https://gateway.trip.ir/api/

بازار رضا مشهد بهترین مرکز سوغات

به روز رسانی: 15 بهمن ، 1402 جاذبه های گردشگری

بازار رضا مشهد بهترین مرکز سوغات

معروفترین بازار مشهد برای مسافران و زائران، بازار رضا است. نزدیکی بازار به بارگاه امام رضا فرصت خوبی برای خرید سوغات مشهد و دیدن این بازار ایرانی پر جنب و جوش است. اگر بلیط هواپیما تهران به مشهد گرفته اید، دیدن این بازار جذاب گردشگری را در برنامه خود بگذارید. اگر در ایام غیر از تعطیلات به مشهد سفر کنید، شانس خرید بلیط ارزان هواپیما را خواهید داشت.

معرفی بازار رضا مشهد

مجموعه بازار رضا به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی مشهد به طول تقریبی یک کیلومتر بین دو میدان شاخص نزدیک حرم قرار گرفته است. ابتدای بازار به صورت طولی از میدان «فلکه آب» شروع و تا میدان 17 شهریور ادامه پیدا می کند. مساحت کل مجموعه و بازارهای جانبی 72 هزار متر مربع است. بازارهای داخلی مجموعه شامل ۱۷۱۱ واحد در دو طبقه است. همچنین بازار رضا از دو راسته مسقف موازی، 17 چهارسوق و 11 سرا تشکیل شده است.

تاریخ ساخت بازار رضا مشهد

تصویر قدیمی از بازار رضا در دهه 50 

تاریخچه بازار رضا مشهد

در دوره پهلوی دوم با رشد شهر مشهد و افزایش شمار زائران بارگاه امام رضا، طرح توسعه حرم رضوی انجام گرفت. مهندسین مشاور بوربور این طرح را سال ۱۳۴۷ ارائه داد و در دهه 50 با ایجاد رینگ بزرگ فضای سبز پیرامون حرم و ساخت بازار رضا پیاده سازی شد. قبل از ایجاد بازار رضا، اطراف حرم بازارهای قدیمی وجود داشت که در این طرح از بین رفت و بازار جدید، اصلی ترین مرکز اقتصادی نزدیک حرم شد. متاسفانه بناهای تاریخی چون مزار شیخ طبرسی، سرای وزیر نظام و حمام پاچنار بر چیده شدند. خیابان شیخ طوسی مکان پروژه بازار رضا تعیین شده بود که بعد از تصویب در مجلس آن زمان، ساختمانهای قدیمی پاکسازی شد. عملیات اجرایی بازار سال 54 شروع و یکسال بعد پایان یافت. از بازارهای قدیم مشهد فقط بازار فرش و بازار سرشور به جا مانده که روزگاری با ساختار سنتی و داشتن کاروانسرا، حمام و... نیاز زائران مشهد را برطرف می کرد.

معماری سنتی بازار رضا مشهد

طراح مجموعه بازار داریوش بوربور از معماران معاصر ایران است. موزه و کتابخانه آستان قدس، آپارتمانهای خورشیدی و میدان پانزده خرداد از آثار او در مشهد هستند. معماری بازار رضا شامل راسته اصلی، هشتی ها و سراهاست. پلان نقشه بازار از شش راسته جداگانه تشکیل شده که در پایان هر کدام، یک هشتی قرار دارد. عده ای این نقشه را الهام گرفته از بازار قدیمی می دانند. این بازار دارای سازه مدرن اما عملکردی سنتی است که اتمسفر بازارهای قدیمی را تداعی می کند. به همین خاطر از عناصر معماری ایران همچون تاق و قوس، تزیینات اسلامی،  سردر ورودی استفاده شده است. همچین طبقه دوم به سبک سراهای قدیمی به واحدهای کارگاهی مانند ساخت انگشتر و طلاسازی اختصاص یافته است.

معماری بازار رضا مشهددر معماری بازار رضا مشهد از عناصر ایرانی استفاده شده است.

مالک بازار رضا مشهد

مالکیت کل بازار رضا متعلق به آستان‌قدس‌رضوی است و واحدهای بازار رضا به صورت سرقفلی در اختیار مردم قرار گرفته است. این بازار به خاطر حضور دایمی مسافران، رونق‌ بالایی دارد و واحدهای تجاری آن جزو گران‌ترینها در مشهد است. قیمت مغازه بازار رضا در راسته اصلی از درب مقابل حرم تا میدان 17 شهریور گرانتر از سایر قسمتهاست.  

درباره دیدنی های مشهد بیشتر بدانید:

پارک کوهسنگی مشهد محبوب گردشگران

آرامگاه حکیم فردوسی مشهد 

وضعیت فعلی بازار رضا مشهد

بازار رضا بیشتر بازار مسافران و زائران هستند. به همین دلیل انواع سوغات و محصولات مرتبط با آن در بازار رضا فراوان به چشم می خورد. از گذشته تا امروز این بازار بین مردم مشهد طرفدار چندانی ندارد. با گذشت چند دهه از ساخت، بازار دچار فرسودگی و آسیب شده و تغییرات زیادی توسط بازاریان در ظاهر آن ایجاد شده است. طبق طرح اولیه در مسیر راسته های اصلی فضای استراحت و آبنما پیش بینی شده بود که بعدها همه به واحدهای تجاری تبدیل شده است.

امکانات رفاهی بازار رضا مشهد

در صورتی که با خوردو شخصی هستید می توانید پارکینگ مکانیزه استفاده کنید. سرویس بهداشتی و نمازخانه در طول بازار در دسترس شماست. همچنین برای پیدا کردن مسیر می توانید از اطلاعات بازار کمک بگیرید. نصب اپلیکیشن های مشهد برای آشنایی با مسیرها و اطلاعات ضروری جایی که می روید، به شما کمک خواهد کرد.

خرید از بازار رضا مشهد

خرید بخش جدایی ناپذیر سفر است. سر فرصت و با حوصله در بازار رضا بگردید. تا دلتان بخواهد فروشگاه برای دیدن و پیدا کردن کالای مورد نظرتان هست. شما در مرکز انواع محصولات جذاب و سوغاتی مانند زرشک، ادویه، نبات، زعفران، مهر و سجاده و تسبیح قرار دارید. سنت سفر به مشهد با خرید این سوغاتی ها تکمیل می شود. همچنین شما می توانید زیورآلات نقره و فیروزه، انواع عقیق، عطریات را نیز در این بازار راحت خریداری کنید.

خرید سوغات بازار رضا مشهدانواع سوغات مشهد در بازار رضا

ساعت کاری بازار رضا مشهد

بازار رضا از ساعت 9 صبح تا 10 شب باز است. تنها تعطیلی بازار در مناسبتهای مذهبی و ایام نوروز است.

جاهای دیدنی اطراف بازار رضا

به خاطر قرارگیری این بازار نزدیک بارگاه امام رضا و مرکز تاریخی شهر، جاذبه های گردشگری مختلفی در دسترس شماست. این مکانهای دیدنی شامل مصلی قدیم مشهد، پارک کوهسنگی مشهد، باغ گیاهشناسی مشهد، خانه تاریخی داروغه، گنبد خشتی مشهد، موزه مردمشناسی مشهد، گنبد سبز مشهد و آرامگاه نادر شاه است.

فاصله بازار رضا تا حرم

از بازار تا حرم حدود 10 دقیقه به صورت پیاده راه است. همچنین فاصله آرامگاه نادر تا بازار رضا یک ربع راه است.

بازارهای نزدیک حرم در مشهد

به جز بازار رضا شما می توانید از بازارهای دیگر هم در حوالی حرم دیدن کنید:

مراکز تجاری: پروما، الماس شرق، آرمان

پاساژها: پاساژ کاسپین

بازارهای سنتی: بازار جنت، بازار عباسقلیخان

هتل های نزدیک بازار رضا

هتل الماس مشهد، هتل درویشی مشهد، هتل قصر طلایی مشهد، هتل پردیسان مشهد از هتلهای نزدیک به بازار رضا هستند.

سوالات متداول

بازار رضا جمعه ها باز است؟

خیر در روزهای جمعه بازار تعطیل است.

آدرس بازار رضا چیست؟

مشهد، میدان بیت المقدس( فلکه آب) 

ساعت کاری بازار رضا و شماره تلفن؟

از 9 صبح الی 10 شب. شماره تماس 33644483  051

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc