https://gateway.trip.ir/api/

ارگ راین کرمان

به روز رسانی: 30 آذر ، 1400 جاذبه های گردشگری

ارگ راین کرمان

ارگ راین کرمان یا قلعه راین یکی از مهمترین آثار باستانی دوره ساسانی یعنی به حدود 500 سال بعد از میلاد برمی گردد. این قلعه زیبا که در استان کرمان قرار دارد، دومین بنای خشتی بزرگ پس از ارگ بم است. استان کرمان در مرکز جنوب شرقی ایران قرار دارد و مرکز آن کرمان است. کرمان استانی با آثار تاریخی و جاذبه های طبیعی فراوان است.
ارگ راین دومین بنای خشتی جهان با قدمت چند هزار ساله خود گردشگران ایرانی و خارجی بسیاری را به خود جذب کرده است. این منطقه به دلیل قرار گرفتن در مسیر شاهراه غرب به شرق و مسیر کرمان به جیرفت و بندرعباس از موقعیت بسیار خوبی برخوردار بود و به مرور زمان به یکی از مراکز اصلی تجارت و تجارت تبدیل شد. 
ارگ راین شاهد حوادث تاریخی بسیاری بوده است. این قلعه ی شگفت انگیز در زمان یزدگرد سوم بوده است و ساکنان آن زمان را از حمله اعراب نجات داده و در زمان نادرشاه افشار این ارگ متعلق به یکی از فرماندهان وی بوده است. برای اطلاع از پرواز تهران کرمان می توانید به سایت تریپ مراجعه کنید.

معماری ارگ راین کرمان

معماری ارگ راین کرمان

معماری ارگ راین کرمان

ارگ راین یک بنای خشتی با مساحت بیش از 20 هزار متر مربع است و  محوطه اطراف آن 40 هزار متر مربع است. 
ارگ راین روی تپه‌ ای با ارتفاع 2500 متر از سطح دریا قرار دارد. و بر نواحی اطراف خود تا شعاعی 7 کیلومتری تسلط دارد.
 پلان ارگ راین مستطیل شکل است و ابعدادی طولانی و عریض دارد، ابعاد آن 170 متر در 142 متر است.
معماری آن شباهت زیادی به ارگ بم دارد، این قلعه که در گذشته بر اثر عوامل طبیعی و انسانی ویران شده بود، چندین بار بازسازی و مرمت شده است. 
این قلعه که تماماً از خشت خام ساخته شده است، تنها یک ورودی به سمت شرق خود دارد که توسط دروازه ای بزرگ و باشکوه به حیاط منتهی می شود. 
ارگ راین مانند همه ارگ ‌های ایران دارای دو بخش مجزا برای افراد ثروتمند و مردمی عادی است همچنین شامل بخش‌ هایی مانند زورخانه، مدرسه، پادگان، بارانداز، ساختمان قرنطینه، مسجد، سرداب و اصطبل می باشد. 
ارگ راین دارای بخش‌های دیگری نیز می‌ باشد، مانند بخش نگهبانی نزدیک دروازه ورودی که نگهبانان برای نظارت و کنترل ورود و خروج مردم از آن استفاده می ‌کردند. ورودی قلعه نیز محل کار آهنگران و چاقوسازان بوده است.
طبقات مختلف این ارگ زیبا بسته به شغل و موقعیت اقتصادی و اجتماعی افراد متفاوت بوده است. برای حفظ امنیت قلعه راین، چهار برج دیدبانی یازده متری در اطراف آن ساخته شد و همچنین خندق های مصنوعی در قسمت جنوبی ارگ وجود داشت تا در برابر دشمنان محافظت مردم را محافظت کند. 
ارگ راین با ارتفاعی بیش از 10 متر و پهنای 5 متر می باشد و دور تا دور آن خندقی بزرگی از جنوب تا جنوب شرقی حفر شده است، این خندق هم برای دفاع تعبیه شده و هم مسیر عبور باران سیلاب بوده است.
دیوار بیرونی ارگ راین از 12 حصار که دارای طول های مختلف هستند تشکیل شده، و بر بالای حصار ها کنگره هایی قرار دارد که برای کمان داران بوده است.
این ارگ زیبا 16 برج در کناره و میانه حصارهای بیرونی و درونی دارد که 15 تای آنها از فضای بیرونی و درونی ارگ مراقبت می کردند و یکی از آنها به عنوان برج مادر به منظور ازاطلاع رسانی به برج های دیگر استفاده می شده است. تمام این 16 برج  پله های از دو طرف داشتند که یکی از آنها به بالای برج و دیگری به برج های دیگر راه داشت.
در بدنه ی تمام برج های ارگ راین سوراخ هایی برای دیده بانی و سرکشی همچنین تیرکش ها برای دفاع از دشمن تعبیه شده است. تمام برج ها از خشت و چینه ساخته شده اند و پلکان های آنها از چوب برای زیرسازی استفاده شده است.

تاریخچه ارگ راین کرمان

تاریخچه ارگ راین کرمان

تاریخچه ارگ راین کرمان

ارگ راین کرمان به عنوان قلعه ای غیر قابل نفوذ شناخته می شود. هیچ ارتشی هرگز نتوانست از دروازه های آن عبور کند و در تمام جنگ ها و حملات در طول تاریخ خود نفوذ ناپذیر باقی ماند.
یکی از نکات قابل توجه و جالب در مورد قلعه راین که آن را از سایر آثار تاریخی مشابه متمایز می کند این است که تا 150 سال پیش حدود 5 هزار نفر در آنجا زندگی می کردند. 
اما پس از آن ارگ به تدریج ویران شد در سال 1374 سازمان میراث فرهنگی ایران تصمیم به احیای شکوه سابق قلعه و مرمت بنای قدیمی ارگ گرفت در نتیجه پروژه مرمت آغاز شده و تا کنون قسمت های مختلف بازسازی شده است.
با قدم زدن در کوچه پس کوچه های این ارگ بزرگ هنوز بوی خشت و خاک از دیوارهای آن به مشام می رسد و می توانید خود را ساکن ارگ 1500 ساله ای تصور کنید که هرگز توسط هیچ پادشاه یا ارتشی در تاریخ فتح نشده است. 
ارگ راین کرمان ادرس : ارگ تاریخی و باستانی راین در 100 کیلومتری جنوب کرمان و 115 کیلومتری شمال جیرفت واقع شده است. یکی از مهمترین جاذبه های تاریخی راین ارگ آن است. ارگ قلعه کوچکتری در وسط شهر است.

ساعت بازدید از ارگ راین کرمان

هر ساله گردشگران زیادی از سراسر دنیا برای دیدن ارگ راین به کرمان می آیند، برای بازدید از این ارگ زیبا می توانید همه روزه از ساعت 9 صبح تا 7 شب به آنجا مراجعه کنید. بلیط ارزان کرمان را می توانید از سایت تریپ تهیه کنید.

قیمت ورودیه ارگ راین کرمان

برای ورود به این ارگ زیبا در کرمان باید بلیط تهیه کنید در سال 1399 برای بازدید کنندگان داخل کشور مبلغ 15 هزار تومان و برای بازدید کنندگانی که از کشورهای دیگر می آیند مبلغ 100 هزار تومان تصویب شد.
شماره تماس با ارگ راین کرمان : ۰۳۴۳۳۷۶۱۶۴۴

سوالات متداول در باره ی ارگ راین کرمان

ارگ راین کجاست؟

ارگ تاریخی و باستانی راین در 100 کیلومتری جنوب کرمان و 115 کیلومتری شمال جیرفت واقع شده است.

ساعت بازدید از ارگ راین کی می باشد؟

برای بازدید از این ارگ زیبا می توانید همه روزه از ساعت 9 صبح تا 7 شب به آنجا مراجعه کنید.

ارگ راین مال کدوم دوران است؟

ارگ راین کرمان یا قلعه راین یکی از مهمترین آثار باستانی دوره ساسانی یعنی به حدود 500 سال بعد از میلاد برمی گردد.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc