https://gateway.trip.ir/api/

باغ شازده ماهان بهشت کرمان

به روز رسانی: 14 آبان ، 1402 جاذبه های گردشگری

باغ شازده ماهان بهشت کرمان

باغ شازده بهشتی در کویر است که با مناظر بدیع و چشمنواز شما را شیفته زیبایی خود می کند. یکی از زیباترترین باغهای ایرانی کرمان بدون شک باغ شازده ماهان است. معماری باغ شازده ماهان از لحاظ طراحی باغ و منظر بی نظیر است. با تمام اطلاعات گردشگری سفر به باغ شاهزاده ماهان آشنا شوید. اگر قصد دارید باپرواز تهران کرمان به این دیار بروید، فصل بهار هوای مطبوعی دارد و قیمت بلیط هواپیما ارزرانتر است.

باغهای ایرانی کرمان

کرمان با وجود هوای گرمسیری، زیباترین باغهای ایرانی را داراست. تنوع باغهای تاریخی کرمان و ایجاد فضای بهشت وار آن مثال زدنی است از مهمترین این باغها می توان به باغ شاهزاده کرمان، باغ بیرم آباد، باغ هرندی و باغ فتح آباد اشاره کرد.

باغ ایرانی شازده ماهاننمای هوایی از باغ شازده در میان کویر با پس زمینه کوههای جوپار

معرفی باغ شازده ماهان 

تصور بهشتی کوچک در دل زمینهای بیابانی جذاب است. موقعیت باغ شازده در نزدیکی کوه جوپار و با جویها و حوضهای همیشه پر آب، از زیباترین جاذبه های گردشگری کرمان است. این باغ در دوره قاجار و توسط حاکم وقت کرمان، ساخته شد. اداره فرهنگ و هنر در دوره پهلوی باغ شازده را  خریداری و دهه 50 در فهرست آثار ملی به ثبت رساند. دو زلزله ویرانگر سال 37 و 60 به باغ آسیب زیادی زد. تا اینکه سال 70 و به واسطه برگزاری كنگره جهاني خواجو شاعر کرمانی، باغ شازده مرمت و احیا گردید. آب همیشه جاری باغ از قنات تیگران تامین می شود که از رشته کوه جوپار سرچشمه می گیرد. طراحی پله ای باغ باعث شده آب به راحتی از عمارت کوشک در بالاترین نقطه باغ تا آبنمای سردر در جریان باشد. در سال 90 باغ شازده در فهرست آثار جهانی یونسکو قرار گرفت.

شاهزاده ماهان کیست

در دوران قاجار؛ مناطق مختلف ایران توسط شاهزادگان قجری اداره می شد. حاکم ماهان عبدالحمید میرزا ناصرالدوله بود که 11 سال در این منطقه حکفرمایی می کرد. او نوه ولیعهد قاجار، عباس میرزا بود و در دارالفنون آموزش دیده بود. او در سال 1259 شمسی به دستور ناصرالدین شاه، حاکم کرمان شد. چند سال پس از مرگ پدرش، لقب فرنمانفرما دریافت کرد و کرمان و بلوچستان تحت قلمرو او قرار داشت. در دوره حکمرانی او نخستین سرشماری کرمان انجام گرفت. به خاطر ساخت باغ معروف ماهان، باغ شازده یا باغ شاهزاده به نام او ماندگار شد.

شاهزاده ماهانناصرالوله سازنده باغ و ملقب به شاهزاده ماهان

معماری باغ شازده ماهان 

باغ شاهزاده نسبت به سایر باغهای ایرانی دارای مساحت بیشتری است. پلان باغ مستطیلی به ابعاد 120*400 است که روی زمین شیبداری احداث شده است. دورتادور باغ با دیوار چینه ای محصور شده است. نقشه باغ متقارن است و دارای یک محور دسترسی مرکزی است. این مسیر با یک رشته پله پیوسته و حوضهای پشت سر هم طراحی شده است.

در جلوی سردر باغ، آبنمای بزرگی با چندین فواره قرار دارد که منظره ای زیبا با سردر قدیمی ایجاد می کند. ساختمان سردر دارای پلان خطی و به صورت دو طبقه است.

با ورود به سایت باغ شاهزاده ماهان شما تصویری زنده و رویایی از یک باغ کویری خواهید. قبل از شروع پله دسترسی، یک آبنمای زیبا قرار دارد که ساختمان سردر را منعکس می کند. در انتهای مسیر دسترسی یعنی بالای باغ، کوشک سفید رنگ به چشم می خورد که پس زمینه آن کوههای سربفلک کشیده جوپار است. این عمارت دو طبقه، با شاهنشین مشرف به منظره کل باغ، منظره ای آرامش بخش و دلربا دارد. ساختمانهای جانبی، خانه زعیم باشی و حمام (با اقتباس از حمام گنجعلي‌خان) از دیگر بناهای داخل باغ شازده هستند.

شما هنگام بالا رفتن از پله ها متوجه کرت بندی محوطه باغ خواهید شد که با یک سیستم آبیاری دقیق، هم آبنماها را تامین کرده هم باغ را آبرسانی می کند. گونه‎های گیاهی باغ شامل سرو، چنار، تبریزی، شونگ، سپیدار، بید و کاج است و در محدوده کرتها‌ درختان میوه کاشته شده است.

معماری باغ شاهزاده ماهانمنظره کوشک باغ شازده ماهان با معماری منظر عالی

هتل و اقامتگاه باغ شازده ماهان

هزینه اقامت در ماهان بالا نیست و شما می توانید با قیمت مناسب از حداقل شبی 120 هزارتومان به بالا سفرتان را به باغ شازده، جذابتر کنید.

هتلهای شهر ماهان

هتل سنتی متولی باشی ماهان

هتل سنتی ایوان ماهان

هتل باغ شاهزاده ماهان

هتل جهانگردی ماهان

بومگردی های ماهان

بوم گردی عمارت نعمت الهی

بوم گردی عمارت دلگشا ماهان

بوم گردی گدین ماهان

رستوران باغ شازده ماهان

شما می توانید وعده غذایی خود را در رستوران سنتی باغ شازده میل کنید و از هوای مطبوع و منظره باغ لذت ببرید.

مسیر دسترسی به باغ شازده ماهان

1.اگر از شهر کرمان عازم باغ شازده هستید، باید وارد بزرگراه هفت باغ شوید. این جاده مستقیم به باغ شازده می رسد. فاصله کرمان تا باغ شازده از این مسیر 37 کیلومتر است.

2.اگر می خواهید از شهر کرمان اول به شهر ماهان بروید، باید جاده کرمان- ماهان یا بزرگراه کرمان-بم را طی کنید تا به شهر ماهان برسید. فاصله شهر ماهان تا باغ شازده کمتر از یک ربع است.

3. اگر از بم می خواهید به باغ شازده سفر کنید، کافیست وارد بزرگراه بم-کرمان شوید و در ورودی شهر ماهان به سمت بزرگراه هفت باغ تغییر جهت دهید. فاصله بم تا باغ شازده 154 کیلومتر است.

بهترین زمان سفر به باغ شاهزاده ماهان

اواخر زمستان تا اوایل بهار و اواسط پاییز بهترین فصل سفر به باغ شازده کرمان است.

قیمت بلیط ورودی باغ شازده برای گردشگران ایرانی 5 هزار تومان و برای گردشگران خارجی 30 هزار تومان است.

باغ شاهزاده به جز مناسبتهای مذهبی مهم همه ایام سال باز است. ساعت بازدید از 9 صبح تا 8 عصر است.

شماره تلفن باغ شازده:  21033377  034

جاهاهی دیدنی نزدیک باغ شازده کرمان

آرامگاه شاه نعمت الله ولی ، عمارت شترگلو، آبشار سکنج، قنات جوپار، یخدان لنگر، حمام خان، ارگ بم.

سوالات متداول

قیمت ورودی باغ شازده ماهان چقدر است؟

برای گردشگران ایرانی 5 هزار تومان و برای گردشگران خارجی 30 هزار تومان است.

بهترین زمان بازدید از باغ شازده چه موقع است؟

فصل بهار و پاییز.

فاصله کرمان تا باغ شازده چقدر است؟

37 کیلومتر

آیا امکان اقامت در باغ شازده وجود دارد؟

خیر. شما می توانید در هتلها و بومگردیهای شهر ماهان اقامت کنید. 

بخش نظرات

قنبری 20 بهمن 1400

درود به شما.خواستم بپرسم تعداد پله های ورودی باغ چند تاست؟

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc