https://gateway.trip.ir/api/

آبشار نوژیان خرم آباد مرتفع ترین آبشار لرستان

به روز رسانی: 31 اردیبهشت ، 1401 جاذبه های گردشگری

آبشار نوژیان خرم آباد مرتفع ترین آبشار لرستان

آبشار نوژیان خرم آباد با ارتفاعی در حدود 95 متر جزو بلندترین آبشارهای ایران است. عظمت آبشار و نواحی اطراف آن و گیاهان دارویی متنوعی که این منطقه را پوشانده اند از جاذبه های این آبشار به شمار می رود.

آدرس آبشار نوژیان کجاست

آبشار زیبا و مرتفع نوژیان در ۳۸ کیلومتری کمربندی خرم‌آباد و میان دو کوه تاف لرستان و هشت پهلو در نزدیکی روستای نوژیان قرار گرفته است. قبل از خرید بلیط هواپیما و سفر به این آبشار زیبا ادامه مقاله را از دست ندهید.

ارتفاع کوه تاف در منطقه نوژیان لرستان

ارتفاع کوه تاف در حدود صد متر بوده و در منطقه نوژیان لرستان قرار دارد.

آشنایی با آبشار نوژیان

آبشار نوژیان با 95 متر ارتفاع بلندترین آبشار استان لرستان و جزو آبشارهای بلند ایران می‌باشد. عظمت این آبشار به حدی است که در بازدید از آن مبهوت بزرگی و صلابت این آبشار زیبا خواهید شد. آب آبشار نوژیان از چشمه‌های بالادست آن تامین می‌شود و در بیشترین حالت خود عرضی برابر با 5 متر دارد. در ادامه آب آبشار با آب رودخانه‌ کوچکی که در کنار آن جریان دارد ادغام شده و همگی به رود بزرگ سزار می‌ریزند. آب‌های این منطقه در ردیف بهترین آب‌ها برای پرورش ماهی‌هایی مثل قزل آلا هستند برای همین هم هست که کمی پایین‌تر از آبشار، حوضچه‌های مختلفی برای پرورش ماهی‌ها می‌بینید.

آبشار نوژیان

آبشار نوژیان

منطقه اطراف آبشار پوشیده از گیاهان دارویی و جنگلی ست و این گیاهان به حدی معروف هستند و طرفدار دارند که خیلی‌ها تنها دلیل بازدید از این آبشار را همین گیاهان دارویی می‌دانند. آبشار نوژیان به آبشارهای وارک و هفت چشمه گریت نزدیک است و بعد از دیدن نوژیان می‌توانید به آنجا نیز سری بزنید. آبشار نوژیان در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

گشت در اطراف آبشار گردشگران عاشق طبیعت بسیار روح‌نواز و دل انگیز است. شما در اطراف آبشار نوژیان می‌توانید در کنار آب نشسته و خلوت کنید و یا جنگل پیمایی کرده و ریه هایتان را از عطر اکسیژن خالص طبیعت پر کنید. 

معنی نوژیان

نوژیان به معنای آب زنده است و دلیل نام‌گذاری این آبشار به این نام آن است که آبشار نوژیان در بهار که چشمه‌های اطراف پرآب هستند، بیشترین پهنا را دارد و موقع خشکسالی کم‌جان شده و باریکتر می‌شود. این تغییر عرض آبشار با کم و زیاد شدن آب آن حس زنده بودن آبشار را می‌دهد و به همین علت به آن نوژیان می‌گویند.

امکانات رفاهی اطراف آبشار نوژیان

با اینکه آبشار نوژیان آبشاری مرتفع و معروف است اما سعی شده است تا حد امکان محیط اطراف آبشار بکر و دست نخورده باقی بماند لذا در اطراف آبشار امکانات رفاهی فراوانی وجود ندارد. سرویس بهداشتی و پارکینگ تنها امکانات آبشار است و برای استفاده از پارکینگ باید هزینه پرداخت کنید. همچنین از پارکینگ تا آبشار مسافت زیادی ندارد و سنگ فرش شده است و همه از جمله افراد سالمند نیز می‌توانند از این آبشار دیدن کنند. لازم به ذکر است در منطقه اطراف آبشار آنتن‌دهی بسیار ضعیف است.

تفریح در آبشار نوژیان

تفریح در آبشار نوژیان

بهترین فصل سفر به آبشار نوژیان

اگر دلتان می‌خواهد آبشار نوژیان را در اوج شکوه و پرآبی خود ببینید بهتر است در دو فصل بهار یا تابستان به این آبشار سفر کنید. آبشار نوژیان در اوایل بهار در پرآب ترین حالت خود قرار دارد و هرچه به اواخر تابستان نزدیک می‌شویم از میزان آب این آبشار کم شده و کم خروش تر می‌شود. گاهی در دوره‌های خشک‌سالی آبشار به طور کامل خشک شده و به خواب زمستانی فرو می‌رود و منتظر بارش باران می‌ماند.

دسترسی به آبشار نوژیان

برای دسترسی به آبشار نوژیان فارغ از هر شهری که سفر خود را آغاز کردید، باید ابتدا وارد جاده کمربندی خرم‌آباد شوید و به سمت جنوب شرقی بروید. در جاده کمربندی خرم‌آباد بعد از طی کردن 38 کیلومتر مسافت به روستایی به نام نوژیان خواهید رسید. دقت کنید از این مسیر 38 کیلومتری، حدود 32 کیلومتر آن آسفالت و 6 کیلومتر آن خاکی است. مسیر خاکی پیچ‌های تندی هم دارد و ممکن است خسته‌تان کند پس جوری رانندگی کنید که اگر خواستید بتوانید در این مسیر توقف کوتاهی کرده و از محیط زیبای اطراف لذت ببرید. پس از رسیدن به روستای نوژیان و میان دو کوه تاف و هشتاد پهلو آبشار مرتفع نوژیان را خواهید دید. برای سفری آسان می‌توانید با خرید بلیط هواپیما خرم‌آباد به این شهر زیبا سفر کرده و با تاکسی‌هایی که شما را مستقیما به آبشار نوژیان می‌برند همراه شوید.

اقامت در اطراف آبشار نوژیان

زیبایی آبشار نوژیان به حدی است که ممکن است وسوسه شوید و بخواهید در این ناحیه کمپ بزنید و شب را در میان طبیعت بگذرانید اما باید نکات ایمنی را رعایت کنید چون احتمالا شب‌ها با خلوت شدن این محل سرو کله حیوانات وحشی پیدا می‌شود پس برای کمپ زدن باید تعدادتان زیاد باشد. با رفتن به این آبشار از آبشار بیشه هم دیدن کنید.

برپایی کمپ در اطراف آبشار و چشمه نوژیان

برپایی کمپ در اطراف آبشار و چشمه نوژیان


سوالات متداول

آبشار نوژیان کجاست؟

آبشار زیبا و مرتفع نوژیان در ۳۸ کیلومتری کمربندی خرم‌آباد و میان دو کوه تاف و هشت پهلو در نزدیکی روستای نوژیان قرار گرفته است.

ارتفاع آبشار نوژیان چند متر است؟

ارتفاع آبشار نوژیان حدود 95 متر می‌باشد و بلندترین آبشار لرستان است.

بهترین فصل سفر به آبشار نوژیان چه زمانی است؟

فصول بهار و تابستان بهترین فصل‌های سفر به آبشار نوژیان است.

معنی نوژیان چیست؟

نوژیان به معنی آب زنده می‌باشد و علت نامگذاری آبشار نوژیان به این صورت این است که عرض آبشار با کم و زیاد شدن آب آن کم و زیاد می‌شود و حس زنده بودن را به بیننده القا می‌کند.

فاصله روستای نوژیان تا آبشار چقدر است؟

آبشار نوژیان در دامنه کوه تاف و در دو کیلومتری روستای نوژیان واقع شده است.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc