https://gateway.trip.ir/api/

سراب نیلوفر کرمانشاه جاذبه گلهای شناور

به روز رسانی: 13 شهریور ، 1402 جاذبه های گردشگری

سراب نیلوفر کرمانشاه جاذبه گلهای شناور

سراب نیلوفر کرمانشاه یکی از پرطرفدارترین جاذبه طبیعی غرب است. تالاب سراب نیلوفر در فصل شکفتن گلهای نیلوفر محلی دیدنی برای گردش و عکاسی از گلهای شناوراست. تابستان بهترین زمان برای خرید بلیط هواپیما تهران کرمانشاه و سفر به دریاچه نیلوفر است. خرید بلیط هواپیما یک ماه قبل سفر خریداری کنید.

سرابهای زیبای کرمانشاه

کرمانشاه بیشترین سرابهای ایران را دارد. سرابهای اطراف کرمانشاه فراوانند که هر کدام جاذبه گردشگری منحصربفردی محسوب می شوند. از سرابهای معروف کرمانشاه می توان به سراب بیستون، سراب روانسر، سراب تاقبستان و سراب نیلوفر اشاره کرد.

سراب نیلوفر کجاست

سراب نیلوفر در شمال غرب کرمانشاه و در مسیر جاده كرمانشاه به كوزران قرار گرفته است. این سراب زیبا به عنوان پنجاه و پنجمین اثر طبیعی ملی در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفته است. این سراب که به دریاچه نیلوفر کرمانشاه هم شناخته می شود یکی از نادرترین گونه های نیلوفر ایران را داراست.

سراب نیلوفر کرمانشاهسراب نیلوفر در فاصله نزدیک شهر کرمانشاه

ویژگیهای تالاب سراب نیلوفر

سـراب نیلوفـر یکـ پدیده طبیعی چشم نواز و بی نظیر در کرمانشاه است. مساحت سراب نیلوفر حـدود 25 هکتـار است و آب آن از چشـمه های جوشـان کف دریاچه تامین می شود. به خاطر ویژگی های طبیعی و زیست محیطی، دهه 80  در فهرسـت میـراث طبیعـی ایـران به ثبت رسید. علت نامگذاری تالاب، وجود گونه خاص نيلوفر زرد با نام علمی lutea Nuphar است. با وجود اینکه کرمانشـاه دارای سه رویشـگاه آبـی سراب نیلوفر، تـالاب هشـیلان و سراب قره بلاغ اعظم است ولی فقط در سراب نیلوفر رویش نیلوفر زرد امکان پذیر است. این گل آبی سطح وسیعی از دریاچه را پوشانده و مناظر بسیار زیبایی را به وجود آورده است. نیلوفر زرد در ایران گونه ای در بحران انقراض محسوب می شود. تا پیش از خشکسالیها، سراب نیلوفر دارای میزان بالایی آب بود که سرریز آن به رودخانه قره سو هدایت می شد.

سراب نیلوفر تنها یکی از دیدنی‌های مشهور کرمانشاه است. برای آشنایی با سایر جاهای دیدنی کرمنشاه مقاله‌ای که بر روی سایت ما منتشر شده‌است را بخوانید.

تالاب سراب نیلوفرگل نیلوفر زرد نمونه منحصربفرد سراب نیلوفر

حیات وحش سراب نیلوفر کرمانشاه

این سراب محل امنی برای زیست انواع پرندگان آبزی مهاجر و بومی است. گونه های مختلف گیاهی در محیط مستعد تالاب رشد می کنند و در فصل سرد پرندگاه مهاجر زیادی اطراف دریاچه دیده می شوند. 

بحران خشکسالی دریاچه سراب نیلوفر

بحران کم آبی، کشاورزی بی رویه و حفر چاهها در محدوده سراب نیلوفر باعث کاهش مساحت دریاچه شد. این هشدار متاسفانه کمکی نکرد و سال 1394 دریاچه کامل خشک گردید. در جریان این اتفاق به حیات طبیعی و جانوری دریاچه خسارت زیادی وارد شد و نیلوفر آبی در معرض نابودی قرار گرفت.

سراب نیلوفر در باورهای مردمی

نیلوفر در فرهنگ باستانی ایران نقش ویژه داشته است. نگاره های تخت جشمید با گل لوتوس نمادی از آن به شمار می رود. ردپای این تاثیر در تاق بستان کرمانشاه هم مشهود است تا حدی که آن را برگرفته از سراب نیلوفر می دانند. در افسانه های مردم محلی گنجهای خسرو پرویز در عمق آبهای سراب نیلوفر مدفون است.

امکانات سراب نیلوفر کرمانشاه

شما با خیال راحت می توانید به این سراب نیلوفر سفر کنید و از همه خدمات رفاهی برخوردار شوید. این محل دارای مجموعه تفریحی گردشگری سراب نیلوفر، پیست دوچرخه سواری، قایقهای تفریحی، پارکینگ، پارک و سرویس بهداشتی است.

تفریحات سراب نیلوفر کرمانشاه

طبیعت گردی، کمپ و پیک نیک، گردش دور دریاچه، دوچرخه سواری، عکاسی و پرنده نگری.

امکانات تفریحی سراب نیلوفرقایق سواری از بهترین تفریحات سراب نیلوفر

آدرس سراب نیلوفر کرمانشاه

جاده سراب نیلوفرکرمانشاه دسترسی راحتی دارد. شما کافیست وارد جاده کرمانشاه به کوزران شوید و پس از طی نیم ساعت به دریاچه خواهید رسید. دریاچه مجاور روستای سراب نیلوفر قرار گرفته است.

فاصله سراب نیلوفر تا کرمانشاه 21 کیلومتر

فاصله روانسر تا سراب نیلوفر 68 کیلومتر

بهترین فصل سفر به سراب نیلوفر

دیدن نیلوفرهای آبی جاذبه مهم سراب نیلوفر است. برای همین اگر با گرم شدن هوا در اواخر بهار و تابستان  به این منطقه سفر کنید، تازگی و طراوت گلهای شکفته نیلوفر را خواهید دید. در فصل پاییز و زمستان نیلوفرها خشک می شوند اما محیط دریاچه جلوه طبیعی دیگری را به شما نشان خواهد داد.

جاذبه های گردشگری نزدیک سراب نیلوفر

کاروانسرای ماهیدشت به فاصله 34 کیلومتری

تالاب هشیلان به فاصله 34 کیلومتری

تکیه معاون الملک به فاصله 23 کیلومتری

تاق بستان به فاصله 36 کیلومتری

بیستون به فاصله 65 کیلومتری

سوالات متداول

فصل شکفتن گلهای نیلوفر در سراب نیلوفر چه زمانی است؟

اواخر بهار و اوایل تابستان

بهترین تفریحات سراب نیلوفر چیست؟

دوچرخه سواری، قایق سواری و عکاسی

عمق سراب نیلوفر چقدر است؟

عمـق تالاب بیـش از ۳۲ متر است

جاهای دیدنی نزدیک سراب نیلوفر کدامند؟

کاروانسرای ماهیدشت، تالاب هشیلان

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc