https://gateway.trip.ir/api/

کوه پارک مشهد کمربندی سبز در جنوب مشهد

به روز رسانی: 15 بهمن ، 1402 اخبار گردشگری

کوه پارک مشهد کمربندی سبز در جنوب مشهد

کوه پارک مشهد در کجاست

در تیرماه سال 99 پارکی در مشهد افتتاح شد که جزو بزرگترین پارک‌های ایران می‌باشد. برای آشنایی بیشتر با این مکان طبیعی زیبا و خرید بلیط هواپیما مشهد با تریپ همراه شوید.

تاریخچه کوه پارک مشهد

در آذر سال 1391 پروژه‌ای توسط شهرداری مشهد شروع به کار کرد که هدف آن متصل کردن آخرین نقطه از بولوار شهید برونسی در غرب مشهد به اتوبان باغچه بود. این پروژه جاده‌ای به طول 27 کیلومتر در کوه‌ها و ارتفاعات جنوبی مشهد بود که کمربند جنوبی مشهد نام‌گذاری شد. با گذشت زمان و پیشرفت روند پروژه اعتراضات فعالین محیط زیست به روند پروژه آغاز شد. این پروژه آسیبی جدی به فضای بکر کوهستانی مشهد وارد می‌کرد و سازمان محیط زیست نگران بود که با ساخت وساز در حاشیه بلوار، محیط بکر و کوهستانی از بین برود.

عملیات عمرانی در کوه‌های جنوبی مشهد

عملیات عمرانی در کوه‌های جنوبی مشهد

سرانجام به دنبال تشدید اعتراضات گروه‌های زیست محیطی و با دستور مقام قضایی پروژه کمربند جنوبی مشهد در اسفند ماه سال 97 و با وجود پیشرفت بیش از ۸۰ درصدی کار به طور کامل متوقف شد. پس از آن شهرداری مشهد برای آنکه هزینه‌‌ای در حدود 800 میلیارد ریال، زیرساخت‌ها و فضای چندصد هکتار درختکاری را هدر ندهد، پروژه کمربندی را به کوه پارک تغییر داد. این اقدام شهرداری همچنین باعث شد طرح بزرگی برای حفظ و نگهداری از محیط عملی شود.
هرچند هنوزم نگرانی‌های بجا و قابل درک زیادی از سوی فعالان محیط زیست برای این پروژه وجود دارد چراکه مطالعات درستی درباره این پروژه انجام نشد و سوالات زیادی از قبیل آیا آبشاری که می‌گویند در کوه پارک احداث می‌شود، باعث فرسایش سنگ‌های آن منطقه نمی‌شود؟ آیا فکری برای فروریزش سنگ‌ها کرده اند؟ حیات وحش و زیستگاه حیوانات را تخریب نمی‌کند؟ و ... همچنان وجود دارد اما این پروژه در تیرماه سال 1399 افتتاح شد.

در خرداد سال 1399 فعالان محیط زیست در گردهم‌آیی با مدیر پروژه و مسئولان شهرداری نگرانی‌های ارزشمند خود را بیان کردند و به تفاهمی نسبی دست یافتند. یادمان باشد کوه پارک مشهد متعلق به همه ماست و تمامی اقدامات گروه‌ها و فعالان محیط زیستی و شهرداری در جهت حفظ این منبع طبیعی خدادادی بوده است پس ما نیز به سهم خود باید در حفظ این منبع حیات ارزشمند بکوشیم.

آدرس کوه پارک مشهد کجاست؟

کوه پارک مشهد در بلوار شهید فکوری، انتهای بولوار دلاوران و خیابان نخل قرار دارد. تنها ورودی کوه پارک برای ماشین، موتور و دوچرخه سواران که رایگان نیز می‌باشد در سمت خیابان دلاوران قرار دارد.

معرفی کوه پارک

همانطور که در عکس کوه پارک می بینید، کوه پارک مشهد با مساحتی حدود 3 برابر پارک بزرگ ملت مشهد و برابر با 2 میلیون متر مربع در ارتفاعات جنوبی مشهد افتتاح شد. خیلی‌ها این پروژه عظیم را به عنوان یکی از ریه‌های تنفسی کلان شهر مشهد قلمداد می‌کنند. از آنجاییکه مناطق تفریحی و گردشگری مشهد محدود به ییلاق‌های طرقبه و شاندیز بود وجود همچین پارک بزرگی در شهر ضروری اجساس می‌شد. کوه پارک مشهد دارای بیش از یک میلیون درختچه و درخت‌ است که به صورت طبیعی و مصنوعی در این پارک قرار دارند. همچنین چند آبشار مصنوعی مشهد در گوشه و کنار این پارک در حال ساخت است.

کوه پارک مشهد

عکس از کوه پارک مشهد

فضای کوه پارک با اقدامات شهرداری بسیار زیبا شده است و وجود درختکاری‌های بسیار در اطراف کوه پارک سبب خنکی این منطقه شده است و فضای دلنشینی را برای ساکنین خیابان نخل به وجود آورده است. پیش‌بینی می‌شود باتوجه به گردش پذیر بودن مشهد، کوه پارک بتواند به عنوان یک منطقه گردشگری خوب خود را مطرح کند. همچنین پروژه‌های زیادی از قبیل رستوران‌ها و فضاهای گردشگری و تفریحی قرار است در کوه پارک اجرا شود که می‌تواند باعث اشتغال‌زایی و رونق گردشگری شهر مشهد شود. هرچند تمام این اقدامات به نگرانی‌های فعالان محیط زیست، مبنی بر دستکاری شدن طبیعت این منطقه دامن می‌زند اما امیدواریم مسئولان شهرداری منافع گردشگری مشهد و گروهی اندک را به حفظ محیط زیست ترجیح ندهند و دغدغه‌های محیط زیست دغدغه آنان نیز باشد.

با دیگر مقاله‌های مرتبط با شهر مشهد آشنا شوید:

پارک کوهسنگی مشهد محبوب گردشگران

آرامگاه حکیم فردوسی مشهد

هزینه سفر به مشهد در تمام فصول

جاهای دیدنی مشهد

امکانات کوه پارک مشهد

کوه پارک مشهد با اینکه در سال گذشته افتتاح شده است اما جای کار بسیار زیادی دارد. امکانات رفاهی کوه پارک مشهد به شرح زیر است هرچند هنوز بعضی از موارد زیر ممکن است در حال ساخت باشد.

  • وجود ماشین‌هایی با عنوان کار فود که به صورت رستوران سیار هستند و می‌توانید از آن‌ها غذاهای جالبی تهیه کنید.
  • وجود مزرعه حیوانات در پارک که جایی است که می‌توانید انواع حیوانات را در دل طبیعت ببینید.
  • وجود فضاها و مسیرهایی برای کوه‌نوردی
  • قرار داشتن مسیری به طول 5.1 کیلومتر برای دوچرخه سواری و پیاده روی
  • سینما ماشین یکی از جالب‌ترین مراکز کوه پارک است. این سینما جایی است که در محیطی سرباز در حالیکه در ماشین خود نشسته اید می‌توانید فیلم مورد علاقه خود را تماشا کنید.
  • یکی از بهترین فضاها برای کایت بازی در کوه پارک مشهد قرار دارد.
  • احداث چندین آبشار مصنوعی در پارک که صدای دلنشین آب را در پارک طنین انداز می‌کنند.
  • کافی شاپ کوه پارک مشهد

آبشار کوه پارک مشهد

آبشار کوه پارک مشهد

  • برگزاری نمایش نور و نما روی کوه
  • وجود مناطق و پارک‌های مخصوص بازی کودکان
  • سرویس بهداشتی
  • پارکینگ رایگان

دسترسی به کوه پارک مشهد

در صورتی که برای رفتن به کوه پارک از ماشین شخصی خود یا دوچرخه بهره می‌برید که مسیری سر راست پیش رو دارید. اما اگر ماشین ندارید، می‌توانید با اتوبوس‌های تندرو خط ۴ به میدان سلمان بروید. از آنجا خیابان دلاوران را تا انتها بروید تا به خیابان نخل برسید. تابلوها شما را در رسیدن به کوه پارک مشهد یاری می کنند. با خرید بلیط هواپیما می‌توانید با آسان‌ترین روش ممکن به مشهد رفته و تجربه‌ای ماندگار برای خود و همراهانتان رقم بزنید.

سوالات متداول

آیا کوه پارک مشهد افتتاح شد؟

بله

کوه پارک مشهد کی افتتاح شد؟

کوه پارک مشهد در تاریخ 26 تیر 1399 افتتاح شد.

مساحت کوه پارک مشهد چقدر است؟

مساحت کوه پارک مشهد حدود 2 میلیون متر مربع است که حدود 3 برابر پارک ملت مشهد می‌باشد.

کوه پارک مشهد کجاست؟

کوه پارک در مشهد، بلوار شهید فکوری، انتهای بولوار دلاوران و خیابان نخل قرار دارد. تنها ورودی کوه پارک برای خودروها از طریق ورودی دلاوران می‌باشد.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc