https://gateway.trip.ir/api/

شیطان کوه بام سبز لاهیجان

به روز رسانی: 27 خرداد ، 1400 جاذبه های گردشگری

شیطان کوه بام سبز لاهیجان

در طبیعت سرسبز لاهیجان کوهی به نام شیطان کوه قرار دارد که آبشاری بسیار زیبا بر دامنه آن جریان دارد و استخر لاهیجان در پای کوه خودنمایی می‌کند. اما چرا نام این کوه با این همه زیبایی شیطان کوه می‌باشد؟ چه داستانی پشت این نام ترسناک وجود دارد؟

آشنایی با شیطان کوه

شیطان کوه از دیدنی‌ترین و معروف‌ترین جاذبه‌های شهر لاهیجان است. این کوه زیبا در قدیم به نام شاه نشین معروف بوده است و از استخر روبه‌روی آن به عنوان محلی برای جمع‌آوری آب مورد نیاز برای آبیاری مزارع استفاده می‌شده است. پس از مدتی در شیطان کوه آبشاری به صورت مصنوعی ایجاد شد که زیبایی‌های این کوه را دو چندان کرد. آب این آبشار زیبا از همین دریاچه‌ مقابل کوه که به استخر لاهیجان شهرت دارد تامین می‌شود و از طریق پمپی به بالای کوه پمپ شده و به صورت آبشاری باشکوه سقوط می‌کند.

استخر لاهیجان

استخر لاهیجان

آب و هوای دل‌نشین این منطقه، آبشار زیبای شیطان کوه، استخرلاهیجان، وجود تله کابین، شهربازی، رستوران و امکانات دیگر تفریحی توجه گردشگران زیادی را به خود جلب کرده است و سبب شده است این منطقه از پربازدیدترین جاذبه‌های لاهیجان شود.

آبشار شیطان کوه

آنقدر این آبشار زیباست که مصنوعی بودن آن اصلا ذره‌ای به چشم نمی‌آید. آبشار شیطان کوه از بدنه این کوه به طرف پای کوه سرازیر می‌شود. پمپ، آب را از استخر لاهیجان به محل سرازیر شدن آب در بدنه کوه برده و حوضچه‌های پای کوه نیز آب را به استخر لاهیجان تخلیه می‌کنند. در کنار این آبشار یک راه پلکانی تا قله کوه وجود دارد که گردشگران با پشت سر گذاشتن بیش از ۷۵۰ پله که از کنار آبشار و پای کوه آغاز شده و از داخل درختان سر سبز می‌گذرد به قله کوه و بام سبز می‌رسند. پیمودن این مسیر اعجاب‌انگیز در دل کوه و سپس رسیدن به بام سبز و تماشای چشم‌انداز بی‌نظیر آن از لذت‌های به‌یادماندنی بازدید از شیطان کوه است.

آبشار شیطان کوه

آبشار شیطان کوه

به کوه سبز و زیبای لاهیجان چرا شیطان کوه می گویند؟

داستان‌ها و روایات متفاوتی پشت سر علت نام‌گذاری شیطان کوه وجود دارد. از آنجایی که این روایات جنبه داستانی جالبی دارند تصمیم گرفتیم آن‌ها را برای شما عنوان کنیم.

روایت اول: نعره باد

طبق این داستان در دل کوه غاری وجود داشته که در هنگام وزش باد، صداها و ناله‌های وحشتناکی از آن به گوش می‌رسیده است. این صداها که جوی شیطانی را در کوه به مردم آن زمان القا می‌کرده است سبب شده تا به این کوه نام شیطان کوه نسبت داده شود.

روایت دوم: گنج عظیم

طبق افسانه قدیمی دیگری که در میان مردم لاهیجان به خصوص افراد مسن‌تر رواج دارد، در دل کوه لاهیجان گنجی مخفی شده است که ماری بزرگ جثه از آن محافظت می‌کند. این داستان سبب شده تا در طول سالیان افراد زیادی در جستجوی گنجی نامعلوم وجب به وجب این کوه را با گنج‌یاب بگردند. شاید پیدا نکردن گنج و ماجرای ترسناک وجود ماری عظیم در غار سبب شده است که به این کوه نام شیطان کوه را بدهند.

روایت سوم: وسوسه شیطانی

این روایت که جزو روایات پذیرفته شده‌تر می‌باشد نقل می‌کند که نام شیطان برای این کوه هیچ ربطی به خرافه و شیطانی که همگی می‌شناسیم ندارد. طبق این داستان طبیعت کوه به گونه‌ای ست که وقتی از بالای کوه به پایین نگاه می‌کنید حسی در شما پدید می‌آید که دلتان می‌خواهد با دویدن و با احساسی سرشار از رهایی از ارتفاعی که در آن قرار دارید به دامنه برسید اما نتیجه این کار تنها و تنها سقوط و مرگ خواهد بود. طبق این داستان در این موقعیت شیطان است که آدم را وسوسه به رهایی و سقوط از ارتفاع می‌کند و به نوعی آدم را گول می‌زند. این تصور رایج سبب شده است که به این کوه، شیطان کوه بگویند.

روایت چهارم: شیخان کوه

طبق این روایت حق عبور و مرور و رفت و آمد در این کوه فقط با بزرگان و شیخان بوده است و کس دیگری از گذرگاه‌های این کوه خبر نداشته است. این رفت و آمدها سبب می‌شود تا کم کم نام شیخان کوه میان عامه مردم جا بیفتد. این نام پس از گذر زمان میان مردم به شیطان کوه تغییر می‌کند.

روایت پنجم: سیاست پادشاه

روایت آخر اما مشهورترین روایت است. طبق این روایت نام شیطان کوه قبلا شاه‌نشین بوده است زیرا که شاهان محلی لاهیجان در قله این کوه قلعه داشته و در آنجا حکومت می‌کردند. با حمله شاه عباس صفوی به لاهیجان و تصرف این شهر، شاه عباس آخرین پادشاه محلی به نام احمدخان را کشته و قلعه‌ای که در بالای شاه‌نشین ساخته شده بوده است را ویران می‌کند. او نام شیطان کوه را در میان مردم جا می‌اندازد از شاه‌های شورشی لاهیجان تنها بدنامی بماند.

آدرس آبشار شیطان کوه کجاست؟

شیطان کوه که یکی از کوههای گیلان می‌باشد در شرق شهر لاهیجان، میدان کاشف السلطنه و خیابان سبز قرار دارد. با خرید بلیط هواپیما می‌توانید به راحتی به لاهیجان سفر کرده و از شیطان کوه بازدید کنید.

تفریحات و جاذبه‌های اطراف آبشار شیطان کوه

استخر لاهیجان: این استخر در پایین شیطان کوه واقع است و 17 هکتار مساحت دارد.

بام سبز لاهیجان: گل سرسبد تمام محوطه کوهستانی شیطان کوه لاهیجان همین بام سبز لاهیجان است. بام سبز از از طریق ماشین در دسترس است و هم می‌توانید با بالا رفتن پله‌هایی که در دامنه کوه واقع شده به آن برسید. در بام سبز چشم‌اندازی شگفت‌انگیز را از شهر خواهید دید و می‌توانید روحتان را پالایش کنید.

شهربازی تله کابین لاهیجان: اگر به بام سبز بروید می‌توانید تله‌کابین لاهیجان را هم امتحان کنید. تله کابین لاهیجان از بام سبز شروع می‌شود و با عبور از باغات چایی و مناظر سرسبز دامنه کوه در نهایت به پایین کوه می‌رسد. کابین‌های این تله‌کابین ۶ نفره است و مسیری ۱.۵ کیومتری دارد.

تله کابین شیطان کوه لاهیجان

تله کابین شیطان کوه لاهیجان

بوستان میرصفا: این بوستان در ۱.۹ کیلومتری شیطان کوه قرار دارد.

آرامگاه شیخ زاهد گیلانی: در بازدید خود از شیطان کوه می‌توانید از آرامگاه شیخ زاهد که در ۲.۹ کیلومتری شیطان کوه قرار دارد نیز دیدن کنید.

بهترین فصل بازدید از آبشار شیطان کوه

از آنجایی که در بهار هوای لاهیجان بسیار معتدل می‌شود و نه از گرمای تابستان خبری است و نه بارش‌های بی‌وقفه زمستان، بهار مناسب‌ترین فصل برای سفر به لاهیجان و بازدید از آبشار شیطان کوه می‌باشد.

بام سبز لاهیجان

بام سبز لاهیجان

دسترسی به آبشار شیطان کوه

برای دسترسی به آبشار شیطان کوه اولین قدم خرید بلیط هواپیما رشت می‌باشد. بعد از اینکه به رشت رفتید و از جاهای دیدنی رشت بازدید کردید، می‌توانید از طریق اتوبوس‌ها و یا تاکسی‌های جاده‌ای رشت به راحتی به لاهیجان بروید. در شرق لاهیجان شیطان کوه خودنمایی می‌کند.

اگر با خودروی شخصیتان قصد سفر از تهران به لاهیجان را دارید، ابتدا باید با حدود ۳۳۰ کیلومتر رانندگی و عبور از شهرهای کرج، قزوین و رودبار به رشت بروید. سپس از رشت و با طی مسافتی 42 کیلومتری به لاهیجان خواهید رسید. شیطان کوه تقریبا از تمام نقاط لاهیجان قابل مشاهده بوده و در پیدا کردن آن دچار مشکل نخواهید شد.

سوالات متداول

شیطان کوه کجاست؟

شیطان کوه که یکی از کوههای گیلان می‌باشد در شرق شهر لاهیجان، میدان کاشف السلطنه و خیابان سبز قرار دارد.

قلعه اسپیناس کجاست؟

قلعه اسپیناس آستارا در غرب گیلان و 17 کیلومتری شرق شهر لوندویل قرار دارد.

مهمترین قله کوهستان تالش چه نام دارد؟

«سفید کوه» بلندترین قله کوهستان تالش می‌باشد که ارتفاعی ۳۲۰۰ متری دارد و در نزدیکی سفیدرود واقع شده است.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc