https://gateway.trip.ir/api/

جاهای دیدنی کرمان

به روز رسانی: 19 فروردین ، 1403 جاذبه های گردشگری

جاهای دیدنی کرمان

جاهای دیدنی کرمان بسیار زیاد است، استان کرمان محل نگهداری میراث جهانی یونسکو از آثار فرهنگی تا طبیعی است. به همین دلیل جاذبه های گردشگری استان کرمان گردشگران زیادی را به این منطقه می کشاند. همچنین در کنار جاذبه‌ های طبیعی کرمان، آثار تاریخی و فرهنگی بسیاری از جمله مساجد، کاروانسراها، حمام ‌ها، آتشکده ‌های زرتشتیان و بازارهای قدیمی پر جنب و جوش را خواهید دید.
همچنین این استان مهمترین مرکز تولید فرش دستباف ایرانی و پسته ایرانی است. به هر حال، مکان‌ های میراث یونسکو برجسته ‌ترین مکان ‌های کرمان هستند. برای سفر به کرمان و دیدن جاهای دیدنی کرمان بلیط کرمان را از سایت تریپ تهیه کنید.

جاهای دیدنی استان کرمان با عکس

جاهای دیدنی استان کرمان با عکس

شهر کرمان

شهر کرمان با ارتفاع 1760 متری از سطح دریا، بر روی یک منطقه مسطح بین مجموعه ای از کوه های محلی قرار گرفته است.
کرمان در طول تاریخ خود 14 بار مورد حمله و ویرانی قرار گرفته است. بنیانگذار ساسانیان، اردشیر اول، توجه خاصی به این شهر داشت، اما مورد تهاجمات ویرانگر اعراب قرار گرفت. 
چندین حاکم محلی و ملی در طول تاریخ بر شهر تسلط داشتند، خلفای عباسی قدرت چندانی برای اعمال در کرمان نداشتند، کرمان در قرون 11 و 12 تحت فرمانروایی سلجوقیان بود.
کرمان در زمان صفویان به سرعت گسترش یافت، تجارت در این شهر بسیار رونق گرفت و مردم شهر فرش و قالیچه های خود را به انگلستان و آلمان صادر کرد.
پس از آن دوران پر رونق، دوران غم انگیزی فرا رسید که مردم شهر از لطفعلی خان زند مورد بی مهری قرار گرفتند، مردم از آقا محمد خان، مؤسس سلسله قاجاریه حمایت کردند. 
مردم بی گناه کرمان بهای زیادی برای این حمایت پرداختند، زیرا حاکم جدید بسیار مرد خشنی بود و مردهای خانواده های روستایی را کور می کرد و زنان و کودکان را به بردگی می فروخت و در نهایت شهر را ویران کرد. مورخان می گویند که حدود 20 کیلوگرم چشم در یک روز خارج شده است.

در زمان قاجارها، برای نجات شهر از این حادثه فاجعه بار کار زیادی انجام نشد. با این حال، قرن بیستم نتایج بسیار بهتری برای رفاه مردم به ارمغان آورد. 
این شهر در حال تبدیل شدن به یک مرکز صنعتی با تولید محصولات مختلف و ادامه تولید محصول اصلی کشاورزی خود یعنی پسته است. ما در این مقاله قصد داریم در ادامه شما را با جاهای دیدنی کرمان آشنا کنیم:

مجتمع گنجعلی خان کرمان

مجموعه گنجعلی خان کرمان مجموعه ای از محوطه های ساختمانی است که به فرماندهی گنجعلی خان در بافت قدیمی کرمان ساخته شده است. وی در حدود 400 سال پیش از فرمانروایان مشهور دوران صفویه بود. 
آثار این مجموعه که جزو برترین جاذبه های کرمان به شمار میرود  در اطراف میدان گنجعلی خان قرار دارند. درون این مجتمع حمام، بازار، مسجد و مدرسه وجود دارد.
مساحت این مجموعه حدود 11 هزار متر مربع است. حمام گنجعلی خان دارای نقشه های زیبای و همچنین موزه مردم شناسی نیز در بنا وجود دارد.
حمام گنجعلی خان : حمام گنجعلی خان درست روبروی ضرابخانه قرار دارد. اولین و البته بارزترین ویژگی این مکان دیدنی کرمان، ورودی این بنا است. آجرهای آبی ساده ورودی حمام با سنگ مرمر، نقاشی، گچبری، مقرنس و خط نستعلیق به صورت هنرمندانه تزئین شده است.
پس از عبور از ورودی، وارد راهرویی می شوید که به گونه ای طراحی شده است که دید فضای داخلی حمام را مسدود می کند و دیوارهای آن مانند پرندگان دریایی عمل می کنند، سپس وارد ایوان می شوید و سپس حمام اصلی سقفی مرتفع و شلوغ است.
صدای آبی از فواره ها و کاشی های طرح دار اولین چیزی است که توجه شما را جلب می کند. اتاق رختکن توسط اتاق هایی احاطه شده است که در هر کدام یک فواره وجود دارد.

ضرابخانه گنجعلی خان

ضرابخانه گنجعلی خان که به عنوان موزه ضرابخانه یا موزه سکه کرمان نیز شناخته می شود، همانطور که قبلاً ذکر شد، در قسمت شمالی بازار مسگری و رو به روی حمام گنجعلی خان قرار دارد.
ضرابخانه مستطیل شکل است که از یک گنبد بزرگ و چهار طاق کوچک در اطراف آن تشکیل شده است. بر فراز گنبد اصلی آن عمارت کلاه فرنگی قرار دارد که معماری منحصر به فرد آن موزه ضرابخانه را به نورگیر تبدیل کرده است.
در حال حاضر بیش از 500 سکه مختلف از دوره های مختلف تاریخی ایران از دوره اشکانی و ساسانی تا دوره قاجار و پهلوی هم به صورت سنتی در این موزه به نمایش گذاشته شده است.

بازار گنجعلی خان

بازاری گنجعلی خان، بازاری پرجنب‌ وجوش به مساحت 534 متر مربع در ضلع جنوبی میدان قرار دارد که می‌ توانید در آن سوغاتی‌ های رنگارنگ و صنایع دستی بخرید، قابل ذکر است بازار جمعه ها تعطیل است.

مسجد گنجعلی خان

مسجد گنجعلی خان یکی از قدیمی ترین مسجد های کرمان است که با نقاشی، چوب کاری، گچ بری و مقرنس به زیبایی تزئین شده است.

مدرسه گنجعلی خان

این مدرسه مرکز اصلی آموزشی کرمان بود که پس از سالها به کاروانسرا تبدیل شد. امروزه این ساختمان به بخش هنری تبدیل شده است.

مسجد جامع کرمان

مسجد جامع کرمان

مسجد جامع کرمان

مسجد جامع کرمان یا مسجد جامع مظفری شاهکار معماری ایرانی و یکی از جاذبه های اصلی کرمان است. این مسجد باستانی متعلق به سلسله آل مظفر در قرن چهاردهم است. از نظر معماری، مسجدی چهار ایوانی با سردر بلند است. جالب است بدانید که مسجد جامع کرمان مناره، عنصر رایج در معماری مساجد ایرانی را ندارد. از نظر تزئینات، کاشی کاری ها، معرق کاری ها و خوشنویسی های فوق العاده آن بازدیدکنندگان را متحیر می کند.

گنبد جبلیه کرمان

جبلیه گنبد صخره‌ای در کرمان است که از سنگ‌هایی در اندازه‌های مختلف تراشیده شده و با ملات مخصوصی از شیر شتر به هم متصل شده است، معماری این بنای هشت ضلعی به دوره ساسانی باز می گردد، گنبد از آنجایی که به نوعی نماد شهر است، یکی از جاذبه های اصلی کرمان است. 
همچنین این بنای سنگی موزه سنگ کرمان را در خود جای داده و در وسط پارک جبالیه قرار دارد. تاریخ دقیق این بنا نامشخص است به همین دلیل این بنا را به بنایی مرموز تبدیل کرده است. اما برخی از مورخان معتقدند که این بنا در گذشته زیارتگاه زرتشتیان یا آتشکده بوده است.

جعبه یخی مویدی

در گذشته کویرنشینان برای ذخیره آب از یخدان استفاده می کردند و یخدان مویدی بزرگ ترین یخ خشتی ایران است. این مخزن شکل گنبدی ومدور دارد و حصار آن حدود 12 متر ارتفاع دارد.
این بنا دارای قسمت های مختلفی از جمله آب انبار، حصار، استخر و سوراخ یخ می باشد. قابل ذکر است که از خاک رس به دلیل عایق بودن در برابر حرارت گرمای کویر استفاده می شود. 
هر شب یک لایه نازک از آب برای یخ زدن در این مخزن جمع می شود، هوای سرد شب به یخ زدن آب کمک می کند. در نتیجه با ذخیره تدریجی این یخ ها مردم آن زمان می توانستند آب مورد نیاز خود را تامین کنند.

قلعه دختر کرمان

قلعه دختر کرمان که به نام ‌های قلعه گواشیر، قلعه قدیم، قلعه کوه و آتشکده آناهیتا نیز شناخته می ‌شود، یکی از قدیمی ‌ترین قلعه‌ های ایران است که در مرکز کرمان باستان با خشت ساخته شده و اکنون بر فراز کوه بلندی قرار دارد. . در شرق شهر کرمان و نزدیک قلعه اردشیر قرار دارد. 
ساختمان سه طبقه نیمه ویران در داخل قلعه قرار دارد. دروازه اصلی قلعه دختر در غرب آن است و در دوردست پلکانی وجود دارد که با پل متحرک می توان به آن رسید.

تخت درگاه قلی بیگ

تخت درگاه قلی بیگ عمارتی است که در جنوب شرقی شهر کرمان و در گوشه جنوبی کوه قلعه دختر واقع شده است. این مکان آرامگاه یکی از نوادگان بیرام بیگ به نام درگاه قلی بیگ است. 
درگاه قلی بیگ از فرمانروایان اواخر دوره صفویه و رئیس ایل افشار کرمان بود. او تنها مشاهیر افشار بود که 150 سال بعد از گنجعلی خان به زبانش شهرت داشت. 
بایرام آباد بنایی زیبا در دل کوه ایجاد کرد و همچنین دریاچه ای در پایین کوه ایجاد کرد و با کانالی که در دل صخره حفر شده بود آب را از آسیاب به کف دریاچه رساند. آثار دریاچه هنوز در کنار بستر باقی مانده است.

مجموعه ابراهیم خان کرمان

مجموعه ابراهیم خان کرمان

مجموعه ابراهیم خان کرمان

ابراهیم خان ظهیرالدوله حاکم عادل کرمان در زمان فتحعلی شاه قاجار زندگی می کرده است. او برای رفاه بیشتر مردم مجموعه ای به مساحت بیش از 4 هزار متر مربع در این شهر ساخت. این مجموعه شامل بخشهای مختلفی است که می توان به مدرسه، بازار، حمام، آب انبار، مسجد و ... اشاره کرد.
مجموعه ابراهیم خان کرمان یکی از جاذبه های دیدنی کرمان است که در اطراف میدان گنجعلی خان قرار دارد. قسمت های اصلی این مجموعه در همان زمان و به دستور ابراهیم خان ساخته شد. اما فرزندان ظهیرالدوله در سال‌های بعد بخش‌هایی از این مجموعه را اضافه کردند.
یکی از ویژگی های این مجموعه استفاده از گچ بری هایی است که در معماری آن دوره کمتر مورد توجه قرار گرفته است. معماران قاجار از کاشی های آجری هفت رنگ فقط برای تزئین قسمت محدودی از بنا استفاده می کردند.

حمام وکیل کرمان

در میان حمام ‌های قدیمی ایران، حمام وکیل یکی از معروف ‌ترین آثار تاریخی و از دیدنی ‌های کرمان است. چیزی که این حمام را نزد ایرانیان مشهور کرده کاشی کاری های شگفت انگیزی است که در تمام قسمت های آن به چشم می خورد. این حمام 40 سال پس از حمام مجموعه ابراهیم خان ساخته شده است. در نتیجه رقابتی بین این دو حمام است، حمام وکیل کرمان از نظر بصری جذاب ‌تر و استفاده  از آن آسان‌ تر بوده است.
حمام وکیل را در کرمان نزدیک خیابان طالقانی خواهید یافت. حمام وکیل کرمان در زیر سطح زمین طبق قوانین حمام های سنتی ایرانی ساخته شده است. این کارنقش اساسی در حفظ گرمای حمام و اصل تامین آب دارد، حمام وکیل با دو بخش اصلی برای حمام و رختکن طراحی شده است. 
در حمام وکیل داستانی از تاریخ مردم کرمان می شنوید، بازارهای سنتی و مساجد کاشی کاری شده در اطراف حمام وکیل کرمان قرار دارند که دیدن آنها خالی از لطف نیست.

باغ شازده کرمان

شهر ماهان به خاطر مقبره رهبر بزرگ صوفیان، شاه نعمت الله ولی و همچنین باغ شازده شهرت دارد. باغ شاهزاده ماهان باغی تاریخی ایرانی است که در ۶ کیلومتری کرمان قرار دارد. 
باغ ایرانی از حوض هایی به صورت پلکانی و ساختمانی دو طبقه تشکیل شده است که طبقه دوم آن به عنوان سکونتگاه استفاده می شده و آب آن با قنات تامین می شود.این باغ قاجاری بزرگترین باغ ایران است و در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. 
شما با دیدن  چنین باغ سبز بزرگی در دل یک کویر داغ شگفت زده خواهید شد. در این باغ سلطنتی، یک پلکان طولانی تا قصری که در انتهای باغ است می ‌رود. همچنین جریان آب را در راه پله مشاهده خواهید کرد که سرچشمه این جریان قنات ها و برف های ذوب شده کوه های اطراف است.
علاوه بر این، در مرکز باغ، منظره یک حوض بزرگ با چندین فواره چشمان شما را جلب خواهد کرد. از نظر تاریخی، هنرمندان آن زمان از آجر و کاشی های رنگارنگ برای تزئینات این بنا استفاده کرده اند. 

جاهای دیدنی ماهان کرمان

جاهای دیدنی ماهان کرمان

باغ فتح آباد کرمان

باغ فتح آباد که به باغ بیگلربیگی نیز معروف است، یکی از زیباترین باغ های ایران است. باغ فتح آباد با اینکه سال ها رها شده بود و متأسفانه تعدادی از درختان آن به همین دلیل خشک شده بودند، به زیبایی هر چه بیشتر احیا شد و به دوران شکوفایی خود بازگشت.
این باغ در دوره قاجار ساخته شده و معماری سلطنتی آن در عمارت میانی باغ به نمایش گذاشته شده است. برای دیدن این باغ بهتر است در غروب آفتاب از باغ فتح آباد دیدن کنید زیرا نورپردازی شگفت انگیز آن شکوه این باغ را چند برابر می کند. 

باغ هرندی کرمان

باغ هرندی کرمان که به موزه هرندی نیز معروف است، تاریخچه جالبی دارد. این باغ اولین بار در حدود سال 1290 هجری قمری توسط محمدرضا خان عدل سلطان که از سربازان معروف کرمان در زمان خود بود، به عنوان باغ تفریحی خارج از شهر ساخته شد که چند سال بعد توسط یکی از تجار معروف به آن نامگذاری شد. 
حدود 40 سال بعد این باغ به وزارت فرهنگ و هنر اهدا شد و به مالکیت خصوصی در آمد. این باغ سرسبز و زلال به مرور زمان به موزه های مختلفی تبدیل شد و مدتی به عنوان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمان نیز مورد استفاده قرار گرفت.
باغ هرندی در حال حاضر در خیابان فردوسی این شهر قرار دارد و طبقه همکف آن به موزه سازهای سنتی و طبقه اول این باغ به موزه باستان شناسی اختصاص دارد.

جنگل پردیسان کرمان

بزرگترین جنگل دست ساز ایران در کرمان ساخته شده است. جنگل پردیسان قائم توسط دکتر مظفر بقایی در کوه های صاحب الزمان برای حفاظت از محیط زیست این منطقه ساخته شده است. جنگل پردیسان قائم یکی از دیدنی های طبیعی کرمان است. حدود 500 هزار درخت از انواع مختلف در این جنگل کاشته شده است. سرو، سنجد و کاج از جمله این درختان هستند.
این جنگل امکانات مختلفی برای سفرهای تفریحی با خانواده و دوستان دارد. هیجان موتورسواری، دوچرخه سواری یا کارتینگ را تجربه کنید. 

دشت لوت کرمان

استان کرمان دارای بسیاری از آثار ثبت شده در یونسکو است که در میان آنها دشت لوت یا کویر لوت منطقه ای بسیار برجسته است. دشت لوت اولین منطقه طبیعی یونسکو ایران است که گردشگران زیادی را از سراسر جهان به این منطقه کشانده است.
ویژگی های جغرافیایی متعددی در این کویر وجود دارد که آن را به یکی از بهترین نقاط دیدنی کرمان تبدیل می کند. یکی از مناظر شگفت انگیز کویر لوت آنها کلوت ها هستند، هیولاهای شگفت انگیز صحرا همانند برآمدگی های بزرگ هستند که توسط بادهای شنی ایجاد و تراشیده شده اند. 
همچنین نماهای جغرافیایی منحصربفرد دیگری در دشت لوت وجود دارد. از جمله نوعی درخت به نام نبخا که مرتفع ترین در جهان هستند، رودخانه شور و تپه های ستاره ای شکل می باشد، علاوه بر این، می توانید از فعالیت هایی مانند کوه نوردی، سافاری، شتر سواری، کمپینگ و رصد ستاره در صحرای لوت لذت ببرید.

حرم شاه نعمت الله ولی در کرمان

حرم شاه نعمت الله ولی در کرمان

حرم شاه نعمت الله ولی در کرمان

زیارتگاه شاه نعمت‌الله ولی در فاصله ۵/۵ کیلومتری باغ شازده در ماهان واقع شده است، او شاعر و عارف سرشناس ایرانی در قرن ۱۴ و ۱۵ هجری قمری بود. 
حرم در باغی وسیع و باشکوه با گچ بری های زیبا و گنبدی فیروزه‌ ای قرار دارد. همچنین در این مجموعه موزه ای به نام پورتال امیریه یا عمارت امیریه وجود دارد که قدمت آن به دوران قاجار می رسد. شایان ذکر است این زیارتگاه محلی است که صوفیان دراویش برای زیارت گرد هم می آیند و مراسم مذهبی خود را برگزار می کنند.

مسجد ملک کرمان

مسجد ملک کرمان که به مسجد امام نیز معروف است در خیابان امام خمینی این شهر قرار دارد و بزرگترین و قدیمی ترین مسجد کرمان است. این مسجد حدود هزار سال قدمت دارد و در زمان سلجوقیان به سبک چهار ایوانی ساخته شده است، برج آجری برای زمان سلجوقی و سه محراب گچ بری شده و یک قنات سرپوشیده که آب آن از داخل مسجد می گذرد از جمله ویژگی های منحصر به فرد مسجد است.

کتابخانه ملی کرمان

کتابخانه ملی کرمان یکی از بناهایی است که مربوط به دوره پهلوی اول است. در این دوره طراحی شهرها با قوانین جدید شهرسازی تغییر کرد و بناهای تاریخی زیادی در شهرهای مختلف ایران ساخته شد. کتابخانه ملی کرمان یکی از این آثار تاریخی است که در سال 1308 شمسی تأسیس شده است.
این بنا در ابتدا توسط بسیاری از تجار کرمان، رفسنجان و یزد به بهره برداری رسید. کارخانه نساجی خورشید کارخانه ریسندگی خورشید در این بنا آغاز به کار کرد. این کارخانه اگرچه عمر زیادی نداشت اما پس از مدتی به دلیل حوادث و مشکلات تعطیل شد.
سرانجام پس از نوسازی و تخلیه تجهیزات کارخانه، ساختمان به عنوان مرکز کرمان شناسی در سال 1368 شروع به فعالیت کرد. دو سال بعد با تلاش سازمان میراث فرهنگی، کارخانه نساجی سابق به کتابخانه ملی تبدیل شد.

آتشکده کرمان

آتشکده زرتشتیان کرمان در خیابان شهدا، خیابان برزو آمیقی این شهر قرار دارد. این آتشکده آخرین زیارتگاه زرتشتیان استان بود که در زمان رضاخان در خانه ای شخصی به نام جهانگیر اشیدری ساخته شد و هم اکنون باغ سرسبز آن در اطراف آتشکده باقی مانده است.

ارگ بم کرمان

ارگ بم با قدمت 2500 سال پیش، بزرگترین بنای خشتی جهان و یکی از جاذبه های دیدنی کرمان است. همچنین ارگ بم در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. 
این ارگ از نظر موقعیت مکانی در حدود 190 کیلومتری کرمان و در همسایگی بم در استان کرمان قرار دارد. ارگ بم با 180 هزار متر مربع مساحت، بیش از 67 برج و حدود چهارصد خانه و بنای عمومی شهری باستانی بوده است. 
همچنین شواهد نشان می دهد که ارگ بم تا سال 1850 قابل سکونت بوده است. متأسفانه در5 آذر 1382 زلزله مهیب حدود 80 درصد از ارگ را ویران کرد. 
از این رو کشورهای بسیاری مانند ایتالیا، ژاپن و فرانسه در بازسازی این بنای ارزشمند به ایران کمک کرده اند. در حال حاضر بخش‌هایی از ارگ بازسازی شده و این عملیات ادامه خواهد داشت.

قلعه یا ارگ راین کرمان

قلعه یا ارگ راین کرمان

قلعه یا ارگ راین کرمان

قلعه راین در حدود 100 کیلومتری جنوب کرمان قرار دارد و دومین قلعه خشتی بزرگ ایران پس از ارگ بم است. ارگ راین با تمام عناصر معماری یک ارگ متروکه به عنوان بزرگترین بنای خشتی استان کرمان پس از ارگ بم شناخته می شود. راین حدود 2000 سال قدمت دارد. 
 معماری این قلعه باورنکردنی است این ارگ خشتی با مساحتی بیش از 22000 متر مربع شما را شگفت زده خواهد کرد. ارگ راین مربوط به دوران ساسانیان است و تا 150 سال پیش سکنه داشته است. 
از نظر معماری، قلعه راین ساختمانی مربع مانند است که با برج های متعدد و حصاری 10 متری احاطه شده است. در این شهر خشتی شانزده ساختمان وجود دارد که به سه بخش اصلی تقسیم شده است. ارگ راین پس از زلزله مهیب 5 آذر 1382 که حدود 80 درصد ارگ بم را ویران کرد، گردشگران بیشتری را به خود جذب کرده و به یکی از محبوب ترین جاذبه های کرمان تبدیل شده است.

قلعه اردشیر در کرمان

یکی از ویژگی های قلعه اردشیر مصالح به کار رفته در ساخت آن است. این جاذبه کرمان دارای دیوارهای آجری است که با قطر شش متر یا بیشتر ساخته شده اند، بخش های زیادی از بنای قلعه اردشیر ویران شده است. به گفته باستان شناسان، این دو قلعه به دو قسمت تقسیم می شوند.
قسمت اصلی و بزرگتر قلعه اردشیر کرمان بر روی تپه های مشرف به شهر و قسمت دیگر در ارتفاع کمتری بنا شده است. قسمت دوم این قلعه به آتشکده آناهید نیز معروف است. با توجه به اطلاعاتی که از قلعه اردشیر به دست آمده، این مکان از قلعه های نظامی ارزشمند تر است، ظاهراً گاهی اوقات از این قلعه برای برگزاری جشن ها و آیین ها نیز استفاده می شده است.

گنبد مشتاقیه در کرمان

گنبد مشتاقیه معروف به سه گنبد در شرق مسجد جامع کرمان قرار دارد. یکی از آثار به جای مانده از دوران قاجار است که از دو گنبد کاشی کاری و یک گنبد آجری تشکیل شده است. 
این گنبدها بر فراز قبور سه تن از صوفیان معروف ساخته شده است. از آثار تزیینی مجموعه مشتاقیه می توان به کاشی کاری، نقاشی، گچ بری، مقرنس و ... اشاره کرد.
همچنین مقبره شمالی آرامگاه مشتاقیه علی شاه دارای کنده کاری های داخلی بسیار چشمگیر و ارزشمند است. همچنین در داخل آن حیاطی باشکوه با حوضی زیبا در وسط و درختان متعدد اطراف آن را می بینید.
از سوی دیگر این بنای تاریخی علاوه بر این مقبره دارای یک مسجد و دو تالار است که محل دفن بسیاری از بزرگان دین است.

روستای میمند کرمان

اگرچه زمان زیادی از زندگی مردم در غارها می گذرد، زندگی غارنشینان هنوز برای بشر مرموز است. خوشبختانه، چند مکان باقی مانده است که به ما امکان می دهد درباره تاریخ بشر بیشتر بدانیم. روستای تروگلودیت میمند یکی از معدود روستاهای صخره ای است. 
میمند منطقه ای مستقل و نیمه خشک در انتهای دره ای در انتهای جنوبی رشته کوه های مرکزی ایران در نزدیکی شهرستان شهربابک در استان کرمان است.
اهالی روستا میمند نیمه عشایری و کشاورز هستند. اعتقاد بر این است که میمند اقامتگاه اولیه انسان در فلات ایران بوده و قدمت آن به 12 هزار سال پیش باز می گردد. بسیاری از مردم روستا در 350 خانه ی حفر شده در میان صخره ها زندگی می کنند تحقیقات نشان داده قدمت زندگی در این روستا  به 3 هرار می رسد. میمند از سال 2015 در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد.

غار ایوب کرمان

غار ایوب کرمان

غار ایوب کرمان

غار ایوب کرمان در کوه ایوب در شمال غربی کرمان قرار دارد. این مجموعه شامل غار و امامزاده ایوب است که در ارتفاع 2700 متری از این کوه 3300 متری قرار دارد و دهانه آن یکی از بزرگ ترین دهانه های غار ایران است که 50 متر است.

موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان

اگر به هنر و تماشای آثار هنری علاقه دارید، بازدید از موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان را از دست ندهید. نام این موزه از نام پدر مجسمه سازی ایران علی اکبر صنعتی زاده گرفته شده است. حاج علی اکبر صنعتی از خیرین کرمانی بود که اموال زیادی را وقف تربیت کودکان بی سرپرست کرد. او برای بچه ها بدون مدارک شناسایی به نام خودش شناسنامه می گرفت. اگر در کودکی استعداد و علاقه ای به موضوع خاصی می دید، از حمایت از او دریغ نمی کرد. پدر مجسمه سازی ایران یکی از فرزندان این پرورشگاه بود که با حمایت این خیر کرمانی توانست زیر نظر بهترین معلمان هنر به تحصیل بپردازد.

بیشتر آثار هنری این موزه از دیدنی های کرمان متعلق به استاد صنعتی زاده است. البته با گشت و گذار در بخش های مختلف این موزه، با آثار هنرمندان معاصر ایرانی و خارجی نیز آشنا خواهید شد. موزه هنرهای معاصر صنعتی ادای احترامی است به بیش از 1200 اثر هنری منحصر به فرد مانند مجسمه های ساخته شده از برنز، گچ، مرمر و چوب، تخته های موزاییک است. در کنار این مواد، اشیاء متنوعی نیز وجود دارد که در سبک های زیبایی شناختی مختلف ساخته شده اند. سایر اقلام متعلق به بیش از 83 هنرمند ایرانی و 16 هنرمند بین المللی می باشد. در میان این هنرمندان نام ‌های آشنا مانند پرویز تناولی، سهراب سپهری، کمال‌ الملک، آگوست رودن، هنری اسپنسر مور و امیل نولده نیز به چشم می خورد.

بازار بزرگ کرمان

بازار بزرگ کرمان، یکی از قدیمی ‌ترین مراکز تجاری ایران، بین میدان مشتاقیه و ارق کرمان قرار دارد. این بازار باستانی که طولانی ‌ترین بازار ایران است، مشتمل بر بازارهای متعدد با جلوه‌ های تاریخی زیبا است که یادگاری از دوران باستان است. 
شایان ذکر است که در بازار بزرگ کرمان بیش از 12 قسمت وجود دارد که از مهم ترین آنها می توان به بازار ارگ، گنجعلی خان، بازار وکیل و بازار اختیاری اشاره کرد. 
بنابراین می توانید چند ساعت در این بازار پر جنب و جوش قدم بزنید تا از معماری های منحصر به فردی که متعلق به حدود 400 تا 600 سال پیش است لذت ببرید و با مردم محلی که در حال خرید و فروش و چانه زدن هستند، ملاقات کنید. همچنین می توانید صنایع دستی و محصولات رنگارنگ کرمان مانند فرش ایرانی، دمپایی های سنتی و زیره را خریداری کنید.

پیست اسکی سیرچ در کرمان

پیست اسکی سیرچ یکی از مهیج ترین دیدنی های کرمان است که در جاده سیرچ قرار دارد. یکی از دلایل اهمیت این پیست، منحصربه‌فرد بودن آن است؛ چراکه در جنوب شرق کشور تنها این مکان به عنوان پیست اسکی برفی کاربرد دارد. در تمام طول سال می توانید به این پیست اسکی بروید. مسیر جستجو در قله جفتان نزدیک به تپه گندم بریان قرار دارد. دمای این تپه حتی در برخی روزها از 70 درجه سانتی‌گراد نیز فراتر می‌رود.

برای بازدید از پیست اسکی سیرچ، حتما ابزار و تجهیزات کافی در اختیار داشته باشید. کاپشن، دستکش، شلوار ضد رطوبت، کلاه ایمنی و کفش مناسب از مهمترین این تجهیزات است. همراه داشتن وسایل غیر ضروری، راه رفتن در پیست اسکی را برای شما سخت تر می کند.

پیست اسکی سیریچ در کرمان

پیست اسکی سیرچ در کرمان

بهترین زمان برای سفر به کرمان

بهترین زمان سفر به کرمان از اواسط اسفند تا اواخر اردیبهشت است که در این مدت بهار به اوج زیبایی خود می رسد. از سوی دیگر جشنواره موسیقی یکی از مهمترین رویدادهای استان کرمان در فصل بهار برگزار می شود. 
در این جشنواره هنرمندان و اساتید موسیقی ایرانی و نوازندگان داخلی از سراسر کشور شرکت می کنند. بنابراین اگر به موسیقی محلی علاقه مند هستید می توانید از 1 تا 14 اردیبهشت در کرمان در این رویداد حضور پیدا کنید.
شهر کرمان دارای میانگین دمای بالا در دی ماه 8 درجه سانتیگراد و متوسط  آن 4 درجه سانتیگراد است. در تیرماه میانگین حداکثر و حداقل به ترتیب 35درجه سانتیگراد و 17 درجه سانتیگراد است، بخش‌های جنوبی استان مانند شهر بم، آب و هوای گرم ‌تر و مرطوب ‌تری در طول سال دارد.
جاهای دیدنی کرمان در بهار بهترین زمان سفر است به دلیل تعطیلات نوروزی فصل های تابستان گرم می شود و فصل پاییز نیز هوای مطبوعی دارد. توجه داشته باشید که در فصل بهار و در ایام نوروز کرمان مملو از گردشگر است.
شایان ذکر است هوای کرمان از اواخر شهریور تا آبان معتدل است و برخی معتقدند پاییز بهترین زمان برای سفر به کرمان است. 
علاوه بر این، جاهای دیدنی کرمان در پاییز مثلا  کویر لوت در فصل پاییز آب و هوای بسیار مطبوع است در این فصل می ‌توانید از مناظر کلوت ‌ها، هیولاهای صحرا، تپه‌ های طلایی عظیم، دریاچه نمک زیبا، ، گندم بریان و آب انبارهای باستانی لذت ببرید. 
جاهای دیدنی کرمان در زمستان سرد و خشک است. بنابراین زمستان از اواخر آبان تا بهمن فصل مناسبی برای سفر به کرمان نیست، تابستان در کرمان هوا گرم و خشک است، خرداد، تیر و مرداد کرمان کمترین مسافر را دارد.

روش های رفتن به کرمان

برای رفتن به کرمان راه های مختلفی وجود دارد این شهر دارای دسترسی های متنوعی است که در ادامه ما به شما می گوییم که چگونه خود را به کرمان برسانید:

با ماشین

اگر قصد سفر به کرمان با ماشین شخصی خود را دارید باید بگوییم که شما می توانید از طریق آزادراه های شهر تهران به سمت، 
کرمان حرکت می کنید فاصله ی تهران تا کرمان 984 کیلومتر با ماشین حدود 11 ساعت است. 

با هواپیما

استان کرمان دارای پنج فرودگاه است که مهمترین آنها فرودگاه بین المللی کرمان است. در انتهای بلوار جمهوری واقع شده است. از این فرودگاه به طور منظم پروازهای تهران، مشهد، ساری، شیراز، زاهدان، تبریز و کیش انجام می شود.
فرودگاه بین المللی کرمان پروازهای منظمی به برخی از شهرهای بزرگ و کوچکتر ایران  دارد که در زیر به چند مورد آن اشاره می کنیم:

تهران (3-4 پرواز در روز)
اصفهان (1 پرواز در هفته)
زاهدان (1 پرواز در هفته)
مشهد (2 پرواز در هفته)
جزیره کیش (2 پرواز در هفته)
شیراز

با قطار

خطوط ریلی شمال به جنوب و از شرق به غرب کرمان استان های تهران، اصفهان، هرمزگان، خراسان، یزد، سیستان و بلوچستان را به یکدیگر متصل می کند. راه آهن کرمان - بم و بم - زاهدان نیز موجود است.
ایستگاه راه آهن کرمان در جنوب غربی شهر و نزدیک پایانه مسافربری آدینه کریمان واقع شده است.
کرمان به کل شبکه ریلی ایران متصل است. در آینده نزدیک به تهران، قم، کاشان، یزد، مشهد و همچنین به زاهدان متصل می شود.

با اتوبوس

کرمان با اتوبوس به اکثر نقاط کشور ارتباط خوبی دارد. پایانه اتوبوس جدید کرمان به نام آدینه در سال 1392 افتتاح شد.

امکان سفر با ماشین یا اتوبوس به کرمان وجود دارد. اتوبوس هایی از شهرهای مختلف ایران به سمت ترمینال آدینه کرمان حرکت می کنند. این ترمینال مجهز به امکانات رفاهی و هتل می باشد.

سوغات و مکان های دیدنی کرمان

سوغات و مکان های دیدنی کرمان

خرید سوغاتی در کرمان

مارکوپولو در قرن سیزدهم از کرمان گذشت و از هنرهای بی عیب و نقص گلدوزی که در این منطقه بود را مشاهده کرد. صنعت اصلی کرمان صادرات 600 میلیون دلاری فرش ایران به کشورهای دیگر است، کرمان با کارخانه ‌های بزرگ و تعاونی‌ های کوچک فعال در سراسر استان و تولید فرش‌ های طرح ‌دار نقش بسزایی دارد.
از دیگر سوغات معروف می توان به پسته، بادام و خرما اشاره کرد که همگی در آب و هوا به خوبی رشد می کنند. زیره همچنین یک ادویه محلی کرمانی است،  شال و سایر پوشاک نخی و دستس از دیگر سوغات کرمان هستند.

سوالات متداول:

1. جاهای های دیدنی کرمان کدامند؟

اگر قصد سفر به کرمان دارید این مکان های تاریخی در کرمان را حتما بازدید کنید، ارگ بم، گنبد جبلیه، مجموعه گنجعلی خان، مجموعه ابراهیم خان، قلعه اردشیر و ارگ راین 

2. سوغات معروف کرمان چیست؟

اگر قصد خرید سوغات در کرمان را دارید باید بگویم سوغات معروف کرمان عبارتند از پسته، زیره، بادام و خرما، فرش است.

بخش نظرات

پریسا 03 فروردین 1403

سلام و عرض ادب. جسارتا دو نکته، سیرچ نه سیریچ! و دره راگه ناصریه رفسنجان نه دره راگه کرمان

تحریریه تریپ

سلام. ممنون از توجه و دقتتون.
نام پیست اسکی اصلاح شد. اما درمورد نام دره راگه، این جاذبه دیدنی به هر دو نام جستجو میشه و از اونجایی که در استان کرمان قرار داره، به نام دره راگه کرمان هم شناخته میشه.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc