https://gateway.trip.ir/api/

معروفترین مکان های فرهنگی مذهبی مشهد را بشناسید

به روز رسانی: 15 بهمن ، 1402 راهنمای سفر

معروفترین مکان های فرهنگی مذهبی مشهد را بشناسید

شهر مشهد مرکز استان خراسان رضوی بوده و دومین شهر پهناور ایران محسوب می شود. مشهد یک شهر تاریخی بوده و به واسطه وجود حرم امام رضا(ع)، به مذهبی ترین شهر ایران ملقب شده است. هرساله میلیون ها نفر با بلیط مشهد از تهران و دیگر شهرهای کشور و حتی جهان به این شهر سفر می کنند. مشهد جاذبه های فرهنگی زیادی را درخود جای داده است. در ادامه برخی از جاذبه های فرهنگی با ارزش و دیدنی مشهد را به شما عزیزان معرفی می کنیم. با ما همراه باشید. 

آرامگاه فردوسی، حکیم و شاعر فارسی زبان

یکی از معروفتترین جاهای دیدنی مشهد که از جمله آثار فرهنگی و تاریخی این شهر به‌شمار می‌آید، آرامگاه حکیم ابولقاسم فردوسی می باشد. معماری مقبره فردوسی بسیار شگفت انگیز بوده و ابتدا توسط اندره گدار طراحی شده است. اما در پایان حسین لرزاده، هوشنگ سیحون و محمدقاسم باقرنژاد معماران و هنرمندان بنام ایرانی در سال 1347 معماری آن را طراحی کردند. آرامگاه فردوسی متشکل از سه بخش اصلی تالار، موزه و کتابخانه می باشد که در زمان بازدید از آن در شگفتی اش، متحیر خواهید شد.

آدرس آرامگاه فردوسی:20 کیلومتری مشهد، شهر توس، انتهای بلوار بهارستان

آرامگاه-فردوسی

آرامگاه فردوسی در مشهد

آرامگاه نادرشاه افشار در مشهد

نادرشاه از بزرگ ترین پادشاه های تاریخ کشور بود و در اواسط قرن هجدهم میلادی در ایران سلسله افشاریان را بنیان نهاد و به حکومت ادامه داد. در سال 1342 مجسمه یادواره ای از نادرشاه در مشهد ساخته شد. طبق گفته ها و روایاتی که دهان به دهان و نسل به نسل منتقل شده، محل دفن واقعی نادرشاه افشار نیز در زیر همین مجسمه واقع شده است. مجسمه نادرشاه در باغ موزه نادری مشهد قرارر دارد.

آدرس آرامگاه نادرشاه افشار در مشهد:مشهد، خیابان شیرازی، چهارراه شهدا

مسجد گوهرشاد مشهد

مسجد گوهرشاد از با ارزشترین اثرهای حرم مطهر امام رضا، می باشد. مسجد گوهرشاد به دستور گوهرشاد بیگم همسر شاهرخ بنا شد و از شاهکارهای معماران سلسله تیموری می باشد. مسجد تاریخی گوهرشاد دارای بزرگ ترین صحن در مقایسه با دیگر صحن های حرم امام رضا می باشد و به علت مجاورت با آرامگاه امام رضا از مهم ترین و شلوغ ترین مسجدهای ایران محسوب می شود.

مسجد-گوهرشاد

مسجد گوهرشاد مشهد

خانه ملک مشهد

خانه ملک، بنایی تاریخی است که در دوره قاجار بنا شد. معماری باشکوه خانه ملک مشهد در گذشته بزرگ تر بود ولی در حال حاضر تنها قسمت بیرونی آن باقی مانده است. با بلیط هواپیما تهران مشهد لحظه آخری به این شهر مهم سفر کنید و از  شگفتی خانه ملک لذت ببرید. طبقه اول خانه ملک مشهد به همراه سقف، مشبک و منبت کاری چوبی شده و طراحی چشم نواز این عمارت باعث شده که در سال 1377 در سازمان میراث فرهنگی کشور قرار گرفته شود. خانه ملک مشهد در سال 1385 به عنوان خانه توریست این شهر منتخب شد. امروزه این بنا کانون هنرهای سنتی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی می باشد و حمام آن نیز، به عنوان حمام خصوصی دوران قاجار معرفی شده است.

آدرس خانه ملک مشهد:مشهد، خیابان امام خمینی

گنبد هارونیه (بقعه) مشهد

یکی از قدیمی ترین بناهای تاریخی و فرهنگی به جامانده در شهر طوس، گنبد هارونیه می باشد. گنبد هارونیه دارای یک معماری بی نظیر و شگفت انگیز است که قدمت آن به پیش از اسلام برمی گردد. طراحی گنبد هارونیه از سبک معماری آذری الهام گرفته است. گنبد هارونی در زمان حکومت سلسله ایلخانیان (قرن ششم) ساخته شده است. در پی حفاری هایی که در سال 1354 انجام شد، آثاری کشف شد که مطالعات بر روی آنها خبر از آن می دهد که قدمت بنای گنبد هارونیه به خیلی پیش تر از قرن ششم بوده بازمی گردد. در این بنا سفال هایی مربوط به دوران سلجوقی، تیموریان و صفویان کشف شده است. علاوه بر آن با این حفاری، دیوار بسیار قطوری که از جنس سنگ و ملات ساروج بود یافت شد که نشان دهنده آتشکده های ساسانی می باشد.

آدرس گنبد هارونیه:جاده مشهد-قوچان، سه راه فردوسی، نرسیده به آرامگاه فردوسی

گنبد-هارونیه

گنبد هارونیه

کاخ کلات (عمارت خورشید) مشهد

کاخ کلات (عمارت خورشید) مشهد از آثار تاریخی که به دوران نادرشاه افشار بر می گردند، می باشد. کاخ کلات یا عمارت خورشید معماری ایرانی و هندوستانی دارد و به امر نادرشاه برای آرامگاهش ساخته شد. به دنبال کشفیات گوناگون، نادرشاه گنج های بسیاری را که از کشورگشایی ها به دست می آورد، در طبقه زیرین کاخ کلات نگهداری می کرد. کاخ کلات یا عمارت خورشید با شگفتی و زیبایی که در خود دارد از بهترین جاذبه های فرهنگی مشهد محسوب می شود و در سال 1318 به ثبت فهرست آثار ملی ایران رسید.

آدرس کاخ کلات یا عمارت خورشید:مشهد، کیلومتر 150 جاده کلات

خانه اردکانی مشهد

عمارت اردکانی به خانه دولابیان هم معروف است و از آثار دوره قاجار می باشد. عمارت اردکانی در نزدیکی بارگاه امام رضا واقع شده است. اولین مالک عمارت اردکانی یا خانه دولابیان، حسین اردکانی بود که از تاجران بنام مشهد بوده است. بعد از از مرگ حسین اردکانی، عمارت اردکانی به خانواده دولابیان فروخته شده و اکنون به عنوان یکی از آثار تاریخی و باستانی مشهد از آن یاد می شود. خانه اردکانی بخاطر ارزش تاریخی و فرهنگی که دارد، در سال 1384 به ثبت میراث فرهنگی رسید اما در سال 1391 از فهرست آثار ملی خارج شد.

خانه-اردکانی

خانه اردکانی مشهد

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc