https://gateway.trip.ir/api/

کاخ شمس یا کاخ مروارید

به روز رسانی: 03 دی ، 1402 جاذبه های گردشگری

کاخ شمس یا کاخ مروارید

کاخ شمس یا کاخ مروارید نام بنایی از سلسله پهلوی است که در مهرشهر منطقه ۱۲ شهرداری کرج واقع شده است. این ساختمان توسط وسلی پیترز و بنیاد فرانک لوید رایت به مبلغ یک میلیون دلار طراحی و ساخته شده است. 

مهرشهر یکی از مناطق معروف در شهری به نام کرج است، این منطقه دارای خیابان اصلی به نام‌ های ارم و شهرداری است. در دهه 1960 این منطقه بیشتر از باغ های بزرگ سیب تشکیل شده بود که توسط علی ساروخانی طراحی و ساخته شد و متعلق به اعضای خاندان پهلوی بود. از سال 1979 که خانواده پهلوی پس از انقلاب اسلامی ایران را ترک کردند، این منطقه برای سکونت عمومی باز شد و جمعیت بیشتری پیدا کرد. 
کاخ مروارید یا کاخ شمس پهلوی در انتهای خیابان ارم شهر مهرشهر کرج در 30 کیلومتری غرب تهران قرار دارد، پس از ساخت این کاخ زیبا بلواری چهار بانده و همچنین منطقه ای ویلایی در مهرشهر برای رفاه شهروندان در سه فاز نزدیک به کاخ مروارید ساخته شد. 
شمس پهلوی خواهر پادشاه پیشین ایران دارای بیماری آسم بود به دلیل توصیه های پزشکان این منطقه را به خاطر آب و هوای خوبی که داشت برای زندگی انتخاب کرد، این بنا امروزه نیز با پرجاست و مردم برای برای بازدید از آن به آنجا می روند، کاخ زیبای مروارید که به نام کاخ شمس شناخته می شود یکی از دیدنی ترین آثار تاریخی در منطقه مهرشهر کرج محسوب می شود.
این اثر در سال 1382 با شماره ثبت 7067 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این بنا از سال 1966 تا 1968 تحت مدیریت بنیاد فرانک لوید و نظام عامری به عنوان اقامتگاه شمس پهلوی، خواهر رضاشاه ساخته شد. 

عکسهای قدیمی کاخ مروارید

عکسهای قدیمی کاخ مروارید

معماری کاخ مروارید

کاخ مروارید، یک بنای تاریخی در مهرشهر، استان البرز، متعلق به دوران پهلوی است. این عمارت زیبا به کاخ شمس نیز معروف است، کاخ شمس در زمان شاه پهلوی بوده است.
این محوطه 111 هکتاری دارای عمارتی به مساحت 2500 متر مربعی است که از سال 1966 تا 1968 اقامتگاه شمس بوده است. او در آنجا میزبان مهمانان داخلی و خارجی نیز بوده است.
این بنا که توسط معمار مشهور آمریکایی، ویلیام وسلی پیترز، داماد فرانک لوید رایت بزرگ و شاگرد ایرانی او، آقای عامری، طراحی شده است، با الهام از شکل، مروارید و صدف ساخته شده است.
این اقامتگاه سلطنتی بسیار چشمگیر و طراحی چشم نواز دارد، معماری شگفت انگیز و رنگ آمیزی آن این بنا را برجسته می کند. ساختمان اصلی این بنا، شبیه به مروارید است که شامل یک استخر روباز که طراحی آن شبیه بال های ماهی است. سقف های داخل بنا به شکل حلزون هستند. آنها نور را از خورشید می گیرند و داخل ساختمان و اتاق ها را روشن می کنند.
این بنای زیبا دارای اتاق های مختلف همچون، دفتر شمس، سالن سینما، زمین بیلیارد، استخر، لانه پرندگان کمیاب و اتاق خواب های زیبا است. 
ساختار ساختمان از سیمان ساخته شده و از بالا شبیه به یک سفره ماهی است که مرواریدی را در دست گرفته است. مجموعه ای از سقف های مارپیچ، نورگیرها و دانه های مروارید سراسر سقف ساختمان را پوشانده است.
دریاچه ای در اطراف کاخ قرار دارد که مانند باله های بزرگ سفره ماهی است، و از سه طرف بنا را احاطه کرده است. این دریاچه به اندازه کافی عمیق برای قایق سواری ساخته شده است.
ساختار داخلی بنا شامل قسمت‌ های مختلفی از جمله گنبد بزرگ، گنبد کوچک، میله طلایی، دفاتر اداری، اتاق ‌های پیشواز، راه پله شیبدار، راهروهای پر زرق و برق است. در کناره های ساختمان نورگیرهای زیادی وجود دارد، که نور لازم را تامین می کند کاخ شمس نمونه کاملی از معماری ایران در قرن بیستم و اثر تاریخی کرج است. برای اطلاع از قیمت بلیط هواپیما کرج می توانید به سایت تریپ مراجعه کنید.

مصادره کاخ مروارید پس از انقلاب

مصادره کاخ مروارید پس از انقلاب

مصادره کاخ مروارید پس از انقلاب

متأسفانه سال هاست که آب به فونداسیون سازه اصلی نفوذ کرده و گنبدها تخریب شده است. با این حال، امروز در حال بازسازی است و فقط در مناسبت های خاص می توان از آن بازدید کرد.
پس از انقلاب کاخ شمس به بنیاد مستضعفان اهدا و پس از 15 سال نیز به بنیاد تعاون واگذار شد و بنیاد تعاون سپاه نیز در ازای هزینه‌ برای  صدور مجوزی برای ساخت‌ و ساز در سال 1394، 27 هکتار از این مجموعه جذاب از جمله خود کاخ پرآذین در اختیار سازمان میراث فرهنگی و گردشگری قرار گرفت و در معرض دید عموم قرار گرفت. 
مالکیت نهایی برای این مجموعه هنوز هم معلوم نیست بیشتر بخش های این بنا آسیب جدی دیده است، سقف آن نیز دچار رطوبت شده و تزئینات داخلی کاخ نیز کنده شده و درهای آن شکسته شده و همچنین به علت قطع شدن آب باغ، درختانی که در فضای سبز کاخ شمس بودند به خاطر نرسیدن آب، زرد شده و در حال خشک شدن هستند. 
با توجه به استقبال گسترده مردم برای بازدید از این بنای زیبا مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان البرز تصمیم گرفت درهای کاخ شمس را به روی گردشگران باز نگهدارد و مردم حتی در زمان مرمت این بنا هم می ‌توانند از این عمارت تاریخی دیدن کنند. برای تعمیر کاخ شمس دولت بودجه ای بالغ بر 9 میلیارد ریال به این پروژه اختصاص یافته است. این پروژه با همکاری شهرداری کرج شامل تعمیر گنبد کاخ برای جلوگیری از آسیب های بیشتر می شود.
 کاخ شمس باز است، اما گردشگران تنها می ‌توانند در ایام نوروز از بازارچه نوروزی‌ که در محوطه این کاخ برپا می ‌شود، بازدید نمایند. در ایام نوروز بازارچه ای سنتی از صنایه دستی استان برگزار می شود.
در طول هفته رویدادهای فرهنگی و هنری جالبی برای سرگرمی بازدید کنندگان در این مکان برگزار می شود. علاقه مندان به تاریخ واقعاً از بازدید این مکان سلطنتی لذت خواهند برد. بلیط پرواز چارتر  ارزان قیمت را از سایت تریپ بخواهید.
آدرس کاخ شمس یا کاخ مروارید : 30 کیلومتری غرب تهران- کرج - مهر شهر منطقه 12 شهرداری کرج واقع شده است.
ساعت بازدید از کاخ شمس پهلوی یا کاخ مروارید : ساعت بازدید برای عموم هروزه از ساعت 9 صبح تا 6 بعد ازظهر می باشد.
هزینه ورودی به کاخ شمس پهلوی یا کاخ مروارید : هزینه ورودی برای هر نفر1500 تومان می باشد.

ماجرای اموال کاخ مروارید

ماجرای اموال کاخ مروارید

ماجرای اموال کاخ مروارید

در میان مصادره کاخ شمس و دست به دست شدن آن اموالی ارزشمند که در داخل کاج بود به سرقت رفت و وقتی میراث فرهنگی کرج آن را تحویل گرفت اموال زیادی به چز چند تکه مبل و صندلی و تخت و یکسری اموال بی ارزش باقی نمانده بود.
بر اساس این موضوع در سال 1393 مدیر کل وقت میراث فرهنگی استان البرز اعلام کرد پیگیر پیدا کردن این اشیا گرانبها از طریق عکس ها و اسناد معتبر موجود در بنیاد مستضعفان و همچنین بنیاد تعاون هستیم ولیکن تا به امروز خبری از پیدا شدن این اموال نشده است. پیش بینی می شود اموال غارت شده این کاخ بعید است که دیگر پیدا شود. زیرا این کاخ پیش از اینکه به میراث فرهنگی تحویل داده شود غارت شده است. 

سوالات متداول در باره ی کاخ شمس یا کاخ مروارید

آدرس کاخ شمس یا کاخ مروارید کجاست؟

آدرس کاخ شمس یا کاخ مروارید: 30 کیلومتری غرب تهران- کرج - مهر شهر منطقه 12 شهرداری کرج واقع شده است.

آیا کاخ شمس یا مروارید باز است؟

کاخ شمس باز است، اما گردشگران تنها می ‌توانند در ایام نوروز از بازارچه نوروزی‌ که در محوطه این کاخ برپا می ‌شود، بازدید نمایند.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc