https://gateway.trip.ir/api/

راهنمای گردش در مسجد فاتح استانبول

به روز رسانی: 03 دی ، 1402 جاذبه های گردشگری

راهنمای گردش در مسجد فاتح استانبول

مسجد بزرگ فاتح استانبول بر فراز بلند ترین تپه استانبول قرار دارد. مانند دیگر مساجد کلاسیک شهر، دارای گنبد مرکزی بلندی است که در چهار طرف آن توسط گنبدهای نیمه‌ گنبدی پشتیبانی می‌ شود. نقاشی فضای داخلی تأثیری از باروک را بر هنر عثمانی قرن 18 نشان می دهد.
عناصر باقی مانده از مسجد اصلی قرن پانزدهمی شامل سه گالری، حیاط، سردر، محراب و شفت های پایینی مناره ها است. مقبره مهمت دوم و همسرش در خارج از دیوار محراب قرار دارد.
مسجد فاتح بر روی محل کلیسا ساخته شده است، در صحن مسجد فاتح مصالح ساختمانی مجدداً استفاده شده از کلیسا مانند قطعات ستون و بلوک های سنگی پایه ها شناسایی شده است.

مناطق مشهور استانبول

مناطق مشهور استانبول

تاریخچه مسجد فاتح استانبول 

مسجد امپراتوری فاتح بین سال های 1462 و 1470 توسط سلطان فاتح محمت، که قسطنطنیه را در سال 1453 تصرف کرد، ساخته شد. معمار آن آتیک سینان بود که نباید با سینانی که سلطان سلیمان استخدام کرده بود اشتباه گرفت شود.
هدف سلطان مهمت ساختن بنای اسلامی دیدنی تر از ایاصوفیه بود. افسانه ها حاکی از آن است که وقتی مسجد علیرغم ساخته شدن بر فراز تپه نتوانست به بلندی کلیسا برسد، دستان معمار سلطان را قطع کردند.
این مسجد در محل یکی از مهمترین بناهای مسیحیان شهر در آن زمان یعنی کلیسای رسولان ساخته شده است. تا سال 1028 پس از میلاد، این کلیسا محل دفن همه امپراتوران بیزانس بود، اما در وضعیت بدی رها شده بود. ساخت این مسجد ده سال پس از فتح استانبول در سال 1462 میلادی آغاز شد و هفت سال به طول انجامید.

مسجد اولیه تقریباً به طور کامل در زلزله سال 1766 میلادی ویران شد. این بنا در سال 1771 میلادی توسط معمارمحمت طاهر به دستور سلطان مصطفی سوم بازسازی شد.
مسجد فاتح استانبول مانند بسیاری از مساجد ترکیه دارای فضای داخلی دوست داشتنی است، اما اهمیت اصلی این مسجد قبرمهمت فاتح است.

چرا باید از مسجد فاتح استانبول دیدن کرد؟

مسجد فاتح به دلایل زیادی ارزش بازدید دارد. کلیسای رسولان مقدس مسیحی به مدت 11 قرن در زمان سلطنت بیزانس در اینجا قرار داشت.
کلیسای رسولان مقدس تنها از نظر اندازه و اهمیت بعد از ایاصوفیه استانبول در رتبه دوم قرار گرفت. کلیسای رسولان مقدس در برابر تهاجمات جنگ های صلیبی و جنگ های عثمانی ها تسلیم شد.
هنگامی که فاتح سلطان مهمت دوم با موفقیت به قسطنطنیه در سال 1453 حمله کرد، دستور داد کلیسای ویران شده را تخریب کنند تا اولین مسجد امپراتوری تحت حکومت عثمانی ساخته شود.
مقبره مهمت دوم و یکی از همسرانش گلبهار در شرق مسجد قرار دارد. در واقع این مسجد بهترین مسجد برای مشاهده فرهنگ و معماری ترک های عثمانی است که احاطه شده توسط مغازه های متعددی که ادویه جات، شیرینی و غیره می فروشند.بزرگترین بازار خیابانی استانبول در اطراف مسجد فاتح هر هر چهارشنبه بزرگترین بازار خیابانی استانبول  (Fatih Pazarı) برگزار می شود و مواد غذایی، پوشاک و کالاهای خانگی به فروش می رسد. شما می توانید با خرید تور استانبول از سایت تریپ از مسجد فاتح استانبول دیدن کنید.

معماری مسجد فاتح استانبول

معماری مسجد فاتح استانبول

معماری مسجد فاتح

مجموعه اولیه مسجد شامل مدرسه (مدارس مذهبی)، کتابخانه، بیمارستان، بازار، حمام، مسافرخانه و آشپزخانه عمومی بود که برای فقرا غذا سرو می کرد. مدرسه آن به 1000 دانش آموز در یک زمان آموزش می داد.
پس از یک زلزله در سال 1509، این مجموعه توسط با یزید دوم بازسازی شد. در جریان زلزله دیگری در سال 1771، بیشتر آن فروریخت. 
مسجد و مجموعه کنونی عمدتاً مربوط به بازسازی دوره مصطفی سوم است که در سال 1771 تکمیل شد. محراب، مدارس و حیاط داخلی از مجموعه اصلی باقی مانده است.
بیشتر مصالح ساختمانی مجموعه مسجد از کلیسای تخریب شده مانند برخی از ستون های حیاط تهیه شده است. این بنا توسط معمار یونانی آتیک سینان (سینان بزرگ) طراحی شده است، آسایشگاه واقع در جنوب شرقی مسجد فاتح حیاط بزرگی دارد و با شانزده ستون زیبا از وردو آنتیکو، گرانیت و مرمر تزئین شده است.
محوطه بیرونی مسجد بسیار بزرگ است که برای خیمه های کاروان ساخته شده است. در شمال و جنوب با ساختمان‌ های مدرسه  محصور شده است که اولین دانشگاه عثمانی را در خود جای داده است. 
حیاط داخلی مسجد یکی از زیبا ترین حیاط های مسجد های آن زمان محسوب می شود. صحن مجموعه مسجد فاتح یکی از بزرگ ‌ترین حیاط های مسجد است، به همین دلیل مراسم ختم مردم در مسجد فاتح برگزار می‌ شود.
مسجد دارای یک گنبد مرکزی 26 متری است که در هر محور توسط چهار نیم گنبد که همگی توسط چهار ستون مرمری بزرگ پشتیبانی می‌شوند و در دو طرف دو مناره باریک وجود دارد.

نمای داخلی مسجد فاتح استانبول

نمای داخلی مسجد فاتح در مقایسه با بسیاری از مساجد بزرگ دیگر استانبول، تأثیر مشخصی به سبک باروک دارد و ظاهری ملایم تر دارد. برای اطلاع از بلیط هواپیما ارزان قیمت به سایت تریپ مراجعه کنید.

گورستان امپراتوری عثمانی در مسجد فاتح

گورستان امپراتوری عثمانی در مسجد فاتح

گورستان امپراتوری عثمانی در مسجد فاتح

مسجد فاتح در محل کلیسای حواریون ساخته شده است، اعتقاد بر این است که تعدادی از امپراتوران بیزانس از جمله کنستانتین اول در آنجا دفن شدند.
در قرن چهارم به سفارش کنستانتین کبیراین مسجد بازسازی شده و توسط امپراتور ژوستینیانوس 200 سال بعد، کلیسا محل تابوت امپراتوران و همسرانشان در کنار بقایای مقدسین اندرو، لوقا، تیموتاوس، جان کریستوستوم و گریگوری قرار گرفت.

چگونه به مسجد فاتح برویم؟

ساده ترین راه برای رسیدن به مسجد فاتح این است که از تکسیم یا امینونو که از کنار فاتح می گذرد سوار اتوبوس شوید و در ایستگاه اتوبوس Fatih Camii پیاده شوید.

جاذبه های نزدیک مسجد فاتح استانبول

مسجد فاتح در وسط شبه جزیره تاریخی استانبول قرار دارد و تعدادی از بناهای مهم استانبول در نزدیکی مسجد فاتح وجود دارد که از جمله آنها می توان به موزه چورا، موزه فتحیه، مسجد یاووز سلطان سلیم و قنات والنس اشاره کرد. 
علاوه بر این، چندین رستوران گران قیمت سنتی و مقرون به صرفه در نزدیکی مجموعه مسجد فاتح مانند Öz Kilis Kebap Salonu، Sedef Döner، Fatih Dürüm و Sur Ocakbaşı وجود دارد.

ساعات کار و هزینه ورودی مسجد فاتح

مسجد فاتح هر روز از ساعت 9 صبح تا 6 بعد از ظهر بر روی عموم باز است، اما در وقت نماز بسته است. مسجد فاتح در نماز ظهر جمعه بسیار شلوغ است، حتماً قبل از رفتن هماهنگی لازم برای بازدید از مسجد را داشته باشید. 
مسجد فاتح استانبول در نوروز مانند سایر مساجد عمومی استانبول هزینه ورودی و خرید بلیط ندارد، لیکن، از این رو کمک های مالی پذیرفته می شود. گردشگران برای بازدید از داخل مسجد حتما باید پاها و دستان و موهای خود را با کاورهایی که به آنها می دهند بپوشانند.

بهترین زمان بازدید از مسجد فاتح نوروز 1401

بهترین زمان بازدید از مسجد فاتح نوروز 1401

بهترین زمان بازدید از مسجد فاتح استانبول

برای بازدید از مسجد فاتح استانبول بهترین زمان در فصل های بهار نوروز و تابستان است، زیرا در این فصول آب و هوای استانبول معتدل و دلچسبی است.

از طرفی دیگر فصل های پاییز و زمستان به دلیل بارندگی های مکرر میزان گردشگران کمتری دارد و خلوت تر است و شما می توانید به راحتی از تمام جاذبه های گردشگری ترکیه دیدن کنید.
امروزه به دلیل استقبال بی نظیر گردشگران از تور استانبول نوروز برگزار می شود که هر کدام بازدید از مسجد فاتح را در برنامه های خود دارند. برای رزرو تور استانبول نوروز 1401 به سایت تریپ مراجعه کنید.

چکیده

اگر می خواهید به یکی از زیبا ترین و پر ماجرا ترین مسجد های استانبول ترکیه سر بزنید ما به شما مسجد فاتح استانبول را پیشنهاد می کنیم.
این مسجد توسط سلطان فاتح بین سال های 1462 و 1470 هنگامی که قسطنطنیه را در سال 1453 تصرف کرد ساخته شد، هدف سلطان ساختن بنای اسلامی دیدنی تر از ایاصوفیه بود. 
افسانه ای در این باره است که می گویند وقتی مسجد علیرغم ساخته شدن بر فراز تپه نتوانست به بلندی کلیسا رسولان برسد، دستان معمار سلطان را قطع کردند.

سوالات متداول در باره ی مسجد فاتح استانبول

ساعات کار و هزینه ورودی مسجد فاتح استانبول کی می باشد؟

مسجد فاتح هر روز از ساعت 9 صبح تا 6 بعد از ظهر بر روی عموم باز است، اما در وقت نماز بسته است. هزینه ورودی مسجد فاتح استانبول رایگان است.

بهترین زمان بازدید از مسجد فاتح استانبول کی می باشد؟

برای بازدید از مسجد فاتح استانبول بهترین زمان در فصل های بهار نوروز و تابستان است، زیرا در این فصول آب و هوای استانبول معتدل و دلچسبی است.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc