https://gateway.trip.ir/api/

مهمانسرای حرم امام رضا و نحوه دریافت غذا

به روز رسانی: 04 دی ، 1402 مقاصد پر طرفدار

مهمانسرای حرم امام رضا

شهر مشهد به دلیل وجود حرم مطهر امام هشتم شیعیان به یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری ایرانیان و سایر شیعیان جهان تبدیل شده است. در این شهر هتل‌ها و مهمانسرای متعددی وجود دارد؛ اما مهمانسرای حرم امام رضا شهرت بسیاری در بین مردم پیدا کرده است؛ چون این مهمانسرا در سه وعده صبحانه، نهار و شام، بیش از هزاران پرس غذا را به صورت رایگان در اختیار زائران حرم امام هشتم قرار می‌دهد. البته هر شخص می‌تواند یک‌بار غذای حضرتی دریافت کند و برای بار دوم باید حدود دو تا سه سال منتظر بماند. از آنجا که بسیاری از مسلمان‌ها اعتقاد ویژه‌ای به غذای تبرکی دارند، در این مقاله تصمیم گرفتیم تا در خصوص مهمانسرای امام رضا و نحوه دریافت غذای حضرتی صحبت کنیم. اگر شما هم دوست دارید، مهمان امام رضا باشید و غذای حرم را میل کنید، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

تاریخچه مهمانسرای امام رضا در مشهد

مهمانسرای حرم امام رضا (ع) حدود 500 سال قدمت دارد؛ مهمانسرای حضرتی در دوران صفویه به عنوان یک شربت‌خانه در آستان قدس رضوی مشغول به فعالیت بوده است. در حال حاضر این مهمانسرا در طول روز بیش از هزاران وعده غذایی را به زائران امام هشتم شیعیان تقدیم می‌کند. بسیاری از عاشقان امام رضا (ع)، غذای متبرک این امام را به نیت شفا یا رسیدن به حاجات قلبی خود میل می‌کنند. هزینه‌ها و مخارج مهمانسرای آستان قدس از محل موقوفات تأمین می‌شود.

مهمانسرای امام رضا در کدام صحن است؟

در حال حاضر در حرم امام رضا دو مهمانسرا فعال است که یکی از آنها در صحن غدیر و دیگری در ورودی نواب صفوی (بست شیخ حر عاملی) قرار دارد. مهمانسرای صحن غدیر جدیدتر است و مهمانسرای واقع در بست شیخ حر عاملی از قدیم در همان محل برقرار بوده است. برای ثبت نام غذای حرم رضوی و دریافت غذا از مهمانسرای امام رضا باید از روش‌های آنلاین اقدام کنید. در ادامه شما را با نحوه دریافت حضوری و همچنین رزرو اینترنتی غذای حضرتی آشنا خواهیم کرد.

غذای حرم امام رضا

عکسی از غذای حرم امام رضا (ع)

ثبت نام غذای حرم امام رضا

در گذشته غذاهای حرم در مساجد، ایستگاه‌های راه‌آهن و هتل‌ها به طور تصادفی بین زائران تقسیم می‌شد؛ اما در حال حاضر برای ثبت نام غذای حرم امام رضا (ع) در تور مشهد می‌توانید از دو روش آنلاین و پیامکی استفاده کنید. اپلیکیشن نسیم رضوان و سامانه 8800 امکان ثبت نام در مهمانسرای حرم امام رضا را به شما می‌دهند؛ اما استفاده از این دو روش به معنای تایید قطعی دریافت غذا نیست و شما باید منتظر تایید مهمانسرا باشید و ممکن است این توفیق نصیبتان نشود. خرید غذای حرم امام رضا امکان پذیر نیست و شما تنها می‌توانید با ثبت نام در سامانه مهمان حرم امام رضا (ع) باشید. در ادامه درباره دو روش مذکور توضیحات بیشتری ارائه خواهیم کرد.

سامانه رضوان و رزرو اینترنتی غذای حرم امام رضا

اپلیکیشن نسیم رضوان، بهترین و راحت‌ترین روش برای رزرو اینترنتی غذای حرم امام رضا است. در ابتدا این برنامه را روی گوشی هوشمند خود نصب کنید؛ سپس شماره تلفن خود را ثبت کرده و کد ارسالی را در اپلیکیشن وارد کنید. به بخش مهمانسرا بروید و گزینه پیش ثبت نام را انتخاب کنید. این گزینه از ساعت 8 صبح تا 6 بعد از ظهر فعال است. ثبت نام غذای حرم امام رضا با کد ملی انجام می‌شود و به دلیل حجم بالای زائران، این فرصت در طول سه سال فقط یک بار نصیب هر فرد می‌شود؛ در نتیجه اگر گزینه پیش ثبت نام فعال نیست، یعنی پیش از این با استفاده از شماره تلفن و کد ملی خود غذا دریافت کرده‌اید.

وقتی پیش ثبت نام با موفقیت انجام شد، مهمانسرا با توجه به ظرفیت خود قرعه‌کشی انجام می دهد. افراد منتخب می‌توانند وعده غذایی و تاریخ موردنظرشان را برای دریافت غذای مهمانسرای حرم امام رضا در 24 ساعت آینده انتخاب کنند. اگر این فرصت را از دست بدهید، باید مجددا در قرعه‌کشی شرکت کنید.

برای اطلاع از برنده شدن یا نشدن نیز می‌توانید از طریق قسمت مهمانسرای اپلیکیشن نسیم رضوان پیگیری‌های لازم را انجام دهید. این اپلیکیشن علاوه بر امکان رزرو غذا از مهمانسرای امام رضا، امکانات دیگری از جمله اوقات شرعی، تعدادی از زیارت‌ها،‌ مفاتیح و قرآن کریم را نیز در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

دریافت فیش غذای حرم امام رضا با پیامک

زائرانی که به گوشی هوشمند و اینترنت دسترسی ندارند، کافی است عدد 3 را به شماره پیامک غذای حرم امام رضا یعنی سامانه پیامکی 8800 ارسال کنند. بعد از ارسال این پیام، پیامکی با مضمون «شما در فهرست انتظار سامانه قرار گرفته‌اید» برای شما ارسال خواهد شد. اگر نوبت به شما برسد، مجددا پیامی با مضمون «شما به مهمانسرای حضرت دعوت شده‌اید» به دستتان می‌رسد. در این صورت باید به اتاق 107 بخش نسیم رضوان در صحن غدیر مراجعه کرده و فیش غذایتان را دریافت کنید. کلیه اطلاعات مربوط به ساعت و محل سرو غذا در این فیش درج شده است.

آماده سازی غذای حرم رضوی

عکس آماده سازی غدا در مهمانسرای امام رضا

لیست غذای حرم امام رضا

لیست غذای حرم امام رضا به صورت هفتگی تغییر می‌کند و معمولا روی فیش دریافت غذا درج می‌شود. اغلب غذاهایی که در مهمانسرای حرم طبخ می‌شوند شامل غذاهایی همچون قرمه‌سبزی، قیمه، قیمه بادمجان، زرشک پلو، چلوگوشت و سایر غذاهای ایرانی هستند.

در ماه مبارک رمضان نیز مهمانسرای امام رضا از ساعت 17 تا 21 و یک بامداد تا اذان صبح آماده خدمت‌رسانی به روزه‌داران است. سهمیه غذای حرم بسیار محدود است و هر شخص در طول دو الی سه سال، فقط یک بار موفق به دریافت این غذای متبرک می‌شود.

کلام آخر…

در این مقاله جزئیات دریافت غذای حضرتی از مهمانسرای حرم امام رضا را با هم مرور کردیم و نحوه رزرو غذای تبرکی از طریق برنامه نسیم رضوان را شرح دادیم تا دوست‌داران امام هشتم شیعیان بتوانند با دریافت یک وعده غذا از این مهمانسرا، حاجت‌های قلبی خود را تحقق ببخشند. افرادی که امکان دسترسی به اینترنت را دارند با استفاده از اپلیکیشن نسیم رضوان و افرادی که این امکان را ندارند با استفاده از سامانه پیامکی به راحتی می‌توانند در سفر به مشهد مقدس از یک وعده غذای مهمانسرای حرم امام رضا بهره‌مند شوند. برای سفر به مشهد می‌توانید همین حالا بلیط مشهد را از طریق سایت تریپ خریداری کنید. بهترین خدمات با کیفیت عالی و قیمت مناسب را فقط در همین سایت پیدا خواهید کرد. مطمئن باشید که با یک بار استفاده از خدمات تریپ، به مشتری همیشگی این مجموعه تبدیل می‌شوید.

بخش نظرات

مهری جهانبخش 28 اسفند 1402

من ناشنوا هستم دلم برا امام رضا تنگ شده

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc