https://gateway.trip.ir/api/

غار نمکی قشم در راه ثبت در میراث جهانی یونسکو

به روز رسانی: 30 مهر ، 1402 جاذبه های گردشگری

غار نمکی قشم در راه ثبت در میراث جهانی یونسکو

غار نمکدان یا نمکی از زیباترین و شگفت انگیزترین جاذبه های جزیره قشم می باشد که لقب بزرگترین غار نمکی جهان را با طولی بالغ بر 6.4 کیلومتر به دوش می کشد. این غار از جاذبه‌های طبیعی قشم می‌باشد که برای بازدید از آن می‌توانید اقدام به رزرو بلیط هواپیما قشم کنید. برای آشنایی بیشتر با این ژئوسایت زیبا و اهمیت آن با تریپ همراه شوید.

تاریخچه کشف غار نمک قشم

در سال 1998 مهندسان زمین شناس از کشور جمهوری چک با همکاری دانشگاه شیراز از 60 مورد از غارهای نمکی جزیره قشم بازدید کردند و نیمی از آن‌ها را نقشه‌برداری کردند. آن‌ها در این پروژه تحقیقاتی موفق به کشف طولانی‌ترین غار نمکی جهان شدند. گنبد نمکی قشم و غارهای مرتبط به آن بعد از این کشف بسیار مشهور شدند و به دنبال آن بخشی از جزیره قشم به عنوان ژئوپارک قشم در یونسکو ثبت جهانی شد. ژئوپارک‌ها محوطه‌هایی هستند که نشانگر تنوع عظیم زیستی و زمین‌شناختی کره زمین هستند. در حال حاضر تعداد ژئوپارک‌های موجود در شبکه جهانی به ۱۲۷ ژئوپارک در ۳۵ کشور جهان رسیده و ژئوپارک قشم، تنها ژئوپارک ایران و منطقه خاورمیانه است.

غار نمک قشم

غار نمک قشم

غار نمکی قشم ابتدا به نام غار سه مرد برهنه شناخته می‌شد که این نام به داستان کشف غار بازمی‌گردد. سه تن از مهندسان جمهوری چک برای آن که مسیرشان در غار را ادامه دهند باید از قسمتی که آب نمک غلیظ در آن تجمع کرده بود می‌گذشتند. از آنجا که در صورتی که این کار را می‌کردند برای ادامه مسیر دچار مشکل شده و لباس هایشان مانند تیکه چوب خشک می‌شد لباس‌هایشان را درآورده و بقیه مسیر را به صورت برهنه به اکتشاف پرداختند. از آن پس مردم محلی این غار را غار سه مرد برهنه گذاشتند.

محققان طی بررسی‌های خود حدود ۶۶۰۰ متر در داخل غار پیشروی کردند این طول در مقایسه با سایر غارهای نمک موجود در جهان بسیار زیاد است، ولی باید بدانید که این مقدار تنها بخش‌های قابل‌ دسترس غار می‌باشند و هیچکس از طول واقعی غار نمکی قشم اطلاعی ندارد.

آشنایی با غار نمکی قشم

غار نمکی قشم از جاذبه‌های متفاوت و بی‌نظیر جزیره قشم است که در آن رگه‌های سفید و رنگی نمک بر بدنه و دیوارهای آن مناظری بسیار زیبا و منحصربه‌فرد پدید آورده است. در کف غار نیز جریان‌هایی از آب نمک قابل مشاهده است. قندیل‌های نمک داخل غار نمک پیوسته در حال تشکیل شدن هستند چراکه رطوبت هوای جزیره و توسط نمک های موجود در غار جذب شده و آب نمک اشباع روی سطوح قندیل‌ها به راه می‌افتد و در پایین‌ترین نقاط قندیل‌ها آب خود را از دست داده و به طول قندیل می‌افزاید. در داخل کوه نمکدان یا کوه نمک قشم یک جریان آب زیرزمینی وجود دارد که در ادامه مسیر خود از غار بیرون آمده و در مقابل غار نمک قشم به صورت یک حوضچه طبیعی به رنگ سفید جمع می گردد. بستر اصلی چشمه درون غار به دلیل وجود رسوبات آهن، هماتیت و رسوبات گِل اخرا (خاک نسوز)، رنگی سرخ دارد. سقف غار نیز از فندیل‌های رنگی و زیبا پوشیده شده است. بر اساس تحقیقات صورت گرفته، قدمت برخی از نمک‌های غار به‌ دوره پیش از کامبرین بازمی‌گردد و بیش از ۵۷۰ سال عمر دارند.

مسیر سخت عبور در غار نمکدان قشم

قندیل‌های نمک در غار نمکدان قشم

از دیگر مواردی که بر اهمیت غار و گنبد نمکی قشم می‌افزاید، نمک‌هایی که از این غار استخراج می‌شوند. این نمک‌ها خاصیت دارویی دارند و از آنها به عنوان نمکی برای علم طب به ویژه برای ورزشکاران حرفه ای به صورت کپسول مصرف می شود. نمک‌های درون غار از ترکیبات منیزیم تشکیل شده است.

آدرس غار نمکی قشم کجاست؟

گنبد نمکی قشم در فاصله ی ۹۰ کیلومتری از شهر قشم قرار گرفته است و در بخش انتهایی جنوب غربی واقع است.

وسایل موردنیاز برای سفر به غار نمک قشم

نور خورشید فقط در اوایل غار شما را همراهی می‌کند اما ادامه مسیر غار کاملا تاریک است. البته در ورودی غار می‌توانید در ازای پرداخت مبلغی چراغ قوه یا هدلامپ اجاره کنید. پس وسایل لازمتان به شرح زیر هستند:

هدلایت یا چراغ‌‌ قوه، آب و خوراکی سبک، یک دست لباس اضافه

غارنوردی در غار نمک قشم با تجهیزات حرفه ای

غارنوردی در غار نمک قشم با تجهیزات حرفه ای

بهترین فصل سفر به غار نمک قشم

به دلیل موقعیت جغرافیایی جزیره قشم، آب و هوای جزیره در 6 ماهه نخست سال گرم و شرجی است و برای غارپیمایی بسیار اذیت خواهید شد. برای سفر به قشم بهتر است فصول پاییز و زمستان را انتخاب کنید تا هم بدون اذیت شدن از رطوبت و گرمای هوا بتوانید از بازدید از جزیره لذت ببرید و هم شلوغی فصل گردشگرپسند تابستان اذیتتان نکند.

هزینه ورودی غار نمکی قشم

بازدید از غار نمکدان قشم کاملا رایگان است و فقط کافی است شما برای رفتن به آنجا تصمیم بگیرید. 

عکس غار نمکی قشم

عکس غار نمکی قشم

دسترسی به غار نمکی قشم

برای دسترسی به این جاذبه ی طبیعی در استان هرمزگان باید به سمت غرب جزیره قشم سفر کنید. از قشم تا غار نمکی قشم حدود 1 ساعت و 45 دقیقه راه است. باید ابتدا از قشم به سمت درگهان بروید؛ مقصد بعدی شما تنبان است. از تنبان باید به سمت طبل حرکت کنید و از خروجی سمت جنوب، به سمت جاده‌ی سَلَخ بروید. این مسیر را حدود 45 دقیقه تا رسیدن به غار نمکی قشم ادامه دهید. دقت کنید که تمام مسیر، غیر از 300 متر انتهایی، آسفالت است. برای اطلاع از قیمت بلیط هواپیما در تریپ جستجو کنید و ارزان ترین بلیط هواپیما مورد نظر خود را خریداری کنید.

ورودی غار نمک قشم

ورودی غار نمک قشم

فاصله تا جاذبه های نزدیک غار نمک قشم

تنگه چاهکوه، گوران، پارک زیتون، حمام گله داری

از آنجاییکه برعکس دیگر جاذبه‌های قشم مانند غار خربس قشم، جزایر ناز و غیره، غار نمکی قشم در منطقه‌ای دور قرار دارد، تورهای قشم گاهی به صورت جداگانه تور غار نمکی قشم را برگزار می‌کنند. شما می‌توانید در سفر خود به قشم از این تورها استفاده کنید.

برای کسب اطلاعات کامل درباره جاهای دیدنی قشم مقاله‌ای با همین عنوان را در سایت ما بخوانید.

سوالات متداول
غار نمکی قشم کجاست؟

غار نمکی قشم در 100 کیلومتری قشم و در جنوب غربی جزیره قشم قرار دارد.

آیا در نزدیکی غار نمکی قشم پرورش میگو انجام می‌شود؟

وزارت کشاورزی هرمزگان زمین هایی را در نزدیکی ژئوسایت گنبد نمکی قشم برای پرورش میگو واگذار کرده بود که با اعتراض مردم و ورود دادستانی به کل پرونده این پروژه به طور کامل متوقف شد تا ژئوپارک قشم با خطر خروج از زنجیره ژئوپارک‌های یونسکو مواجه نشود. قبل‌تر در سال 1391 ژئوپارک قشم با کارت قرمز مسئولان یونسکو از این فهرست خارج شده بود که بعد از 4 سال و با تلاش شبانه روزی کارشناسان توانست دوباره وارد آن فهرست شود.

آیا واگذاری غار نمکی قشم صحت دارد؟

در سال 98 بخشی از زمین‌های اطراف ژئوپارک قشم که در لیست ژئوپارک‌های یونسکو قرار دارد واگذاری شده بود و قسمتی از ژئوپارک قشم تخریب شده و تغییر کرد که با ورود نهادهای میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کل پروژه متوقف شد.

بزرگترین غار نمکی جهان کجاست؟

غار نمکی قشم بزرگترین غار نمکی جهان است.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc