https://gateway.trip.ir/api/

روستای کندر، بزرگترین مزرعه لاله ایران

به روز رسانی: 11 خرداد ، 1400 جاذبه های گردشگری

روستای کندر، بزرگترین مزرعه لاله ایران

اولین روستای جاده چالوس از سمت کرج، روستای کندر است. تاریخچه روستای کندر نشان از قدمت و اصالت این دهکده زیبا دارد. بهترین جاذبه گردشگری روستا، دشت لاله کندر به عناون بزرگترین مزرعه لاله ایران است. خوشبختانه مسیر دسترسی روستای کندر به تهران و کرج نزدیک است. شما می توانید یک شب هم در اقامتگاه بومگردی کندر بمانید و لذت ببرید. بهترین فصل سفر به کندر را با فصل لاله ها هماهنگ کنید تا تجربه ای فراموش نشدنی از این روستا داشته باشید. اگر از شهرهای دیگر ایران بلیط هواپیما کرج دارید، فصل بهار زمان مناسب خرید بلیط چارتر هواپیما است.

روستای کندر کجاست

روستای کندر در مرز استان البرز و تهران قرار گرفته است. موقعیت کوهستانی کندر در دل کوههای بلند البرز با آب و هوای مطبوع و مناطر زیبا یکی از بهترین روستاهای گردشگری کرج محسوب می شود. در روستای کندر شما هم آثار تاریخی و هم جاذبه های طبیعی بی نظیری خواهید دید. شغل عموم مردم روستا کشاورزی و باغداری است. معماری قدیم روستا هم متاثر از اقلیم سرد با سنگ ساخته شده است. در ایران به جز روستای کندر کرج چندین روستای کندر وجود دارد که شامل روستای کندر الیگودرز، روستای کندر تبریز، روستای کندر قزوین و کندر بیرجند است.

تاریخچه روستای کندر

بر اساس اسناد و قبرستان قدیمی روستا، کندر پیشینه ای تاریخی دارد. امامزاده کندر به تنهایی هفت قرن قدمت دارد. نام روستای کندر به صورت کن فار و در برخی اسناد قدیمی به عنوان قلعه شاه خسرو ثبت شده است. مردم محلی بر این باورند که کندر از «کهن دور» گرفته شده است. بعضی «کن دور» را درستتر می دانند که نشان از فاصله دور روستا از کن و فاصله 6 ساعته تا امامزاده داوود در گذشته است. گویش مردم روستا به زبان تاتی بوده و گنجینه ای از افسانه ها و داستانها در خود نهفته دارد.

دشت لاله کندر چالوس

 یکی از زیباترین جاهای دیدنی کدر که هر ساله گردشگران فراوانی را جدب می کند، دشت لاله است. برای دیدن این دشت بهشتی باید به روستای کندر و منطقه گردشگری لزورسفر کنید تا منظره ای فراتر از تصورتان از زیبایی مزارع لاله در دامن طبیعت کوهستانی کندر ببینید. این مزرعه بی نظیر دارای دو میلیون گل لاله اکیوم با انواع رنگهاست که سحرانگیز و تماشایی است تا جایی که به عنوان مزرعه بزرگترین دشت گل لاله کشور شناخته می شود.

زمان بازدید از این جاذبه منحصربفرد فقط فصل بهار و همزمان با رویش لاله هاست. شما از اوایل ماه فروردین تا اواسط خرداد فرصت دارید تا به دشت لاله بروید و در میان مزارع رنگارنگ و معطر لاله لذت ناب را تجربه کنید. موقعیت دشت لاله کندر در میان چشم انداز کوههای البرز را هیچ کجای دیگر ایران نخواهید دید. زمان بازدید دشت لاله کندر هر روز از صبح تا شب امکان پذیر است. شما مبلغی هم به عنوان بلیط دشت لاله روستای کندر باید بپردازید.

دشت لاله کندر کرجدشت لاله کندر زیباترین مزرعه گل ایران

جاهای دیدنی روستای کندر کرج

آبشار کندر

بعد از دشت لاله، معروفترین جاذبه روستا، آبشار کندر است. این آبشار یکی از آبشارهای دیدنی و جذاب جاده چالوس محسوب می شود. طبیعت این محل برای سپری کردن ایام تعطیلات کنار دوستان و خانواده عالی است.

چشمه کندر

موقعیت کوهستانی کندر با چشمه ساران جوشان و فصلی عجین است. چشمه آب معدنی روستا که به نام بالا محل شهرت دارد، نه فقط خاصیت درمانی دارد بلکه مردم روستا جایگاه ویژه ای برای آن قائلند. چنانکه در گذشته فقط بانوان روستا امکان آوردن آب چشمه را داشتند. از دیگر چشمه های معروف روستا، چشمه فصلی آق باجي است.

اشکفت چهل دختر کندر

این مکان در دره سیلک کندر محلی افسانه ای و باستانی است. این اثر به صورت شکافی در بین صخره ها قابل مشاهده است. احتمال وجود قلعه ای تاریخی با توجه به آثار به جا مانده زیاد است. این قلعه پنهان در کوه بهترین محل برای تیراندازی و دفاع بوده است. اما مردم کندر باور داشتند اگر دخرتان دم بخت به دیدن این اشکفت بروند، بختشان باز می شود. گویا زمانی دور چهل دختر در این مکان محو شده اند. با توجه به اینکه در دوره ساسانی بسیاری از قلعه ها نام دختر داشته مانند قلعه دختر شیراز یا کرمان، ممکن است ریشه این افسانه به این تاریخ بازگردد. درست روبروی چهل دختر، فضایی زیرزمینی وجود دارد که بر اساس شواهد انباز مهمات قدیمی بوه است.

امامزاده عبدالله کندر

قدمت این آرامگاه به دوره صفویه می رسد. پلان بنا به صورت هشت ضلعی طراحی شده و از سه طرف دارای ورودی است. این روستا آرامگاه هفتصد سال پیش در کندر ساخته شده است. به همین دلیل این بنا در فهرست آثار تاریخی ملی ایران به ثبت رسیده است. وجود قبرستان قدیمی نزدیک امامزاده، برای بازدید جالب است. چرا که دارای سنگ نگاری شکلهای مختلفی مانند قیچی و شانه یا کبوتراست. رسمی قدیمی که علامت زن یا مرد را مشخص می کند.

امامزاده روستای کندرنمایی از امامزاده قدیمی روستای کندر

پهنه سار روستای کندر

کی دیگر از جاهای گشت و گذار در کندر، دشت پهنه سار است. دیدن این دشت زیبا در هوای بهاری لطف خاصی دارد. در گذشته این محل برای مردم بومی جنبه آیینی هم داشته است.

مسیر دسترسی روستای کندر

برای رسیدن به کندر باید از کرج وارد جاده چالوس شوید. پس از طی 9 کیلومتر به دوراهی کندر می رسید که ابتدای آن با یک اقامتگاه گردشگری به نام کندلوس کاملا مشخص است. از این نقطه تا روستا باید جاده پر پیچ و خمی را به مسافت 9 کیلومتر طی کنید. شما می توانید از بزرگراه جانبازان کرج تا پارک امیرکبیر جاده چالوس مسیر کوتاهنری طی کنید.  فاصله تهران تا روستای کندر حدود 60 کیلومتر است. در صورت خلوت بودن جاده چالوس، یک ساعته به کندر می رسید.

اقامت در روستای کندر

خوشبختانه اقامتگاه بومگردی کندر فعال است. «بومگردی پایتخت لاله های ایران» بهترین محل اقامت در روستا است که سه کیلومتر تا کندر فاصله دارد. به دلیل نزدیکی به دشت لاله لزور، محیط کوهستانی، هوای عالی و چشم انداز زیبا، تجربه ای لذت بخش خواهد بود. این اقامتگاه دارای  کلبه های مختلف از ظرفیت 3 نفره تا 6 نفره، و برای گردشگران تعداد بالا هم کلبه  10 نفره و 30 نفره پیش بینی شده است. در صورت پر بودن این اقامتگاه، شما برای اقامت می توانید اجاره خانه در روستای کندر را مد نظر قرار دهید. ابتدای دوراهی جاده چالوس به کندر، یک مجتمع اقامتی به نام کندلوس قرار دارد.

جاذبه های گردشگری نزدیک کندر

شما در سفر به روستای کندر می توانید از جاهای دیدنی دیگری هم بازدید کنید. جاده چالوس تا دلتان بخواهد جاذبه های تاریخی و طبیعی دارد. از این محلها می توان به رودخانه کرج، سد امیرکبیر، آبشار خور، روستای ارنگه و پیست اسکی دیزین اشاره کرد.

بهترین فصل سفر به روستای کندر

کندر روستایی چهار فصل است که هر زمان به این دهکده زیبا سر بزنید با مناظر متفاوتی از طبیعت دیدنی روبرو خواهید شد. اما با توجه به محیط سردسیری روستا، بهترین زمان سفر به کندر، فصل بهار و تابستان است. در فصلهای سرد سال به علت بارش برف و باران ، دسترسی جاده روستا سخت خواهد شد.

سوالات متداول:

فصل بازدید از دشت لاله کندر چه زمانی است؟

فصل بهار از اوایل فروردین تا اواسط خرداد

فاصله تهران تا کندر چقدر است؟

60 کیلومتر.

آیا اقامتگاه بومگردی در کندر وجود دارد؟

بله.یک واحد بومگردی نزدیک دشت لاله فعال است.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc