https://gateway.trip.ir/api/

جاهای دیدنی رشت

به روز رسانی: 30 خرداد ، 1400 جاذبه های گردشگری

جاهای دیدنی رشت

رشت یکی از زیباترین شهرهای شمال ایران است که فرهنگی غنی و مردمانی بسیار مهربان و خونگرم دارد. در ادامه به معرفی بهترین جاذبه های رشت پرداختیم تا تجربه ای به یاد ماندنی از سفر خود به رشت داشته باشید. بعد از خواندن این مقاله خواهید توانست با خیال راحت بلیط هواپیما رشت خود را رزرو کنید. لازم است بدانید با تریپ اصلا نباید نگران قیمت بلیط هواپیما باشید چراکه ما ارزان ترین بلیط هواپیما را به شما پیشنهاد خواهیم داد.

1. میدان شهرداری رشت

میدان شهرداری رشت از زیباترین، محبوب ترین و قدیمی‌ترین جاهای دیدنی رشت است که در دوره پهلوی اول ساخته شده است. این میدان که در مرکز شهر واقع شده است را می‌توان به  عنوان زیر بنای شهر رشت در نظر گرفت. در میدان شهرداری رشت ساختمان‌های شهرداری، پست و تلگراف‌خانه، کتابخانه‌ ملی، استانداری سابق و مجسمه‌ میرزا کوچک خان که بیش از صد سال قدمت دارد دیده می‌شود. همچنین در این میدان خیابان سنگفرش شده‌ای قرار دارد که به سبزه میدان می‌رسد. میدان شهرداری در سال 1356 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آدرس مجموعه میدان شهرداری رشت: گیلان، رشت، میدان بزرگ شهرداری

2. بازار بزرگ رشت

بازار بزرگ رشت بهترین مکان برای آشنا شدن با فرهنگ رشتی‌ها و ارتباط با افراد محلی ست. آواهای گیلکی که در این بازار به گوشتان می‌رسد و امکان خرید سوغاتی‌های متنوع گیلانی تجربه متفاوتی از خرید را به شما عرضه می‌کند. بازار رشت مساحتی بالغ بر 24 هکتار داشته و از 14 کاروانسرا تشکیل شده است که به هم متصل اند. معماری بازار رشت مربوط به دوره قاجاریه و پهلوی بوده و از جالب‌ترین جاهای دیدنی رشت به حساب می‌آید.

بازار بزرگ رشت

بازار بزرگ رشت

ساعات کاری بازار رشت: از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب- جمعه‌ها از ساعت ۱۰ صبح تا ۸ شب

آدرس بازار رشت: گیلان، رشت، خیابان امام، بازار رشت

3. خانه میزرا کوچک خان جنگلی

سردار نهضت جنگل در سال ۱۲۷۵ در خانه‌ای در محله استادسرای رشت به دنیا آمد. نام واقعی وی یونس استاد سرایی بود که در سال 1300 پس از نبردی عظیم با قوای دولتی به کوه های تالش پناه برد و بر اثر سرما در گذشت. از این رو به او میرزا کوچک خان جنگلی می‌گویند. خانه میرزا کوچک خان به مدت 85 سال متروکه و خالی از سکنه بود تا با کمک‌های مردمی در سال 1382 بازسازی شده و اکنون به موزه باارزشی تبدیل شده است.

خانه میزرا کوچک خان جنگلی

خانه میزرا کوچک خان جنگلی

ساعات بازدید از خانه میرزاکوچک خان جنگلی: همه روزه از ساعت ۸:۳۰ صبح تا ۱ ظهر-۳ ظهر تا ۹ شب

آدرس خانه میرزا کوچک خان جنگلی: گیلان، رشت، خیابان سهیل دبیری

4. پارک ملت رشت

پارک ملت رشت قدیمی‌ترین و بزرگترین پارک رشت می‌باشد که مساحتی در حدود 12 هکتار دارد. پارک ملت رشت که به سیاه باغ نیز معروف است دارای آکواریوم بزرگی است که در آن ماهی‌های زینتی متعددی نگهداری می‌شود. پارک ملت رشت که به نام سیاه باغ نیز معروف است دارای کمپ‌های مجهز متعددی برای اسکان مسافران می‌باشد.

آدرس پارک ملت رشت: منطقه سه شهر رشت، بلوار شهید انصاری، سه راه کانادا

5. خیابان و پیاده راه علم‌ الهدی

حال و هوای خیابان علم الهدی رشت در قالب کلمات نمی‌گنجد. شما حتما باید در آن‌جا قدم زده و حس و حال پیاده راه را نفس کشیده باشید تا متوجه جذابیت این خیابان شوید. خیابان علم الهدی که میدان شهرداری و سبزه میدان رشت را به هم متصل می‌کند، خیابان سنگ‌فرش شده‌ای است که در سال 1310 تاسیس شده است. ایستگاه‌های غذا، رهگذران پرشور، مغازه‌های کنار پیاده راه و فضای زیبای این خیابان 275 متری همه و همه تجربه‌ای لذت‌بخش از سفر به رشت به شما هدیه می‌کنند. 

خیابان علم الهدی

خیابان علم الهدی

آدرس خیابان علم الهدی: گیلان، رشت، خیابان علم‌الهدی

6. مدرسه شاپور

مدرسه شاپور که در سال 1356 در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است، اولین مدرسه گیلان است که به سالن آمفی‌تئاتر، کتابخانه و … مجهز بوده است. در دبیرستان شاپور که بنای زیبای آن به دوره قاجار باز می‌گردد، شخصیت‌های برجسته‌ای همچون میرزا حسن خان رشدیه، میرزا عیسی خان سمیعی، عبدلله راعی و … رشد کرده و تحصیل آموخته اند. این مدرسه امروزه با نام مدرسه شهید بهشتی شناخته می‌شود و یکی از دیدنی‌های پرطرفدار رشت به شمار می‌رود.

آدرس مدرسه شاپور رشت: گیلان، رشت، میدان فرهنگ

7. پارک جنگلی سراوان

پارک جنگلی سراوان از زیباترین جاهای دیدنی سراوان رشت می‌باشد. طبیعت بسیار زیبا  و محیط امن و خانوادگی آن باعث شده در میان گردشگران محبوبیت زیادی داشته باشد. از تفریحاتی که می‌توانید در داخل این پارک زیبا و دریاچه شگفت‌انگیزش انجام دهید می‌توان به قایق سواری، پیک‌نیک، عکاسی، موتور چهار چرخ، پینت بال و ... اشاره کرد. پارک جنگلی سراوان دارای امکاناتی همچون زمین بازی کودکان، آلاچیق، سکوهایی برای برپایی چادر، سرویس بهداشتی و غرفه فروش مواد خوراکی می‌باشد.

قایق سواری در تالاب زیبای پارک جنگلی سراوان

قایق سواری در تالاب زیبای پارک جنگلی سراوان

ساعات بازدید از پارک جنگلی سراوان: ۸ صبح الی ۱۷ عصر

قیمت بلیت ورودی پارک جنگلی سراوان: ۸ هزار تومان

آدرس پارک جنگلی سراوان: گیلان، کیلومتر ۱۷ جاده رشت – تهران، سمت غرب جاده.

8. تالاب عینک رشت

تالاب عینک رشت از زیباترین جاذبه های شهر رشت زیبا می‌باشد که در مسیر مهاجرت پرندگان مهاجر قرار گرفته و گونه‌های جانوری و گیاهی متننوعی در آن زندگی می‌کنند. تالاب عینک بزرگترین تالاب شهری خاورمیانه و دومین تالاب بزرگ استان گیلان می‌باشد. علت انتخاب اسم عینک برای این تالاب آن است که در عکس هوایی و در نقشه شکل این تالاب مانند عینک است. در سفر خود به رشت بازدید از این تالاب زیبا را فراموش نکنید.

تالاب عینک رشت

تالاب عینک رشت

آدرس تالاب عینک رشت: گیلان، رشت، بلوار شهید افتخاری

9. مسجد صفی رشت

مسجد صفی رشت یا نام قدیمی مسجد شهیدیه رشت در بافت قدیمی شهر قرار دارد و از جاذبه های تاریخی شهر رشت به شمار می‌آید. گفته می‌شود که شیخ صفی‌الدین اردبیلی به دلیل دوستی با شیخ زاخد گیلانی به رشت سفر کرده و در این مکان چاهی حفر می‌کند و عبادتگاهی در آن می سازد که بعدها به مسجد تبدیل می‌شود.

آدرس مسجد صفی رشت: گیلان، رشت، بافت قدیمی رشت، محدوده بازار

10. کلیسای مسروپ مقدس

کلیسای مسروپ مقدس یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری رشت می‌باشد که در میدان شهرداری رشت قرار گرفته است. معماری این کلیسا به دوران قاجار و پهلوی اول بازمی‌گردد و بر روی دیوارهای آن نقاشی‌های مینیاتوری از حضرت مسیح (ع) و دیگر نقش‌های مقدس کشیده شده است. در این کلیسا همچنین نمایشگاهی دائمی وجود دارد که بازدیدکنندگان را با ارامنه گیلان و سبک زندگی آن‌ها آشنا می‌کند. این کلیسا جزو متفاوت‌ترین و برجسته‌ترین جاذبه گردشگری رشت به شمار می‌آید. کلیسای مسروپ در سال 1386 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

کلیسای مسروپ مقدس

کلیسای مسروپ مقدس

ساعات بازدید از کلیسای مسروپ مقدس: همه روزه (به جز یکشنبه‌ها)، ساعت ۸ صبح الی ۱۷ عصر

آدرس کلیسای مسروپ مقدس: گیلان، رشت، میدان شهرداری، ابتدای خیابان سعدی

11. سبزه میدان رشت

تقریبا غیرممکن است که برای خرید در رشت از خانه بیرون بیایید و گذرتان به سبزه میدان رشت نیفتد. کوچه و خیابان‌های اطراف سبزه میدان مملو از مغازه‌ها و پاساژهای متفاوت هستند. سبزه میدان میدانی بزرگ است که در آن فضای سرسبزی وجود دارد و صندلی‌هایی برای شستن افراد تعبیه شده است. هر زمانی که به این میدان نگاه کنید مردان و زنانی که در حال بازش شطرنج، تخته نرد یا دومینو هستند را خواهید دید و رهگذرانی که به پرنده‌ها غذا می‌دهند توجهتان را جلب خواهد کرد. حال و هوای این میدان رشت بسیار شگفت انگیز می‌باشد.

آدرس سبزه میدان رشت: گیلان، رشت، سبزه میدان

12. موزه میراث روستایی گیلان

موزه میراث روستایی رشت در پارک جنگلی سراوان قرار دارد و از بهترین نمودهای نشان‌دهنده زندگی سنتی مردم گیلان، آداب و رسوم گیلکی، صنایع دستی و هنرهای بومی می‌باشد. شما همچنین در موزه میراث روستایی گیلان می‌توانید در اجرای برخی از سنت‌های گیلانی مشارکت داشته باشید و یا سوغاتی‌های جذاب گیلان را تهیه کنید. فضای سرسبز این موزه در جنگل سراوان و هفت روستای زیبا که در 45 هکتار ازین زمین‌ها بازسازی شده اند این منطقه را از بهترین جاهای دیدنی گیلان در بهار می‌کند.

موزه میراث روستایی گیلان

موزه میراث روستایی گیلان

آدرس موزه میراث روستایی گیلان: کیلومتر ١٨ آزادراه رشت – قزوین، نرسیده به پلیس راه، جاده‌ سراوان – شفت

13. موزه رشت یا خانه‌ی میرزا حسین خان کسمایی

موزه رشت که سال‌ها پیش منزل میرزا حسین خان کسمایی، آزادی‌خواه، شاعر و روزنامه‌نگار معروف دوره‌ی مشروطیت و نهضت جنگل بود، امروزه در دو بخش مردم شناسی و باستان شناسی فعالیت می‌کند. این خانه در سال 1349 به موزه تبدیل شد و در سال 1367 مورد مرمت قرار گرفت. در موزه رشت شما شاهد مجسمه‌هایی هستید که شیوه‌ زندگی گیلکی را به نمایش می‌گذارند. همچنین در بخش باستان شناسی موزه پیکان‌های سنگی متعلق به منطقه‌ پیرکوه وجود دارد قدمتی در حدود ۳ هزار سال پیش از میلاد مسیح دارند. ظروف سفالی به شکل حیواناتی نظیر قوچ و اشیای زینتی مثل گوشواره و دستبند و اشیای جنگی مثل شمشر و خنجر از دیگر اشیا این بخش موزه می‌باشند.

ساعات بازدید از موزه رشت: ۹ صبح تا ۵ بعد از ظهر

آدرس موزه رشت: گیلان، رشت، خیابان طالقانی، موزه رشت

14. باغ محتشم و عمارت کلاه فرنگی

باغ محتشم و عمارت کلاه فرنگی در زمان محمد صادق خان اکبر سردار محتشم ملقب به سردار معتمد ساخته شده‌اند. رودخانه گوهر رود با انحنای خاصی از جنوب این ساختمان زیبا در باغ محتشم عبور می کند و همین رود زیبایی این قسمت را دو چندان می کند. ممکن است در بازدید از این عمارت فکر کنید که تنها 3 طبقه دارد اما هنگامی که وارد عمارت شوید خواهید دید که کلاه فرنگی عمارتی 4 طبقه می‌باشد. در طی سال ها عمارت کلاه فرنگی محل سکونت حاکمان و فرمانداران شهر رشت بود و چندین بار تعمیر و مرمت شد تا اینکه در نهایت در سال ۱۳۷۴ به مدیریت میراث فرهنگی گیلان واگذار گردید. کلاه فرنگی در ۲۶ آبان ۱۳۷۵ با شماره‌ی ۱۷۶۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

عمارت کلاه فرنگی

عمارت کلاه فرنگی

آدرس باغ محتشم و عمارت کلاه فرنگی: گیلان، رشت، انتهای بلوار توحید، جنب پل تاکسیرانی، محله‌ی گلسار، داخل باغ محتشم

15. بقعه دانای علی رشت

اهالی رشت ارادت بسیار زیادی به این بقعه معروف دارند. دانای علی عارف و زاهدی بوده است که به مردم کمک زیادی می‌کرده است و مردم نیز احترام زیادی برای او قائل بودند. آن‌ها معتقدند وجود این عارف خیر و برکات زیادی برای شهرشان داشته و حتی وقتی شهرداری خیابانی که این بقعه در آن قرار داشت را عریض کرد، این آرامگاه ذره‌ای تخریب نشد. شکل گنبد و معماری این بقعه از اثار دیدنی رشت و بسیار جذاب می‌باشد.

آدرس بقعه دانای علی رشت: خیابان طالقانی نرسیده به بلوار رشتیان

سوالات متداول

جاذبه های دیدنی رشت را نام ببرید.

پارک جنگلی سراوان، موزه میراث روستایی گیلان، خانه میرزا کوچک خان رشت، موزه گنجینه رشت، تالاب عینک رشت، باغ محتشم رشت، عمارت کلاه فرنگی رشت، پارک ملت رشت، بازار بزرگ رشت، میدان شهرداری رشت، کاخ شهرداری رشت، برج ساعت رشت، خانه ابریشمی رشت، بلوار گلسار رشت، پارک ملت رشت

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc