https://gateway.trip.ir/api/

دره راگه کرمان

به روز رسانی: 03 دی ، 1402 جاذبه های گردشگری

دره راگه کرمان

دره راگه کرمان یکی از پدیده های طبیعی منحصر به فرد و زیبای شهرستان رفسنجان کرمان است. کرمان استانی پهناور است که به دلیل شرایط اقلیمی، جاذبه های گردشگری، اکوتوریسم، ژئوتوریسم و طبیعت گردی، محل بسیاری از جاذبه های گردشگری طبیعی است. کرمان یکی از پر زرق و برق ترین استان های ایران است.
دره یا تنگه راگه که در نزدیکی شهر رفسنجان قرار دارد، حدود 20 کیلومتر طول و 80 متر عمق دارد، این دره توسط رودخانه همیشگی گیوداری، سیلاب ها و فرسایش خاک در طول چندین هزار سال ایجاد شده است.
این دره تا چند سال گذشته ناشناخته بوده است از ویژگی های این دره زیبا می توان به قله های مخروطی تیز، تیغه ها و دیواره های نواری اشاره کرد. دره راگه شامل اشکال خیره کننده ای است که با ساییدگی چند هزار ساله ساخته شده است.
در برخی از نقاط در میان ستون‌ ها و قله‌ های دره، اشکال فضایی متعددی وجود دارد که می‌ توان گذرگاه‌ های باریک و عریض را در کنار دیواره‌ های رودخانه ، همراه با سوراخ‌ ها و بریدگی ‌های کوچک یا بزرگ مشاهده  کرد که تعداد کمی از آن‌ ها طبیعی هستند، چند مورد از آنها مصنوعی هستند.

عکس دره راگه رفسنجان

عکس دره راگه رفسنجان

ویژگی های دره راگه

این دره با مورفولوژی خاص خود می تواند یکی از مقاصد ژئوگردشگری و سرچشمه  معدن مس باشد. علاوه بر این، این دره بخشی از مسیر گردشگری می باشد که دو جاذبه بوم گردی استان، روستای میمند و کلوت ها ی شهداد را به هم متصل می کند و کسانی که برای بوم گردی به کرمان می آیند، می توانند از این پدیده های طبیعی زیبا نیز دیدن کنند.
با قدم زدن در دره، شکاف ها و سوراخ های بزرگ و کوچکی را در بر می گیرید که برخی از آنها طبیعی و برخی دیگر توسط انسان ها در گذشته های دور ساخته شده اند. 
نکته قابل توجه در مورد این بیابان طبیعی حیات وحش منحصر به فرد منطقه است که شامل عقاب و کبک می شود و تنگه در چند کیلومتری منطقه حفاظت شده که از آهوهای پناه گرفته در استان کرمان محسوب می شود و وجود این حیوان توسط اهالی منطقه نیز گزارش شده است، وهمچنین برگزاری تورهای پرنده نگری و امکان تورهای نجومی از ویژگی های این دره زیبا می باشد. برای اطلاع از بلیط هواپیما کرمان تهران می توانید به سایت تریپ مراجعه کنید.

تاریخچه دره راگه کرمان

در کویر اطراف شهر معروف رفسنجان، دره ای به طول 20 کیلومتر و عمق 70 متر وجود دارد که عرض آن تقریباً 180 متر است. تنگه راگه مانند بسیاری از دره های ایران در اثر فرسایش آبی ایجاد شده است. این دره نتیجه فرسایش است
آب رودخانه دائمی گیودری و مربوط به دوره کواترنر است و تخمین زده می شود حدود 20 هزار سال قدمت دارد. فرسایش آب در منطقه شکل بسیار زیبایی را ایجاد کرده است، این دره شگفت انگیز هنگام کاوش در معادن کشف شد.
از جمله تنگه راگه به عنوان جاذبه های ژئوتوریسمی، این شهر را می توان از اقتصاد تک اقتصادی استخراج کرد. بنابراین صنعت گردشگری در شهر رونق می گیرد.
رودخانه ای فصلی در اعماق این دره وجود دارد که به مرور زمان خاک و صخره ها و پیدایش آن را شسته است. 
راگه تنگه ای بسیار طولانی است که فقط قسمتی از آن دیوارهای بلندی دارد و جاذبه ای زیبا برای گردشگری است  و منظره ای فوق العاده زیبا ایجاد می کند. 
به گفته کارشناسان، این دره به دلیل فرسایش آبرفتی شکل گرفته و به دلیل ادامه فرسایش، برخی از قسمت‌های دره در حال تغییر است. کرمان استانی پهناور است که به دلیل شرایط اقلیمی دارای جاذبه های اکوتوریسمی، ژئوتوریسمی و طبیعت گردی فراوانی است. تنگه راگه یکی از زیبایی‌ های طبیعی است که بسیاری از بینندگان آن را از نظر پتانسیل طبیعی در رقابت با کویر شهداد کلوت در استان کرمان می ‌دانند.

تورهای نجوم دره راگه

تورهای نجوم دره راگه

تفریحات تنگه راگه کرمان

تورهای نجوم دره راگه :  بر روی دیواره های دره، سنگ ها و سازه هایی به شکل های زیبا دیده می شود که شبیه کنده کاری های سنگی تمدن های باستانی است در لبه صخره‌ های زیبا و دیدنی، رودخانه همیشه در جریان گیدور قرار دارد. علاوه بر تمام زیبایی های دره، تماشای آسمان کویر در شب یکی دیگر از جاذبه های گردشگری این منطقه است. 
اکنون این دره محلی برای حضور برخی تور دره راگه رفسنجان می باشد که برای رصد ستارگان آسمان و دره ها و کوه نوردی است. دره راگه که در کنار قشم و ارس قرار دارد، سومین ژئوپارک ایرانی است که علاوه بر زیبایی ‌های زمینی، دارای آسمانی شگفت انگیز است که آن را مکانی مناسب برای گردشگری نجومی می‌ سازد.
دره نوردی : دره نوردی و پیاده روی از تفریحات خوب دره راگه به شمار می رود، لیکن برای این کار باید از نظر بدنی آمادگی داشته باشید و وسایل مورد نیاز در این راه را به همرا خو داشته باشید. وسایلی همچون بطری آب، عینک دودی، کرم ضد سوختگی، کفش مناسب پیاده روی، کلاه را باید همراه داشته باشید.
عکاسی : عکاسی نیز یکی از جذاب تریم تفریحاتی است که می توانید در تنگه راگه کرمان انجام دهید، این دره بهترین جا برای گرفتن عکس است فرقی ندارد شما چه حرفه ای باشید و چه آماتور پس حتما با خود دوربین یا موبایلتان را بیاوردید و از عکاسی در این دره زیبا لذت ببرید.

نکات مهم برای بازدید از دره راگه

از آنجایی که این منطقه به تازگی شناخته شده است و گردشگران بسیاری از اقصی نقاط کشور به آنجا می روند، پس نیاز به یک راهنمای خوب دارید تا شما را به راحتی به این منطقه برساند و همه جای آن را به شما نشان دهد. برای رفتن به این منطقه باید نکات جانبی را درنظر بگیرید در زیر ما به چند نکته مهم اشاره کرده ایم:

عمق دره راگه زیاد است، بنابراین از هیچ نقطه ای نمی توانید وارد دره شوید. برای بازدید از دره راگه حتما صبح زود بروید همیشه آب و غذا همراه خود داشته باشید.
از نوشیدن آب دره جدا خودداری کنید زیرا باعث مسمومیت شما خواهد شد. 
مجهز به اقلامی همچون کلاه، کفش مناسب دشت و کوهستان ،عینک آفتابی، کرم ضد آفتاب، دوربین عکاسی، کیسه زباله باشید.
امکان ناپایداری جو هوا و بادهای شدید و طوفان  و همچنین پرتاب و افتادن سنگ از دیوارهاپیاده روی در دره های خطرناک وجود دارد
در فصل های پاییز و زمستان به دلیل بارندگی  امکان سیل وجود دارد برای بازدید ازدره راگه جانب احتیاط را رعایت کنید. 

راهنمای دره راگه

راهنمای دره راگه

مسیر دسترسی به دره راگه

بیشتر دره های ایران در نواحی کوهستانی به ویژه در رشته کوه های البرز و زاگرس قرار دارند. اما در این میان دره های زیبایی در نقاط میانی کشور به چشم می خورد که از جذابیت بالایی برای گردشگری برخوردار است. یکی از این دره ها در استان کرمان و بین رفسنجان و شهر کرمان قرار دارد. مسیر رسیدن به این دره سخت نیست و می توان با وسیله نقلیه تا نزدیک دره پیمود. البته اگر از خودروهای آفرود استفاده می کنید حتی بخشی از دره قابل عبور است، اما مسیر اصلی فقط قابل پیاده روی است.
از رفسنجان وارد خط جنوبی کمربندی رفسنجان شوید و پس از عبور از فرودگاه رفسنجان وارد جاده خاکی سمت راست شوید. این جاده به سمت روستا های محمد آباد، علی آباد و رحمت آباد می رود. بیست و هفت کیلومتر از این نقطه تا دره راگه فاصله دارد پس از عبور از این جاده به ابتدای دره می رسید.
پیاده روی تا خود دره 20 کیلومتر می باشد. مخروط ها و ستون های فرسایشی، طاق ها و تیغه ها و دیوارهای راه راه که ارتفاع آن ها در برخی نقاط به 70 متر می رسد از بخش های ویژه این منطقه است.
فاصله رفسنجان تا دره راگه در حدود ۳۰ کیلومتروفاصله آن تا کرمان درحدود ۱۰۰ کیلومتر است. فاصله دره راگه تا فرودگاه رفسنجان نیز حدود 20 کیلومتراست.

بهترین فصل برای بازدید از دره راگه

کرمان در منطقه گرمسیری ایران قرار دارد، به همین دلیل در تابستان هوای گرم دارد که برای سفر مناسب نیست. بهار و پاییز بهترین زمان برای بازدید از استان کرمان و تنگه راگه است. 
بخش های خاصی از منطقه کرمان مانند کوه های نوک تیز و ستون های فرسایشی، طاق ها و تیغه ها و دیوارهای راه راه با ارتفاعات تا 100 متر در برخی نقاط وجود دارد. رودخانه گیودری که از میان دره می گذرد در روزها و فصول پر آب و در برخی فصول نسبتاً خشک و مرطوب است. ارزان ترین پرواز تهران کیش را از سایت تریپ بخواهید.

سخن آخر

دره راگه در رفسنجان استان کرمان قرار دارد قدمت این دره به 20 هزار سال پیش بر می گردد، این دره دارای شگفتی های زیادی است، هر ساله منجمان زیادی برای رصد ستارگان به این دره زیبا می روند.
متأسفانه برخی گردشگران بطری های پلاستیکی و سایر زباله ها را در دره پرتاب می کنند. لطفا برای حفظ این مکان شگفت انگیز بکوشید. امیدوار هستیم از خواندن این مقاله لذت برده باشید.

سوالات متداول در بارهی دره راگه

دره راگه کجاست ؟ 

دره راگه کرمان یکی از پدیده های طبیعی منحصر به فرد و لذت بخش شهرستان رفسنجان کرمان است.

بهترین فصل برای بازدید از دره راگه کی می باشد؟

کرمان در منطقه گرمسیری ایران قرار دارد، به همین دلیل در تابستان هوای گرم دارد بهار و پاییز بهترین زمان برای بازدید ازدره  راگه است. 

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc