر مربع گسترده شده است و می تواند حدود 20 هزار نمازگزار را درخود جای دهد. 
این مکان عالی از معماری معاصر با طراحی های سنتی عمانی است. یکی دیگر از قسمت های جذاب مسجد جامع، لوستر و فرش آن است که دومین مسجد بزرگ در جهان است که این مسجد را به یکی از معروف ترین جاذبه های مسقط تبدیل می کند.
سنگ مرمر سفید با نقوش موزاییک ظریف بر جذابیت کلی این مسجد می افزاید. کل مسجد به چهار قسمت اصلی تقسیم شده است، یک نمازخانه که مختص آقایان است و دیگری فقط مخصوص بانوان به نام مصلی، وضوخانه است.

کارخانه عطر سازی Amouage مسقط

عطرسازی Amouage کارخانه مسقط خود را در سال 2012، افتتاح کرد. دراین کارخانه بازدیدکنندگان، گران ‌ترین عطرهای جهان را استشمام می کنند.
هنگامی که به کارخانه عطرسازی می ‌روید، یک راهنما آن مکان را به شما توضیح می ‌دهد که چگونه عطرها با دست ساخته می ‌شوند و می‌ توانید ساخت آن را از نزدیک تماشا کنید. بطری‌ هایی که توسط تیم کوچکی که در اینجا کار می‌ کنند پر و بسته‌  بندی می‌شوند. 

قلعه المیرانی

قلعه المیرانی بر فراز دیوارهای غربی بندر قدیمی مسقط قرار دارد، این قلعه توسط پرتغالی ها در سال 1550 ساخته شده است، برج ها و دیوارهای تاج دار آن را به یکی از زیباترین مناظر مسقط تبدیل کرده است.
قلعه المیرانی که در قرن شانزدهم ساخته شده است، یکی از بهترین مکان‌ ها برای بازدید در مسقط برای درک تاریخ این کشور است. 
قلعه المیرانی یکی از پربازدید ترین جاذبه های عمان است که نگاهی اجمالی به گذشته را به بازدیدکنندگان ارائه می دهد. امروزه این قلعه مجموعه عظیمی از مصنوعات و ابزار جنگی را برای عموم به نمایش می گذارد. این قلعه مشرف به خلیج عمان به تاریخ و میراث باشکوه مسقط کمک می کند.

قلعه الجلالی مسقط

قلعه الجلالی مسقط

قلعه الجلالی

اگر به دنبال گشت و گذار در مسقط هستید، قلعه الجلالی باید در برنامه سفر شما باشد. این قلعه در قرن شانزدهم توسط پرتغالی ها ساخته شد و اغلب با قلعه المیرانی که در کنار قلعه الجلالی ساخته شده از آن بازدید می شود. 
قلعه الجلالی در ابتدا به عنوان یک زندان ساخته شد که بعداً به موزه ای تبدیل شد تا مسافران از آن بازدید کنند و از تاریخ غنی مسقط مطلع شوند. 
ورود به قلعه فقط از طریق مجوز امکان پذیراست که می توان آن را از وزارت میراث ملی گرفت. موقعیت قلعه الجلالی بسیار دیدنی است و تنها از طریق یک ورودی که از طریق پلکان است می توان وارد قلعه شد. 
در برخی موارد، زمانی که نمایش های مختلفی در قلعه با آتش بازی و کشتی های سلطنتی در حال حرکت در امتداد بندر برگزار می شود، جان می گیرد.

قلعه بیت المقام

بیت المقام علیرغم اینکه یک مکان بی نظیر است، یکی از بهترین مکان ها برای بازدید در مسقط است. زیبایی قابل توجه این اقامتگاه مستحکم چیزی کمتر از شگفتی نیست، جایی که هیچ تاثیری از توسعه وجود ندارد و جذابیت روستایی آن را زنده نگه می دارد.
قلعه بیت المقام نگاهی اجمالی به زندگی مزارع گذشته را ارائه می دهد که در دامنه کوه های هاجر مستقر شده است و آن را به بهترین جاذبه های گردشگری مسقط تبدیل می کند.

موزه بیت الزبیر

موزه بیت الزبیر که در مسقط قدیم در شرق شهر مدرن واقع شده است، کانون توجه تاریخ و میراث عمان است. این موزه دارای مالکیت خصوصی است.
آثار به نمایش درآمده در این موزه مانند جواهرات، سلاح ها، لباس ها، وسایل خانه و خنجارها، گویای بسیاری از سبک زندگی و فرهنگ مردم محلی عمان است. 
نه تنها اشیای نمایش داده شده، بلکه معماری موزه نیز یک جواهر معماری است که در مجموع دارای 5 ساختمان است که یک فروشگاه، کافه و یک باغ را در خود جای داده است.
گالری سارا یکی دیگر از نقاط برجسته این موزه است که دارای آثار هنری مدرن طراحی شده توسط هنرمندان محلی است. باغ واقع در داخل موزه باراستی، گیاهان محلی و درختان کندر را در خود جای داده است. 
همچنین می توان یک ماکت کوچک از روستای عمانی یافت که نشان می دهد مردم در صد سال پیش چگونه زندگی می کردند و همچنین استفاده از سیستم آبیاری در آن زمان را نشان می داد.

بندر کورنیش 

بندرکورنیش که یکی از دیدنی ‌ترین و آرام  ‌ترین مکان‌ها برای رفتن به مسقط است، به مساحت 3 کیلومتری گسترش یافته است. اسکله با تعدادی کافه و رستوران پر شده است که می توانید از طعم لذیذ غذاها لذت ببرید و منظره آرام ساحل را تحسین کنید.
در این بندر برج‌ های دیده ‌بانی، بازار ماهی و بندرگاه دوو وجود دارد، برخی از فعالیت ها مانند کشتی سواری را امتحان کنید یا حتی می توانید یک وعده غذایی خانوادگی را در حین کاوش در کرنیچ برنامه ریزی کنید.

ساحل یتی

ساحل یتی یکی از بهترین سواحل عمان است که هرگز نمی توانید از گشت و گذار در آن غافل شوید. این ساحل که توسط انسان ها دست نخورده است، مطمئنا یکی از بهترین مکان ها برای بازدید در مسقط برای کسانی است که از تنهایی لذت می برند. 
شن‌ های نرم و آب‌ های شفاف ساحل، آن را برای قدم زدن در اطراف و تجربه برخی ماجراجویی ‌های آبی مانند شنا، عالی کرده است.از غروب آفتاب لذت ببرید یا برای یک شب اقامت در کمپ برنامه ریزی کنید.

مرکز شهر مسقط

مرکز شهر مسقط، بهترین مکان برای خرید است، مرکز خرید سیتی سنترشهر خانه بیش از 142 برند جهانی است. می‌ توانید لوازم جانبی لوکس را در این شهر خریداری کنید، واز وعده‌های غذایی در برخی از کافه ‌های مجلل لذت ببرید.

برج ساعت برج الصحوا

برج ساعت برج الصحوا

برج ساعت برج الصحوا

برج ساعت برج الصحوا که در قلب مسقط قرار دارد چیزی کمتر از یک بنای تاریخی ملی نیست. برج ساعت برج الصحوا که به مناسبت بیست و پنجمین سال رنسانس ساخته شده است، بهترین مکان گردشگری مسقط است که در آن می توانید زیبایی نقاشی های دیواری عمانی را کشف کنید. این برج با ارتفاع 50 متری دارای چهار ساعت بزرگ با طرح های پیچیده، اعداد عربی و برخی از هنرهای معرق و نقوش است.

ساحل قورم

ساحل قورم منظره ای آرام به طبیعت در قلب شهررا ارائه می دهد. ساحل قورم حدود 4 کیلومتر در امتداد خط ساحلی امتداد دارد، و مناظر دلربایی از اطراف را ارائه می دهد. 
این یک مکان عالی برای آمدن در تعطیلات آخر هفته با دوستان یا خانواده و لذت بردن در میان محیطی آرام است. چندین ماجراجویی هیجان انگیز را نیز می توان در این ساحل برای یک تعطیلات ساحلی در نظر گرفت.
می توانید بهترین استراحتگاه ها را در مسقط در نزدیکی ساحل به همراه چندین کافه، رستوران و مرکز خرید پیدا کنید. بنابراین، می توان زمان خوبی را صرف لذت بردن از تمام جذابیت های اصلی شهر در یک مکان کرد. 
آب های کم عمق این ساحل آن را به مکانی ایده آل برای شنا حتی برای کودکان تبدیل کرده است. همچنین یک استراحتگاه ساحلی معروف Al Qurum در نزدیکی ساحل وجود دارد که امکان اقامت در اتاق ‌های مجهز به تهویه مطبوع با بالکن خصوصی و منظره خلیج شهر مسقط را از برخی اتاق ‌ها فراهم می ‌کند.

بهترین زمان برای بازدید از مسقط 

بهترین زمان برای سفر به مسقط از ماه های آذز تا اواسط اسفند است. مسقط آب و هوای گرم و خشک با تابستان ‌های سوزان و زمستان‌ های دلپذیر دارد. 
ماه های تابستانی مسقط از اردیبهشت تا مهر است و مرداد گرم ترین ماه سال با میانگین دمای 40 درجه سانتیگراد است. بارندگی در مسقط بسیار کم است و بیشترین بارندگی ثبت شده 100 میلی متر است. 

جاذبه های دیدنی ایروان

ایروان ترکیبی عالی از فرهنگ سنتی ارمنی و اروپایی است. اگر قصد کاوش در ارمنستان را دارید، در اینجا لیستی از بهترین جاذبه های دیدنی ایروان را برای شما ارائه می دهیم.

میدان جمهوری ایروان

میدان جمهوری ایروان

میدان جمهوری ایروان

میدان جمهوری که در محلی به نام هراپارک شناخته می شود، در مرکز شهر در مرکز محله قرار دارد. این میدان زیبایی است که تقریباً 50 سال طول کشید تا تکمیل شود، اگرچه بیشتر آن در دهه 1950 ساخته شده است.
میدان بزرگ جمهوری خانه اپرا چشمگیر، مسجد آبی قرن هجدهم و مجموعه معروف کاسکاد را در خود جای داده است. قدم زدن در مرکز شهر یک راه خارق العاده برای دیدن تاریخ شهر، از زمان ایران تا دوره شوروی است. 
همچنین با معماری معاصر، کافی‌ شاپ‌ ها و رستوران‌ های مد روز در امتداد کوچه ‌ها و خیابان ‌های اصلی، نگاهی اجمالی به بخش مدرن ایروان خواهید داشت.
شما به راحتی می توانید یک روز کامل و یک شب را در میدان جمهوری سپری کنید، زیرا این میدان مکان های دیدنی متعددی مانند موزه تاریخ، گالری ملی و خانه دولتی و همچنین هتل نمادین ارمنستان ماریوت است. 
یک چیز واقعاً باشکوه در مورد میدان فواره های موزیکال آن است. از اوایل بهار تا اواخر پاییز، یک فواره و نمایش نوری فوق ‌العاده وجود دارد که با موسیقی عالی در ژانرهای مختلف همراه است.

تئاتر اپرای ایروان

ایروان گزینه های زیادی برای دوستداران موسیقی دارد، اعم از اپرا، موسیقی محلی، راک یا حتی موسیقی رقص را عرضه می کند. رستوران ‌ها، پارک‌ ها، سالن‌ های کنسرت، بارها و کلوپ‌ های شبانه همگی موسیقی را در شهر ارائه می‌ کنند.
تئاتر اپرای ایروان اغلب میزبان کنسرت ‌هایی در ماه ‌های بهار و تابستان هستند که ارزش دیدن را دارد. تئاتر اپرای ایروان و خانه موسیقی مجلسی کومیتاس اغلب بلیت های ارزان قیمت لحظه آخری برای اپرا، سمفونی و باله دارند.

مجتمع یادبود ارامنه

مجموعه یادبود ایروان به یاد 1.5 میلیون ارمنی که در اولین نسل کشی قرن بیستم به دست دولت ترکیه کشته شدند، اختصاص دارد. بنای یادبود نسل کشی که در سال 1967 تکمیل شد، از آن زمان به بخشی جدایی ناپذیر از معماری ایروان و یک مکان زیارتی تبدیل شده است. این بنا بر روی تپه ای قرار گرفته و بر چشم انداز تسلط دارد و با محیط اطرافش هماهنگی کامل دارد. 

خیابان شمالی

اگر می خواهید از خیابان پنجم نیویورک، رودئو درایو لس آنجلس و خیابان مونتین پاریس دیدن کنید، به خیابان شمالی بروید. این خیابان تنها برای عابر پیاده در مرکز شهر ایروان افتتاح شد و ساختمان‌ های مسکونی لوکس، هتل ‌ها، رستوران ‌ها، کلوپ‌ های شبانه، و بوتیک ‌های طراحان از جمله آرمانی، باربری و ارمنگیلدو زگنا در آن قرار دارد.

آبشار

این آبشارغول پیکر درست در مرکز شهر قرار دارد و یکی از نشانه های کلیدی شهر است. آبشار در دوره شوروی در سال 1971 ساخته شد و در سال 2009 به طور کامل بازسازی شد.
آبشار یک راه پله غول پیکر است که منطقه کنترون را به محله Monument متصل می کند. دارای هشت طبقه است که همه آنها با بالا رفتن از پلکان قابل دسترسی هستند، هرچه آنهایی که ترجیح می دهند راه نروند می توانند از آسانسور استفاده کنند.مناظر شهر هنگام بالا رفتن از پله ها کاملاً نفس گیر است، به خصوص در شب که شهر روشن می شود. 

پارک عاشقان

پارک های متعددی در سرتاسر شهر ایروان  وجود دارد که برای استراحت، و لذت بردن از یک پیک نیک عالی هستند. پارک عاشقان محبوب ترین پارک است و همچنین قدیمی ترین پارک شهر به شمار می رود.
پارک عاشقان دارای منظره سنتی ژاپنی است که پس از بازسازی اخیر تغییر کرده است. این مکان با برکه ها، آبشارها و فضاهای آرام، مکانی عالی برای یک پیک نیک عاشقانه در بین مردم است.

پارک دنیای آبی ایروان

در یک روز گرم تابستانی برای خنک شدن به پارک دنیای آب ایروان بروید. این پارک آبی سه هکتاری و سرپوشیده است.
دنیای آبی ایروان برای تمام اعضای خانواده عالی است، اگرچه هر کسی در هر سنی می ‌تواند از پارک آبی فوق ‌العاده لذت ببرد. پارک روباز دارای 2 استخر بزرگ، 3 استخر با سرسره آبی، یک استخر VIP و یک استخر کودکان، و همچنین غرفه های غذا و یک رستوران است.

دریاچه سوان ایروان

دریاچه سوان ایروان

دریاچه سوان

در ماه‌ های زمستان، یکی از دریاچه های روباز بزرگ ایروان به یک پیست یخ 500 متر مربعی تبدیل می ‌شود. این پیست بسیار سرگرم کننده است و برای هر کسی که در زمستان از ایروان بازدید می کند، می تواند بسیار جذاب و دیدنی باشد.
این دریاچه درست در کنار خانه اپرا قرار دارد و مکانی زیبا برای اسکیت سواری، تنفس در هوای تازه و لذت بردن از مناظر اطراف است. 

محله کند ایروان

کند یکی از قدیمی ترین محله های شهر است که قدمت آن به قرن هفدهم باز می گردد. این محله در امتداد تپه ای مشرف به مرکز شهر قرار دارد.
این محله خانه‌ های متعدد از دوران عثمانی است که دارای دیوارهایی به ضخامت 1.5 متر است که در اصل از خشت و سنگ‌ های کوچک ساخته شده ‌اند. این خانه‌  ها در کنار خیابان‌ها و کوچه ‌های باریکی قرار دارند که عرض آن‌ ها از ۹۰ تا ۱۲۰ سانتی ‌متر بیشتر نیست.
قدم زدن در اطراف کند، تماشای معماری باستانی و یافتن چند جواهر پنهان، تجربه شگفت انگیزی است. یک بعدازظهر را در کنار خیابان‌ های پرپیچ‌ وخم و کوچه ‌های کند بگذرانید، زیرا هرگز نمی ‌دانید چه چیزی ممکن است در اینجا پیدا کنید.

موزه تاریخ ارمنستان

ایروان یک شهر بسیار قدیمی است که دارای تاریخ بسیار طولانی است، که برخی از آنها وحشتناک هستند. یک راه عالی برای آشنایی با گذشته شهرایروان، رفتن به موزه های آن است.
موزه تاریخ ارمنستان مجموعه ای با بیش از 400 هزار شی دارد و قطعا بهترین موزه برای کسانی است که می خواهند درباره تاریخ شهر و همچنین کل کشور بیشتر بدانند. دارای بخش های قوم شناسی، باستان شناسی، سکه شناسی و تاریخ مدرن است که در هر کدام مجموعه هایی بی نظیر وجود دارد.
بزرگترین مجموعه هنر ارمنی را می توان در گالری ملی ارمنستان یافت، اگرچه آثار هنرمندان متعدد اروپایی و روسی را نیز به نمایش می گذارد.

مجموعه موزه ماتنداران

ماتنداران که به عنوان مؤسسه نسخه‌ های خطی باستانی مسروپ ماشتوتس نیز شناخته می ‌شود، یکی از بزرگ‌ ترین و با ارزش ‌ترین مجموعه ‌های خطی را دارد که شامل اسناد گرانبهای ارمنستان و سایر ملل است.
کلمه ماتنداران به معنای «دارنده نسخه‌ های خطی» یا «گردآورنده نسخه‌ های خطی» است. امروزه، عموم مردم ارمنستان کلمه ماتنداران را با غنای معنوی و فرهنگی و غرور ملت مرتبط می ‌دانند.
ماتناداران حدود 23 هزار نسخه خطی را تجمیع کرده است، از جمله تقریباً تمام علوم و فرهنگ ارمنی باستان و قرون وسطی تاریخ، جغرافیا، دستور زبان، فلسفه، حقوق، پزشکی، ریاضیات، کیهان شناسی، گاهشماری، ادبیات پیشگویی، ادبیات ترجمه ، نقاشی مینیاتور، موسیقی، و تئاتر ماتنداران همچنین نسخ خطی به زبان‌ های عربی، فارسی، یونانی، اتیوپیایی، سوری، لاتین، تامیل و سایر زبان ‌ها را در خود جای داده است. 
بسیاری از نسخه های اصلی که در زبان مادری خود گم شده اند و تنها با ترجمه های ارمنی آنها شناخته می شوند، از ترجمه های قرون وسطایی نجات یافته اند.

بازار ورنیساژ

ورنیساژ یک بازار بزرگ در فضای باز است که در امتداد خیابان ‌های آرام ، نزدیک متروی میدان جمهوری قرار دارد. این بازار در دهه 1980 توسط گروهی از هنرمندان محلی برای نمایش و فروش آثار خود افتتاح شد.
ورنیساژ ایروان آنقدر بزرگ و محبوب شده است که از خانه اصلی خود در کنار میدان شارل آزناوور به جایی که امروز است نقل مکان کرد. و از ایستگاه مترو میدان جمهوری تا مجسمه واردان مامیکنیان امتداد دارد.
اینجا مکانی عالی برای تماشای انواع آثار هنری سنتی ارمنستان، مانند قالیچه، کنده کاری روی چوب، نقاشی، آلات موسیقی و جواهرات است. 
ورنیساژ از کلمه فرانسوی "لاک کردن" به معنای راه اندازی یک نمایشگاه هنری است. با توجه به تعداد هنرمندان و صنعتگرانی که آثار خود را در اینجا به نمایش می گذارند، جای تعجب نیست که بازار این نام را یدک می کشد.

صومعه گغارت

صومعه گغارت قرون وسطایی ساختمانی دیدنی در ایروان است و یونسکو نیز آن را به ثبت جهانی رسانده است. این صومعه تا حدی در یک کوه کنده کاری شده و توسط درختان و صخره ها احاطه شده است.
کلیسای اصلی این صومعه در سال 1215 ساخته شد، اگرچه خود در قرن چهارم تأسیس شد. صخره های اطراف مجموعه باشکوه بخشی از تنگه رودخانه آزات هستند که برخی از کلیساها به طور کامل از آنها کنده شده اند.

گالری ملی ارمنستان

گالری ملی ارمنستان

گالری ملی ارمنستان

گالری ملی بزرگترین گالری هنری در ارمنستان و یکی از برجسته ترین در میان کشورهای اتحادیه سابق است. مجموعه گالری ملی ارمنستان اکنون در مجموع حدود 26 هزار قلم از هنرهای زیبا و کاربردی دارد. 
در 56 سالن نمایشگاهی به نمایش گذاشته شده است مجموعه موزه شامل بوم‌ هایی از هنرمندان ارمنی، اروپایی، روسی و همچنین آثار هنری تزئینی و کاربردی است.
مجموعه هنر ارمنی شامل شاهکارهای ایوان آیوازوفسکی، مارتیروس ساریان، آرشیل گورکی و ژان جانسم است. مجموعه اروپایی شامل آثاری از روبنس، رودن، ون گوین، یاکوب جردن و روسو است.

محل اقامت در ایروان

بهترین منطقه برای اقامت در ایروان البته مرکز شهر است تا بتوانید به تمام جاذبه ها نزدیک باشید. شما می توانید از طریق سایت رزرواسیون آنلاین تریپ رزرو هتل ایروان را انجام دهید.
هر چقدر هتل محل اقامت شما به مرکز شهر نزدیک باشد قیمیت هر شب آن نیز بیش تر است و هر چقدر از مرکز شهر دورتر باشد هزینه هتل نیز ارزان تر خواهد شد.

بهترین زمان برای بازدید از ایروان

ایروان ارمنستان یکی از مکان های مورد علاقه گردشگران است، آب و هوای ارمنستان با زمستان های سرد و تابستان های گرم و خشک متمایز است. 
ماه‌ های زمستان سردترین ماه‌ ها هستند، و در منطقه شمالی بارش برف نسبتاً معمولی وجود دارد فروردین تا شهریور گرم ترین ماه ها هستند و دمای هوا به 40 درجه سانتیگراد می رسد. هر چند عصرها خنک و با طراوت هستند. 
آب و هوا در زمستان به ویژه در حدود دی ماه می تواند به حداقل -12 درجه سانتیگراد برسد. اگر مشتاق دیدن مناظر ایروان در طول روز هستید، بهتر از در فصل های بهار و تابستان سفر کنید. اگر با خیس شدن مشکلی ندارید، در ماه آبان بیشترین میزان باراندگی را دارد.

چکیده

ایرانیان زیادی هر ساله به شهرهای زیبا و جذاب دنیا سفر می کنند، در این مقاله ما شما را با دو شهر مورد علاقه گردشگران ایرانی مسقط و ایروان آشنا کردیم و جاذبه هاب این دو شهر را برای شما بیان کردیم.
تارخ ایروان در واقع از رم ایتالیا نیز قدیمی تر است. بنابراین در ایروان جاذبه های تاریخی فراوانی از چندین دوران را خواهید یافت، اگر به تاریخ این شهر و کشور علاقه دارید می توانید به موزه تاریخ ایروان سر بزنید.
شهر مسقط نیز یکی از زیباترین شهرها برای گردشگران است، شما می توانید بر روی سواحل شنی زیبای این شهر قدم بزنید و قلعه های قدیمی این شهر را تماشا کنید.
برای اقامت در شهرهای مهم جهان می توانیدرزرو هتل خود را از طریق سایت رزرواسیون آنلاین تریپ انجام دهید هم در وقت و هم در هزینه های خود صرفه جویی کنید.

سوالات متداول درباره ی مسقط و ایروان

بهترین جاذبه های مسقط برای بازدید چیست ؟

برترین جاذبه‌ های دیدنی مسقط عبارتند از: مسجد جامع سلطان قابوس، خانه اپرای سلطنتی، وادی بنی خالد، موزه بیت الزبیر

بهترین جاذبه های دیدنی ایروان کدامند ؟

بهترین جاذبه های دیدنی ایروان عبارتند از: دریاچه سوان، موزه تاریخ ارمنستان، موزه یادبود ارامنه، پارک عاشقان، میدان جمهوری 

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc