https://gateway.trip.ir/api/

حقایق پنهانی درباره برج ایفل پاریس

به روز رسانی: 03 دی ، 1402 مقاصد پر طرفدار

حقایق پنهانی درباره برج ایفل پاریس

در دنیا هیچ برجی به پای شهرت برج ایفل پاریس نمی رسد. برجی که در زمان خود به چالشی بزرگ تبدیل شد و داستانهای باورنکردنی آن تا امروز ادامه دارد. حقایق نهانی این یادمان هنرمندانه را از هزینه ساخت برج ایفل تا انتقال برج در این پست بخوانید. اگر قصد دیدن برج ایفل و خرید بلیط هواپیما پاریس را دارید، حتما زمان مناسب برای خرید بلیط هواپیما را در نظر بگیرید.

برج ایفل نماد صنعت و انقلاب فرانسه

برج ایفل یا به قول فرانسویها «لاتور ایفل» یکی از معروفترین نشانه های شهری دنیاست. این برج یادمانی  در اصل به عنوان مرکز نمایشگاه جهانی 1889 در پاریس طراحی شد و هدف آن بزرگداشت صدمین سالگرد انقلاب فرانسه و به رخ کشیدن تکنولوژی مدرن فرانسه در صحنه جهانی بود. دولت فرانسه می خواست شکوه قدرت ناپلئونی را به جهانیان نشان دهد. برای همین ایفل سازنده برج گفت: فرانسه تنها کشوری خواهد بود که میله پرچمی به ارتفاع 300 متر خواهد داشت.

برج ایفل و کپی هایش

این برج توسط شرکت مهندسی گوستاو ایفل در مدت دو سال و دو ماه و پنج روز با استفاده از 7500 تن آهن و 2.5 میلیون پرچ ساخته شد. نتیجه ساخت این یادمان درخشان، قرار گرفتن ایفل در افق شهر پاریس بود. تاثیر ایفل فراتر از مرزهای فرانسه عمل کرد و در جاهای دیگر دنیا چون یونان، چین، لاس وگاس ... مورد تقلید قرار گرفت. تا کنون سی نمونه شبیه به برج ایفل تقلید شده است.

مسابقه برج ایفل

برج ایفل در واقع دروازه ای برای نمایشگاه جهانی پاریس بود. با اینکه برج به نام ایفل رقم خورد اما طراحان نقشه اصلی موریس كوچلین و امیل نوگوئر بودند. این دو مهندس با همكاری یک معمار فرانسوی به نام استفان ساوستر، برنده مسابقه ای با 100 رقابت کننده شدند.

اولین نقشه برج ایفلاولین طرح از برج ایفل

هزینه ساخت برج ایفل

هزینه ساخت برج ایفل در سال 1889 حدود یک و نیم میلیون دلار بود که ارزش امروز ی آن معادل 400 میلیارد یورو است. جالب است بدانید شرکت ایفل قبل از ساخت برج معروف پاریس، طراحی قاب مجسمه آزادی آمریکا را بر عهده داشت. نقشه این کار با موریس کوچلین، طراح آینده برج ایفل بود. 

برج ایفل و دشمنانش

اوایل طرح برج ایفل را همه پاریسیها دوست نداشتند و بسیاری به طراحی جسورانه و مدرن آن انتقاد داشتند. روزنامه های پاریس، نامه های زیادی دریافت می کردند که حاکی از خشم عمومی نسبت به برج بود و آن را متناسب با پاریس نمی دیدند. این مساله تا آنجا پیش رفت که 300 هنرمند و روشنفکر برجسته پاریسی بیانیه ای تحت عنوان « هنرمندان علیه برج ایفل» امضا کردند که در روز ولنتاین 1887 در روزنامه «لوتمپس» منتشر شد.

اولین هواداران برج ایفل

برج ایفل به سرعت توانست بین مردم محبوب شد. قبل از اینکه آسانسورها در 26 مه 1889 فعال شود، نزدیک به 30 هزار نفر بازدید کننده از مسیر 1710 پله ای برج بالا رفتند. ایفل به مرور به نمادی از عشق، سفر و ماجراجویی بدل شد. لقب برج ایفل، «لادام دیفر» است که معنی «بانوی آهنین» می دهد. شبهای برگزاری نمایشگاه جهانی، برج با 10 هزار چراغ گازی روشن می شد.

برج ایفل پربازدیدترین یادمان دنیا

از زمان افتتاح برج در سال 1889 تا امروز بیش از 300 میلیون نفر از آن بازدید کرده اند. برج ایفل برای 41 سال بلندترین ساختمان جهان بود تا اینکه سال 1931 ساختمان کرایسلر در نیویورک توانست این عنوان را از ایفل بگیرد.

برج ایفل پاریس تنها یکی از جاذبه‌های گردشگری در این شهر است. اگر می‌خواهید با همه جاهای دیدنی پاریس آشنا شوید، مقاله‌ای با همین عنوان را در سایت ما بخوانید.

بازدید از برج ایفلسالانه میلیونها نفر از برج ایفل بازدید می کنند.

برج ایفل در اسپانیا

در ابتدا قرار بود برج ایفل در بارسلون ساخته شود. مقامات اسپانیایی تصور می کردند این برج مورد نفرت عمومی قرار می گیرد، پس طرح گوستاو ایفل را رد کردند. ایجاد برجی 300 متری آهنی فراتر از درک آن دوره بود. حتی وقتی مقامات پاریس هم ایده برج را پذیرفتند، نگران به هم خوردن سیمای جذاب شهر بودند.

عمر کوتاه برج ایفل

برج با هدف نشان دادن قدرت صنعتی فرانسه در طول نمایشگاه جهانی ساخته شد، اما در نهایت قرار بود 20 سال بعد آن را تخریب کنند. مهندس ایفل، بهترین آنتن رادیویی و فرستنده بیسیم تلگراف را در برج قرار تعبیه کرده بود. به همین خاطر دولت فرانسه از تخریب آن منصرف شد.

آپارتمان ایفل در برج ایفل

هنگامی که گوستاو ایفل، این برج را به نام خود طراحی کرد، با زیرکی یک آپارتمان خصوصی نیز برای خودش در نظر گرفت. این آپارتمان میزبان مهمانان مشهوری مانند توماس ادیسون بوده است. بازدید از این آپارتمان امروزه برای عموم آزاد است.

رستورانهای برج ایفل

هنگام شروع به کار برج ایفل، چهار رستوران در طبقه اول قرار داشت: یک رستوران روسی، یک رستوران فرانسوی، یک رستوران فلاندی و یک بار انگلیسی-آمریکایی. اما امروزه برج ایفل دارای دو رستوران است: Le Tour Eiffel در سطح اول و رستوران Le Jules Verne در سطح دوم است.

خودکشی در برج ایفل

اولین کسی که از برج ایفل به پایین پرت شد، فردی ایتالیایی از خدمه ساخت برج بود. او قصد داشت این یادمان عظیم را به دوستش را نشان دهد که در اثر اتفاق از ارتفاع بالای برج ایفل به پایین سقوط کرد. با این جال تاکنون بیش از 380 نفر در برج ایفل خودکشی کرده اند.

برج ایفل در جنگ جهانی

در طول جنگ جهانی اول و دوم، برج ایفل برای عموم بسته شد. ارتش فرانسه در طول جنگ جهانی اول یک فرستنده رادیویی را در برج قرار داد. از این دستگاه برای رهگیری پیام دشمن استفاده می شد و نقش مهمی در پیروزی فرانسه داشت. وقتی فرانسه در جریان جنگ جهانی دوم به اشغال آلمانها در آمد، هیتلر دستور داد برج ایفل را تخریب کنند. اما این دستور هرگز عملی نشد. با این حال ارتش مقاومت فرانسه، کابل آسانسور برج را قطع کردند تا نازیها برای برافراشتن پرچم خود مجبور شوند از پله ها بالا بروند.

از برج ایفل کارت پستال بفرستید.

در طبقه اول برج ایفل، کنار مغازه هدیه فروشی، یک دفتر کوچک پستی قرار دارد. شما می توانید کارت پستال ایفل را از آدرس برج ایفل برای دوستانتان در هر جای دنیا بفرستید.

برج ایفل حرکت می کند.

ساختار عظیم برج آهنی در برابر باد مقاوم است اما هنگام طوفان دچار لرزش و اندکی حرکت خواهد شد. گرمای خورشید نیز برج را تحت تأثیر قرار می دهد و تا 18 سانتیمتر منبسط و منقبض شود.

 برای جلوگیری از زنگ زدگی و نگهداری زیبایی برج، هر هفت سال 60 تن رنگ صرف نقاشی برج می شود. جالب اینکه کار رنگ آمیزی هنوز با روش سنتی و دستی انجام می گیرد.

مشاهیر فرانسوی در برج ایفل

نام 72 نفر از دانشمندان و مهندسان معروف فرانسوی در برج ایفل نیز حک شده است. شما هنگام بازدید از ایفل متوجه نامهای دوما و پریر... را که بر روی آهن نقرشده، خواهید شد. نکته قابل تامل اینکه نام هیچ زنی در بین افراد مشهور دیده نمی شود.

مخفیگاه برج ایفل

در زیر ستون جنوبی برج، یک پناهگاه مخفی مربوط به جنگ جهانی دوم قرار دارد. این مخفیگاه نظامی از طریق یک تونل طولانی به دانشکده نظامی متصل می شود. شما می توانید از این پناهگاه که امروزه به یک موزه کوچک تبدیل شده، دیدن کنید. همچنین داخل برج ایفل زمین بازیهای یخی طراحی شده است. این سالن زمستانی که سال گذشته افتتاح شد، از دسامبر تا فوریه باز است.

نورپردازی برج ایفل

برج ایفل در تمام روزهای سال حتی در ایام تعطیلات ویژه نیز، باز است. از غروب تا 1 بامداد چراغهای برج ایفل روشن و به مدت پنج دقیقه می درخشد. برای روشن کردن سازه این برج از 20 هزار لامپ LED استفاده شده است و در هر طرف برج 5 هزار لامپ وجود دارد.

نورپردازی برج ایفل در پاریسهزاران لام برای نورپردازی برج ایفل استفاده شده است.

بازدیدکنندگان برج ایفل کجا می روند؟

برای بازدیدکنندگان، سه سطح در برج تعبیه شده است. بالاترین سطح در 276 متری زمین قرار دارد و با 300 پله به تراز دوم و از سطح دوم با 300 پله به تراز اول دسترسی دارد. اولین آسانسور ایفل توسط شرکت آمریکایی اوتیس نصب شد، زیرا هیچ شرکت فرانسوی حاضر به انجام این کار نبود.

انتقال برج ایفل به کانادا

در زمان ریاست جمهوری شارل دوگل، قرار شد برج جمع آوری و به کانادا منتقل شود. به همین منظور شهردار مونترال، ژان دراپو با شارل دوگل به صورت مخفیانه توافق نامه ای نوشت. شركت عامل پروژه از ترس اینكه دولت فرانسه اجازه بازسازی این نماد را در محل اصلی خود نگیرد، با طرح مخالفت کرد.

سوالات متداول

طراح نقشه برج ایفل کیست؟

موریس كوچلین 

ساخت برج ایفل چقدر طول کشید؟

دوسال و دو ماه و پنج روز 

هزینه ساخت برح ایفل چقدر بوده است؟

1.5 میلیون دلار با ارزشی معادل 400 میلیارد یوروی امروز

برج ایفل چند پله دارد؟

1710 پله

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc