https://gateway.trip.ir/api/

باغ گیاه شناسی ملی ایران در تهران

به روز رسانی: 19 فروردین ، 1403 راهنمای سفر

باغ گیاه شناسی ملی ایران

باغ گیاه شناسی تهران بزرگ ترین باغ گیاه شناسی خاورمیانه است که به باغ گیاه شناسی ملی ایران نیز خوانده می شود. این باغ از نظر وسعت جزو ۱۰ باغ گیاه شناسی برتر جهان به حساب می آید که شکل گیری آن در دهه ۳۰ اتفاق افتاده است. عملیات طراحی و احداث باغ گیاه شناسی تهران در سال ۱۳۴۸ با همکاری کارشناسان ایرانی و خارجی کلید خورد و به این ترتیب نقشه جامع باغ طراحی شد. باغ گیاه شناسی ملی تهران مجموعه ای با ۱۴۵ هکتار وسعت است که در اراضی چیتگر تهران واقع شده و با عنوان باغ گیاه شناسی نیز معروف است. باغ گیاه شناسی ملی ایران تحت نظر موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور اداره می شود.

تاریخچه باغ گیاه شناسی تهران

بر باغ گیاه شناسی تهران آب و هوایی نیمه خشک حاکم است و سالانه حدود ۲۴۰ میلیمتر بارندگی دارد. گیاهان بومی و غیربومی در فضای باز و گلخانه‌ای باغ گیاه شناسی ملی ایران کشت ‌شده و این باغ، نقش به‌سزایی در زمینه های گوناگونی مثل تحقیقات علوم گیاهی و باغبانی، آموزش عمومی و آگاه سازی مردم از اهمیت گیاهان و ملزم بودن به محفاظت از آن ها را عهده دار است. باغ گیاه شناسی تهران یک ذخیره ژنتیکی گونه های در معرض انقراض محسوب می شود و در آن با بهره گیری از روش های مختلف علمی، گونه های مختلف گیاهی داخل و خارج کشور، راه های تکثیر و پروش انواع گوناگون و با ارزش از نظر حفاظتی و اقتصادی فراهم گردیده و محدوده پراکنش آن ها تعیین شده است.

باغ گیاه شناسی تهران؛ بزرگ ترین باغ گیاه شناسی خاورمیانه

باغ گیاه شناسی تهران، بزرگ ترین باغ گیاه شناسی خاورمیانه و در میان ۲۰ باغ گیاه شناسی برتر دنیا به حساب می آید. طراحی باغ گیاه شناسی تهران به گونه ای است که در آن تلاش شده تا مناظر و چشم‌اندازهای طبیعی سه کوه زاگرس، البرز و هیمالیا شبیه سازی شود؛ علاوه بر این، شش رودخانه و یک دریاچه هم به ایجاد فضای طبیعی آن کمک کرده اند. باغ گیاه شناسی ملی تهران دو آبشار دارد که از بهترین جاذبه های آن به شمار می روند و آب این آبشارها از بلندی و لابه لای صخره ها به پایین می‌ریزد. علاوه بر آن سنگ هایی با اشکال پهن، گرد و عمودی در میان عناصر آب و گیاه قرار داده شده است و تمام این المان‌ها در کنار هم محیطی طبیعی را به وجود آورده‌اند. همچنین از زیبایی رنگ برگ درختان و گل درختچه های چهارفصل به منظور ایجاد مناظر زیبا کمک گرفته شده است.

در باغ گیاه شناسی تهران سعی شده تا با به کار بردن گیاهان هم به صورت تکی و هم به صورت توده ای، چشم اندازی بی نظیر ایجاد شود. علاوه بر این، ترکیب منظم گیاهان نیز از زیبایی های این باغ به شمار می رود؛ دریاچه بزرگی نیز در مرکز باغ قرار گرفته است . گونه های گیاهی این مجموعه شامل درختان سوزنی برگ، همیشه سبز، گونه های خزان شونده با رنگ های متنوع پاییزی و درختچه های گل دار هستند.

باغ-گیاه-شناسی-در-زمستان

نمایی از باغ گیاه شناسی تهران در زمستان

باغ گیاه شناسی تهران کجاست؟

باغ ملی گیاه شناسی از بهترین جاذبه های گردشگری تهران به حساب می آید که در دامنه های جنوبی رشته کوه البرز در اراضی چیتگر در شمال غربی تهران و حاشیه اتوبان تهران-کرج (پیکانشهر) واقع شده است. گردشگران و شهروندان برای بازدید از باغ گیاه شناسی تهران باید خود را به غرب تهران برسانند.

مسیر رفتن به باغ گیاه شناسی ملی ایران

چگونه به باغ گیاه شناسی برویم؟ برای رسیدن به باغ گیاه شناسی تهران با خودرو شخصی باید به بزرگراه تهران کرج، خروجی پیکانشهر، شهرک سرو آزاد، خیابان شهید گودرزی، خیابان هشتم غربی بروید. اگر می خواهید با مترو به باغ گیاه شناسی ملی بروید باید به ایستگاه مترو ایران خودرو یا وردآورد بروید و بقیه مسیر را با تاکسی یا اتوبوس یا پیاده روی به سمت باغ گیاه شناسی طی کنید.

باغ-گیاه-شناسی-آزادشهر

باغ گیاه شناسی آزادشهر

آدرس باغ گیاه شناسی تهران

آدرس باغ گیاه شناسی تهران عبارت است از: اتوبان تهران، کرج، خروجی پیکانشهر، شهرک سرو آزاد، خیابان شهید علی گودرزی، بلوار باغ گیاه شناسی ملی ایران، مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور. برای رفتن به باغ گیاه شناسی می‌توانید از مسیریابی باغ گیاه شناسی تهران روی نقشه گوگل کمک بگیرید.

باغ گیاه شناسی تهران با مترو

برای رفتن به باغ گیاهشناسی تهران باید سوار خط 5 مترو شده و در ایستگاه ایران خودرو پیاده شوید و سپس سوار اتوبوس های شهرک شهید باقری شوید. مترو در ابتدای خیابان باغ موزه ایستگاه دارد؛ وقتی آنجا پیاده شدید، باید حدود 15 دقیقه پیاده روی کنید تا به باغ گیاه شناسی برسید. می توانید از گوگل مپس کمک بگیرید تا مسیر را اشتباه نروید. اگر حوصله پیاده روی ندارید با تاکسی یا اسنپ می توانید این مسیر کوتاه را طی کنید.

بخش های مختلف باغ گیاه شناسی ملی ایران

باغ گیاهشناسی تهران از چندین بخش مختلف تشکیل شده است:

  • کلکسیون ها
  • رویشگاه های ایران
  • رویشگاه زاگرس
  • رویشگاه البرز جنوبی
  • رویشگاه ایرانی-تورانی
  • گلخانه جنوب ایران
  • باغ پیاز ایرانی
  • باغ میوه های بومی
  • رویشگاه اروپا
  • چمن زارهای آمریکا
  • رویشگاه قفقاز
  • رویشگاه هیمالیا
  • رویشگاه چین و ژاپن
  • کلکسیون های موضوعی
  • قطعه آموزشی و نمایشی
  • باغ سیستماتیک
  • باغ گیاهان صنعتی و دارویی
  • آربراتوم
  • جنگل و گردشگاه (شاکای)
  • باغ صخره ای
  • کافه، رستوران، آلاچیق، پارکینگ، نمازخانه و سرویس بهداشتی

باغ-گیاه-شناسی-در-نوروز-۱۴۰۰

تصویری از باغ گیاه شناسی تهران

بهترین زمان رفتن به باغ گیاه شناسی تهران

فصل بهار بهترین زمان برای در آغوش گرفتن طبیعت است و در این فصل جایی بهتر از باغ گیاه شناسی ملی ایران نیست که سرسبز و مملو از گل های زیبا و باطراوت است. باغ گیاهشناسی در اردیبهشت ماه به اوج شکوه خود می رسد. در این ماه جشنواره های مختلف از جمله گلاب گیری نیز در باغ گیاهشناسی برگزار می شود. البته این نکته را مد نظر داشته باشید که تماشای جذابیت های باغ گیاه شناسی تهران در فصل پاییز هم همگان را به خود جذب می کند و دیدن باغ گیاه شناسی در پاییز نیز می توانید بهترین حس آرامش را به شما منتقل کند.

جشنواره های باغ گیاه شناسی تهران

در باغ گیاه شناسی تهران در فصل های مختلف سال جشنواره های گوناگونی برگزار می شود که بازدید از باغ گیاه شناسی ملی را جذاب تر می کند. از جشنواره های دیدنی در باغ گیاه شناسی می توان به جشنواره گلاب گیری در بهار و جشنواره گل های داوودی در پاییز اشاره کرد؛ بازدید از باغ گیاه شناسی تهران در زمان برپایی این جشنواره ها مصداق یک تیر و چند نشان است.

قوانین باغ گیاه شناسی

باغ گیاه شناسی کرج، جایی است که در آن از گونه های گیاهی در حال انقراض نگهداری می شود که همواره کاری بسیار سخت و دشوار به شمار می رود. تعداد زیادی از گونه های گیاهی آسیب پذیر هستند و جبران خسارت آن ها در برخی اوقات غیرممکن است. به همین دلیل رفتن به باغ گیاه شناسی ملی ایران شرایط، قوانین و مقررات مخصوص به خود را دارد. برخی از مهمترین قوانین را در ادامه برای شما عزیزان ذکر خواهیم کرد.

  • از چیدن گل ها و گیاهان خودداری کنید.
  • فقط در محل پیاده روها و خیابان ها رفت و آمد کنید و از ورود به مناطق کشت شده و محوطه چمن کاری بپرهیزید.
  • در زمان گرفتن عکس مراقب گیاهان باشید و در نظر داشته باشید که نمی توانید از سه پایه برای عکاسی استفاده کنید.
  • از نزدیک شدن به دریاچه ها و آبشارها جدا خودداری کنید.
  • زباله های خود را در سطل های مخصوص زباله بیاندازید.
  • به هشدارها و راهنمایی های مسئولان و کارشناسان توجه داشته باشید و به آنها عمل کنید.
  • مواظب سسیستم آبیاری گیاهان باشید.
  • آب سطح باغ، غیر شرب است و می توانید از بوفه ها در نواحی مختلف باغ برای تهیه آب معدنی اقدام کنید.
  • آویزان شدن و استفاده از تنه درختان برای بستن طناب ممنوع است.
  • محل سرویس های بهداشتی روی نقشه باغ مشخص شده است.
  • روشن کردن آتش به هر نحوی ممنوع است.
  • پخت و پز در باغ ممنوع و صرف غذا تنها به صورت یک نیم وعده سبک امکان پذیر است. توصیه می کنیم ناهار را در رستوران باغ گیاه شناسی میل کنید.
  • محلی برای استراحت کوتاه بازدیدکنندگان در باغ گیاه شناسی ملی ایران وجود دارد که روی نقشه مشخص شده است. خواهشمند است فقط و فقط از این محل ها برای نشستن و استراحت استفاده نمایید.
  • باغ گیاه شناسی محل بازی نبوده و از آوردن وسایل بازی به باغ خودداری نمایید.

ساعت کاری باغ گیاه شناسی تهران

اگر مشتاقید به بازدید باغ گیاهشناسی بروید، حتما می‌خواهید بدانید باغ گیاه شناسی تهران امروز باز است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم ساعت کاری باغ گیاه شناسی تهران همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۱۸ عصر است و فروش بلیط باغ گیاه شناسی ملی ایران نیز تا ساعت ۱۶:۳۰ ادامه خواهد داشت.

قیمت بلیط باغ گیاه شناسی تهران

قیمت بلیط باغ گیاه شناسی در سال 1403 مبلغ 34000 تومان است؛ اما با خرید بلیط باغ گیاه شناسی از سایت باغ گیاه شناسی ملی ایران یا از دیگر سایت های تخفیف دار، کافی است مبلغ 27000 تومان بپردازید و از تخفیف برخوردار شوید. این مبلغ برای گردشگران خارجی به 100000 تومان افزایش می‌یابد

  • شماره تلفن باغ گیاه شناسی ملی ایران: ۵-۴۴۷۸۷۲۸۲ (۰۲۱)

موزه پروانه ها باغ گیاه شناسی ملی ایران

موزه پروانه ها یا موزه حشرات باغ گیاه شناسی ملی ایران در سال ۱۳۹۷ شروع به کار کرد. این موزه از دو بخش تشکیل شده است: موزه علمی و موزه نمایشی. در موزه حشرات باغ گیاه شناسی ملی ایران که از جذاب ترین موزه ها و دیدنی های تهران در میان علاقه مندان به دنیای حشرات است، بیش از ۳۰ هزار نمونه از انواع گوناگون حشرات از ایران و دیگر مناطق جهان نگهداری می شود. موزه نمایشی نیز از هفت راسته تشکیل شده که بیشتر از ۶۰ خانواده مختلف از حشرات را در معرض نمایش گذاشته است. راسته هایی که در موزه نمایشی قرار دارند، راسته پروانه ها، سخت بالپوشان، نیم بالپوشان، زنجره ها، راست بالان (ملخ ها و سیرسیرک ها)، بزرگ بالان، شیخک ها، طیاره مانندها (سنجاقک‌ها و آسیابک ها) و فاسمیدها هستند.

باغ-گیاه-شناسی-تهران-در-کرونا

عکسی از باغ گیاه شناسی تهران

نقشه باغ گیاه شناسی ملی

قبل از رفتن به باغ گیاه شناسی تهران بهتر است نگاهی به نقشه این باغ بیندازید تا از موقعیت باغ ها مطلع شوید. در ضمن حواستان باشد مساحت باغ زیاد است و برای بازدید از کل باغ باید زمان بگذارید، کفش مناسب بپوشید و قمقمه آب خود را همراهتان ببرید. نقشه باغ گیاه شناسی تهران را در زیر می بینید:

نقشه باغ گیاه شناسی ملی

نقشه باغ گیاه شناسی ملی ایران

سوالات متداول در مورد باغ گیاه شناسی ملی ایران-تهران

  • باغ گیاه شناسی ملی ایران کجاست؟

باغ گیاه شناسی ملی ایران از بهترین جاهای دیدنی تهران در دامنه جنوبی رشته کوه البرز در اراضی چیتگر، در شمال غربی تهران و حاشیه اتوبان تهران-کرج (پیکانشهر) واقع شده است.

  • امکانات باغ گیاه شناسی ملی ایران کدامند؟

در باغ گیاه شناسی به منظور رفاه حال بازدیدکنندگان، امکاناتی در نظر گرفته شده که عبارتند از: امکان خرید و آموزش پرورش گل و گیاه و کافه، رستوران، آلاچیق، پارکینگ، نمازخانه و سرویس بهداشتی

  • بهترین زمان بازدید از باغ گیاه شناسی ملی ایران چه زمانی است؟

فصل بهار زمان رفتن به دل طبیعت و گرفتن آرامش از سرسبزی بهاری طبیعت است ولی دیدن زیبایی های باغ گیاهشناسی تهران در پاییز هم وصف ناپذیر بوده و توصیه می شود در پاییز هم به تماشای باغ گیاه شناسی ملی ایران بروید.

  • قیمت بلیط باغ گیاه شناسی تهران چقدر است؟

قمیت بلیط این مجموعه در سال 1403، 34000 تومان بوده است. اگر خرید بلیط باغ گیاه شناسی را از طریق سایت گیاه شناسی ایران انجام دهید، از تخفیف برخوردار خواهید شد و آن را به قیمت 27000 تومان خریداری خواهید کرد.

بخش نظرات

زهرا محمدی 07 فروردین 1403

آیا اتباع خارجی اجازه ورود دارند

تحریریه تریپ
بله؛ این جاذبه توریستی در تهران به روی عموم گردشگران بازه.

آروین شیخ 26 بهمن 1402

پایان ساعت کاری به اشتباه ۱۸:۳۰ قید شده ، در صورتی که ۱۷ می باشد .

تحریریه تریپ
سپاس‌گزاریم
در حال حاضر، پایان ساعت کاری این مجموعه ساعت 6 عصره که در متن مقاله ویرایش شد.
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc