https://gateway.trip.ir/api/

روستای زشک طبیعتی روح نواز در اطراف مشهد

به روز رسانی: 15 بهمن ، 1402 اخبار گردشگری

روستای زشک طبیعتی روح نواز در اطراف مشهد

روستای زشک یکی از زیباترین و بکرترین مناطق ییلاقی شهر مشهد است که چشم اندازهای بسیار زیبا، آب و هوای معتدل و باغ های سرسبز میوه‌اش زبان‌زد مردم است.

معرفی روستای زشک

نام روستای زشک برگرفته از دو ترکیب زو و اشک است که به معنی چشمه های جوشان می‌باشد. زشک از دیرباز تا کنون منطقه‌ای پر آب در خراسان بوده که آب و هوایی مثال زدنی داشته است. همچنین در زشک یک رودخانه دائمی وجود دارد که زیبایی‌ها و لطافت منطقه را دوچندان کرده است.

روستای زشک

روستای زشک

شغل مردم روستای زشک باغ داری، پرورش دام و طیور و شیلات و صنایع دستی می باشد که محصولات و میوه‌های این منطقه بسیار معروفند. همچنین به دلیل قرار گرفتن زشک در منطقه‌ای کوهستانی و همجواری این روستا با بلندترین قله‌های رشته‌کوه بینالود، کوهنوردی یکی از تفریحات ثابت گردشگران و بازدیدکنندگان از این روستاست. از آنجا که مسیرهای خاصی برای کوهنوردی از روستای زشک به قله‌های چمن، شیرآباد و ... وجود دارد، این مکان، به محل مناسبی برای کوهنوردان تبدیل شده است.

روستای زشک یکی از کم جمعیت‌ترین روستاهای اطراف مشهد است اما به دلیل آب و هوای بهشتی آن در تابستان‌ها افزایش جمعیت پیدا می‌کند و ساکنان آن افزایش می‌یابند.

روستای زشک کجاست؟
روستای زشک از جاهای دیدنی مشهد در جنوب شرقی رشته کوه‌های بینالود قرار دارد و در فاصله 20 کیلومتری شهر مشهد قرار گرفته است. برای دسترسی به این روستای زیبا باید ابتدا به شهرستان شاندیز بروید پس از آن به روستای زشک که به فاصله 15 کیلومتری از شهرستان شاندیز قرار دارد، خواهید رسید. 

رودخانه زشک

رودخانه زشک از مهم‌ترین رودخانه‌های خراسان رضوی است که از رشته‌کوه‌های بینالود سرچشمه می‌گیرد و جریانی دائمی دارد. رودخانه زشک در انتهای مسیر خود به کشف رود می‌ریزد. رودخانه زشک در مسیر کوه‌پیمایی کوه‌نوردان قرار گرفته است و سبب زیبایی و طراوت هرچه بیشتر مسیر می‌شود. در ایام بارش و ماه‌های سرد سال اما خطر سیلاب و تخریب مسیر رودخانه وجود دارد. رودخانه زشک و دائمی بودن جریان آن سبب شده زشک محصولات باغداری و کشاورزی بسیار معروف و خوشمزه‌ای داشته باشد.

جاذبه‌ها و امکانات روستای زشک در مشهد

روستای زیبای زشک

روستای زیبای زشک

برای رفاه حال مسافران و گردشگران، بخش‌های خدماتی بسیاری مانند رستوران و چایخانه‌های سنتی در منطقه زشک دایر شده است. بعضی از رستوران‌های زشک حال و هوای طرقبه شاندیز را دارند و غذاهایی بسیار لذیذ سرو می‌کنند. روستای زشک علاوه بر مسیرهای کوهنوردی دل‌نواز و قله‌های سر به فلک کشیده، جاذبه‌های طبیعی دیگری نیز دارد که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم.

چشمه قلقلی

اگر مسیر روستای زشک به سمت کوه‌های بینالود را پیش بگیرید، حدودا در ابتدای مسیر صعود به قله‌ها چشمه‌های جوشانی هستند که به چشمه قلقلی معروف اند. علت این نام‌گذاری برای این چشمه‌ها جوشان بودن آب خروجی از آن‌هاست. آب این چشمه‌ها بسیار خوشمزه و گواراست.

قله شیرباد

قله شیرباد بلندترین قله رشته‌کوه بینالود و مرتفع‌ترین نقطه کل خراسان است. این قله که به آن بام خراسان نیز می‌گویند، ارتفاعی معادل 3300 متر دارد و گروه‌های کوهنوردی زیادی برای فتح این قله نفس‌گیر، مسیر کوه پیمایی را از روستای زشک آغاز می‌کنند.

مسیر صعود به قله

مسیر صعود به قله

برای صعود به قله شیرآباد باید از روستای زشک عبور کرده و به روستای حیطه برسید. با عبور از روستای حیطه و رسیدن به چشمه‌های قلقلی، مسیر کوهنوردی آغاز می‌شود.

دره نهل

اگر به روستای زشک می‌روید به شما توصیه می‌کنیم بازدید از دره نهل را حتما در برنامه سفر خود قرار دهید. بوی خوش بابونه‌های صحرایی و گل و گیاه‌های دارویی تمام فضای دره را آغشته کرده است. تمام چشمه‌های منطقه زشک با هم یکی شده و تماما از این دره عبور می‌کنند لذا دره نهل اهمیت زیادی در این منطقه دارد.

راه دسترسی به روستای زشک مشهد

روستای زشک فاصله زیادی از مشهد ندارد و برای رفتن به آنجا تنها یک ساعت زمان کافی ست. شما ابتدا باید از طریق بزرگراه وکیل‌آباد مشهد به شهرستان شاندیز بروید پس از گذر از شاندیز به روستای زشک خواهید رسید. جالب است بدانید که روستای ابرده نیز در همین مسیر و در میانه راه شاندیز و زشک قرار دارد. با خرید بلیط هواپیما تهران به مشهد می‌توانید به راحتی به زشک سفر کرده و از زیبایی‌های این روستا لذت ببرید.

محصولات و سوغات روستای زشک

محصولات باغی و میوه‌های روستای زشک مانند گیلاس، سیب، گلابی، زردآلو، گردو، آلو قرمز و هلو از معروف‌ترین محصولات روستا می‌باشند. علاوه بر میوه های این روستا، می توان به نان های محلی که در زشک پخت می گردد نیز اشاره کرد که طرفداران بسیاری داشته و باعث ورود گردشگران زیادی به این روستا می گردد.

با جستجو در سایت تریپ و اطلاع از قیمت بلیط هواپیما، بلیط مناسب خود را پیدا کرده و خریداری کنید.

سوالات متداول

آدرس روستای زشک کجاست؟

روستای زشک در جنوب شرقی رشته کوه‌های بینالود قرار دارد و در فاصله 20 کیلومتری شهر مشهد قرار گرفته است. برای دسترسی به این روستای زیبا باید ابتدا به شهرستان شاندیز بروید پس از آن به روستای زشک که به فاصله 15 کیلومتری از شهرستان شاندیز قرار دارد، خواهید رسید.

چطور باید به قله زشک برویم؟

برای صعود به قله‌های رشته کوه بینالود مانند زشک و شیرباد باید از روستای زشک عبور کرده و به روستای حیطه برسید. با عبور از روستای حیطه و رسیدن به چشمه‌های قلقلی، مسیر کوهنوردی آغاز می‌شود.

محصولات و سوغات زشک چیست؟

زشک به دلیل آب و هوای بسیار معتدلش، میوه‌های بسیار لذیذی دارد. از محصولات باغی معروف زشک می‌توان به گیلاس، سیب، گلابی، زردآلو، گردو، آلو قرمز و هلو اشاره کرد. نان محلی زشک نیز از محصولاتی است که گردشگران زیادی را به این روستا می‌کشاند.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc