https://gateway.trip.ir/api/

فستیوال ها و جشنواره های استانبول در نوروز 1401

به روز رسانی: 03 دی ، 1402 جاذبه های گردشگری

فستیوال ها و جشنواره های استانبول در نوروز 1401

استانبول یکی از شهرهای مهم ترکیه است که در اروپا و آسیا از طریق تنگه بسفر، واقع در شمال غربی ترکیه، قرار گرفته است.
استانبول از نظر استراتژیک بسیار مهم است زیرا در زیر قاره اروپا قرار دارد. 
استانبول شهری است که فرهنگ و تاریخ خود را به خوبی می پوشاند و آنها را به شهری هیجان انگیز تبدیل می کند که چیزهای زیادی برای گردشگرانی که از سراسر جهان به آنجا می آیند  دارد. 
جدای از جاذبه‌ های گردشگری برجسته استانبول، مانند کاخ توپکاپی، ایاصوفیه و مسجد آبی، بازارهای شلوغ، محله ‌های قدیمی و غذاخوری‌ ها دارای زندگی شبانه پررونق است.
ترکیه از جمله کشورهایی است که نوروز در آن جایگاه ویژه ای دارد، با وجود اهمیت سنتی و تاریخی نوروز، این روز در ترکیه به دلایل سیاسی پس از سقوط امپراتوری عثمانی اهمیت خود را از دست داد.
اما سرانجام در یک مراسم ویژه در سال 1994 در آنکارا، مقامات ارشد ترکیه آیین های نوروزی را قبول کردند، و از سال 1995 ترکیه روز اول فرودین را نوروز نامگذاری کرد، روزی که توسط ترک های ساکن آسیای مرکزی، ترک های آناتولی و ایرانیان به عنوان روز سال نو پذیرفته شده است، نوروز نامیده می شود. ترکیبی از دو کلمه فارسی Now (نو) و Ruz (روز) است.
از سال 2010، نوروز در فهرست میراث فرهنگی ناملموس بشریت یونسکو گنجانده شده است. و هرساله فستیوال ها و جشنواره های نوروزی در استانبول برگزار می شود. 
جشنواره باستانی ایرانی نوروز توسط صدها میلیون نفر، از آلبانی تا افغانستان و از هند تا قزاقستان جشن گرفته می شود. هر ساله در استانبول، ده ها هزار نفر برای استقبال از سال نو گرد هم می آیند.

انواع فستیوال ها و جشنواره های نوروزی 1401 در استانبول

انواع فستیوال ها و جشنواره های نوروزی 1401 در استانبول 

انواع فستیوال ها و جشنواره های نوروزی در استانبول

جشن نوروزی تنها مختص به ایرانیان و فارسی زبانان نمی باشد، در کشورهای همسایه مانند ترکیه نیز عید نوروز را جشن می گیرند.
جالب است بدانید نوروز در ترکیه با نام های نوروز سلطانی (Nevruz Sultani) سلطان نوروز (Sultan Nevruz) سلطان نَوریز (Sultan Navriz) و نهم ماه مارس (Mart Dokuzu) شناخته شده است.
هر ساله مردم ترکیه فرا رسیدن نوروز را در ماه فروردین جشن می گیرند و به دید و بازدید اقوام و دوستان خود می روند، و به رقص و آواز و همچنین آتش بازی می گردازند.
شما می توانید با رزرو تور ا علاوه بر بازدید از استانبول با آداب و رسوم و فرهنگ مردم ترکیه در ایام نوروز آشنا شوید و از نزدیک ببینید که آنها چگونه این روزها را با هم جشن می گیرند.
استانبول شهری است که هرگز نمی خوابد، و زمانی که جشنواره ها برگزار می شود، سرزنده تر می شود. استانبول چیزی برای همه دارد و شما می توانید از فستیوال های آن در نوروز 1401 لذت ببرید، و نمایش های خیابانی را تماشا کنید یا طعم های جدیدی غذا را تجربه کنید.  برای خرید تور استانبول ارزان به سایت تریپ مراجعه کنید.

1. جشنواره فیلم استانبول

جشنواره فیلم استانبول در سال 1983 با نام روزهای سینما آغاز به کار کرد. روزهای سینما یک رویداد نمایش هفتگی فیلم بود. جشنواره فیلم استانبول هر ساله در ماه فروردین برگزار می شود.
نمایش فیلم های کوتاه و بلند و دوسالانه ها در طول جشنواره برگزار می شود. جشنواره فیلم استانبول قدیمی ترین و تاثیرگذارترین جشنواره بین المللی فیلم ترکیه است. 
جشنواره فیلم استانبول تا به امروز توانسته است، 5759 فیلم از 110 کشور را به نمایش در آورد و بیش از 4.2 میلیون بیننده داشته باشد. این جشنواره در سینماهای بزرگ بی اوغلو، کادیکوی، زینچرلیکویو، تپه باشی و نیشانتاشی نمایش داده می شود.

2. جشنواره جاز استانبول

یکی دیگر از جشنواره های بین المللی که توسط İKSV برگزار می شود، جشنواره جاز استانبول است. این جشنواره از اواخر اسفند تا اواسط خرداد برگزار می شود و در این مدت شهر پر از موسیقی جاز است. 

هزاران نفر از عاشقان جاز از سراسر جهان هر ساله بدون هیچ وقفه ای از برخی از کنسرت ها لذت می برند. کنسرت‌ ها در مکان ‌های تاریخی مختلف استانبول، مانند موزه ایاصوفیه ایرنه، عمارت اسما سلطان، موزه‌ های باستان ‌شناسی استانبول، و همچنین در مکان‌ های باز و حیاط برخی از ساختمان ‌های شاخص شهر برگزار می ‌شوند. 
سازمان ‌های جشنواره‌ های بین ‌المللی جاز (IJFO)، متشکل از شش جشنواره ‌ی جاز معتبر جهان مانند مونترو، آمبریا، مونترال و لندن، جشنواره جاز استانبول را یکی از جشنواره ‌های جاز پیشرو در اروپا می ‌دانند. 

فستیوال بین المللی رقص استانبول در نوروز 1401

فستیوال بین المللی رقص استانبول در نوروز 1401

3. فستیوال بین المللی رقص استانبول

جشنواره بین المللی رقص استانبول، یکی از بزرگترین جشنواره های رقص در جهان است، هر ساله به مدت تقریباً یک هفته در پایان ماه مارس و تا روزهای اول آوریل برگزار می شود. 
رقصندگان از ترکیه و سراسر جهان روش های جدید رقص را به نمایش می گذارند و مهارت های خود را نشان می دهند. در طول این جشنواره که هر سال در هتلی متفاوت برگزار می شود، کارگاه ها و آموزش ها از ساعت 11 صبح تا 8 شب برگزار می شود. سپس مهمانی ها شروع می شود و تا ساعت 7 صبح می توان سرگرمی داشت.

4. فستیوال عروسکی استانبول

جشنواره عروسکی استانبول نیز یکی از جذاب ترین جشنواره هایی است هر سال برگزار می شود. این جشنواره که توسط بنیاد عروسکی Karagöz استانبول برگزار می شود، علاقه مندان به عروسک را از بسیاری از کشورهای جهان گرد هم می آورد. 
این جشنواره علاوه بر نمایش عروسکی، شامل نمایش فیلم و ویدئو و مصاحبه نیز می شود، این مسابقات در مکان های انحصاری بی اوغلو و بشیکتاش برگزار می شود و شامل شرکت کنندگانی از اروپا، کشورهای خاور دور، آسیا و آفریقا می شود. 

5. جشنواره تئاتر استانبول

جشنواره تئاتر استانبول شامل سمینارها، رویدادها، کارگاه ها و مسابقات استانبول است که هر ساله برگزار می شود، برگزار می شود. در جشنواره ای که در پارک کوچوکچیفتلیک برگزار می شود، در سه سانس صبح، ظهر و عصر برگزار می شود. 

6. جشنواره قهوه استانبول

جشنواره قهوه استانبول نیز شامل سمینارها، رویدادها، کارگاه ها و مسابقات است، این جشنواره قهوه هر ساله دراستانبول برگزار می شود.
این جشنواره در سه سانس صبح، ظهر و عصر برگزار می شود، قیمت بلیط این چشنواره با توجه به این جلسات متفاوت است. بلیط ها به شما این امکان را می دهند 2که در دو سانس آن در یک روز شرکت کنید.

جشنواره بین المللی لاله استانبول در نوروز 1401

جشنواره بین المللی لاله استانبول در نوروز 1401

7. جشنواره بین المللی لاله استانبول در نوروز

گل های لاله برای امپراتوری عثمانی و فرهنگ ترکیه بسیار مهم هستند و برای جشن بهار و حفظ اهمیت آن، جشنواره لاله هر ساله در معروف ترین مکان های استانبول مانند پارک گلهانه، میدان سلطان احمد، پارک یلدیز در بشیکتاش، پارک امیرگان و ... برگزار می شود. 
در طول جشنواره بین المللی لاله استانبول که تحت رهبری شهرداری کلانشهر استانبول برگزار می شود، می توانید در این جشنواره انواع لاله ها  را در سراسر شهر ببینید. 
شرکت در این جشنواره رایگان است و بازدیدکنندگان می توانند در ماه فروردین از میلیون ها گل لاله در انواع مختلف لذت ببرند وهمچنین از فعالیت های فرهنگی و هنری در پارک امیرگان و میدان سلطان احمد لذت ببرند،علاوه بر لاله های باشکوه، مسابقه عکاسی نیز برگزار می شود و به برندگان جوایزی اهدا می شود.
می توانید در باغ ها و پارک های پر از لاله ها قدم بزنید، و با خانواده و دوستان خود پیک نیک داشته باشید و عکس بگیرید. علاوه بر این، مسابقات بین المللی تنیس ITF و مسابقات فوتبال ساحلی بین دانشگاه ها به عنوان بخشی از جشنواره های لاله برگزار می شود. 

8. جشنواره تنیس WTA استانبول

جشنواره بین المللی تنیس WTA، یک مسابقه بین المللی بزرگ است که در ترکیه برگزار می شود. طرفداران تنیس این بازی را از نزدیک تماشا می کنند و ستاره های تنیس زیادی از سراسر جهان به استانبول می روند.

9. جشنواره کتاب استانبول

نمایشگاه کتاب استانبول در سال 1983 آغاز به کار کرد و توسط نمایشگاه های TÜYAP برگزار می شود. این رویداد که بزرگترین رویداد در صنعت محسوب می شود، با حدود 500 هزار بازدیدکننده، بیشترین بیننده را در اروپا دارد. 
صدها رویداد و امضای کتاب برگزار می ‌شود که این نمایشگاه را به یکی از فعالیت‌ های فرهنگی پیشرو در استانبول تبدیل می ‌کند. این نمایشگاه با همکاری انجمن ناشران ترکیه برگزار می شود، شما می توانید ده ها هزار کتاب را در این جشنوراه  پیدا کنید و با نویسندگان مورد علاقه خود ملاقات کنید تا در مورد آثار آنها صحبت کنید. 
فعالیت ‌های زیادی مانند مصاحبه، سخنرانی، کارگاه‌ های آموزشی با حضور نویسندگان و شاعران ترک و همچنین نویسندگان و شاعران از سراسر جهان وجود دارد. 
شما همچنین می توانید کتاب های قدیمی، کتاب هایی که رکورد فروش زده اند و بسیاری از مجموعه های دیگر را که دیگر در دست چاپ نیستند را در این جشنواره بیابید. 
در طول نمایشگاه، اتوبوس ها و تاکسی ها  ازمیدان تکسیم حرکت می کنند و شما را به درب نمایشگاه کتاب می برند.

جشنواره غذای استانبول

جشنواره غذای استانبول

10. جشنواره غذای استانبول

یکی دیگر از جشنواره‌ های  جذاب و خوشمزه ی استانبول جشنواره غذای استانبول TÜYAP Beylikdüzü است. اگر در روزهای پایانی ماه بهمن در استانبول هستید، می توانید طعم های مختلف و بسیاری از غذاهای محلی را میل کنید. 
در طول این جشنواره، که نه تنها برای سرآشپزهای ترکیه، بلکه برای کارشناسان بین المللی غذا و برندهای آن ها اهمیت دارد، مسابقات طعم و مزه های مختلفی در این فستیوال برگزار می شود. 
این جشنواره که توسط انجمن جهانی جوامع سرآشپز (WACS) به عنوان جشنواره ی قاره ای شناخته می شود، توسط فدراسیون آشپزها و سرآشپزان ترکیه (COCFED) برگزار می شود. 

آب ‌وهوای استانبول در نوروز 1401

همانطور که می دانید با رسیدن فصل بهار جشن نوروز آغاز می شود، در این فصل درختان شکوفه می زنند، گل ها باز می شوند.
 در فصل بهار استانبول دارای آب و هوایی فوق العاده بی نظیر است.
شما می توانید شگوفه های گیلاس بر روی درختان در خیابان های استانبول را ببینید و لذت ببرید و در خیابان ها قدم بزنید و به آواز گنجشک ها گوش دهید.
بسیاری نوروز را در استانبول بهترین فصل بازدید می دانند، در این فصل می توانید با شروع نوروز پوشاک های تخفیف خورده و پوشاک های جدید را که به بازار عرضه شده خریداری کنید.
در نوروز استانبول باران های شدیدی نیست، همچنین بادهای آزار دهنده ای نیز وجود ندارد، پس با خیال راحت می توانید به خرید و گشت و گذار بروید و لذت ببرید،از اواخر اسفند ماه تا اوایل فروردین آسمان استانبول آفتابی است. برای خرید تور ترکیه ارزان قیمت به سایت تریپ مراجعه کنید.

سوالات متداول در مورد فستیوال ها و جشنواره های استانبول در نوروز 1401

چه چشنواره هایی در نوروز استانبول بر گزار می شود؟

جشنواره بین المللی لاله استانبول در نوروز - جشنواره تئاتر استانبول - جشنواره فیلم استانبول و... در نوروز برگزار می شود.

آب و هوای استانبول در نوروز چگونه است ؟

آب و هوای استانبول در نوروز بسیار مطبوع است و هر ساله گردشگران بسیاری در این ماه به استانبول سفر می کنند، میزان بارندگی و باد در این فصل کم است.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc