https://gateway.trip.ir/api/

غار رودافشان تجربه‌ای متفاوت و مرموز از لمس طبیعت

به روز رسانی: 12 خرداد ، 1400 جاذبه های گردشگری

غار رودافشان تجربه‌ای متفاوت و مرموز از لمس طبیعت

در نزدیکی تهران و اطراف شهرستان دماوند غار رودافشان با چشم اندازهای بسیار زیبا قرار گرفته است که بازدید از آن تجربه بسیار متفاوتی برای شما به ارمغان خواهد آورد.

آدرس غار رود افشان کجاست

غار رودافشان به فاصله ۱۲۰ کیلومتری شرق تهران در نزدیکی روستایی به همین نام از توابع شهرستان دماوند واقع شده است.

آشنایی با غار رودافشان

یکی از جاذبه‌های متفاوت و مرموز اطراف تهران غار اسرارآمیز رودافشان است که تجربه غارپیمایی مسیر ۸۰۰ متری را در اختیارتان خواهد گذاشت. علت تشکیل غار رودافشان تراشیده شدن صخره‌های آهکی توسط رسوبات آب و انحلال گچ و دولومیتت ناشی از ورود آب رودخانه در طی میلیون‌ها سال می‌باشد. وجود قندیل‌های استالاکتیت و استالاگمیت گواه همین پدیده است. غارپیمایی در غار رودافشان نیازمند تجهیزات مختصری می‌باشد و اگر بخواهید مسیر غار را تا تالار خفاش‌ها پیش بگیرید راه نسبتا دشواری پیش‌رو خواهید داشت و ممکن است در جاهایی از غار مجبور به صخره‌نوردی شوید. مسیرهای سخت صخره‌ای و وجود قندیل‌های آویزان مسیر را کمی ترسناک می‌کند.

غار رودافشان در ارتفاع ۱۹۴۵ متری از سطح دریا قرار دارد و برای رسیدن به دهانه آن به حدود ۲۰ دقیقه کوهنوردی سبک نیاز است. دهانه بیضی شکل این غار با ارتفاعی در حدود ۲۰ متر و طولی بالغ بر ۲۹ متر، یکی از سه دهانه بزرگ غارها در ایران است. گل‌های زیبای نسترن و گل‌های وحشی بومادران و خاراگوش در دهانه غار و وجود چشمه‌ رودافشان با آب خنک و گوارا فضای بیرونی غار را نیز دلچسپ می‌کند. این چشمه که احتمالا منشا آن درون غار است، خاصیت درمانی دارد و در درمان انواع پادرد و رماتیسم استفاده می‌شود.

دهانه غار رودافشان

دهانه غار رودافشان

اگر تجهیزات و امکانات کافی در اختیار داشته باشید می‌توانید تا حدود ۴۰۰ متری غار پیش بروید. در مسیر برگشت برای جلوگیری از گم کردن مسیر، نخ‌کشی‌هایی وجود دارد و بر روی دیواره‌های غار نیز جهت خروج با فلش مشخص شده است. دسترسی نور خورشید در درون غار رودافشان در فاصله نزدیکی کاملا  قطع می‌شود و شما در تاریکی مطلق فرو خواهید رفت. لذا به همراه داشتن هدلامپ یا چراغ قوه در غارپیمایی ضروری ست. غار رودافشان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

تالارهای غار رودافشان

در ابتدای غار رودافشان دهلیزی وجود دارد که یک حوض آب و یک ستون در وسط آن قرار دارد و سنگ بزرگی به شكل یك انسان و از جنس مرمر در ورودی این تالار گرفته است به این تالار آناهیتا که به معنای الهه آب و نشان باروری است، می‌گویند.

تالارهای غار رودافشان

تالار غار رودافشان

غار رود افشان دارای 3 تالار وسیع است. اولین تالار پی از طی کردن سراشیبی تندی نمایان می‌شود و ابعادی برابر تالار 80 در 100 متر دارد. ارتفاع این تالار نیز حدود 25 متر می‌باشد. این تالار آخرین قسمتی از غار اسن که نور خورشید به آن نفوذ می‌کند. با پشت سر گذاشتن تالار اول وارد تاریکی مطلق خواهید شد. بعد از آن به تالار دوم خواهید رسید که به وسیله یک دیواره سنگ‌چین با طول 8 متر و پهنای 1.5 متراز تالار اول جدا شده است. ابعاد تالار دوم 60 در 50 و با ارتفاع 20 متر است. نکته جالب در این تالار این است که در سرتاسر آن هیچ‌گونه آثاری از غارسنگ (ساختارهایی که در اثر انحلال و رسوب‌گذاری کانی‌ها در خلال جریان آب درون غارها ایجاد می شود) مشاهده نمی‌شود. تالار سوم اما به طور کامل با استلاگمیت و استلاکتیت‌های زیبا و ستون‌ها و آبشارسنگ‌های خارق‌العاده پوشیده شده است. ابعاد این تالار 50 در 40 متر می‌باشد و ارتفاعی برابر 15 متر دارد.

ویژگی دیگر این غار زاد و ولد گونه‌های خاص خفاش است که در انتهای غار زندگی می‌کنند. تالار خفاش‌ها در انتهای غار قرار دارد و سنگ‌ها و دیوارهای آن از فضولات خفاش‌ها پر است و هوای این قسمت بد بو و سمی‌است. باید توجه کنید از ایجاد سر و صدا و ترساندان خفاش‌ها پرهیز کنیدو اگر در زمستان به غار سفر می‌کنید خفاش‌ها را از خواب زمستانی بیدار نکنید چراکه باعث مرگ این حیوانات ضروری برای اکوسیستم طبیعت خواهید شد.

خفاش

خفاش‌ها در غار رودافشان

وسایل لازم برای سفر به غار رودافشان

کفش مناسب غارنوردی، هد لایت یا چراغ قوه، لباس گرم، بارانی برای جلوگیری از خیس شدن در غار، دست‌کش مخصوص غار نوردی، وعده غذایی
بهتر است کاور ضدآب برای وسایل الکترونیکی خود نیز به همراه داشته باشید.

عکس غار رودافشان دماوند

عکس غار رودافشان دماوند

بهترین فصل سفر به غار رودافشان

از آنجایی که دمای درون غار چندین درجه از بیرون آن سردتر است و برای اینکه غارپیمایی برایتان دشوار نباشد، پیشنهاد می‌کنیم در فصول بهار یا تابستان به غار رودافشان بروید. مکان‌های گردشگری زیادی مناسب فصل تابستان وجود دارد که باعث می‌شود اوج لذت را در این سه ماه جذاب تجربه کنید. کافیست بلیط هواپیما خریده و سفر خود را آغاز کنید.

دسترسی به غار رودافشان

برای دسترسی به غار شگفت‌انگیز رودافشان که یکی از غار های کوه دماوند می‌باشد باید باید مسیر جاده تهران به فیروزکوه را در پیش بگیرید. پس از آنکه تابلو روستای سیدآباد را دیدید از مسیر جاده فیروزکوه خارج شده و وارد فرعی سمت راست شوید. با طی مسافتی حدود 10 کیلومتر به روستای کلاک خواهید رسید که باید از این روستا عبور کنید. بعد از عبور از روستای کلاک به یک دو راهی خواهید رسید که مسیر سمت راست به سمت روستایی به نام مشهد و مسیر سمت چپ به سمت روستای رودافشان می‌رود. پس از عبور از روستا، به پارکینگ مخصوص غار رودافشان خواهید رسید. بعد از پار کردن ماشینتان برای رسیدن به غار رودافشان حدود ۲۰ دقیقه مسیر پیاده‌روی و کوهنوردی نسبتا ساده‌ای پیش رو خواهد بود.

اقامت در کوچه غار رودافشان

اقامتگاه‌های سنتی در فاصله ۲۰۰ متری از غار به نام کوچه غار رودافشان قرار دارد که در محوطه‌ای 4000 متری و فضای چمن کاری شده قرار دارد. این اقامتگاه مجهز به آلاچیق در محوطه است که برای استراحت و لذت بردن از فضای منطقه عالی است. علاوه بر این اقامتگاه، یکی از دو رستوران روستای رودافشان نیز اتاق‌هایی برای اقامت دارد.

سوالات متداول 

روستای رودافشان کجاست؟

روستای رود افشان از توابع شهرستان دماوند است و در مسیر جاده تهران به فیروزکوه داخل جاده فرعی که به سمت سیدآباد می‌رود قرار دارد. برای دسترسی به روستای رودافشان باید از روستای سیدآباد گذشته و به سمت روستای کلاک بروید. با عبور از روستای کلاک به دوراهی روستای رودافشان خواهید رسید.

بهترین فصل سفر به غار رودافشان چه زمانی است؟

بهار و تابستان بهترین فصول برای سفر به غار رودافشان هستند.

نزدیک ترین غار به تهران کجاست؟

غار رودافشان نزدیک ترین غار به تهران است.

امکانات نزدیک غار رودافشان دماوند چیست؟

در نزدیکی غار رودافشان دماوند و پس از عبور از روستای رودافشان، پارکینگ، نمازخانه و سرویس بهداشتی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کیند. این موارد تنها امکانات غار رودافشان هستند.

دیگر غارهای زیبا برای امتحان تجربه شگفت انگیر غارنوردی کدام اند؟

غار یخ مراد و غار نمکدان از دیگر غارهای اسرارآمیز و زیبا هستند.


بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc