https://gateway.trip.ir/api/

تکیه بیگلربیگی کرمانشاه

به روز رسانی: 03 دی ، 1402 جاذبه های گردشگری

تکیه بیگلربیگی کرمانشاه

تکیه بیگلربیگی بنایی ارزشمند در محله تاریخی شهر باستانی و زیبای کرمانشاه در غرب ایران است. تکیه‌ بیگلربیگی قدمتی از زمان قاجار دارد که توسط فردی  به نام عبدالله خان ملقب به بیگلربیگی ساخته شده است و امروزه به صورت موزه برای عموم بازدید کنندگان می باشد. 
و به خاطر اتاق مرکزی آینه کاری شده خیره کننده اش که گنبد داخلی را در خود جای داده است معروف است. 
این بنا دارای یک حیاط بزرگ با یک استخر کوچک در مرکز است. درهای ساختمان که به حیاط باز می شود از شیشه های رنگی ساخته شده است. 
این تکیه میزبان دو موزه مهم است، یکی برای خوشنویسی و دیگری برای آثار دوران پارینه سنگی در موزه خوشنویسی اسناد باستانی خانواده بیگلر بیگی به نمایش گذاشته شده است. 
موزه پارینه سنگی، به نام زاگرس، تنها در نوع خود در خاورمیانه است، که اقلامی از دوران باستان از جمله مجموعه‌ های غنی از ابزار سنگی و استخوان ‌های فسیلی حیوانات را به نمایش می ‌گذارد.
این بنا در کوچه صارم الدوله در محله قدیمی به نام فیض آباد قرار دارد. این تکیه از نظر آینه کاری در بین تکیه های کرمانشاه بی نظیر است.
در ضلع غربی حیاط، تالار آیینه کاری بزرگی ساخته شده که به حسینیه معروف است. تالار با تزیینات عالی و کتیبه های متعدد از دوران سلطنت مظفرالدین شاه پوشیده شده است و مهمانخانه بزرگ بیگلر بیگی در دو طرف آن قرار دارد. 
تکیه بیگلربیگی کرمانشاه در حال حاضر به عنوان موزه خوشنویسی و کتابخانه مورد بازدید عموم مردم قرار دارد. اسناد باستانی خانواده بیگلی بیگی در این موزه به نمایش گذاشته شده است.

عکس تکیه بیگلربیگی کرمانشاه

عکس تکیه بیگلربیگی کرمانشاه

تاریخچه تکیه بیگلربیگی

تکیه چیست؟ تکیه در آیین شیعیان نوعی مراسم سوگواری برای پیشوایان دین است. تکیه بیگلربیگی از دیرباز در ماه محرم قمری برای برگزاری مراسم عزاداری سالروز شهادت امام حسین (ع)، امام سوم شیعیان مورد استفاده قرار می گرفته است. 
تکیه بیگلر بیگی دارای موزه ای با عنوان خط و کتابت است که در سال  1383 افتتحاح شد. این موزه شامل اسناد ومدارک تارخی است که نسخه های خطی آن موجود می باشد. شما می توانید این مدارک و اسناد را از نزدیک بازدید کنید.
این تکیه علاوه بر این موزه دارای موزه ای به نام پارینه سنگی زاگرس است، که می توان گفت تنها موزه پارینه سنگی در خاورمیانه است.
این تکیه در سال 1309 توسط مرحوم خادم ‌الحسین عبدالله خان فراش‌ باشی ملقب به بیگلربیگی از مقامات مشهور و با نفوذ کرمانشاه در دوره‌ قاجار شروع به ساخت شد و در سال 1315 هجری قمری ساخت این تکیه به پایان رسید، تزئینات و معماری داخلی این بنا در سال 1326هجری قمری تکمیل شد. مساحت کل این تکیه تاریخی 4 هزار متر بوده که قسمتی از آن واگذار شده است، قسمت های واگذار شده این بنا شامل، مهمان ‌خانه، حمام، آشپزخانه و محل چراگاه‌ های می باشد. برای اطلاع از قیمت بلیط هواپیما کرمانشاه می توانید به سایت تریپ مراجعه کنید.

معماری تکیه بیگلربیگی

معماری تکیه بیگلربیگی به دوران قاجار بر می گردد. و به شکل هلالی درست شده است. در ضلع غربی این تکیه از نوع معماری در دوران زندیه استفاده شده که شکل آن به صورت هشتی است، این تکیه زمانی محل دارالحکومه‌ عبدالله خان و نیز محل زندگی برادران و پسرهای وی بوده است.
تکیه بیگلربیگی دارای 3 درب ورودی می باشد که ورودی اصلی آن در ضلع جنوب شرقی قرار دارد. سردر ورودی این تکیه با تزئینات مقرنس های گچی و گچ بری های برجسته انجام شده است. در دو طرف ورودی های این تکیه 2 ردیف طاق نمای بسیار زیبا وجود دارد.
طاق نماها نیز مانند سردر ورودی تکیه با گچ بری های زیبا تزیین شده است. در داخل طاق نماها با گچ پیکره هایی از شخصیت های مهم دوران قاجار تزئین شده است.
پس از اینکه وارد تکیه شوید یک فضای هشت ضلعی را خواهید دید در دیوارهای این فضا طاقچه هایی وجود دارد و سقف آن نیز با آجر تزئین شده است.
ضلع شمالی تکیه درگاهی چوبی است که می توان ازطریق آن وارد خانه های دیگر که چسبیده به تکیه هستند شد. پس از گذر از هشت ضلعی وارد دالان بلندی خواهید شد که به حیاط اصلی تکیه بیگلربیگی وصل می شود، سقف این دالان هم با تزئینات گج بری مزین شده است.
ضلع جنوب تکیه 2 درگاه چوبی دیگر است که از طریق آن می توان به اتاق های دیگر راه پیدا کرد. در ضلع شمالی ورودی دارد که به کوچه ای بن بست می رسد. 

حیاط تکیه بیگلربیگی

حیاط تکیه بیگلربیگی

حیاط تکیه بیگلربیگی

تکیه بیگلربیگی حیاط بزرگی دارد که مساحت آن حدود 5 متر از کف خیابان پایین تر می باشد. در وسط این حیاط حوض بزرگ زیبایی قرار دارد.
حیاط تکیه برای ماه محرم میزبان جمعیت زیادی از مردم عزادار حسینی از سراسر ایران است. این تکیه در زمستان نیز چادرهایی را در قسمت ایوان غربی برپا می کند.
در قسمت هایی از حیاط به ویژه روی پایه ها با پلاک ‌های سنگی نقش های هندسی زیبایی از گیاهان نقش بسته است. بخش های شمالی این حیاط کارکردی مسکونس دارد در بخش غربی حیاط گنبدخانه حسینیه قرار گرفته است. 
بخش های جنوبی حیاط تکیه دارای 4 بخش است که 3 تای آن دارای ارسی است، راه دسترسی به این بخش ها از طریق پلکان های سنگی داخل حیاط می باشد.
بخش های شمالی حیاط نیز دارای 2 طبقه و یک زیرزمین است، زیرزمین تکیه شامل حوضچه، اتاق های تابستانی است. پنجره های داخل زیرزمین مشبک شکل می باشند که به آن زنبوری نیز می گویند، این پنجره ها در فصل گرمای تابستان همانند بادگیر عمل میکنند و فضای داخل اتاق را خنک می کنند.
همچنین در بخش شمالی حیاط شاه نشین قرار دارد، اطراف آن نیز دارای فضایی متعدد است. شاه نشین مشرف به حیاط اصلی تکیه می باشد که دارای ارسی چوبی بسیار زیبا است، دو طرف ارسی نمای گچی دارند.

تکیه بیگلربیگی تنها یکی از دیدنی‌های مشهور کرمانشاه است. برای آشنایی با سایر جاهای دیدنی کرمنشاه مقاله‌ای که بر روی سایت ما منتشر شده‌است را بخوانید.

اتاق‌ های تکیه بیگلربیگی

این تکیه بزرگ و زیبا دارای 24 اتاق است، اتاق هایی که در طبقه اول قرار دارند دسترسی آنها از طریق پلکان های داخل حیاط امکان پذیر است. این اتاق ها 1 متر بالاتر از حیاط ازتفاع دارند.
گفتنی است داخل هر یک از این اتاق ها طاقچه هایی زیبا و متنوع وجود دارد، هر اتاق نیز 16 عدد طاقچه دارد که می توان روی آن آینه و شمعدان گذاشت، وسایل های مهم تر را می توان در طاقچه هایی که در بالای آن وجود دارد قرار داد.
ارتفاع اتاق های دیگر این تکیه که در طبقه دوم قرار دارند 5 متر است، از این فضا برای انباری وسایل دیگر استفاده می شود، راه دسترسی به طبقات دوم نیز از طریق پلکان هایی که در جنوب شرقی تکیه بیگلربیگی قرار دارد انجام می شود.
در ضلع شمال شرقی حیاط این تکیه آشپزخانه ای بزرگ وجود دارد که در ایام محرم و سوگواری جهت تهیه غذاهای محرم و عرضه آن به عزاداران مورد استفاده قرار می گیرد.
داخل سقف های حوضخانه یا استراحتگاه تابستانی را با تیرهای چوبی پوشانده اند، اتاق های اطراف دارای طاق های آجری می باشند.
سقف هرکدام را هم با کچ بری تزئین کرده اند. بین حوضخانه و استراحتگاه تابستانی 2 عدد ستون زیبای چوبی قرار دارد که بالای آن را به صورت چند ضلعی گچ بری کرده اند. این ستون ها به شیوه مقرنس کاری انجام شده است.

گنبد خانه تکبه بیگلربیگی

گنبد خانه تکیه بیگلربیگی

گنبد خانه تکیه بیگلربیگی

از مهم ترین بخش های تکیه می توان به قسمت غربی آن که گنبد خانه حسینه در آن است اشاره کرد، این مکان دارای ایوانی بزرگ است که از طریق پلکانی سنگی که به حیاط تکیه را دارد، این گنبد خانه داراری 2 ستون چوبی بلند است، بالای هر ستون دارای کچ بری زیبا است.
سر ستون های این گنبد خانه شباهتی به سرستون های بیزانس دارد، سقف ایوان نیز دارای منبت کاری هایی است که با دست انجام شده.

حسینیه بیگلربیگی

سقف حسینه ای که داخل تکیه است دارای پوششی گنبدی شکل می باشد، نمای بیرونی این حسینه نیز شیروانی شکل است.
داخل این حسینیه با هنر آینه کاری تزئین شده است، در هر گوشه گوشه ی این حسینیه پنجره ای با طاق های هلالی شکل می باشد و همچنین اطراف آن با هنر آیینه کاری و جملاتی عرفانی همانند: لا اله الا الله محمد رسول الله و علی ولی الله حکاکی شده است.
ستون هایی که در حسینه قرار دارد نمایی از گچ بری دارد و شکل ها و طرح های هندسی دارد. که طرح هایی همچون گیاهان و قندیل‌های شمع ‌سوز است.
هنر آیینه کاری این حسینه توسط استاد توانمد محمدعلی تهرانی انجام گرفته است. ضلع جنوبی این حسینیه ارسی زیبایی قرار دارد که با شیشه های الوان درست شده است و حسینیه را به حیاط کوچکتری متصل می کند. این حیاط شما را به حمام تکیه بیگلربیگی می رساند.
در این حسینیه برای نماز و عزاداری بانوان به  هنگام مراسم سوگواری در محرم و همچنین برای نگهداری وسایلی که برای عزاداری مورد نیازاست استفاده می شود.

اهمیت بنای تکیه بیگلر بیگی

اهمیت بنای تکیه بیگلر بیگی

اهمیت بنای تکیه بیگلر بیگی

تکیه بیگلر بیگی در سال 1375 در نوزدهم ماه آئر به شماره ثبت 1797 در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت. این تکیه در سال 1380 توسط میراث فرهنگی خریداری شد.
و در سال های 1381 و 1382 به علت خرابی هایی مرمت شد و همچنین این تکیه در سال 1383 دارای موزه کتابت و در سال 1387 نیز دارای موزه پارینه سنگی زاگرس شد.
این مکان در مرکز شهر و در مجاورت با بازار سنتی کرمانشاه قرار دارد و به عنوان یکی ازجالب ترین مکان های دیدنی در استان کرمانشاه می باشد که هر ساله بازدید کنندگان زیادی را جذب خود می کند.
بسیاری ازگردشگران در سفر به کرمانشاه از این مکان تاریخی و سنتس زیبا دیدن می کنند.

هزینه ورودی به تکیه و زمان پیشنهادی برای بازدید

شما غیر از تهیه بلیط هواپیما و تور باید برای بازدید از تکیه بیگلربیگی نیز بلیط تهیه کنید، هزینه ورودی برای هر نفر 3 هزار تومان می باشد، زمان تقریبی برای بازدید از این بنای زیبا 1 تا 2 ساعت کافی می باشد. 

آدرس تکیه بیگلر بیگی: کرمانشاه، محله فیض آباد، خیابان مدرس، تکیه بیگلربیگی

ساعت بازدید تکیه بیگلربیگی کرمانشاه : زمان بازدید از این تکیه در نیمه اول سال 8 صبح تا 7 بعدازظهر و در نیمه دوم سال از 8 صبح تا 6 بعد از ظهر می باشد.

بهترین زمان برای بازدید از تکیه بیگلر بیگی چه زمانی است؟

استان کرمانشا دارای آب و هوای سرد و کوهستانی است، بهترین زمان برای بازدید از این تکیه فصل های بهار و تابستان است.

راه های رفتن به تکیه بیگلربیگی

تکیه بگلر بیگی به علت اینکه در مرکز شهر قرار دارد شما می توانید به راحتی با خودرو شخصی خود یا با تاکسی و اتوبوس خود را به این مکان برسانید.

جاهای دیدنی در نزدیکی تکیه بیگلربیگی

جاهای دیدنی در نزدیکی تکیه بیگلربیگی

جاهای دیدنی در نزدیکی تکیه بیگلربیگی

شما علاوه بر بازدید از این تکیه می توانی از مکان های تاریخی دیگری که نزدیک آن است دیدن کنید این مکان ها عبارتند از : کلیسای قلب مقدس مسیح در ۶۰۰ متری، بازار اسلامی در ۱.۲ کیلومتر، تکیه معاون الملک در ۱.۸ کیلومتری، مسجد رحیم آل آقا در ۱.۹ کیلومتری، مسجد حاجی شهباز خان در ۲ کیلومتری، مسجد جامع کرمانشاه در  ۲.۴ کیلومتری، پارک شیرین در ۳.۳ کیلومتری تکیه قرار دارند.

هتل هایی در نزدیکی تکیه بیگلربیگی 

برای استراحت در نزدیکی این تکیه شما می توانید به هتل های اطراف این مکان بروید از جمله این هتل ها : هتل معراج در ۷۰۰ متری، هتل آزادی در ۱.۲ کیلومتری، هتل داریوش در ۲ کیلومتری، هتل کوروش در ۴ کیلومتری این مکان می باشد.

رستوران ها و غذا خوری هایی نزدیک به تکیه بیگلر بیگی 

برا خوردن غذا شما می توان به رستوران های اطراف این تکیه مانند، دیزی سرای پسران میرزا در ۱.۱ کیلومتری، رستوران بامداد در ۲ کیلومتری، فست فود زاگرس در ۲.۹ کیلومتری، رستوران محبوبی در ۳ کیلومتری، رستوران حافظ در ۳.۳ کیلومتری، رستوران شایلی در ۳.۵ کیلومتری، دیزی سنگی تخت خورشید در ۴.۴ کیلومتری مراجعه کنید.

سوالات متداول در باره ی تکیه بیگلربیگی کرمانشاه

تکیه بیگلربیگی در کجا قرار دارد؟

آدرس تکیه بیگلر بیگی: کرمانشاه، محله فیض آباد، خیابان مدرس، تکیه بیگلربیگی 

ساعت بازدید تکیه بیگلربیگی کی می باشد؟

زمان بازدید از این تکیه بیگلربیگی در نیمه اول سال 8 صبح تا 7 بعدازظهر و در نیمه دوم سال از 8 صبح تا 6 بعد از ظهر می باشد.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc